علل از دست رفتن پیش از موعد دندان های شیری و مشکلات ناشی از آن
فوریه 14, 2023
ترس از ارتودنسی و ترس از دندانپزشکی
مارس 27, 2023

دلیلی وجود دارد که مراقبت صحیح از سلامت دهان و دندان ها یک تمرکز ضروری از اولین خاطرات ما است. اثرات سلامت دهان و دندان بسیار فراتر از صرفاً لکه دار شدن دندان ها هستند.

در واقع، سلامت ضعیف دهان و دندان ها می تواند منجر به بروز پیامدهای بسیار جدی شود- که برخی از آنها به ظاهر بی ارتباط با دهان شما هستند. یکی از این پیامدها چیست؟ مشکلات مداوم سینوس ها.

ارتباط بین سلامت دهان و سینوس ها

سینوس ها فضاهای توخالی به یکدیگر متصل هستند درون جمجمه هستند که گوش ها، بینی، دهان و گلوی شما را به یکدیگر متصل می کنند. دانشمندان دلیل دقیق وجود حفره های سینوسی را نمی دانند، گرچه چند ایده متفاوت ارائه شده اند. گرچه سینوس ها خالی هستند، اما سینوس های شما عملکرد مهمی را ایفا می کنند: تسهیل کردن جریان هوا هنگام تنفس. چیزی که ما می دانیم این است که سینوس ها به شدت مستعد عفونت هستند. از آنجا که این حفره های توخالی پوشیده از مخاط هستند، مکان مناسبی برای رشد باکتری ها هستند.

اکثر افراد هشت سینوس دارند و بسیاری از آنها در برخی مواقع درد سینوسی را تجربه می کنند. علل شایع شامل گرفتگی بینی و سر دردهای سینوسی هستند، اما آیا می دانستید که دندان های شما نیز می توانند باعث بروز دردهای سینوسی شوند؟

ناحیه بین کف سینوس های فک بالا و جایی که نوک ریشه های دندان های فک بالا به فک متصل می شوند، به طرز باور نکردنی نازک است. بنابراین وقتی فشار و مایع سینوسی ایجاد می شود، می تواند باعث گسترش حفره سینوسی و برخورد به ناحیه ای شود که اعصاب بسیار حساس دندان های فک بالا ریشه های خود را ترک می کنند. این درد شدید همان دردی است که دندانپزشکان آن را تحت عنوان درد سینوسی می شناسند، زیرا این درد کاملاً ناشی از مشکلات ناشی از سینوس ها است و نه دندان ها. دندان درد سینوسی می تواند خود به خود بروز یابد و به طور ناگهانی رخ دهد، بخصوص هنگام جویدن. سایر علائم دندان درد سینوسی عبارتند از: لثه های متورم، حساسیت پشت استخوان گونه، تورم صورت، سر درد ضربان دار، خستگی و آبریزش بینی. علاوه بر این، عفونت های سینوسی درمان نشده می توانند حفظ بهداشت مناسب دندان ها را دشوار کنند و همچنین در برخی موارد ممکن است مقصر باشند، زیرا تخلیه سینوسی به پشت دهان خارج می شود. خوشبختانه، تمام این علائم دندانی به سادگی با درمان عفونت زمینه ای سینوسی به راحتی برطرف می شوند.

به دلیل ارتباط سینوس ها و دندان های عقبی، این امکان وجود دارد که به دلیل سلامت ضعیف دهان و دندان ها دچار مشکلات شدید سینوسی شوید. این می تواند شامل عفونت های مکرر سینوسی و درد شدید سینوسی باشد. به همین دلایل است که درک ارتباط بین سینوس ها و سلامت دهان ها اهمیت دارد.

دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

سینوس های فک بالا

بزرگ ترین سینوس های شما، سینوس های پایینی- که سینوس های ماگزیلاری یا فک بالا نیز نامیده می شوند- مستقیماً پشت استخوان های گونه قرار و درست در بالای فک و به سمت عقب واقع شده اند و نزدیکی آنها به فک بالا به این معنا است که مشکلات دندانی می توانند منجر به بروز مشکلات سینوسی شوند. یک ویژگی آناتومیکال شایع که بسیاری از افراد دارند، دندان های مولر عقب با ریشه هایی هستند که خیلی نزدیک به سینوس های ماگزیلاری قرار گرفته اند یا رو به آن برجسته شده اند. بنابراین اگر دندان درد دارید، آن را نادیده نگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن ناخن چگونه باعث کج شدن دندان ها می شود؟

معمولاً این مشکلی نیست، مگر اینکه این دندان های مولر عفونی شوند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، می تواند باعث ایجاد مشکلات اساسی در سینوس های ماگزیلاری (فک بالا) شود. این می تواند منجر به بروز عفونت های شدید و مکرر شود که باعث می شود شما برای سال ها درد داشته باشید.

