آیا قبل از دریافت بریس باید همه دندان های شیری کودک افتاده باشند؟
مارس 7, 2024
نحوه استفاده از الاینرهای نامرئی ارتودنسی
مارس 28, 2024

آیا می دانسته اید که گزینه های زیادی برای صاف کردن دندان های کج وجود دارند و نه فقط بریس های فلزی؟ آری این درست است! دندانپزشکی مدرن اکنون گزینه های مختلفی را ارائه می دهد، از جمله بریس های سرامیکی همرنگ دندان و بریس های ثابت لینگوال و الاینرهای شفاف. اما مهم تر از آن، ابزارهای دیگری به نام ابزارهای فانکشنال وجود دارند که همین کار را انجام می دهند. با این حال، ابزارهای فانکشنال به جای اعمال نیرو روی دندان ها برای حرکت دادن آنها- مانند بریس ها و الاینرها – از جهش رشد فرد در سن بلوغ برای تغییر مسیر رشد فک و اطمینان از تراز بهینه دندان ها استفاده می کنند. یکی از این ابزارها، ابزار تویین بلاک است.

اما ابزار تویین بلاک چه کاربردهایی دارد و آیا بهتر از بریس های معمولی است؟ ممکن است از خود بپرسید. پاسخ این پرسش و بسیاری پرسش های دیگر در این مقاله آورده شده است. بنابراین، به خواندن ادامه دهید تا همه چیزهایی را که باید، در مورد ابزار ارتودنسی تویین بلاک بدانید.

الاینر تویین بلاک چیست؟

به گفته سازندگان این ابزار، الاینر تویین بلاک ابزاری است که از بایت بلاک هایی تشکیل شده است که برای استفاده تمام وقت طراحی شده است. این ابزار از نیروهای جویدن و گاز گرفتن فرد برای تغییر جهت حرکت دندان ها در اکلوژن و تراز بهینه استفاده می کند. بنابراین بر خلاف بریس ها و الاینرهای شفاف، تویین بلاک ها از نیروهای طبیعی بدن برای تنظیم مجدد دندان ها استفاده می کنند.

الاینر تویین بلاک چیست؟

الاینر تویین بلاک چیست؟

چگونه با تویین بلاک غذا بخوریم؟

الاینرهای تویین بلاک برای سهولت در خوردن و صحبت کردن طراحی شده اند. به عنوان مثال، در حین استفاده از این الاینرها، ممکن است غذاهای نرم بخورید و از نوشیدنی لذت ببرید. با این حال، برای جلوگیری از رشد باکتری ها، بعد از آن باید آنها را بشویید. به طور مشابه، اگر می خواهید غذاهای سفت یا چسبناک بخورید، الاینرهای تویین بلاک خود را بردارید و بعداً دوباره آنها را داخل دهان قرار دهید. باز هم باید بسیار مراقب تمیزی و بهداشت این ابزار بود، زیرا عدم انجام این کار ممکن است منجر به بروز عوارضی مانند تأخیر در درمان، بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش استرس روی درمان ارتودنسی و روش های مقابله با آن

آیا می توان با بریس های تویین بلاک آدامس جوید؟

آری، در حین استفاده از بریس های خاصی می توان از جویدن آدامس لذت برد. به عنوان مثال، اگر از بریس های ثابت استفاده می کنید، ممکن است آدامس بجوید. با این حال، ممکن است دندانپزشک به شما اجازه ندهد که با سایر ابزارهای ارتودنسی آدامس بجوید. بنابراین، توصیه می شود با دندانپزشک خود مشورت کنید تا در موقعیت امنی قرار داشته باشید. مهم تر از آن، فقط باید آدامس فاقد قند بجوید که توسط شورای نظارتی دندانپزشکی محلی شما تأیید شده است. زیرا جویدن آدامس حاوی قند ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود.

چگونه با بریس های تویین بلاک کنار بیاییم؟

بیماران ارتودنسی اغلب احساس می کنند که استفاده از بریس یا سایر ابزارها ممکن است برای آنها یک تجربه چالش برانگیز باشد. به هر حال، این چنین نیست. در حالی که ممکن است فرد در طول درمان ناراحتی جزئی را تجربه کند، ابزار های ارتودنسی برای به حداکثر رساندن راحتی و آسایش بیمار طراحی شده اند.

