ترس از ارتودنسی و ترس از دندانپزشکی
مارس 27, 2023
بریس ها چگونه دندان ها را حرکت می دهند؟
آوریل 25, 2023

نوار چسب زدن به دهان یک درمان خانگی است که محبوب آن به طور فزاینده ای رو به افزایش است و برای کمک به تنفس از راه بینی در هنگام خواب استفاده می شود. افرادی که در شب دهان خود را نوار چسب می زنند، ممکن است این کار را برای رفع مشکلاتی از خر و پف گرفته تا بوی بد دهان انجام دهند.

نوار چسب زدن به دهان برای خواب بهتر، تنها در چند آزمایش علمی کوچک مورد مطالعه قرار گرفته است، بنابراین تا این زمان، مزایای ادعا شده آن تا حد زیادی حکایتی هستند. ما در مورد میزان عملکرد نوار چسب زدن به دهان، آنچه تحقیقات موجود در مورد این عمل به ما می گویند، نحوه نوار چسب زدن ایمن به دهان خود، و گزینه های جایگزین موجود برای درمان مشکلات مربوط به خواب شما صحبت می کنیم.

نوار چسب زدن به دهان چیست؟

نوار چسب زدن به دهان به عمل بستن نوار چسب زدن به دهان قبل از خواب برای بستن آن در طول شب اشاره دارد. افراد ممکن است نوار چسب زدن به دهان را امتحان کنند زیرا آنها معتقدند که با مجبور کردن خود به نفس کشیدن از راه بینی، آنها می توانند از تأثیرات منفی همراه با تنفس دهانی جلوگیری کنند.

نوار چسب زدن به دهان چگونه کار می کند؟

نوار چسب زدن به دهان شامل گرفتن نوار متخلخل و چسباندن آن روی هر دو لب بالا و پایین است، به گونه ای که فرد نتواند به راحتی دهان خود را باز کند. نوار چسب زدن به دهان برای بستن آن قبل از رفتن به رختخواب باعث می شود که فرد هنگام خواب از طریق بینی نفس بکشد.

آیا نوار چسب زدن به دهان به خر و پف کردن کمک می کند؟

نوار چسب زدن به دهان ممکن است به عنوان یک درمان خر و پف مفید باشد. در مطالعه ای روی افراد مبتلا به آپنه انسدادی خفیف خواب، چسباندن یک نوار چسب متخلخل روی دهان باعث می شود همه استفاده کنندگان از آن از راه بینی نفس بکشند و زاویه کام و زبان را تغییر دهند. این تغییرات به میزان قابل توجهی خر و پف کمتر و موارد کمتری از تنفس قطع شده منجر شوند.

محققان هنوز بررسی نکرده اند که آیا چسب زدن دهان بر روی خروپف در افرادی که آپنه انسدادی خواب ندارند یا خیر یا خیر. در نتیجه، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا با اطمینان بگوییم که آیا نوار چسب می تواند به طور موثر خروپف را به دلایل دیگر درمان کند یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چه کمکی به درمان گاز گرفتن داخل گونه می کند؟

مزایای نوار چسب زدن به دهان

به طور حکایتی، افراد ادعا می کنند که چسب زدن دهان مشکلات مختلفی مانند خر و پف، خستگی، مشکلات تمرکز، بوی بد دهان و تشنگی مفرط در شب را کاهش می دهد. بیشتر این ادعاها از نظر علمی مورد مطالعه قرار نگرفته اند. تاکنون، تحقیقات تنها یک مزیت نوار چسب زدن به دهان را نشان داده اند: کاهش خر و پف و خستگی در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب.

علیرغم این واقعیت که تنفس از راه بینی آلرژن ها را فیلتر می کند، مقاومتی را می افزاید که برای حجم ریه ها مفید است، و هوای گرم تر و مرطوب تر را به ریه ها منتقل می کند، مطالعات روی نوار چسب زدن به دهان برای افراد مبتلا به آسم هیچ فایده ای پیدا نکرده است. با این وجود، طرفداران نوار چسب زدن به دهان ادعا می کنند که ممکن است به کاهش اثرات منفی که تصور می شود با تنفس دهانی مرتبط باشند، کمک کند، از جمله:

  • علائم اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD).
  • تنفس با اختلال خواب
  • خشکی دهان
  • حفره های دندانی
  • بیماری لثه
  • بوی بد دهان
  • کند شدن رشد در کودکان
  • کاهش توانایی شناختی

قبل از اینکه بتوان به طور معتبر ادعا کرد که نوار چسب زدن به دهان به طور مؤثر هر یک از این مسائل را درمان می کند، تحقیقات بیشتر در مورد نوار چسب زدن شبانه به دهان مورد نیاز است.

