آیا بین سینوس ها و دندان درد ارتباطی وجود دارد؟
مارس 6, 2023
آیا نوار چسب زدن به دهان راهکار درمان خروپف است؟
آوریل 15, 2023

اگر می دانید که به یک ویزیت دندانپزشکی نیاز دارید، اما ترس در فکر شما بر شما غلبه کرده است، ممکن است به دنتوفوبیا مبتلا باشید.

بریس ها نیز می توانند باعث اضطراب شوند. مطالعات متعدد نشان داده اند که حدود 25% از افراد در مورد استفاده از ابزارهی ارتودنسی (از جمله بریس ها) اضطراب دارند. با این حال، الاینرها بیشتر از بریس ها آسیب نمی زنند، در واقع، الاینرها به طور قابل توجهی راحت تر از بریس های سنتی شناخته شده اند.

دنتوفوبیا چیست؟

دنتوفوبیا dentophobia که به آن ادنتوفوبیا Odontophobia نیز گفته می شود، ترس شدید و غیر ارادی از دندانپزشکان است. این ممکن است شامل ترس از اقدامات دندانپزشکی، ابزار، یا محیط کلینیک دندانپزشکی باشد.

ترسی که افراد مبتلا به فوبیای دندانپزشکی تجربه می کنند، چیزی فراتر از دلهره یا اضطراب خفیف است. این می تواند به سطحی از وحشت برسد که شما را از ورود به مطب دندانپزشک یا تعیین قرار ملاقات بازدارد.

باید بدانید که شما تنها نیستید و اگر فوبیای دندانپزشکی دارید، نباید خجالت بکشید. در حالی که بسیاری از فوبیاها ترس های غیرمنطقی تلقی می شوند، اما ترس از دندانپزشک طبیعی است. ما می دانیم که اگر به ادنتوفوبیا مبتلا هستید، حتی یک معاینه دندانپزشکی معمولی نیز می تواند یک تجربه ترسناک باشد، و ما نمی خواهیم احساسات شما را نادیده بگیریم.

در یک مطالعه اخیر، محققان نشان داده اند که 7/11 درصد از جمعیت عمومی از ترس زیاد از دندانپزشکی رنج می برند. 5/17 درصد دیگر ترس متوسط ​​از دندانپزشکی را تجربه کرده اند، 5/36 درصد بیش از یک سال است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اند، و حدود 5/15 درصد فوبیای دندانپزشکی جزئی دارند و از مراجعه به دندانپزشک اجتناب می کنند. همانطور که مشاهده می کنیم، فوبیای دندانپزشکی بخش بزرگی از افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، و بسیاری از افراد با لبخند خود احساس اعتماد به نفس نمی کنند!

ترس از دندانپزشک در زنان بیشتر از مردان است. برخی از مطالعات نشان می دهند که نزدیک به 3 درصد از مردان و تقریبا 5 درصد از زنان به دنتوفوبیا مبتلا هستند.

همه دندانپزشکان به سلامت هر بیمار- جسمی و روحی- اهمیت می دهند. ما می خواهیم شما را به سطحی از دانشی برای درک و غلبه بر ترس از دندانپزشکی برسانیم تا درمان لازم برای سلامت دهان و دندان های خود را دریافت کنید.

مقایسه دنتوفوبیا با اضطراب دندانپزشکی

گرچه بسیاری از افراد از اصطلاحات “ترس” و “اضطراب” به جای یکدیگر استفاده می کنند، مهم است که تفاوت بین آنها را درک کنید.

اضطراب دندانپزشکی یک اصطلاح گسترده است. اضطراب دندانپزشکی به هر گونه حس ترس یا ناراحتی اشاره دارد که ممکن است نسبت به موقعیت ها، ابزار، پزشکان یا مکان های دندانپزشکی احساس کنید. اضطراب دندانپزشکی طیف گسترده ای را در بر می گیرد، زیرا اضطراب دندانپزشکی ممکن است به صورت ناراحتی خفیف یا یک احساس شدیدتر مانند وحشت یک ناتوان کننده ظاهر شود.

