کمک درمان ارتودنسی به آماده سازی برای جراحی ارتوگناتیک
آوریل 2, 2024
بهداشت دهان و دندان در بیمارانی که ابزار ارتودنسی استفاده می کنند.
آوریل 19, 2024

غارنشینان اغلب با دندان هایی کاملاً صاف و سفید به تصویر کشیده می شوند. اما چرا آنها در مقایسه با بسیاری از افراد امروزی چنین تراز دندانی خوبی داشته اند؟ چند دلیل کلیدی وجود دارد:

رژیم های طبیعی برای دندان ها بهتر بود

غارنشینان نسبت به رژیم های غذایی مدرن غذاهای سفت تر و درشت تر می خوردند. آجیل، دانه ها، ریشه ها، گوشت خام و گیاهان فیبری به نیروی جویدن بیشتری نیاز دارند. این جویدن سنگین دندان ها را اندکی ساییده می کند و از تراکم بیش از حد دندان ها جلوگیری می کند. همچنین بزاق بیشتری تولید می کند و اسیدهای ایجاد کننده حفره را خنثی می کند.

رژیم های غذایی مدرن از غلات فرآوری شده، قندها و غذاهای نرم اغلب در پاکسازی دندان ها ساییدگی و فرسایش و تحریک بزاق وجود ندارند. این امر باعث ایجاد پلاک، فشرده شدن دندان ها و ایجاد حفره می شود.

رژیم های طبیعی برای دندان ها بهتر بود

رژیم های طبیعی برای دندان ها بهتر بود

سوء تغذیه کمتر به معنای رشد بهتر دهان و دندان بود

امروزه سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی شایع هستند، اما در دوران غارنشینان نادر بودند. رژیم غذایی پر از مواد مغذی آنها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد بهینه دندان و فک را فراهم می کرد.

مواد مغذی کلیدی که بویژه بر سلامت دهان و دندان ها تأثیر می گذارند و به جلوگیری از کج شدن دندان ها کمک می کنند عبارتند از:

  • ویتامین دی
  • کلسیم
  • فسفر
  • ویتامین K2
  • پروتئین

کمبود در دوران کودکی می تواند مانع سفت شدن مینای دندان و رشد طبیعی فک ها و جوانه های دندان شود. این امر خطر ناهماهنگی را افزایش می دهد.

عدم وجود فرآوری مواد غذایی

غذاهای فرآوری شده امروزی اغلب بسیار نرم تر و تصفیه شده تر از رژیم های اولیه هستند. درشت بودن وعده های غذایی غارنشینان مستلزم کار بیشتر فک ها و دندان ها بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چه کمکی به درمان گاز گرفتن داخل گونه می کند؟

آرواره ها با پاره کردن و جویدن غذاهای فیبری تمرین شدیدی داشتند. این تمرینات رشد عضلانی و اسکلتی متعادل را تحریک می کند تا دندان های بزرگ تر شوند و قوس های دندانی را در خود جای دهند. آرواره ها و کام های پهن و برجسته آنها فضای زیادی را برای دندان های صاف و با فاصله مناسب فراهم می کرد.

غذاهای مدرن نرم و فرآوری شده رشد طبیعی فک را تحریک نمی کنند. این امر باعث فشردگی و کج شدن دندان ها و عدم رشد فک بالا و فک پایین می شود.

عدم وجود فرآوری مواد غذایی

عدم وجود فرآوری مواد غذایی

استرس مزمن کمتر

تحقیقات حاکی از این هستند که استرس مزمن روی سلامت دهان و دندان ها تأثیر منفی می گذارد. سبک زندگی بدوی بدون استرس های روانشناختی مدرن امکان قرارگیری طبیعی دندان ها بدون دخالت را فراهم می کرد.

به نظر می رسد که هورمون های استرس مانند کورتیزول روند رشد طبیعی و بلوغ دندان ها و فک ها را مختل می کنند. به نظر می رسد این اثر در دوران کودکی در حالی که قوس های دندانی هنوز در حال رشد هستند، بارزتر است.

بدون دخالت ارتودنسی

بریس ها، ریتینرها، هدگیر و ابزارهای دهانی در روزگار غارنشینان دیده نمی شوند. در حالی که ارتودنسی مدرن به دلایل زیبایی به اجبار مکان دندان ها را تغییر می دهد، دندان های غارنشین ها رها شدند تا موقعیت های طبیعی و عملکردی خود را پیدا کنند.

