قبل از درمان ارتودنسی چه باید کرد؟
آگوست 13, 2019
ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی
آگوست 30, 2019

یکی از سؤالات پرتکرار از متخصصین ارتودنسی، میزان درد درمان ارتودنسی و همچنین طولانی بودن آن در طول درمان است. اینکه این ابزارها تا چه اندازه باعث درد و ناراحتی می‌شوند یا شدت درد آنها به چه صورت است، ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد و حتی برای برخی چندان ناراحت کننده نباشد. در حقیقت شدت درد در طول درمان ارتودنسی تا حدود زیادی به وضعیت دندانها و میزان نامرتب بودن آنها بستگی دارد.

در این مطلب ما می‌خواهیم به شما نشان دهیم که درد درمان ارتودنسی به چند فاکتور بستگی دارد و به چند دوره زمانی تقسیم بندی می‌شود. پس با ما همراه باشید تا شرایط مختلف را بررسی کنیم.

درد درمان ارتودنسی و نوع براکت

بطور کلی دو نوع براکت ارتودنسی ثابت برای ترمیم و تنظیم دندان‌ها وجود دارد که براکت های ثابت سرامیکی و براکت های ثابت فلزی را شامل می‌شوند. هر دو نوع براکت به روش ثابت بر روی دندان‌ها نصب شده و از یک سیم ارتودنسی برای اعمال فشار در آن‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت مکانیزم و عملکرد همه براکتها بر مبنای ایجاد فشار بر روی دندان است. حتی برای براکت هایی مانند براکت اینویزالاین هم همین وضعیت وجود دارد و مقدار فشار مشخصی به دندان‌ها وارد می‌کنند. به همین دلیل وجود درد درمان ارتودنسی قابل توجیه است.

براکت های ثابت برای درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات بایت یا مال اکلوژن قابل استفاده هستند. در برخی موارد ممکن است متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که مال اکلوژن به دلیل تراکم بیش از حد دندان‌هاست و در این صورت صلاح ببیند که یک یا چند عدد از دندان‌ها را خارج کند. بنابراین حتی ما در این موارد می‌توانیم بحث درد و ناراحتی ناشی از کشیدن دندان را هم در نظر بگیریم. در ضمن وجود براکت در داخل دهان و تماس آن با لب نوعی ناراحتی ایجاد می‌کند که باز هم به درد درمان ارتودنسی اضافه می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  معرفی ارتودنسی کاموفلاژ و کاربردهای آن

تسکین درد در طول درمان ارتودنسی

درد در دوره‌های زمانی مختلف ارتودنسی

حالا فرض بگیرید که شما برای مرتب کردن دندانهای خود و یا از بین بردن اختلالات مال اکلوژن به سراغ یک متخصص ارتودنسی رفته‌اید. از لحظه‌ای که براکت ها بر روی دندان شما قرار می‌گیرند تا زمانی که مجدداً از دهان شما خارج می‌شوند، روند تغییرات درد درمان ارتودنسی یک روال ثابت را طی می‌کند. در اینجا ما آنها را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم:

روز نصب براکت ارتودنسی

فرآیند نصب براکت ارتودنسی در همان روز اول چندان دردناک نیست. ممکن است طول بکشد تا شما بتوانید غذا بخورید و همچنین برای عادت کردن به تجهیزات و اجزاء براکت هم نیاز به گذشت زمان دارید. در این روز ممکن است برخی از افراد دندان حساس‌تر از حد معمول داشته باشند و چند روز اول پس از قرار دادن براکت برای آنها سخت و دشوار باشد. این افراد باید در چند روز اول بیشتر به سمت رژیم غذایی نرم و مایعات بروند تا در گام اولیه بر درد درمان ارتودنسی غلبه کنند و تحریک آن را کنترل کنند.

