جادوی دندانپزشکی زیبایی: از تغییرات جزئی تا ترمیم های عمده
می 11, 2024
چالش های نخ دندان کشیدن و راه های برطرف کردن آنها
ژوئن 2, 2024

الاینرهای شفاف با کاهش سایش و ساییدگی ناشی از دندان قروچه از دندان های شما محافظت می کنند. الاینرهای شفاف را به عنوان دیواری در نظر بگیرید که دندان های شما را جدا می کنند. با این حال، اگر دندان قروچه شما شدید باشد، به دلیل دندان قروچه ممکن است الاینرهای شما خیلی زودتر فرسوده شوند.

از آنجا که الاینرهای نامرئی ارتودنسی یک ابزار ارتودنتیک پلاستیکی انعطاف پذیر هستند، باید مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که الاینرهای شما هنوز در شکل عالی هستند و از سلامت دندانی شما در برابر دندان قروچه محافظت می کنند.

آیا یا وجود عادت دندان قروچه همچنان می توان از الاینرهای شفاف ارتودنسی استفاده کرد؟

آری. از آنجا که دندان قروچه قابل درمان نیست، بسیار مهم است که اثرات نامطلوب آن هر چه سریع تر متوقف شوند. استفاده از الاینرهای نامرئی ارتودنسی از دندان های شما در برابر آسیب های ناشی از دندان قروچه محافظت می کند.

اکثر متخصصین ارتودنسی، الاینرهایی را که برای بیمارانی که دندان قروچه دارند استفاده می کنند، هر دو تا چهار هفته یکبار تعویض می کنند. اگر نگران هستید و می خواهید احتمال آسیب رساندن به تری های خود را کاهش دهید، این اقدامات حفاظتی را در نظر بگیرید:

  • هیچ الکلی مصرف نکنید. مصرف الکل فقط وضعیت را بدتر خواهد کرد.
  • از مصرف غذاهای ناسالم و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و شکلات خودداری کنید.
  • آدامس را ترک کنید. در نتیجه جویدن آدامس و تمرین دادن عضلات فک به فشار وارد کردن، دندان های خود را بیشتر به هم فشار می دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

آیا می توان از محافظ دندان شبانه در طول درمان با الاینرهای شفاف ارتودنسی استفاده کرد؟

خیر. به هیچ عنوان امکان جایگزین کردن استفاده از محافظ دندان شبانه در زمان درمان با الاینرهای نامرئی ارتودنسی وجود ندارد. محافظ دندان شبانه فقط بعد از تکمیل فرآیند الاینرهای شفاف ارتودنسی قابل استفاده است. از متخصص ارتودنسی خود بخواهید تا زمانی که به پایان درمان خود با الاینرهای نامرئی ارتودنسی نزدیک می شوید، برای محافظت از دندان های شما تا حد امکان، یک محافظ دندان شبانه در اختیار شما قرار دهد.

آیا می توان از محافظ دندان شبانه در طول درمان با الاینرهای شفاف ارتودنسی استفاده کرد؟

آیا می توان از محافظ دندان شبانه در طول درمان با الاینرهای شفاف ارتودنسی استفاده کرد؟

دندان قروچه چیست؟

عارضه ای که تحت عنوان دندان قروچه یا براکسیسم شناخته می شود، باعث می شود که دندان های خود را روی هم فشار دهید، بسایید یا قروچه کنید. دندان قروچه ممکن است زمانی که بیدار یا وقتی که خواب هستید رخ دهد. زمانی که شما عمداً در هنگام بیداری دندان های خود را به هم فشار می دهید به آن دندان قروچه بیداری می گویند. هنگامی که در هنگام خواب به فشار دادن و ساییدن دندان های خود روی یکدیگر ادامه می دهید، به آن دندان قروچه شبانه می گویند. یکی از شرایط حرکتی مرتبط با خواب، دندان قروچه در خواب است.

