آشنایی با اختلالات بایت
ژوئن 19, 2019
ارتودنسی دیمون
جولای 6, 2019

در این نوشته می خوانید:

در چند سال اخیر الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین تبدیل به یک ابزار ارتودنسی محبوب برای بزرگسالان شده و بیشتر آنها به استفاده از این نوع براکت خاص علاقه نشان می‌دهند. البته طبیعی است که هر چه شناخت ما نسبت به شرایط دندان‌ها بهتر باشد و تشخیص متخصصین هم بهتر و مستند باشد، نوع براکت ارتودنسی با شرایط ما همخوانی خواهد داشت. به همین دلیل حتی ممکن است که استفاده از الاینرهای شفاف به شما پیشنهاد نشود و متخصص ارتودنسی ترجیح دهد که شما از همان براکت های سنتی استفاده کنید.

 اگر علاقه دارید که از الاینر شفاف یا اینویزالاین برای مرتب کردن دندان‌ها و بازگرداندن لبخند خود به حالت طبیعی استفاده کنید، در اینجا با ما همراه باشید تا همه اطلاعات مورد نیاز شما را ذکر کنیم.

براکت اینویزیلاین چیست و چگونه کار می‌کند؟

 براکت اینویزالاین یا الاینر شفاف برای مرتب کردن دندان‌ها به کار گرفته می‌شود. این الاینر ها از مواد ترموپلاستیک ساخته شده‌اند که به طور منحصر به فرد با توجه به برنامه درمانی شما طراحی می‌شوند و تنها در مورد شما قابل استفاده هستند. این براکت ها به دلیل شفافیت خود و عدم تأثیر آنها بر روی ظاهر افراد بسیار محبوب هستند، اما در هر شرایطی این متخصص ارتودنسی است که به شما می‌گوید که آیا امکان استفاده از اینویزالاین را دارید یا خیر.

در براکت اینویزیلاین برای هرکدام از دندانها موقعیت مشخصی در نظر گرفته می‌شود و به مرور زمان فشار خفیفی به دندان‌ها وارد می‌شود تا به تدریج از موقعیت فعلی خود حرکت کرده و به موقعیت طبیعی خود برسند. بنابراین شما تقریباً بعد از دو هفته از شروع درمان خود می‌توانید از مجموعه جدید این براکت ها استفاده کنید و روند صحیح شکل دهی دندان‌های خود را ادامه دهید.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

 تفاوت براکت اینویزالاین با براکت معمولی

براکت اینویزالاین یک مجموعه شفاف است که بر روی آن محل دندان‌ها مشخص شده و شما می‌توانید به مانند یک گارد بر روی دندان خود نصب کنید و در شرایط مختلف آن‌ها را بردارید و مجدداً استفاده کنید. این در حالی است که براکت های معمولی و سنتی شامل یک قسمت به عنوان براکت و یک قسمت به عنوان سیم هستند. این براکت ها به صورت ثابت بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و تا اتمام مدت زمان درمان برداشته نمی‌شوند.

 واقعیت ماجرا این است که شما می‌توانید الاینر اینویزالاین را در شرایط مختلف مانند خوردن و نوشیدن یا حتی در موقع شستشوی دندان‌ها بردارید، اما در مورد براکت فلزی و براکت های سنتی این وضعیت وجود ندارد. شما می‌توانید غذای مورد علاقه خود را بدون هیچ گونه محدودیتی با براکت های شفاف بخورید و پس از شستشوی دندان‌ها مجدداً براکت را بر روی دندان خود قرار دهید. اما در مورد براکت های فلزی این وضعیت وجود ندارد و شما باید خوراکی‌های توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی است را بخورید.

نکته‌ای که در مورد الاینر اینویزالاین باید به آن توجه کنید این است که شما باید حداقل ۲۰ تا ۲۲ ساعت آنها را بر روی دندان خود نگه دارید و تنها برای خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها را بردارید. اگر مدت زمان پوشیدن این ابزارها کمتر باشد، دندان‌ها حرکت نمی‌کنند و شرایط شما پیچیده‌تر می‌شود. بنابراین هیچ وقت فکر نکنید که شما می‌توانید در هر لحظه‌ای این ابزارها را بردارید و به دلخواه از آنها استفاده کنید.