دو روز پس از قرار گرفتن براکت

طبیعتاً به دلیل فشار ناشی از سیم ارتودنسی، چند روز اول پس از قرار دادن براکت می‌تواند کمی ناراحت کننده باشد. این به این دلیل است که دندان‌ها در یک روند تدریجی تحت فشار قرار می‌گیرند و قرار است که تحت همین فشار به محل مناسب هدایت شوند. همچنین ممکن است ارتودنتیست برای روزهای اولیه از موم ارتودنسی استفاده کند تا سطح براکت را به طور کامل بپوشاند و یک سطح صاف ایجاد کند. این پدیده از سوزش در گونه‌ها و لب‌ها جلوگیری می‌کند و تا حدود زیادی درد درمان ارتودنسی را کاهش می‌دهد. در ضمن برای این چند روز از داروهای ضد درد و مسکن مانند ایبوپروفن باید استفاده کنید که با تجویز متخصص ارتودنسی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بند ارتودنسی چیست؟

پنج روز پس از قرار گرفتن براکت

طبیعتاً پس از پنج روز، ناراحتی‌های اولیه مرتبط با براکت ارتودنسی از بین می‌رود و شما احساس خوشایندی خواهید داشت. در این مدت زمان دندان‌ها به طور کامل به براکت ها متصل شده‌اند و شما می‌توانید خوردن غذاهای سخت‌تر را آغاز کنید. البته توصیه ما این است که هنوز هم برای خوردن غذاهای بسیار سخت زود بوده و کمی بیشتر صبر کنید. اما ممکن است متخصص ارتودنسی توصیه‌هایی در مورد خوردن غذاهای مختلف به شما داشته باشد که هم در کاهش درد درمان ارتودنسی نقش دارد و هم روند درمان شما را بهبود می‌بخشد.

تسکین درد در طول درمان ارتودنسی

روزهای بعد از ویزیت ماهیانه ارتودنسی

درمان ارتودنسی بر مبنای اعمال فشار ناشی از سیم ارتودنسی بر روی دندان‌ها طراحی شده است. بنابراین شما باید مرتباً با ارتودنتیست خود در ارتباط باشید تا آنها براکت ارتودنسی شما را تنظیم کنند و میزان فشار آن را تغییر دهند. گذشت چند روز از درمان ارتودنسی باعث می‌شود که دندان‌ها حرکت کرده و سیم ارتودنسی شل شود. بنابراین متخصص برای ایجاد تمایل حرکت در دندان‌ها مجدداً باید فشار آنها را بیشتر کند. این فشار باز هم به صورت تدریجی بوده و ممکن است شما درد درمان ارتودنسی را تجربه کنید. البته شدت درد در چند روز اول بعد از تنظیم به براکت ارتودنسی به اندازه درد روزهای اول نیست و صرفاً ناراحتی‌هایی کوتاه و گذرا خواهد بود.

کنترل و درمان درد ارتودنسی

در چند روز اول پس از کاشت براکت ارتودنسی، مسلماً شدت درد درمان ارتودنسی بالا بوده و ممکن است تحمل درد برای شما سخت باشد. در این حالت متخصصین از داروهای ضد درد و مسکن برای کنترل درد شما استفاده می‌کند که ایبوپروفن به عنوان رایج‌ترین و اصلی‌ترین آنهاست. شاید جالب باشد بدانید که یکی از داروهای مؤثر برای کم کردن درد ارتودنسی، استفاده از آدامس‌های بدون قند است. جویدن آدامس‌های بدون قند موجب افزایش جریان خون می‌شود که التهاب و درد در محل دندان را از بین برده و حرکت دندان‌ها را سریع‌تر می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات دندانپزشکی که با بالا رفتن سن رخ می دهند

فقط به این نکته توجه داشته باشید که آدامس‌های حاوی قند برای سلامت دندان‌های شما مضر است. معمولاً رعایت نظافت و بهداشت دندان به همراه براکت ارتودنسی بسیار سخت و زمان‌بر است و به همین دلیل مواد قندی می‌تواند باعث تشکیل پلاک دندان و حتی بیماری لثه شود.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که وجود کشش و فشار یک عامل طبیعی برای ایجاد درد درمان ارتودنسی است. هرچه دندان‌های شما را نامرتب‌تر باشند و یا متخصص مجبور شود که از فشار بیشتری برای حرکت دادن دندان‌ها استفاده کنند، طبیعتاً شما هم درد بیشتری را تجربه خواهید کرد. اگرچه این درد در روزهای ابتدایی آزاردهنده بوده و شما نیاز به مسکن دارید، اما به مرور زمان تبدیل به یک حالت کشش خوشایند می‌شود که حتی لذت بخش هم هست. پس توصیه ما این است که در مورد درد درمان ارتودنسی به هیچ وجه نگران نباشید و در طول درمان بر روی زیبایی لبخند و شکل ظاهری خود متمرکز شوید. اگر هم نگرانی دارید، با ما تماس بگیرید.