انحراف فک، علل و راه های درمان آن
اکتبر 20, 2021
نقش دهانشویه در سلامتی دندان ها
نوامبر 3, 2021

به هنگامی که افراد برای صاف کردن دندان های نامنظم خود از روش درمانی ارتودنسی استفاده می کنند، ممکن است احساسی از لق شدن دندان ها به آن ها دست داده باشد. این لق شدن دندان ها کاملاً طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست. برای یکدست شدن دندان ها نیاز است که آن ها به سمتی کشیده شوند و به منظور این کار نیاز است دندان ها کمی لق شوند. این لق شدن دندان ها در حدی نیست که دندان بیفتد یا به ریشه آن صدمه ای وارد شود. فقط لق می شوند که جا به جا شوند. باید بدانید که لق شدن دندان ها برای همه آن ها اتفاق نمی افتد. بلکه ارتودنتیست با توجه به موقعیت آن ها، دندان های خاصی را مشخص می کند تا بر اساس فشاری که به آن ها وارد می شود به سمتی که ارتودنتیست در نظر دارد کشیده شوند. این احساس لقی دندان ها همیشگی نیست و قرار نیست تا ابد آن را در دهان خود احساس کنید. در زمانی که براکت ها را از دهان خارج کنید، احساس لق شدن دندان ها نیز از بین خواهند رفت؛ یعنی با برداشتن براکت ها فشار از روی دندان ها و استخوان فک برداشته می شود. در این زمان استخوان فک سعی می کند شرایط جدید را بپذیرد و دندان ها را طبق شرایط آنی در محل خود قرار دهد‌ و تثبیت کند.

در همین ابتدای مقاله لازم است چند نکته را برای دور کردن نگرانی از بیماران تحت درمان ارتودنسی توضیح دهیم. ممکن است در ابتدای درمان، دندان ها خلاف جهت تعیین شده حرکت کنند و وضعیت ظاهری دندان را بدتر کنند. این اصلاً نگران کننده نیست و پس از گذشت مدت کوتاهی دندان به همان سمتی که شما و متخصص ارتودنسی مایل هستید حرکت خواهند کرد. لازم به ذکر است که اگر جابه جایی در حد زیادی بود حتماً نزد  ارتودنتیست تان بروید و موضوع را با وی در میان بگذارید. حساسیت در حرکت های دندان ها در آخرین ماه درمان بسیار بالا می باشد. هر گونه حرکت غیر طبیعی باید به گوش متخصص ارتودنسی شما برسد تا وضعیت دندان شما را تحت نظر بگیرد. فاصله گرفتن دندان ها یکی دیگر از عوامل نگران کننده در بین بیماران است؛ اما باید بگوییم که اگر این فاصله گیری در ماه های اول درمان باشد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

لق شدن دندان در ارتودنسی

لق شدن دندان در ارتودنسی

ارتودنسی و اثرات آن بر ریشه دندان ها

در اکثر مواقع ارتودنسی هیچ اثر سویی بر ریشه دندان ها ندارد. در صورتی که دوره درمان طولانی شود، به ندرت پیش می آید که ریشه دندان ارتودنسی شده کمی کوتاه تر از حد نرمال خود باشد. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند حداکثر زمان قرار گیری براکت ها بر روی دندان حدود ۲ سال باشد؛ اما خب این تغییر سایز در ریشه هیچ گونه خللی در جنس و کارایی دندان وارد نخواهد کرد. علاوه بر این خوردن برخی خوراکی ها و غذاها نیز می تواند سبب کوتاه شدن ریشه دندان ارتودنسی شده شود. تخم مرغ، نان تازه، گوشت های نرم و پخته شده، میوه ها و انواع سبزیجات بخارپز شده از جمله مواردی هستند که می توانند به سلامت دندان های ارتودنسی شده کمک کنند. درضمن خوردن غذاهای چسبناک نیز در طول دوره درمان ارتودنسی ممنوع می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد ارتودنسی چیست؟