قوس های دندانی و فاصله های دندانی آنها به دلیل رشد متعادل فک و عدم تداخل، اغلب به صورت منظم و با هم ترازی ایده آل ایجاد می شوند.

ارتودنسی همچنین با تقویت اتکا به ابزارها به جای نیروهای طبیعی ماهیچه های دهان در دراز مدت می تواند مشکلات را تشدید کند.

آیا دندان های صاف همیشه بهترین هستند؟

داشتن دندان های کاملاً صاف و بدون لک برای انسان های اولیه در اولویت نبود – عملکرد اولین اولویت بود. بی نظمی های خفیف طبیعی هستند. تا زمانی که دندان ها برای غذا خوردن خوب عمل کنند، نقائص جزئی مضر نیستند. مقداری کج بودن باعث می شود سطح دندان بیشتری برای آسیاب کردن غذا فراهم شود.

و در حالی که ارتودنسی می تواند ظاهری دلپذیر ایجاد کند، اغلب در دراز مدت، تراز طبیعی متناسب با آناتومی صورت سالم تر است.

آیا دندان های صاف همیشه بهترین هستند؟

آیا دندان های صاف همیشه بهترین هستند؟

چه چیزی باعث افزایش مال اکلوژن شد؟

بسیاری از عوامل متقابل باعث شده اند که دندان های کج و بایت ضعیف (مال اکلوژن) از دوران ماقبل تاریخ شیوع بیشتری داشته باشد:

  • رفتن به سمت به غذاهای نرم – کاهش جویدن فشار کمتری به دندان ها و فک ها وارد می کند که منجر به عدم رشد می شود. اندازه فک و فاصله دندانی که برای رژیم های سخت تر اجدادی تطبیق داده شده است، با محیط غذایی مدرن ما مطابقت ندارد.
  • کمبودهای تغذیه ای – کمبود ویتامین ها و مواد معدنی محلول در چربی باعث اختلال در رشد استخوانی و دندانی می شود.
  • استرس مزمن – تعادل هورمونی را تحت تأثیر قرار می دهد تا در رشد دهان و الگوهای رشد اختلال ایجاد کند.
  • تغذیه با شیشه شیر – استفاده طولانی مدت از شیشه شیر، حرکات بلع نوزاد را سرکوب می کند. این امر عضلات فک را تضعیف می کند و سینوس ها را محدود می کند و باعث کاهش رشد صورت در قسمت میانی و قوس دندانی می شود.
  • مکیدن طولانی مدت انگشت شست – موقعیت و فشار طبیعی زبان را تغییر می دهد و رشد فک بالا را محدود می کند. همچنین می تواند به طور مستقیم دندان های در حال رویش را منحرف کند.
  • آلرژی و مشکلات راه هوایی – تنفس مزمن دهان و انسداد بینی مانع قرارگیری مناسب فک و رشد صورت می شوند.
  • از دست دادن زودتر دندان – از دست دادن دندان های شیری قبل از رویش جانشینان دائمی باعث از دست دادن فضا و فشردگی آنها می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترس از ارتودنسی و ترس از دندانپزشکی

گام های ساده برای جلوگیری از کج شدن دندان ها

در حالی که زندگی مدرن تراز کامل دندان ها را سخت تر می کند، والدین می توانند اقدامات پیشگیرانه ای برای کمک به تقویت رشد صورت کودکان و جلوگیری از بروز ناهنجاری های دندانی انجام دهند:

  • تغذیه با شیر مادر را در اولویت قرار دهید – عضلات فک و صورت را تقویت می کند. خطرات آلرژی و انسداد راه هوایی را کاهش می دهد.
  • غذاهای طبیعی ترد را زودتر به تغذیه اضافه کنید – بافت های سخت تر، عضلات جونده را تمرین می دهند و به گشاد شدن قوس های دندانی کمک می کنند.
  • مشکلات راه هوایی را برطرف کنید – از تنفس باز بینی اطمینان حاصل کنید. برای بازآموزی عضلانی، درمان میو کارکردی را در نظر بگیرید.
  • از دادن طولانی مدت بطری ها و پستانک ها خودداری کنید – تا 12 یا 14 ماهگی کودک را از شیر بگیرید. استفاده طولانی مدت شیشه شیر باعث ضعیف شدن عضلات فک و صورت می شود.
  • تغذیه را در مسیر درست قرار دهید – از دریافت کافی ویتامین های محلول در چربی، مواد معدنی و پروتئین برای رشد و نمو مناسب دهان اطمینان حاصل کنید.
  • استرس را به حداقل برسانید – استرس عاطفی و اضطراب را مدیریت کنید زیرا می تواند تعادل طبیعی هورمون ها را مختل کند.