براکت شفاف اینویزالاین چقدر هزینه دارد؟

 اصولاً پرداختن به مسئله قیمت براکت اینویزالاین ما را به یک قیمت مشخص نمی‌رساند و معمولاً هر کدام از ارتودنتیست‌ها برای محصولات خود قیمت‌های متفاوتی دارند. بررسی‌های ما در سایت‌های خارجی نشان می‌دهد که معمولاً از ۱۵۰۰ تا پنج هزار پوند قیمت آنها متغیر است. استفاده از این الاینر های شفاف کاملاً به وضعیت فرد بستگی دارد و به همین دلیل شما باید فرایند نصب براکت و طراحی آن را انجام دهید تا پزشک به طور دقیق به شما بگوید که چقدر هزینه بردار است. وضعیت دندان‌های شما، شرایط خاصی که ارتودنتیست برای شما در نظر می‌گیرد، اندازه براکت و مدت زمانی که درمان شما طول می‌کشد به طور مستقیم بر روی هزینه براکت اینویزالاین تاثیرگذار است.

آیا اینویزالاین سریع‌تر از براکت‌های معمولی است؟

 پاسخ کوتاه: خیر! این براکت ها فشار کمتری به دندان‌ها وارد می‌کنند. هنگامی که شما الاینر شفاف را انتخاب می‌کنید لازم است که به طور منظم هر ۴ تا ۶ هفته یک بار به نزد متخصص ارتودنسی بروید. هدف این بازدیدها این است که از وضعیت درمان شما و همچنین پیشروی آن مطابق با اصول برنامه ریزی شده مطمئن شوند و در صورت نیاز از براکت های جدید برای شما استفاده شود. فشار وارده به دندانها از طرف براکت های شفاف کمتر از براکت های فلزی و براکت های سنتی است و به همین دلیل نیاز به زمان درمان بیشتری دارد.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

بطور متوسط درمان براکت اینویزالاین چقدر طول می‌کشد؟

روال عادی در همه شیوه‌های درمان ارتودنسی به این صورت هست که بین ۶ ماه تا دو سال طول می‌کشد. در حقیقت شرایط دندان‌های شما و میزان بی نظمی آنها مشخص می‌کند که طول درمان شما به چه صورت خواهد بود. بررسی‌ها و تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد که شما برای پوشیدن این براکت ها حداقل نیاز به زمانی بین دو ماه تا ۲ سال دارید که مطمئناً دندانپزشک در چند جلسه اول به شما خواهد گفت.

براکت های شفاف چقدر دردناک هستند؟

 به طور کلی درد و ناراحتی روش‌های درمان ارتودنسی ناشی از دو موضوع است که اصلی‌ترین آنها فشار وارده به دندانها و در کنار آن درد و عارضه ناشی از نصب سیم و براکت بر روی دندان است. طبیعتاً استفاده از براکت اینویزالاین باعث ایجاد نوعی احساس فشار در دندان‌های شما می‌شود که هم با ناراحتی و هم با درد همراه است و معمولاً بعد از چند هفته برطرف می‌شود. حتی این احساس کشش بعد از مدتی تبدیل به یک احساس لذت بخش می‌شود. اما خوشبختانه این براکت‌ها دردسرها و ناراحتی‌های براکت سنتی و براکت فلزی را ندارد و فرد خیلی راحت‌تر با آنها کنار می‌آید.

 آیا براکت اینویزالاین کاملا نامرئی است؟

 اگر چه در منابع مختلف از عناوینی مانند براکت نامرئی یا براکت شفاف برای این ابزارها استفاده می‌شود، اما حقیقت ماجرا این است که به طور کامل نامرئی نیستند. در حقیقت هیچ چیزی در این دنیا نامرئی نیست و حتی در روزهای سرد شما می‌توانید بخار حرف زدن خود را هم ببینید. البته طبیعی است که این ابزارها از جنس مواد ترموپلاستیک هستند و شما باید ۲۲ ساعت در روز آنها را بپوشید. اگر به شکل صحیح از این براکت‌ها مراقبت کنید و از تشکیل رسوب بر روی آنها جلوگیری کنید، می‌توانید به عنوان یک گزینه مناسب و بدون تأثیر بر روی ظاهر خود از آنها استفاده کنید.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

مزایای دیگر اینویزالاین چیست؟

براکت های اینویزالاین را می‌توان به عنوان ابزارهایی ظریف معرفی کرد که هیچ کس متوجه نمی‌شود که شما آنها را استفاده می‌کنید. این ابزارها به حفظ زیبایی دهان و دندان شما کمک می‌کند و تاثیری بر ظاهر شما ندارند. در این ابزارها خبری از وسایل جانبی مانند براکت نیست و تاثیری بر زبان و لب شما ندارند. طبیعی است که نحوه حرف زدن شما با وجود این وسایل تغییر می‌کند، اما به طور کلی عملکرد شما به هنگام حرف زدن یا حتی به هنگام نوشیدن کاملاً شبیه به حالت طبیعی است و شما دچار مشکل خاصی نمی‌شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر ارتودنسی بر بینی