آیا بریس ها می توانند ضعف فک ناشی از اوربایت را برطرف کنند؟

اوربایت فشار زیادی به مفاصل فک وارد می کند و باعث ایجاد عوارض مختلفی مانند صداهای کلیک یا صدای تق تق، باز شدن سخت یا دردناک دهان و حتی در رفتگی یا شکستگی فک می شود. بریس های دندانی می توانند به طور غیرمستقیم به بهبود مشکلات مفصل فک کمک کنند. به عنوان مثال، هنگامی که بریس ها دندان ها را به طور مطلوب تراز می کنند، بار کمتری روی مفاصل فک وارد می شود. این به بهبود کارایی جویدن و گفتار کمک می کند، اما همچنین به کاهش استرس وارده روی مفاصل فکی – گیجگاهی و بهبود روند بهبودی کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

چگونه می توان فک پایین را بدون جراحی به جلو آورد؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که جراحی تنها گزینه برای جلو بردن فک پایین است. با این حال، واقعیت این است که گزینه های مختلف دیگری این امکان را برای فرد فراهم می آورند تا بدون هیچ مداخله جراحی، فک پایین خود را به جلوتر از فک بالا حرکت دهد. به عنوان مثال، تمرینات متعددی وجود دارند که می توان برای اطمینان از موقعیت بهینه فک پایین برای ظاهری جوان و جذاب انجام داد. با این حال، این تمرینات باید در سنین پایین انجام شوند، زمانی که استخوان ها انعطاف پذیر هستند و به راحتی می توان آنها را دوباره مرتب کرد. علاوه بر این، ابزار های فانکشنال مختلفی در دسترس هستند که از رشد و تکامل سریع بدن فرد در دوران بلوغ برای تغییر جهت رشد استخوان فک استفاده می کنند. باز هم باید اشاره کرد، ابزارهای فانکشنال در دوران بلوغ مؤثر هستند. دندانپزشک شما پس از معاینه بالینی کامل بهترین گزینه را برای درمان شما پیشنهاد خواهد کرد.

چگونه می توان فک پایین را بدون جراحی به جلو آورد؟

چگونه می توان فک پایین را بدون جراحی به جلو آورد؟

آیا می توان فقط دو دندان جلو را عقب برد؟

به لطف ارتودنسی معاصر، هر نوع حرکت دندان در حال حاضر امکان پذیر است، مهم نیست چقدر پیچیده باشد. برای مثال، اگر دندانپزشک شما بخواهد فقط دو دندان جلوی شما را به عقب براند، می تواند این کار را با ابزار های متحرک یا ثابت ارتودنسی انجام دهد. با این حال، انتخاب یک ابزار مناسب به شدت مشکل و میزان نیاز به عقب راندن دندان های جلو بستگی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چه تاثیری بر بیماری قلبی دارد؟

بایت بلاک چیست؟

در بیشتر موارد، صاف کردن دندان های کج را می توان تنها با بریس های فلزی یا الاینرهای شفاف انجام داد. با این حال، موارد خاصی وجود دارند که برای تکمیل درمان به ابزارهای اضافی نیاز است. به عنوان مثال، زمانی که فرد دچار مشکلات ارتودنتیک مانند اوربایت یا دیپ بایت می شود، این احتمال وجود دارد که دهان خود را ببندد و دندان های بالا ممکن است با بریس های فک مقابل تماس پیدا کند و آنها را از جای خود خارج کند. از این رو در این موارد دندانپزشکان بین دندان های بالا و پایین فاصله ایجاد می کنند تا حرکت دندان بدون وقفه پیشرفت کند. به چنین ابزاری بایت بلاک می گویند. بایت بلاک ابزار کوچکی است که به دندان های جلو یا عقب شما متصل می شود تا از تماس آنها در هنگام بسته شدن دهان جلوگیری کند. بایت بلاک ها از فلز، سمان گلاس آینومر و رزین های پلیمری ساخته می شوند و در رنگ های مختلف وجود دارند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code