در حالی که امروزه دستیابی به تراز کامل دندانی می تواند در مقایسه با اجداد اولیه ما چالش برانگیزتر باشد، به خاطر سپردن اصول طبیعی آنها می تواند به کودکان کمک کند تا در مسیری برای رشد بهینه سلامت صورت و دندان قرار گیرند. با انجام مراقبت در طول سال های شکل گیری دندان ها، لبخندهای صاف تر مطمئناً قابل ایجاد هستند.

ام های ساده برای جلوگیری از کج شدن دندان ها

ام های ساده برای جلوگیری از کج شدن دندان ها

پرسش های متداول

در مورد پوسیدگی دندان چطور؟ آیا غارنشینان با حفره ها و سایر مشکلات دندانی مواجه بودند؟

آری، شواهد باستان شناسی حاکی از این هستند که حفره های دندانی از دوران ماقبل تاریخ وجود داشته اند. اما پوسیدگی در دوران غارنشینان در مقایسه با امروز بسیار کمتر بود. رژیم های غذایی طبیعی آنها که سرشار از مواد محافظ دندان بود، خطر را به حداقل می رساند. بعلاوه سایش ناشی از مواد ساینده موجود در مواد غذایی فیبری مانع ایجاد حفره می شد که باعث تجمع پلاک می شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغییرات دندانی که در بزرگسالی باعث کج شدن دندان ها می شوند

آیا غارنشینان در اثر ضربه و عفونت دندان های خود را از دست نمی دادند؟

آری، غارنشینان بیشتر در معرض آسیب های دندانی و از دست دادن دندان ناشی از تصادف، جنگ و بیماری های باکتریایی بودند. اما اگر آنها تا بزرگسالی دندان های خود را به خوبی حفظ می کردند، به دلیل داشتن فک های خوب توسعه یافته و حداقل مال اکلوژن، تراز دندان های آنها معمولاً خوب بود. از دست رفتن دندان های بالغ روی الگوهای رشد فک و دندان اصلی تأثیری نداشت.

آیا غارنشینان هیچ گونه ابزار ارتودنسی یا نمونه اولیه بریس ها را داشتند؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مردمان ماقبل تاریخ دارای دانش یا فناوری مربوط به بهبود همراستایی دندان بودند وجود ندارد. هر گونه “بریس” یا “ریتینری” مفاهیم کاملاً خارجی بودند. اقدامات بهداشتی دندان آنها به جای ظاهر روی تمیز کردن دندان ها متمرکز بود. آنها درکی از مال اکلوژن به عنوان یک وضعیت پزشکی که به مداخله نیاز دارد نداشتند.

آیا گاهی اوقات دندان های فشرده هم ژنتیکی نیستند؟ چگونه ژن ها بر هم ترازی تاثیر می گذارند؟

ژنتیک قطعاً نقش اساسی دارد. اگر قوس های دندانی خیلی کوچک باشند، اندازه دندان و فک تعیین شده توسط ژن ها می تواند خطر فشردگی را افزایش دهد. اما مطالعات مربوط به رشد جمجمه صورت نشان می دهند که تأثیرات محیطی مانند رژیم غذایی و الگوهای تنفسی به تعیین اینکه آیا پتانسیل های ژنتیکی به طور کامل بیان می شوند یا خیر کمک می کند. عوامل سبک زندگی می توانند تمایلات ژنتیکی را کاهش داده یا بدتر کنند.

اگر غارنشینان تراز بهتری داشتند، آیا به این معناست که ارتودنسی مدرن غیر ضروری است یا باید از آن اجتناب کرد؟

نه دقیقا. در برخی موارد ابزارها برای بهبود عملکرد و فاصله بسیار ضروری هستند. بعلاوه آنها مطمئناً می توانند ظاهری جذاب ایجاد کنند. اما اتکای بیش از حد به ارتودنسی ایجاد شده است، جایی که مداخله برای اکثر کودکان اجتناب ناپذیر است. اولویت بهتر، تشویق به رشد و نمو طبیعی صورت از طریق تغذیه مناسب و سبک زندگی در هر کجا که ممکن است است. ابزارها باید کمکی باشند، نه راه حل پیش فرض.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code