براکت اینویزالاین به دلیل شرایط خاص خود در توجه بزرگسالان قرار می‌گیرد و افراد خجالتی می‌توانند از آن به عنوان بهترین گزینه درمانی خود استفاده کنند. البته استفاده از این ابزارها با محدودیت‌هایی همراه است که با توجه به شرایط شما تعیین می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه به دست بیاورید از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

آیا همه امکان استفاده از براکت اینویزیلاین را دارند؟

 یکی از بزرگترین دلایلی که بیماران نسبت به استفاده از براکت اینویزیلاین عکس العمل مناسب نشان نمی‌دهند، قیمت نسبتاً بالای آنهاست. البته در کنار آن دلایل دیگری هم وجود دارد که برخی از بیماران به دلیل عدم آشنایی با این ابزارها، نسبت به موثر بودن آنها تردید می کنند. اما تجربه نشان داده که انتخاب ابزارهای ارتودنسی و عملکرد آنها بیشتر از هر چیزی به وضعیت خود فرد و شرایط او بستگی دارد.

 بنابراین در وهله اول هیچ وقت اجازه ندهید که پیش‌بینی ها شما را نسبت به استفاده از براکت اینویزیلاین بدبین کند. اما در ادامه در مورد این ابزار ها و شرایط آنها صحبت خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد که چه کسانی می توانند به بهترین شکل از این ابزار استفاده کنند.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

براکت اینویزیلاین بسیار متنوع تر از گذشته است

 در گذشته براکت اینویزیلاین فقط در برخی موارد بسیار جزئی به کار گرفته می شد. در واقع اگر دندان های فرد نیاز به جابجایی بسیار کمی داشت، این ابزار به عنوان راهکار جایگزین مناسب برای براکت فلزی و براکت سرامیکی شناخته می‌شد و هرگز در موارد بسیار شدید به کار گرفته نمی شدند. این موضوع باعث شده بود که اکثر بیماران براکت فلزی را به‌عنوان انتخاب اولیه خود در موارد حاد انتخاب کنند.

 اما امروزه براکت اینویزیلاین بسیار پیشرفته تر شده و در موارد جدی تر هم می توان از آن استفاده کرد. البته هنوز هم در برخی موارد براکت های فلزی همچنان بهتر هستند. به عنوان مثال، براکت های فلزی در گسترش قوس فک و همچنین رفع اوربایت انتخاب اول و نهایی هستند. اما در طرف مقابل برای مرتب کردن دندان ها براکت اینویزیلاین تبدیل به یک گزینه محبوب شده و تعداد بسیار بیشتری از بیماران به استفاده از آن علاقه مند هستند.

 براکت های اینویزیلاین نیاز به تعهد بیشتر بیمار دارد

 با وجود اینکه براکت فلزی و براکت سرامیکی نیاز به همکاری بیمار در جریان درمان دارند، براکت اینویزیلاین نیاز به دخالت بیشتر و تعهد بیشتر از طرف بیماران دارد. اگر بیمار متعهد نشود که در روز ساعت مشخصی آن را استفاده کند، مسلماً نتیجه مناسب و پیش‌بینی شده را دریافت نخواهد کرد. از آنجایی که امکان خارج کردن این ابزار از دهان وجود دارد، ممکن است بیمار هوس کند که برای مدتی آنها را از دهان خود خارج کند و نه تنها چند روز، بلکه در طول هفته آنها را استفاده نکند.

 اما استفاده استاندارد و موثر از براکت اینویزیلاین نیاز به به استفاده از آنها به مدت ۲۲ ساعت در طول روز دارد. کسانی که این وضعیت را رعایت نکنند، گزینه خوبی برای استفاده از این ابزار ارتودنسی نیستند. براکتهای اینویزیلاین نیاز به بیمارانی دارد که زمان کافی برای تمیز کردن دندان ها و تعهد نسبت به استفاده آنها داشته باشد. زمانی که شما از براکت فلزی استفاده می کنید، اگرچه با ابزارهای مخصوص، دندان ها و براکت ها را تمیز می کنید، اما امکان خارج کردن آن ها را ندارید و به طور کامل همراه با بیمار هستند. حتی اگر بیمار مایل به خارج کردن آنها از دهان خود باشد.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

 براکت های فلزی ممکن است کارآمد تر باشند

کارایی ممکن است دغدغه اصلی شما نباشد، به خصوص اگر قرار باشد که بین دو روش درمان ارتودنسی با کارایی بیشتر و مدت درمان کمتر نسبت به روش دیگر با درمان طولانی تر و تاثیر کمتر روی ظاهر یک مورد را انتخاب کنید. ارتودنتیست معتقدند که براکت های فلزی سریعتر دندان ها را مرتب می کنند، اما چرا؟

 در حقیقت افرادی که کارایی و زمان درمان را اولویت خود قرار می‌دهند، لازم است که براکت فلزی را انتخاب کنند. استفاده از سیم ارتودنسی باعث می شود که فشار بیشتری به دندان ها و استخوان فک وارد شود و امکان حرکت دادن دندان ها بیشتر است.