مشکلات شایع دندانی که باعث درد سینوسی می شوند

ردیف بالایی دندان های شما دقیقاً زیر سینوس های فک بالا درون گونه های شما قرار دارند. در واقع، ریشه های دندان های شما حتی ممکن است تا سینوس های شما امتداد یابند. به این معنا که اگر دندان درد دارید، ممکن است درد به سینوس های شما سرایت کند.

درد سینوسی مانند یک فشار ناراحت کننده در پشت جمجمه شما احساس می شود. ممکن است ناحیه اطراف بینی، چشم ها و گونه های شما متورم شود و همچنین ممکن است دچار گرفتگی بینی شوید.

مشکلات سینوسی اغلب نتیجه بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند. در برخی موارد، عفونت سینوسی و سایر مشکلات سینوسی می توانند باعث درد دندان های فک بالای شما شوند. اما گاهی اوقات علائمی وجود دارند که ناشی از مشکلات دندانی هستند و با مشکلات سینوسی اشتباه گرفته می شوند، از جمله:

دندان نهفته

دندان نهفته دندانی است که زیر خط لثه گیر کرده است. به طور کامل نمی روید و باعث ایجاد فشار و درد در فک شما می شود. اگر دندان بالای شما نهفته شود، می تواند با حفره سینوسی بالای آن تداخل پیدا کند.

دندان عقل

دندان های عقل شما سومین دسته از دندان های مولر در قسمت عقب دهان شما هستند. دندان های عقل بیشتر افراد در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل دهه 20 بیرون می آیند و این دندان ها بیشتر در معرض نهفته شدن قرار دارند. دندان عقل نهفته می تواند منجر به بروز درد سینوسی و سایر مشکلات شود.

دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

آبسه دندان

اگر دندان شما عفونی شود، ممکن است باعث ایجاد آبسه شود. دندان هایی که آبسه کرده اند به شدت دردناک هستند. اگر دندان آسیب دیده در فک بالای شما باشد، درد به راحتی می تواند به سینوس های شما سرایت کند. و اگر برای مدت طولانی درمان نشود، خطر ابتلا به عفونت سینوسی وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیپ بایت: مشکلی بزرگتر از یک مسئله زیبایی

عفونت تشخیص داده نشده دندان

اغلب، علت اصلی این مشکل، یعنی دندان عفونی، تشخیص داده نمی شود. در عوض، بسیاری از پزشکان عفونت را به سینوس ها نسبت می دهند و آنتی بیوتیک ها را به عنوان درمان تجویز خواهند کرد. از آنجا که علت عفونت (دندان عفونی) هنوز حضور دارد، بروز عفونت سینوسی همچنان ادامه خواهد داشت. تنها راه درمان این است که دندان عفونی کشیده شود.

گرچه مسئله بالا در مورد عفونت های سینوس های فک بالا یکی از شدیدترین موارد است، اما تنها راه ارتباط بین سینوس ها و دهان شما نیست.

دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

سینوزیت و دندان درد

چگونه سلامت دهان و دندان های شما می تواند روی سینوس های شما تأثیر بگذارد؟

مشکلات مربوط به سینوس ها می توانند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کنند. این موارد شامل آبریزش بینی مورد انتظار، احتقان مجاری بینی، فشار سینوسی و سردرد می باشند. گاهی اوقات افراد ممکن است علائمی را تجربه کنند که به نظر می رسد هیچ ربطی به سینوس ها نداشته باشند، که شایع ترین آنها درد شدید دندان هستند.

سینوس های شما در حقیقت می توانند مسئول دندان درد شما باشند. دلیل اصلی این امر نزدیکی سینوس ها به دهان و اعصاب متصل به دندان های شما است.

این دندان درد همان چیزی است که اغلب باعث می شود بیمار مستقیماً به دندانپزشک مراجعه کند، جایی که با معاینه دندان های مورد نظر، در عکس برداری پانورامیک با اشعه ایکس یا سی تی اسکن نشان داده می شود که دندان ها به ظاهر سالم هستند و سینوس های احتقانی مشکل دارند. این یک علامت کلیدی است که معمولاً به یک مشکل سینوسی به عنوان علت اشاره می کند، بخصوص اگر درد در چندین دندان (معمولاً تمام دندان های مولر فک بالا و گاهی دندان های پرمولر سمتی که تحت تأثیر قرار گرفته است) احساس شود و فقط به یک دندان محدود نباشد.