علل لق شدن دندان های ارتودنسی شده چیست؟

انتخاب ارتودنتیست حرفه ای و خبره می تواند شما را از لق شدن دندان های ارتودنسی شده تا حد زیادی نجات دهد. او به شما دستورالعمل هایی را آموزش می دهد تا در این مدت بر روی دندان ها اجرا کنید و آن ها را از عارضه لق شدن نجات دهید. علاوه بر این رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان نیز می تواند بر لق نشدن دندان های ارتودنسی شده کمک شایانی کند؛ اما در این بین بیماری های لثه ای از جمله مواردی هستند که در لق شدن دندان های ارتودنسی شده بسیار تأثیر گذار هستند. بیماری لثه به نام پریودنتال بر اثر عدم رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان رخ می دهد و معمولاً در بین بزرگسالان بیشتر اتفاق می افتد.

در صورتی که دندان ها بر اثر بیماری پریودنتال لق شوند ممکن است به طور کلی بیفتند و از دهان خارج شوند. در صورتی که لثه ها درگیر این بیماری شوند، می توانند استخوان فک را تحت تأثیر قرار دهند. حتی ممکن است در برخی مواقع لثه فرد از قبل انجام ارتودنسی درگیر پریودنتال شده باشد و با ارتودنسی دندان ها، تشدید شده باشد. اینجاست که می توان گفت انتخاب متخصص ارتودنسی با تجربه اولین قدم در انجام ارتودنسی متبحرانه است‌؛ زیرا اگر لثه ها درگیر بیماری باشند دندانپزشک درصدد رفع آن برمی آید و تا آن را درمان نکند ارتودنسی دندان ها را انجام نخواهد داد. علاوه بر این موارد شلوغی بیش از حد در بین دندان ها نیز می تواند سبب لق شدن دندان های ارتودنسی شده شود. به هنگامی که دندان ها بیش از حد دهان را اشغال کرده باشند می توان گفت درمان ارتودنسی ممکن است کمی دشوارتر و زمان بر تر خواهد شد. به همین منظور لقی دندان بیش از حالت نرمال در فرد ایجاد خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فوریت های ارتودنسی

 با ارتودنسی دندان ها شما قادر هستید هر ماه دندان ها را به اندازه حدود یک میلی متر جابه جا کنید. حال اگر دندان ها بیش از حد در دهان ازدحام ایجاد کرده باشند، شرایط را برای جابه جایی سخت تر خواهند کرد. سن بیمار، جنس دندان های وی و جنسیت بیمار از عوامل تاثیرگذار بر سرعت حرکت دندان ها به سمت هدف می باشند. همان طوری که گفتیم افرادی که دندان هایشان را ارتودنسی می کنند باید از خوردن غذاهای سفت جددا کنند. جویدن غذاهای سخت و سفت، فشار زیادی به دندان ها وارد می کند و می تواند سبب لق شدن دندان ها شود. علاوه بر موارد فوق، عادات نامناسبی مانند دندان قروچه کردن نیز می تواند اثری سوء بر لق شدن دندان های ارتودنسی شده بگذارد. با دندان قروچه کردن فشار زیادی به رباط های پریودنتال وارد می شود و در نتیجه بر روی قسمتی از استخوان فک که دندان را نگه داشته است اثر می گذارد. همین امر سبب شل شدن و لقی دندان ها خواهد شد.

لق شدن دندان در ارتودنسی

لق شدن دندان در ارتودنسی

درمان لق شدن دندان های ارتودنسی را چگونه انجام دهیم؟

در اولین گام باید لثه ها و دندان ها را از هر گونه باکتری و ذرات غذا دور کنیم. پاکیزه نگه داشتن لثه ها و دندان ها از عوامل کمک کننده در لق نشدن دندان ها محسوب می شود. اگر دندانپزشکتان آن قدر حرفه ای باشد، احتمالاً ابزارهای بهداشتی دهان و دندان را از نوع مرغوب به شما معرفی خواهد کرد. پس از آن نوبت استفاده صحیح از آن ها می باشد. اگر به طور صحیحی از آن ها استفاده کنید، خواهید دید که خط زیر لثه به خوبی از هرگونه باکتری پاکسازی می شود. در نتیجه آن لثه ها درمان می شوند و توانایی محکم نگه داشتن دندان ها را خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان حساسیت دندان ناشی از بریس های ارتودنسی
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code