اقدامات روزانه برای مراقبت از براکت ارتودنسی
جولای 19, 2020
آیا ارتودنسی صرفا برای زیبایی دندانها است؟
آگوست 1, 2020

مسواک زدن دندان ها در طول درمان ارتودنسی بسیار مهم تر از مسواک زدن آنها بدون داشتن براکت ارتودنسی است. این کار از این جهت اهمیت دارد که تمیز کردن دندانها و خارج کردن باقیمانده مواد غذایی از لابه لای سیم ارتودنسی و براکت ها اندکی سخت است. متاسفانه بسیاری از بیماران مسواک زدن دندان های خود را به همان سادگی که قبلاً انجام می‌دادند صورت می دهند. این در حالی است که با وجود براکت ارتودنسی شرایط سختی به وجود می‌آید که تمیز کردن دندانها را پیچیده می‌کند.

در این مطلب 7 نکته برای اطمینان از تمیز بودن دندانها به هنگام استفاده از براکت ارتودنسی و در طول درمان ارتودنسی آورده ایم که راهنمای خوبی برای مسواک زدن آنهاست.

در طول درمان ارتودنسی خود از مسواک ارتودنسی استفاده کنید

شاید احساس کنید که هرچه پرز مسواک شما سفت تر باشد بهتر می تواند پلاک را از روی دندانها جدا کند. اگرچه این روال در وضعیتی که شما براکت ارتودنسی ندارید درست است، اما در طول درمان ارتودنسی پرزهای سفت به احتمال زیاد فشار زیادی به سیم ارتودنسی وارد می کند و احتمال جدا شدن براکت از دندان ها و شکستن براکت را افزایش می دهد.

استفاده از مسواک ارتودنسی در طول درمان ارتودنسی بسیار ایمن‌تر است و مواد زائد غذایی و باکتریها را راحت تر از قسمتهای مخفی خارج می کند. مسواک ارتودنسی به شما اجازه می دهد که اطراف براکت ها را به خوبی تمیز کنید و از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. همچنین مسواک های ارتودنسی از تحریک قسمت داخلی گونه ها و لب ها جلوگیری می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سپراتور یا فضا دهنده در ارتودنسی چه کاربردی دارد؟

بدون خمیردندان شروع کنید

انجام این کار از این جهت اهمیت دارد که شما می توانید روند مسواک زدن خود را به خوبی ببینید. کف کردن خمیر دندان‌ها می‌تواند تمیز کردن دندان ها در طول درمان ارتودنسی را مبهم کند و این تا زمانی که مسواک زدن تمام می‌شود می‌تواند کار را برای شما دشوار تر کند. شروع به مسواک زدن دندانها بدون خمیردندان و تمیز کردن اطراف براکت ها این اجازه را به شما می دهد تا ابتدا همه قسمت ها را تمیز کنید و سپس از خمیر دندان برای تمیز کردن سطح دندان ها کمک بگیرید. در واقع این امکان برای شما فراهم است که تمامی مزایای خمیر دندان را استفاده کنید.

مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

مسواک بزنید اما سطح دندان‌ها را نخراشید

این موضوع به طور ویژه برای پاک کردن پلاک و بقایای مواد غذایی در اطراف سیم ارتودنسی و براکت ها اهمیت دارد. به خاطر سپردن این نکته در طول درمان ارتودنسی دشوار نیست، زیرا همه ما به تمیز کردن دندان ها بدون وجود براکت ارتودنسی عادت کرده ایم. زمانی که شما مسواک را به آرامی حرکت می‌دهید این امکان را دارید که اطراف براکت ها و دندان ها را به خوبی تمیز کنید. در ضمن در هنگام تمیز کردن زیر سیم و بین براکت ها نیازی به جابجایی سیم ارتودنسی ندارید و فقط سعی کنید که از زیر و بالا به کمک مسواک بین دندانی آنها را تمیز کنید.