در افراطی ترین انتهای طیف اضطراب، فوبیای دندانپزشکی قرار دارد که کمتر شایع است اما به مراتب حادتر است. گرچه بسیاری از افراد در موقعیت های مرتبط با دندانپزشکی اضطراب خفیفی را احساس می کنند، اما فقط برخی آن را به قدری شدید و مداوم تجربه می کنند که ترس به عنوان یک فوبیا در نظر گرفته شود.

برای تمایز بین موارد خفیف و شدید، مقامات اپیدمیولوژی و تحقیقات بالینی، برای بیش از نیم قرن از مقیاس اضطراب دندانپزشکیCorah Dental Anxiety Scale  (CDAS) استفاده کرده اند. امروزه بسیاری از متخصصان مقیاس اصلاح شده اضطراب دندانپزشکیModified Dental Anxiety Scale  (MDAS) را برای تعیین درجه شدت اضطراب ترجیح می دهند.

ترس از ارتودنسی

ترس از ارتودنسی

آیا دنتوفوبیا یک فوبیای واقعی است؟

آری، دنتوفوبیا به طور گسترده توسط جامعه علمی به عنوان یک ترس واقعی تأیید شده است. نشریات پیشرو مانند ژورنال بهداشت دهان و دندان حاوی مقالات بسیار زیادی در مورد ترس از دندانپزشک، از علل تا درمان، هستند. دنتوفوبیا نیز مانند هر فوبیای دیگری، نوعی اختلال اضطرابی است، بنابراین باید آن را جدی بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا برای درمان ارتودنسی به تصاویر رادیوگرافی نیاز داریم؟

انواع دنتوفوبیا

دنتوفوبیا انواع دیگری از ترس ها را پوشش می دهند که می توانند با مراجعه به مطب دندانپزشک ارتباط داشته باشند و یا با آن بوجود بیایند. اگر ترس از دندانپزشک را دارید، احتمالاً یکی از این نگرانی های دیگر ارتباط دارد.

نگرانی های معمول در مورد مراجعه به دندانپزشک عبارتند از:

  • حضور تهاجمی و ترسناک دندانپزشک یا دستیار او
  • عوارض جانبی احتمالی ابزارها یا مواد شیمیایی، مانند آسیب احتمالی
  • درد یا ناراحتی ناشی از سوراخ کردن یا خراشیدن حین کار دندانپزشکی
  • خجالت به دلیل وضعیت ناسالم دندان ها، لثه ها یا حفره دهان
  • تجاوز به حریم خصوصی یا از دست دادن کنترل هنگام نشستن روی صندلی دندانپزشک

دنتوفوبیا می تواند با دیگر انواع گسترده تر فوبیا ارتباط داشته باشد، مانند:

  • تریپانوفوبیا Trypanophobia: ترس از سوزن شایع ترین دلیل ترس افراد از ملاقات بالینی است.
  • لاتروفوبیا Iatrophobia: ترس از پزشک یا موقعیت های پزشکی.
  • آلگوفوبیاAlgophobia : ترس از درد
  • آفنفوسموفوبیا Aphenphosmphobia: ترس از لمس شدن
  • کلاستروفوبیا Claustrophobia: ترس از فضاهای محدود یا احساس شلوغی
ترس از ارتودنسی

ترس از ارتودنسی

ترس از درمان ارتودنسی

ترس از بریس ها حول اضطراب مرتبط با ناراحتی فیزیکی و جنبه بصری استفاده از آنها می چرخد. همه افراد یک یا چند دوست در مدرسه داشته اند که بریس استفاده می کرده اند و از درد شکایت می کردند، و اتصالات فلزی و سیم های ناخوشایند اغلب باعث می شوند که افراد به صورت آگاهانه از لبخند زدن اجتناب کنند. بنابراین، این ما را به پرسش بعدی هدایت می رساند…

آیا بریس ها می توانند باعث اضطراب شوند؟

هر موقعیت منفی درونی می تواند باعث بروز واکنش اضطرابی شود. خواه چیزی باشد که ما شخصاً آن را تجربه کرده ایم یا نه. براکت های ثابت و صاف کردن دندان ها به طور سنتی با مقداری درد یا خونریزی لثه ها، دشواری در رعایت بهداشت دهان و دندان و بی میلی به آزادانه لبخند زدن از روی ترس از اتصالات و سیم های فلزی همراه است. در نتیجه، ایده دریافت بریس ها- یا هر نوع درمان دیگر برای صاف کردن دندان ها- می تواند باعث بروز ناراحتی و حتی اضطراب شود.

