آیا با ونیر یا لمینت می توان دندان های کج را صاف کرد؟
اکتبر 28, 2023
آیا فک شما می تواند روی دندان های شما تأثیر بگذارد؟
دسامبر 11, 2023

آیا متوجه شده اید که با وجود استفاده منظم از نگهدارنده، دندان های شما در حال جابجا شدن هستند؟ تو تنها نیستی. بسیاری از افراد با وجود دنبال کردن دستورالعمل های ارتودنتیست خود، این مشکل را تجربه می کنند. دیدن حرکت دندان ها پس از ماه ها یا حتی سال ها استفاده از بریس ها می تواند ناامید کننده باشد، اما دلایلی وجود دارند که باعث می شوند این اتفاق رخ دهد.

یکی از دلایل شایع جابجایی دندان ها این است که نگهدارنده شل، خم یا کشیده شده است. حتی چند روز بدون استفاده از نگهدارنده می تواند باعث شود که دیگر به درستی جای نگیرد و این امکان برای دندان ها فراهم می شود تا به موقعیت اصلی خود بازگردند. بعلاوه، برخی از چرخش ها و فضاهای دندانی سرسخت تر از سایرین هستند و حتی با نگهدارنده نیز مستعد جابجا شدن هستند. در این مقاله، دلایل جابجا شدن دندان ها حتی با وجود استفاده از ریتینر و اقداماتی را بررسی خواهیم کرد که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید.

درک جابجا شدن دندان ها

اگر اخیراً بریس یا سایر درمان های ارتودنسی را داشته اید، ممکن است به شما یک نگهدارنده داده شود تا از بازگشت دندان ها به موقعیت اولیه آنها جلوگیری شود. با این حال، حتی با یک نگهدارنده، دندان های شما همچنان می توانند جابجا شوند. در اینجا چیزهایی را برای شما توضیح می دهیم که باید در مورد جابجا شدن دندان ها بدانید.

علل جابجا شدن دندان ها

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند دندان های شما جابجا شوند، از جمله:

  • نگهدارنده یا ریتینر خود را طبق دستور استفاده نمی کنید.
  • نگهدارنده خود به طور نامناسب استفاده می کنید.
  • بالا رفتن طبیعی سن و ایجاد تغییرات در ساختار صورت.
  • دندان قروچه یا فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر.
  • پوسیدگی دندان یا بیماری لثه
  • ضربه به دهان یا فک

اگر طبق دستور یا به درستی از ریتینر خود استفاده نکنید، دندان های شما می توانند به موقعیت اصلی خود بازگردند. علاوه بر این، بالا رفتن طبیعی سن، و تغییرات در ساختار صورت شما می توانند باعث جابجا شدن دندان های شما در طول زمان شوند. ساییدن یا فشردن دندان ها روی یکدیگر نیز می تواند به آنها فشار وارد کند و باعث جابجایی آنها شود. در نهایت، پوسیدگی دندان ها یا بیماری لثه می توانند باعث شوند که دندان های شما سست شده و جابجا شوند و از جای خود دور شوند.

 ریتینر در ارتودنسی

ریتینر در ارتودنسی

اثرات جابجا شدن دندان ها

اگر دندان های شما جابجا می شوند، می توانند روی ظاهر و سلامت دهان شما تأثیر بگذارند. جابجایی دندان ها می تواند باعث شود:

  • دندان های کج یا نامرتب شوند.
  • بین دندان های شما فاصله ایجاد شود.
  • مشکلات بایت ایجاد شوند.
  • در جویدن یا صحبت کردن مشکل ایجاد شود.
  • اختلال TMJ ایجاد شود.