نوار چسب زدن به دهان راهکار درمان خروپف

نوار چسب زدن به دهان راهکار درمان خروپف

عوارض جانبی نوار چسب زدن به دهان

عوارض جانبی نوار چسب زدن به دهان هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از:

  • تحریک روی لب یا اطراف آنها
  • درد هنگام پاره شدن نوار مخصوصاً برای افرادی که صورت آنها مو دارد
  • اختلال در خواب به دلیل تحریک ناشی از نوار چسب یا مشکل در تنفس از راه بینی
  • اضطراب، برای افرادی که با بستن دهان خود با نوار چسب احساس ناراحتی می کنند
  • ناراحتی یا مشکل در تنفس

تحقیقات آینده می توانند عوارض جانبی احتمالی دیگری را در رابطه با نوار چسب زدن به دهان کشف کنند.

نوار چسب زدن به دهان راهکار درمان خروپف

نوار چسب زدن به دهان راهکار درمان خروپف

از چه نوع نوار چسبی برای خواب استفاده کنیم؟

اگر تصمیم دارید نوار چسب زدن به دهان را امتحان کنید، از یک نوار چسب متخلخل استفاده کنید که برای استفاده روی پوست انسان در نظر گرفته شده است. استفاده از چسب نواری، یا هر نوار چسب دیگری که برای استفاده روی پوست بدن در نظر گرفته نشده است، بیشتر احتمال دارد که باعث تحریک و یا واکنش آلرژیک شود.

برخی از شرکت ها نوارهای چسب هایی را به فروش می رسانند که برای استفاده به منظور چسب زدن به دهان در هنگام خواب طراحی شده اند. اکثر داروخانه ها نیز نوار چسب های ضد حساسیت، نوار چسب های جراحی و نوار چسب های ورزشی را به فروش می رسانند که متخلخل هستند و معمولاً روی پوست انسان استفاده می شوند. اکثریت قریب به اتفاق افراد به نوار چسب هایی که در پزشکی استفاده می شوند حساسیت ندارند، گرچه برخی ممکن است تحریک یا واکنش های دیگری به نوار چسب های پزشکی را تجربه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربردهای لیزر دندانپزشکی برای درمان ارتودنسی

نحوه نوار چسب زدن به دهان به صورت ایمن

از آنجا که نوار چسب زدن به دهان یک عمل عموماً پذیرفته شده تلقی نمی شود، قبل از امتحان کردن آن با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر، هیچ دستورالعمل رسمی برای تشریح نوار چگونگی چسب زدن ایمن به دهان وجود ندارد. همچنین، خطراتی که نوار چسب زدن بدون توصیه یک پزشک به همراه دارد ناشناخته هستند.

قبل از امتحان کردن نوار چسب زدن به دهان برای خواب، ایده خوبی است که نوارهای دهانی را در طول روز آزمایش کنید. اگر به دلیل آلرژی ها، پولیپ بینی یا دلایل دیگر در تنفس از راه بینی مشکل دارید، باید از چسب زدن به دهان خودداری کنید.

شما با مالیدن مقداری ژل یا روغن ایمن مواد غذایی در ناحیه اطراف دهان، قبل از چسباندن نوار چسب به دهان، می توانید تحریک و چسبندگی باقی مانده را به حداقل برسانید. هنگام چسباندن نوار چسب، در نظر داشته باشید که از یک گوشه آن را تا کنید تا صبح راحت تر برداشته شود.

جایگزین های نوار چسب زدن به دهان

بسته به دلیل علاقه شما به نوار چسب زدن به دهان، جایگزین های نوار چسب زدن به دهان متفاوت هستند.

خوابیدن به پهلو

اگر می خواهید خر و پف را کاهش دهید، ممکن است به این فکر بیفتید که خودتان را تمرین دهید که به جای چسباندن دهان به پهلو بخوابید. چندین دهه تحقیق نشان می دهند که هم افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب و هم بدون آن، هنگام خوابیدن به پهلو به جای خوابیدن به پشت، کمتر خر و پف می کنند.