آیا باید در مورد اینویزیلاین ها عصبی باشم؟

الاینرهای اینویزیلاین نوعی ابزار تراز کننده شفاف دندان ها هستند، که همانطور که اکنون می دانیم، بسیار راحت تر از بریس های ثابت هستند. برای افرادی که ترس از بریس ها را دارند، این می تواند گزینه خوبی باشد، اما اگر از فوبیای دندانپزشکی رنج می برید، ممکن است بهترین راه حل برای شما نباشد.

آیا الاینرها بیشتر از بریس ها درد دارند؟

اگر! اگر نگرانی شما در مورد بریس ها حول محور درد احتمالی می چرخد، می توانیم خیال شما را راحت کنیم: این مشکلی نخواهد بود! الاینرهای شفاف به طور گسترده ای بدون درد تلقی می شوند، گرچه سطح راحتی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

یک چیز قطعی است: الاینرهای اینویزیلاین از نظر راحتی با بریس های ثابت قابل مقایسه نیستند. هیچ براکت، سیم، رابر بند، و یا هیچ گونه اتصال ثابت یا فلزی داخل دهان شما وجود ندارد. کل فرآیند غیر تهاجمی است و برای حداکثر راحتی طراحی شده است.

ترس از ارتودنسی

ترس از ارتودنسی

پیامدهای ترس از ارتودنسی و عدم مراجعه به ارتودنتیست

با ترس از درمان ارتودنسی و عدم مراجعه به موقع به ارتودنتیست شما زمان طلایی امکان درمان آسان و راحت تر درمان ارتودنسی را از دست می دهید و با بالا رفتن سن شما ممکم است درمان طولانی مدت تر و پیچیده تری نیاز داشته باشید زیرا رفته رفته استخوان های شما محکم تر می شوند و نمی توان دندان ها را به راحتی داخل استخوان فک جابجا کرد. از این گذشته، برخی مشکلات ارتودنتیک به مرور زمان حادتر و پیچیده تر می شوند و حتی ممکن است انجام کارهای بهداشتی دهان و دندان ها را دشوارتر کنند. به همین دلیل، اگر نمی خواهید با چنین شرایطی مواجه شوید و همیشه لبخندی که می خواسته اید آن را به دیگران نشان دهید را داشته باشید، از هر راهی که می توانید بر این ترس فائق بیایید و مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغییرات دندانی که در بزرگسالی باعث کج شدن دندان ها می شوند

علائم و نشانه های دنتوفوبیا

ممکن است مطمئن نباشید که آیا دنتوفوبیا دارید یا نه، زیرا اضطراب دندانپزشکی و فوبیای واقعی می توانند به صورت یکسان ظاهر شوند. برای تعیین این موضوع، احساسات خود را با علائم و نشانه های ادنتوفوبیا مقایسه کنید.

علائم دنتوفوبیا چیست؟ شایع ترین علائمی که نشان می دهند شما ترس از دندانپزشک دارید عبارتند از:

  • حمله پانیک در فکر رفتن به مطب دندانپزشکی
  • امتناع از مراجعه به دندانپزشک به هر دلیلی، حتی اگر یک وضعیت اورژانسی مانند پوسیدگی یا حفره های دندانی وجود داشته باشند.
  • بیشتر عصبی شدن با نزدیک شدن به قرار ملاقاتتان، می شود- تا جایی که زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • کابوس یا مشکل در خواب، زیرا ذهن شما روی همه مشکلاتی متمرکز می شود که ممکن است در طول قرار ملاقات دندانپزشکی شما رخ دهند.
  • گریه، هیجان بیش از حد، افزایش ضربان قلب، یا سرگیجه قبل از مراجعه، و یا اینکه ممکن است در اتاق انتظار یا روی صندلی دندانپزشکی تشدید شود.
  • یک واکنش شدید تهوع یا استفراغ، زمانی که شخصی به سمت دهان شما دست می برد.
  • مشکل در تنفس، سرگیجه، لرز، تعریق، تپش قلب، و سوء هاضمه