یکی از مشکلات شایع زمانی است که وقتی سینوس ها ملتهب می شوند، آنها می توانند منبسط شوند و باعث ایجاد فشار در سراسر صورت شما شوند. سینوس های ملتهب و فشاری که در پی آن ایجاد می شود می تواند فشار بیشتری به اعصاب دندان وارد کند و منجر به بروز درد دندان شود.

این چرخه التهاب و فشار معمولاً به عنوان سینوزیت، نوعی عفونت سینوس ها شناخته می شود. سینوزیت معمولاً زمانی آغاز می شود که باکتری ها وارد حفره ها می شوند. همانطور که باکتری گسترش می یابد، باعث التهاب پوشش سینوس همراه با احتقان شناخته شده می شود.

هنگام انجام کارهای اساسی مانند حرکت دادن دهان برای صحبت کردن و خوردن ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. از آنجا که درد ناشی از تحت فشار قرار گرفتن اعصاب است، حرکت دهان می تواند باعث بدتر شدن درد شود زیرا باعث می شود اعصاب بیشتر به سینوس ملتهب فشار وارد کنند..

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با ونیر یا لمینت می توان دندان های کج را صاف کرد؟

هالیتوزیس (یا بوی بد دهان)

سینوس های متوقف شده می توانند منجر به بروز چیزی شوند که معمولاً تحت عنوان “تنفس دهانی” به آن اشاره می شود. این به سادگی زمانی است که فرد مجبور است به جای تنفس از راه بینی، از راه دهان خود نفس بکشد.

نشان داده شده است که تنفس از راه دهان تعدادی اثرات نامطلوب روی سلامت دهان و دندان ها، از جمله خشکی دهان دارد. بزاق کمک می کند باکتری هایی از بین بروند که می توانند روی دندان های شما تأثیر بگذارند و منجر به ضعیف شدن سلامت دهان و دندان های شما شوند. خشکی دهان می تواند منجر به بروز عوارضی مانند پوسیدگی دندان و انباشته شدن باکتری ها داخل دهان شود. این انباشته شدن باکتری ها اغلب منجر به بروز بوی بد دهان می شود، که تحت عنوان هالیتوزیس نیز شناخته می شود.

برای کمک به مبارزه با اثرات خشکی دهان، مهم است که با نوشیدن آب زیاد، هیدراته باقی بمانید. این نه تنها از خشک شدن دندان های شما جلوگیری می کند بلکه کمک می کند تولید بزاق نیز افزایش یابد.

بوی بد دهان نیز می تواند در نتیجه ترشحات پشت حلق از سینوزیت ایجاد شود. این زمانی است که مخاط در پشت بینی و گلو انباشته می شوند و به پایین می چکند. بوی بد دهان ناشی از ترشحات پشت حلق بویژه می توانند دردسر ساز باشد زیرا مسواک زدن ساده دندان ها تضمینی برای خلاص شدن از شر این مشکل نیست.

به خاطر داشته باشید که بهداشت صحیح و مناسب دهان و دندان نه تنها برای تمیز و تازه نگه داشتن دهان، بلکه برای سلامت عمومی شما نیز مهم است. سینوس های شما تنها بخشی از بدن شما هستند که می توانند تحت تأثیر بهداشت نامناسب دهان و دندان قرار گیرند.

به همین دلیل، عادات بهداشتی مناسب دهان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم را حفظ کنید. اگر علائمی مانند دندان درد یا بوی بد دهان را تجربه کردید، باید هر چه سریع تر به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

با درد دندان و سینوس ها چه باید بکنیم؟

وقتی صورت شما درد می کند، تشخیص علت به تنهایی کار آسانی نیست. به همین دلیل است که اگر دندان درد دارید، همیشه باید از دندانپزشک وقت بگیرید- تا دکتر بتواند در یافتن تسکین به شما کمک کند.

ما دهان شما را معاینه می کنیم و در مورد علائم شما سؤال می کنیم. در بیشتر موارد، می توانیم دندان های نهفته و مشکلات مربوط به آن را با تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس تشخیص دهیم.

اگر دندان نهفته ای دارید که باعث بروز مشکلات سینوسی شده است، دندانپزشک معمولاً کشیدن آن را توصیه می کند. در موارد خفیف، او ممکن است از کمک های رویش استفاده کند تا به دندان شما کمک کند خود به خود بیرون بیاید. عفونت دندان و سینوس ممکن است به یک دوره مصرف داروی آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

0/5 (0 نظر)
2.5/5 (2 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code