دندان های کج یا نامرتب می توانند اعتماد به نفس شما را تحت تأثیر قرار دهند و تمیز کردن درست دندان ها را دشوار کنند، که می تواند منجر به بروز پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه شود. فاصله بین دندان ها نیز می تواند تمیز کردن دندان ها را دشوار کند و باعث گیر کردن غذا بین آنها شود. مشکلات بایت می توانند باعث ایجاد درد و ناراحتی هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن شوند و اختلال TMJ می تواند باعث بروز درد در فک و مشکل در باز و بسته کردن دهان شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر سیگار کشیدن بر ارتودنسی

در نتیجه، حتی با یک نگهدارنده یا ریتینر، دندان های شما همچنان می توانند جابجا شوند. دنبال کردن دستورالعمل های ارتودنتیست برای استفاده درست از ریتینر و رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از جابجایی دندان ها بسیار مهم است. اگر متوجه هر گونه تغییر در دندان های خود یا احساس درد یا ناراحتی شدید، باید با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود تماس بگیرید تا برای انجام معاینات لازم نوبت بگیرید.

نقش نگهدارنده ها

نگهدارنده ها نقش مهمی در حفظ تراز دندان های شما پس از اتمام درمان ارتودنسی ایفا می کنند. آنها ابزارهایی هستند که به صورت سفارشی ساخته می شوند و روی دندان های شما قرار می گیرند تا پس از استفاده از بریس ها دندان ها را در موقعیت جدید و صحیح خود نگه دارند. در این قسمت به عملکرد و انواع نگهدارنده ها می پردازیم.

عملکرد نگهدارنده ها

نگهدارنده ها به دندان های شما کمک می کنند پس از اتمام درمان با بریس ها، در موقعیت اصلاح شده خود باقی بمانند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند و از بازگشت آنها به موقعیت اولیه خود جلوگیری می کنند. پس از درمان ارتودنسی، دندان های شما همچنان متحرک هستند و می توانند به راحتی حرکت کنند. نگهدارنده ها به تثبیت دندان ها در موقعیت جدید آنها کمک می کنند و این امکان را برای استخوان ها و لثه های اطراف فراهم می کنند تا با تراز جدید خود سازگار شوند.

 ریتینر در ارتودنسی

ریتینر در ارتودنسی

انواع نگهدارنده یا ریتینر

دو نوع اصلی نگهدارنده وجود دارد: متحرک و دائمی. نگهدارنده های متحرک از آکریلیک و سیم ساخته شده اند و می توانند از دهان خارج شوند. آنها معمولاً در چند ماه نخست پس از درمان ارتودنسی به صورت تمام وقت استفاده می شوند و سپس به تدریج استفاده از آنها تنها به شب ها کاهش می یابد. نگهدارنده های متحرک به راحتی تمیز می شوند، اما برای جلوگیری از آسیب، به مراقبت مناسب نیاز دارند.

نگهدارنده های دائمی که تحت عنوان نگهدارنده های چسبانده شده نیز شناخته می شوند، از یک سیم نازک ساخته شده اند که به پشت دندان های شما متصل می شود. آنها برای دیگران قابل مشاهده نیستند و به گونه ای طراحی شده اند که چندین سال در جای خود باقی بمانند. نگهدارنده های دائمی به حداقل مراقبت و نگهداری نیاز دارند، اما تمیز کردن صحیح آنها ممکن است دشوار باشد.

مهم است که نگهدارنده خود را طبق دستور متخصص ارتودنسی استفاده کنید تا از بازگشت دندان ها به موقعیت اصلی خود جلوگیری کنید. در صورتی که متوجه هر گونه مشکل در نگهدارنده خود شدید، مانند لق شدن یا شکستگی سیم، فوراً با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا آن را تعمیر یا تعویض کند.

به طور خلاصه، نگهدارنده ها نقش مهمی در حفظ تراز دندان های شما پس از درمان ارتودنسی ایفا می کنند. دو نوع اصلی نگهدارنده وجود دارد: متحرک و ثابت. استفاده از نگهدارنده ها طبق دستور متخصص ارتودنسی و مراقبت مناسب از آنها برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل ضروری است.