در صورت تجربه کردن هر یک از این احساسات، نشانه محکمی از ترس شدید شما از دندانپزشک است.

علل دنتوفوبیا کدامند؟

ترس از دندانپزشک معمولاً ناشی از موارد زیر است:

  • یک تجربه منفی در گذشته
  • باورها یا تجربیاتی که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده شنیده اید
  • عملکردهای مغزی که توسط بوها، صداهای استرس زای مته ها یا مناظر مطب دندانپزشک ایجاد می شوند

اگر تروما را در یک محیط بالینی تجربه کرده باشید، بدن شما می تواند فوبیاهایی مانند ترس از پزشکان را به عنوان دفاعی در برابر تروماهای آینده ایجاد کند. این منجر به یک واکنش شدید و غیرقابل کنترل هشدار می شود که مستقل از انتخاب یا منطق آگاهانه شما شعله ور می شود.

نمونه هایی از تجربیات آسیب زا که ممکن است باعث بروز ترس شما از دندانپزشک شده باشند عبارتند از:

  • تعامل با یک پزشک یا یک متخصص بهداشت دهان و دندان که ترسناک یا غیر دلسوز به نظر می رسید.
  • درد بیش از حد ناشی از یک فرایند دندانپزشکی مانند درمان ریشه (چه در حین یا بعد از آن)
  • احساسات شدید ناشی از از دست دادن کنترل در طول یک فرایند
  • خجالت از در مورد ظاهر یا سلامت بد دهان
  • ضربه به دهان مستقل از مطب دندانپزشک
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTS) نامرتبط یا مشکلات اعتماد
  • مشکل تنفس از راه بینی به جای دهان
  • رفلاکس گگ حساس
  • احساس گیر کردن یا محدود شدن روی صندلی دندانپزشکی یا باز نگه داشتن دهان برای مدت زیادی

سلامت دندانی شما مهم است و نباید از آن غافل شوید، حتی اگر از مراجعه به دندانپزشک می ترسید. مراجعه منظم به دندانپزشک فواید زیادی دارد، مانند:

  • تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها
  • ارتقاء سلامت دهان و دندان های شما
  • شناسایی علائم اولیه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا سرطان دهان
  • ارزیابی وضعیت هرگونه پرکردگی یا روکش های دندانی

اگر از مراجعه به دندانپزشک هراس دارید اما به درمان نیاز دارید، در مورد راه حل های احتمالی با یک متخصص صحبت کنید. برای حفظ سلامت دهان خود قبل از تبدیل شدن به یک مسئله جدی، اقدام کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد محافظ دندان های مختلف

پیامدهای فوبیای دندانپزشکی

اجتناب از مراجعه به دندانپزشک می تواند عواقب طولانی مدتی داشته باشد. پوسیدگی دندان هنگامی که زود تشخیص داده شود، به راحتی با یک پر کردن جزئی متوقف می شود. اگر اجازه دهید پوسیدگی پیشرفت کند، می توانید دندان خود را از دست بدهید و درد مزمن داشته باشید. دندانپزشک همچنین می تواند علائم اولیه بیماری لثه را بررسی کند، که اگر درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن یک یا چند دندان شود.

حتی اگر مشکل خاصی ندارید، مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی منظم دهان و دندان ها ایده خوبی است زیرا متخصص بهداشت می تواند به شما اشاره کند که کجا باید بهتر مسواک بزنید و پلاک را از روی دندان هایتان پاک کنید.