دندان های افرادی که از دندان قروچه (براکسیسم) رنج می برند به آرامی بیشتر و بیشتر از تراز خود خارج می شوند و حفظ سلامت دهان و دندان و احساس اعتماد به نفس حین لبخند زدن را سخت تر می کند. اما نه تنها ظاهر لبخند تغییر می کند، بلکه عملکرد آن نیز تغییر می کند. دندان های نامرتب باعث تغییر بایت می شوند و سپس بر عملکرد فک و TMJ تأثیر می گذارند و باعث بروز ناراحتی هنگام جویدن، صحبت کردن و لبخند زدن می شود. دندان قروچه باعث می شود دندان ها از موقعیت خود خارج شوند و فک آنها هرگز احساس آرامش نخواهد کرد. متأسفانه، نامرتب بودن دندان ها، دندان قروچه و TMJ اغلب با هم مرتبط هستند. به همین دلیل است که اکثر افراد مبتلا به دندان قروچه پس از سال ها رنج، تصمیم می گیرند که کاری در مورد آن انجام دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد ارتودنسی چیست؟

علل دندان قروچه چیست؟

گرچه هیچ درمان شناخته شده ای برای دندان قروچه وجود ندارد، دانشمندان علت اصلی آن را شناسایی کرده اند.

  • استرس: سبک زندگی پر استرس می تواند منجر به دندان قروچه در شب شود.
  • سن: گرچه دندان قروچه می تواند در سنین پایین ظاهر شود، اما هنوز هم می توان بر این اختلال غلبه کرد.
  • داروها و مواد دیگر: برخی از داروهای روانپزشکی مانند داروهای ضد افسردگی می توانند باعث دندان قروچه در افراد شوند.
  • ژنتیک: یک مطالعه پزشکی هاپکینز نشان داد که دندان قروچه ژنتیکی است زیرا معمول است که چندین نفر از اعضای خانواده این اختلال را تجربه کنند.
  • سایر اختلالات: سایر شرایط مانند بیماری پارکینسون، زوال عقل، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)، صرع، وحشت شبانه و شرایط مرتبط با خواب مانند آپنه خواب همگی می توانند با دندان قروچه مرتبط باشند.

آیا دندانپزشک می تواند بگوید که آیا دندان قروچه می کنید یا خیر؟

آری. یک دندانپزشک در طول معاینه می تواند تعیین کند که آیا دندان های خود را روی هم فشار می دهید یا خیر. سایش بیش از حد دندان ها، از جمله ترک ها، لب پر شدگی ها یا لق شدن دندان ها، نشان دهنده دندان قروچه است.

آیا هزینه الاینرهای شفاف ارتودنسی به دلیل دندان قروچه تغییر خواهد کرد؟

قیمت الاینر نامرئی ارتودنسی به دلیل دندان قروچه توسط بیمار تغییر نمی کند. به طور کلی، هزینه الاینرهای شفاف با بریس های فلزی سنتی قابل مقایسه است، و بسیاری از گزینه های تأمین مالی، درمان را برای بیماران مقرون به صرفه تر می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی در بارداری

آیا می توان از الاینر نامرئی ارتودنسی به عنوان محافظ دندان شبانه استفاده کرد؟

الاینر نامرئی ارتودنسی مانند نگهبان شبانه در شب عمل می کند. اگر شب ها دندان قروچه می کنید، الاینر نامرئی ارتودنسی به طور مؤثر یک مانع بین دندان های شما ایجاد می کند.

آیا می توان از الاینر نامرئی ارتودنسی به عنوان محافظ دندان شبانه استفاده کرد؟

آیا می توان از الاینر نامرئی ارتودنسی به عنوان محافظ دندان شبانه استفاده کرد؟

استفاده از الاینرهای شفاف ارتودنسی چه مزایایی دارد؟

  • دندان ها را صاف می کنند.
  • زیبایی لبخند را افزایش می دهد.
  • بایت را تراز می کند.
  • درد فک را به حداقل رسانده یا از بین می برد.
  • دندان قروچه را کاهش می دهد یا متوقف می کند.
  • سلامت دهان و دندان را بهبود می دهد.

ناگفته نماند، الاینرهای شفاف چند مزیت دیگر دارند، از جمله:

  • هیچ براکت یا سیم فلزی وجود ندارد.
  • الاینرها شفاف هستند، بنابراین به ندرت کسی متوجه می شود.
  • شما می توانید به راحتی الاینرها را برای خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت معمولی خارج کنید.
  • معاینات فقط هر 4 تا 8 هفته انجام می شوند.
  • درمان اغلب سریع تر از بریس های سنتی است.
  • هم نوجوانان و هم افراد بزرگسال گزینه های استفاده از الاینرهای شفاف هستند (شما هرگز خیلی پیر نیستید!).
  • هزینه قابل مقایسه با بریس های سنتی است.

بسیاری از بیماران ارتودنسی شاهد بهبود عادت دندان قروچه خود پس از درمان مشکلات بایت خود بوده اند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code