برای راحت تر کردن تغییر وضعیت خواب، ممکن است لازم باشد یک تشک و بالش جدید بخرید. چیدمان ایده آل تخت باعث تراز شدن ستون فقرات می شود و نقاط فشار را کاهش می دهد در حالی که در عادی ترین وضعیت خواب خود دراز می کشید.

نوارهای بینی

نوارهای بینی گزینه دیگری برای کاهش خر و پف ارائه می دهند. نوارهای بینی ابزارهای چسبنده ای هستند که روی بینی قرار می گیرند تا مجرای بینی را گسترش دهند و تنفس از راه بینی را افزایش دهند. مطالعات روی نوارهای بینی نتایج متفاوتی را ارائه داده است، که برخی از آنها بهبود خر و پف را نشان می دهند و برخی دیگر هیچ تأثیری نشان نمی دهند.

نوار چسب زدن به دهان راهکار درمان خروپف

نوار چسب زدن به دهان راهکار درمان خروپف

درمان آلرژی و آسم

حدود 25 درصد از افراد در کشورهای غربی یک واکنش آلرژیک به موادی که تنفس می کنند، مانند گرده، را تجربه می کنند. این واکنش اغلب شامل احتقان بینی است، که می تواند باعث شود تنفس از راه بینی دشوارتر شود. اگر آلرژی دارید و متوجه می شوید که شب ها از راه دهان نفس می کشید، سعی کنید آلرژی خود را درمان کنید تا ببینید که آیا این به شما کمک می کند تا راحت تر از راه بینی نفس بکشید یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فقدان مادرزادی دندان

به طور مشابه، افرادی که با آسم زندگی می کنند، برای کنترل علائم باید با اجتناب از محرک ها و استفاده از دارو در صورت لزوم، با پزشک همکاری کنند.

رعایت بهداشت خوب دهان

نوار چسب زدن به دهان برای برخی افراد مورد توجه قرار می گیرد، زیرا وعده می دهد که می تواند بوی بد دهان را درمان کند. یک روتین بهداشتی دهان شامل مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن، تمیز کردن زبان و غرغره کردن منظم با دهانشویه نیز می تواند به محافظت در برابر بوی بد دهان کمک کند.

رعایت بهداشت خوب خواب

برخی از افراد ادعا می کنند که چسب زدن به دهان باعث کاهش خستگی در طول روز می شود. چندین عادات خوب بهداشت خواب دیگر وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند خواب مورد نیاز خود را داشته باشید، مانند:

  • به خواب رفتن و بیدار شدن هر روز در یک ساعت معین
  • خوابیدن در اتاقی که هیچ نور و صدایی نداشته باشد
  • پرهیز از نگاه کردن به صفحه نمایش قبل از خواب
  • پرهیز از الکل و کافئین در ساعات قبل از خواب
  • ورزش منظم

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کرد؟

در برخی موارد، افرادی که به نوار چسب زدن به دهان علاقه مند هستند ممکن است در عوض از کمک پزشکی بهره مند شوند. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، از پزشک خود یک وقت ملاقات بگیرید:

  • اختلال خواب دارید یا فکر می کنید که ممکن است اختلال خواب داشته باشید.
  • بوی بد دهان شدید را تجربه می کنید.
  • کودکی دارید که عمدتاً از راه دهان نفس می کشد.

اختلالات خواب شرایطی هستند که به جای درمان های خانگی به تشخیص و درمان تخصصی نیاز دارند. استفاده از نوار چسب زدن به دهان به جای مراجعه به پزشک می تواند شروع درمان مهم را به تأخیر بیندازد.

به طور مشابه، بوی بد شدید دهان می تواند به دلیل مشکلی غیر از تنفس دهانی باشد. به عنوان مثال، افراد می توانند بوی بد دهان در نتیجه حفره های دندانی، عفونت های زمینه ای سینوسی و مشکلات گوارشی مانند زخم ها را تجربه کنند. ملاقات با پزشک و دندانپزشک می تواند در شناسایی و درمان مشکلات احتمالی زمینه ای پزشکی یا دندانی به شما کمک کند.

همچنین اگر کودک شما مشکل تنفس دهانی دارد، مهم است که او را نزد پزشک خود ببرید. تنفس دهانی ممکن است رشد را در کودکان کند نماید، بنابراین ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. نوار چسب زدن به دهان در کودکان مطالعه نشده است و نباید امتحان شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code