غلبه بر دنتوفوبیا

لازم نیست اجازه دهید ترس شما از دندانپزشک، شما را دریافت مراقبت های دهانی باز دارد که برای داشتن لبخندی زیبا و دندان هایی خیره کننده به آنها نیاز دارید. اگر از مراجعه به دندانپزشک می ترسید، درمان های مختلفی برای دنتوفوبیا وجود دارند.

با اطلاع دادن به دندانپزشک خود در مورد فوبیای خود شروع کنید تا آنها بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. به سادگی، شروع با یک گفتگوی صادقانه، بهترین راه برای غلبه بر ترس شما از دندانپزشک است.

تمام تلاش خود را بکنید که مراجعه به دندانپزشک را پیش بینی نکنید. رویداد را از ذهن خود دور کنید و روی چیزهای دیگری که شما را خوشحال می کنند تمرکز کنید. همچنین می توانید برای بلافاصله قبل و بعد از قرار ملاقات خود برنامه ریزی کارهای سرگرم کننده را انجام دهید تا تجربیات مثبت خود را به دندانپزشک ربط دهید.

ترس از ارتودنسی

ترس از ارتودنسی

چگونه بر ترس خود از دندانپزشک غلبه کنیم؟

غلبه بر ترس از دندانپزشک به زمان، صبر و پشتکار نیاز دارد. شما نمی توانید یک فوبیا را یک شبه حل کنید. در اینجا چند راهکار دیگر وجود دارند که می توانید آنها را برای مهار ترس خود از دندانپزشکی انجام دهید:

  • درمان شناختی- رفتاری یا روان- درمانی با یک متخصص سلامت روان
  • تکنیک های مقابله مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا هیپنوتیزم
  • تمرین های آرام سازی مانند آرام سازی پیشرونده عضلانی
  • داروهای ملایم مانند روغن CBD
  • گاز خنده در حین انجام فرایند
  • مداخلات دارویی مانند استفاده از آرام بخش ها یا بیهوشی عمومی
  • داروهای ضد اضطراب برای درمان اختلالات پانیک تجویز می شوند.
  • وسایل تسکین استرس مانند پتوی سنگین، یادگاری شخصی یا یک موسیقی آشنا
  • ورزش هوازی متوسط ​​یا شدید به طور منظم (نشان داده شده است که این راهکار فوبیاهای خاص اختلال را کاهش می دهند)
  • اقدامات مناسب برای بهداشت دهان و دندان مانند نخ دندان کشیدن ، مسواک زدن و سفید کردن دندان ها

شما می توانید از آسیب های گذشته ناشی از تجربیات بد بهبود پیدا کنید و دوباره مراجعات خود به دندانپزشک را از سر بگیرید. مراقب سلامت دهان و دندان های خود باشید تا در چرخه معیوب ترس و اجتناب از دندانپزشکی گرفتار نشوید.

ما اینجا هستیم تا به کاهش ترس شما از دندانپزشک کمک کنیم.

اگر از اقدامات دندانپزشکی دلهره دارید، لازم نیست خجالت بکشید. بسیاری از افراد از فکر کردن در مورد مراجعه به مطب دندانپزشکی احساس وحشت می کنند. در یک نظرسنجی در سال 2009 نشان داده شد که در واقع، حدود 15 درصد از افراد تحت تأثیر دنتوفوبیا قرار دارند، حتی بیشتر از شیوع فوبیای عنکبوت یا فوبیای ارتفاع. و افراد بسیار بیشتری سطحی از اضطراب دندانپزشکی را تجربه می کنند.

در حال حاظر اکثر مطب های دندانپزشکی محیط دوستانه ای دارند و روی بسیاری از بیماران مضطرب کار می کنند که برای رفع نگرانی خود نیازهای ویژه ای دارند. ما در تلاش هستیم تا به شما کمک کنیم بر ترس شدید خود غلبه کنید تا بتوانید مراقبت های دندانی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

فلسفه ما در مورد مراقبت از دندان ها، ارتباط مهم بین سلامت دهان و روان و وضعیت بقیه بدن شما را شناسایی می کند. برای تعیین قرار ملاقات با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code