زمان کافی در نظر بگیرید

این یکی از مواردی است که در طول درمان ارتودنسی بسیار نادیده گرفته می‌شود، اما مهمترین نکته در تمیز کردن دندان های شما است. شما باید حداقل 3 دقیقه برای تمیز کردن دندان های خود وقت بگذارید و این در مورد براکت ارتودنسی ضروری است. مطمئن شوید که به هر قسمت از دهان خود ۳۰ ثانیه اختصاص دهید. اگرچه مردم بر این باورند که به اندازه کافی مسواک می زنند، سعی کنید که همیشه سه دقیقه کامل را برای مسواک زدن دندان‌ها و دهان خود در نظر بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب براکت ارتودنسی

اگر احساس می کنید که مدت زمان مسواک زدن شما در طول درمان ارتودنسی کفایت نمی‌کند باید از یک تایمر استفاده کنید و خودتان را آموزش دهید تا سه دقیقه کامل مسواک بزنید. این کار برای مسواک زدن بدون براکت ارتودنسی یا بدون آن بسیار مهم است. فقط به خاطر داشته باشید که با وجود براکت های ارتودنسی شما فضاهای زیادی برای مخفی ماندن دارید و بهتر است که زمان دقیقی برای تمیز کردن آن ها کنار بگذارید.

خمیردندان مناسبی را برای طول درمان ارتودنسی خود انتخاب کنید

شاید انتظار داشته باشید که ما یک برند خاص یا یک نوع خمیر دندان خاص را توصیه کنیم که همه ارتودنتیست ها این کار را انجام می دهند. اما در حقیقت مارک مناسب خمیر دندان همان خمیر دندانی است که شما به استفاده از آن عادت دارید. اگر احساس می کنید که کودک شما به یک طعم یا مزه خاص علاقه دارد همان را پیدا کنید و در اختیار او بگذارید.

در حالی که انتخاب خمیردندان مناسب فواید زیادی دارد، اما اینکه شما چه مدت زمانی مسواک بزنید و به چه شکلی نقاط مختلف دهان خود را تمیز کنید بسیار مهم تر از آن است. به طور کلی، اگر خمیر دندان حاوی فلوراید و دارای تاییدیه های بهداشتی انتخاب کنید و زمان کافی برای مسواک زدن قسمت‌های مختلف دهان خود کنار بگذارید مطمئن باشید که تاثیر گذار است.

بعد از مسواک زدن صبحگاهی دهان خود را بشویید

هر شخص برای مسواک زدن خود روال خاصی دارد و بیشتر افراد دوست دارند که بعد از مسواک زدن صبحگاهی کف باقی مانده را از دهان خود خارج کنند. اما توصیه می‌شود که بعد از مسواک زدن شبانه نیازی به شستن کامل دهان نیست. در واقع در طول درمان ارتودنسی و بعد از مسواک زدن شبانه می توانید مقداری از کف دهان خود را خارج کنید و فلوراید باقی مانده روی دهان خود را بگذارید. این کار به هنگام استفاده از براکت ارتودنسی می‌تواند به تقویت دندان ها کمک کند، زیرا فلوراید باقیمانده در دهان شما منجر به تقویت مینای دندان شده و کیفیت آن را بالا میبرد.

مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

از فن‌آوری‌های جدید استفاده کنید

در حالی که استفاده از مسواک های معمولی هیچ مشکلی ندارد و قطعاً می‌تواند دندان شما را تمیز کند، مسواک برقی یک روش عالی برای بهبود بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی محسوب می شود. این مسواک ها معمولاً نسبت به مسواک های دستی ارتعاشات بهتری دارند و برخی از آنها دارای تایمر داخلی هستند که زمان کافی مسواک زدن را نشان می دهند. همه این موارد به شما کمک می کند که تمیز کردن دندان ها و براکت های ارتودنسی را به شکل مناسب انجام دهید و از رعایت بهداشت دهان و دندان خود هنگام درمان ارتودنسی مطمئن شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت لینگوال یا پشت دندانی

جمع بندی

حداقل سه بار در روز مسواک زدن در صبح و ظهر و شب بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سایر عوارض در طول درمان ارتودنسی است. براکت های ارتودنسی برای بهبود لبخند و بالا بردن کیفیت وضعیت دندان های شما طراحی شده اند. اگر از روال مسواک زدن و استفاده از محلول های دهانشویه خارج شوید احتمال پوسیدگی دندان ها و عفونت آنها وجود دارد و ممکن است مجبور شوید که به سراغ راهکارهای مانند درمان ریشه دندان بروید. پس مطمئن شوید که بهترین مسواک را برای رعایت بهداشت دهان و دندان انتخاب کرده‌اید و طبق دستورالعمل ارتودنتیست برای تمیز کردن دندان های خود اقدام می کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code