آیا با وجود استفاده از نگهدارنده ها دندان ها می توانند جابجا شوند؟

استفاده از ریتینر پس از درمان ارتودنسی برای حفظ تراز دندان های شما بسیار مهم است. با این حال، ممکن است متوجه شوید که دندان های شما همچنان در حال جابجا شدن هستند، حتی اگر نگهدارنده خود را طبق دستور استفاده می کنید. در اینجا دلایلی وجود دارند که ممکن است باعث این اتفاق شوند:

  • نگهدارنده شل یا آسیب دیده: اگر ریتینر شما به درستی در جای خود قرار نمی گیرد یا آسیب دیده است، ممکن است نتواند دندان های شما را به طور مؤثر در جای خود نگه دارد. مهم است که متخصص ارتودنسی به طور منظم نگهدارنده شما را چک کند و در صورت لزوم آن را تعمیر یا تعویض کند.
  • استفاده نامنظم: اگر نگهدارنده خود را طبق دستور استفاده نکنید، ممکن است دندان های شما شروع به جابجا شدن کنند. حتی چند روز عدم استفاده از آن می تواند برای ایجاد حرکت کافی باشد. مطمئن شوید که نگهدارنده خود را طبق دستور ارتودنتیست خود استفاده می کنید.
  • حرکت طبیعی: حتی با استفاده از یک نگهدارنده، دندان های شما به مرور زمان به دلیل روند پیری طبیعی ممکن است کمی جابجا شوند. به همین دلیل مهم است که نگهدارنده خود را به طور منظم استفاده کنید تا از بروز هرگونه حرکت قابل توجه جلوگیری شود.
  • حرکات سرسخت: حفظ چرخیدگی ها و فضاهای خاص دندان ها ممکن است با نگهدارنده یا ریتینر دشوارتر باشد و برای جلوگیری از جابجایی ممکن است به درمان ارتودنسی اضافی نیاز باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بین سینوس ها و دندان درد ارتباطی وجود دارد؟

مهم است که به خاطر داشته باشید که جابجایی دندان یک فرآیند طبیعی است و حتی با استفاده درست از نگهدارنده، ممکن است مقداری حرکت دندان ها قابل انتظار باشد. با این حال، استفاده مداوم از نگهدارنده می تواند کمک کند هرگونه حرکت قابل توجه دندان ها را به حداقل برسانید و تراز دندان های خود را حفظ کنید. اگر علیرغم استفاده از ریتینر، جابجایی قابل توجهی را تجربه می کنید، با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا بهترین اقدام را تعیین کند.

جلوگیری از جابجایی دندان ها

اگر اخیراً تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اید، حفظ لبخند زیبای جدید خود با جلوگیری از جابجایی دندان ها بسیار مهم است. در اینجا چند نکته برای کمک به جلوگیری از جابجا شدن دندان ها وجود دارد:

استفاده منظم از نگهدارنده یا ریتینر

استفاده از نگهدارنده طبق دستور متخصص ارتودنسی برای جلوگیری از جابجا شدن دندان ها بسیار مهم است. نگهدارنده ها به نگه داشتن دندان ها در موقعیت جدید خود کمک می کنند در حالی که استخوان و بافت اطراف آنها با تغییرات سازگار می شوند. اگر به طور مرتب از نگهدارنده استفاده نکنید، ممکن است دندان های شما به موقعیت اصلی خود بازگردند.

مهم است که نگهدارنده خود را به طور منظم تمیز کنید تا از انباشته شدن باکتری ها در گوشه و کنار ابزار و دندان های خود جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که به درستی روی دندان های شما جای می گیرد. از قرار دادن ریتینر در معرض دمای بالا یا قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا این امر می تواند باعث تاب برداشتن یا از دست رفتن شکل درست آن شود.

معاینه و چکاپ های دندانپزشکی

معاینات منظم دندانپزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندان ها و جلوگیری از جابجایی دندان ها مهم هستند. دندانپزشک شما می تواند دندان ها و لثه های شما را معاینه کند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کند و بتواند علائم اولیه جابجایی را تشخیص دهد.

دندانپزشک شما برای جلوگیری از جابجایی دندان ها ممکن است اقدامات بیشتری را توصیه کند، مانند نگهدارنده ثابت یا درمان ارتودنسی اضافی. دنبال کردن توصیه های دندانپزشک برای اطمینان حاصل کردن از اینکه دندان های شما در موقعیت جدید خود باقی می مانند بسیار مهم است.

علاوه بر معاینات منظم دندانپزشکی، حفظ عادات بهداشتی دهان و دندان نیز می تواند به جلوگیری از جابجایی دندان ها کمک کند. دندان های خود را دو مرتبه در روز مسواک بزنید، روزانه از نخ دندان استفاده کنید و برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها از دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده کنید.

با رعایت این نکات، می توانید از جابجایی دندان های خود جلوگیری کنید و لبخند زیبای جدید خود را برای سال های آینده حفظ کنید.

مطالعات موردی

در اینجا چند مطالعه موردی وجود دارند که نشان می دهند چرا حتی اگر از نگهدارنده خود استفاده کنید، دندان ها ممکن است جابجا شوند:

  • مورد 1: جان به مدت دو سال پس از برداشتن بریس های خود، به صورت منظم و مرتب و با جدیت تمام از نگهدارنده خود استفاده کرد. با این حال، متوجه شد که دندان هایش در حال بازگشت به موقعیت اولیه خود هستند. او پس از مراجعه به متخصص ارتودنسی متوجه شد که نگهدارنده اش شل شده است و دیگر برای ثابت نگه داشتن دندان ها در جای خود مؤثر نیست. جان برای جلوگیری از جابجایی بیشتر، مجبور شد یک نگهدارنده جدید دریافت کند و آن را برای مدت طولانی تری استفاده کند.
  • مورد 2: سارا پس از برداشتن بریس های خود، نگهدارنده یا ریتینر خود را برای دوره توصیه شده استفاده کرد. با این حال، او پس از چند ماه، استفاده منظم از آن را متوقف کرد زیرا آن را ناراحت کننده می دانست. با گذشت زمان، دندان های او شروع به جابجا شدن کردند و متوجه شکاف هایی بین آنها شد. هنگامی که به ارتودنتیست خود مراجعه کرد، به او توصیه شد که برای جلوگیری از جابجایی بیشتر، دوباره نگهدارنده خود را برای مدت طولانی تری استفاده کند.
  • مورد 3: مارک پس از برداشتن بریس ها از روی دندان ها خود، نگهدارنده خود را طبق دستورالعمل استفاده کرد. با این حال متوجه شد که دندان هایش هنوز اندکی جابجا می شوند. او پس از مراجعه به ارتودنتیست خود متوجه شد که نگهدارنده اش به درستی در جای خود قرار نمی گیرد و به تنظیم نیاز دارد. هنگامی که نگهدارنده تنظیم شد، جابجایی دندان های او متوقف شد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اگر ریتینر شما گم شد چه باید بکنید؟

این مطالعات موردی نشان می دهند که حتی اگر از ریتینر خود طبق دستور استفاده کنید، اگر نگهدارنده به درستی نصب نشده باشد، لق شود یا به طور منظم استفاده نشود، دندان های شما همچنان می توانند جابجا شوند. دنبال کردن دستورالعمل های متخصص ارتودنسی و استفاده منظم از نگهدارنده طبق دستورالعمل برای جلوگیری از جابجایی دندان ها ضروری است. اگر متوجه هر گونه تغییر و جابجایی در دندان های خود شدید، به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا نگهدارنده شما را بررسی و در صورت لزوم تنظیم کند.

 ریتینر در ارتودنسی

ریتینر در ارتودنسی

سؤالات متداول درباره ریتینر یا نگهدارنده

آیا استفاده از یک نگهدارنده قدیمی می تواند دندان های شما را به عقب بازگرداند؟

آری، استفاده از یک نگهدارنده قدیمی یا نامناسب می تواند باعث شود که دندان ها به موقعیت اصلی خود بازگردند. به مرور زمان، نگهدارنده ها ممکن است فرسوده شوند، شکل خود را از دست بدهند یا آسیب ببینند، که می تواند باعث شود در حفظ دندان ها در جای خود مؤثر نباشند. توصیه می شود که نگهدارنده خود را هر چند سال یک مرتبه تعویض کنید تا مطمئن شوید که هنوز به درستی عمل می کند.

آیا نگهدارنده ها می توانند به اصلاح دندان های جابجا شده پس از برداشتن بریس ها کمک کنند؟

آری، نگهدارنده ها می توانند به اصلاح دندان های جابجا شده پس از برداشتن بریس ها کمک کنند. پس از اتمام درمان ارتودنسی، ارتودنتیست شما یک نگهدارنده برای استفاده به مدت مشخصی در اختیار شما قرار می دهد. نگهدارنده ها به نگه داشتن دندان ها در موقعیت های جدید خود کمک می کنند و از بازگشت آنها به موقعیت اولیه خود جلوگیری می کنند. با این حال، اگر دندان های شما قبلاً به طور قابل توجهی جابجا شده باشند، ارتودنتیست شما ممکن است درمان های اضافی مانند بریس ها یا الاینرهای شفاف را توصیه کند.

چرا دندان هایم با وجود استفاده از ریتینر درد می کنند؟

زمانی که برای اولین بار از نگهدارنده استفاده می کنید یا زمانی که نگهدارنده جدیدی به شما داده می شود، ممکن است احساس ناراحتی یا درد داشته باشید. این ناراحتی باید پس از چند روز برطرف شود. با این حال، اگر درد دندان های شما حتی پس از چند روز ادامه داشت، ممکن است ریتینر شما به درستی روی آنها قرار نگرفته باشد. در این صورت باید با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید تا ریتینر شما را تنظیم کند.

چگونه می توان دندان های جابجا شده بعد از برداشتن بریس ها را اصلاح کرد؟

اگر پس از اتمام درمان ارتودنسی، دندان های شما به طور قابل توجهی جابجا شده باشند، ارتودنتیست شما ممکن است درمان های اضافی مانند بریس ها یا الاینرهای شفاف را توصیه کند. این درمان ها می توانند به بازگرداندن دندان ها به موقعیت صحیح خود کمک کنند. پیروی از توصیه های متخصص ارتودنسی و استفاده از نگهدارنده طبق دستور برای جلوگیری از جابجایی مجدد دندان ها بسیار مهم است.

آیا حتی با استفاده منظم از نگهدارنده، ممکن است دندان ها به عقب برگردند؟

آری، حتی اگر از نگهدارنده استفاده کنید، دندان ها همچنان می توانند به عقب برگردند. نگهدارنده ها به نگه داشتن دندان ها در موقعیت های جدید آنها کمک می کنند، اما 100% در جلوگیری از تمام حرکات مؤثر نیستند. با گذشت زمان، دندان های شما ممکن است به طور طبیعی به دلیل عواملی مانند افزایش سن، ژنتیک و تغییرات در بایت شما کمی جابجا شوند. برای به حداقل رساندن هرگونه جابجایی، مهم است که همچنان نگهدارنده خود را مطابق دستورالعمل استفاده کنید.

آیا استفاده از ریتینر می تواند دندان های کمی جابجا شده را اصلاح کند؟

اگر دندان های شما فقط کمی جابجا شده باشند، استفاده از نگهدارنده طبق دستورالعمل ممکن است برای اصلاح مشکل کافی باشد. با این حال، اگر دندان های شما به طور قابل توجهی جابجا شده باشند، ارتودنتیست شما ممکن است درمان های اضافی مانند بریس ها یا الاینرهای شفاف را توصیه کند. پیروی از توصیه های متخصص ارتودنسی و استفاده از نگهدارنده طبق دستور برای جلوگیری از جابجایی مجدد دندان ها بسیار مهم است.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code