 بسته به نوع درمان و نیازهای بیمار و همچنین شرایط شخصی، ممکن است مدت زمان درمان با براکت فلزی یا براکت اینویزیلاین به اندازه چند هفته یا به اندازه یک سال تغییر کند. اما به طور کلی، پایبندی به دستورالعمل ارتودنتیست مهمترین فاکتور در درمان سریعتر دندان هاست، حالا ممکن است انتخاب شما براکتهای پلاستیکی شفاف باشد یا ترجیح دهید که از براکت فلزی یا سرامیکی استفاده کنید.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

 برخی از بیمه ها درمان ارتودنسی را پوشش می دهند

 اگر نگرانی اصلی شما هزینه درمان ارتودنسی با براکت اینویزیلاین است، احتمال دارد که بیمه شما بخشی از هزینه را پوشش دهد. قوانین و شرایط درمانی بیمه های مختلف با یکدیگر متفاوت است و به طور قطع نمی توان در مورد آنها اظهار نظر کرد.  حتماً هنگام مراجعه به ارتودنتیست در مورد شرایط بیمه صحبت کنید و ببینید که کدام یک از شرکت‌های بیمه‌ای امکان پوشش دادن هزینه درمان شما را دارد.

 البته به طور کلی به خاطر داشته باشید که قوانین بیمه درمان ارتودنسی را پوشش نمی دهند و تنها در برخی موارد خاص و به صورت بیمه تکمیلی ممکن است بخشی از هزینه درمان شما را بپذیرند. بنابراین اگر احساس می کنید که معیار شرایط مالی برای شما در اولویت است، حتماً از قبل با ارتودنتیست و بیمه طرف قرارداد خود صحبت کنید.

 از ارتودنتیست بپرسید

 تنها راه ممکن برای دانستن اینکه شما گزینه خوبی برای استفاده از براکت اینویزیلاین هستید یا خیر، مشاوره با ارتودنتیست شخصی خود شماست. اما چرا؟

 زیرا فقط یک متخصص ارتودنسی است که وضعیت دندان های شما را ارزیابی می‌کند و بعد از در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف به شما می گوید که چه نوع درمانی مناسب تر است. همچنین اگر تصمیم قطعی خود را برای استفاده از یک شیوه درمانی خاص گرفته‌اید، با ارتودنتیست متخصص خود صحبت کنید، زیرا آنها می توانند به شما توضیح دهند که این ابزار می‌تواند چه مشکلی از دندانهای شما را برطرف کند و به چه دلیلی انتخاب مناسبی است.

به عنوان مثال، براکت اینویزیلاین گزینه خوبی برای درمان دندانهای کج است، اما در صورتی که استخوان فک بالا و پایین شما مشکل حاد داشته باشد، کارایی چندانی نخواهد داشت. در این صورت شما باید به سراغ استفاده از براکت فلزی و سیستم های مشابه بروید و مهم نیست که شما به کدام گزینه علاقه دارید.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن براکت اینویزالاین

در حالی که مزایای زیادی در انتخاب براکت اینویزالاین برای درمان ارتودنسی شما وجود دارند، اما اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید و خود را نسبت به رعایت بهداشت و تمیز کردن آنها مقید ندانید، به احتمال زیاد بعد از مدتی هنگام استفاده از آنها خجالت خواهی کشید. این امر به این دلیل است که اگر براکتهای اینویزالاین به شکل مناسب تمیز نشوند، علاوه بر تغییر رنگ، بوی نا مناسبی پیدا می‌کنند و برای سلامتی دندان شما هم مضر هستند.

اگر این اتفاق بیفتد، افراد دیگر متوجه خواهند شد که شما از برکت اینویزالاین بهره می‌برید. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل ما چند راهکار یا همان باید و نباید برای شما آماده کرده‌ایم تا مطابق با آنها حرکت کنید.

هیچ وقت استفاده از  براکت اینویزیلاین را فراموش نکنید

ویژگی ذاتی براکت اینویزیلاین از لحاظ متحرک بودن آن به عنوان یک شمشیر دو لبه عمل می کند. از یک طرف شخص استفاده کننده می داند که در مورد خوردن مواد غذایی محدودیتی نخواهد داشت و هنگام غذا خوردن می تواند براکت را جدا کند. همچنین این ویژگی مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را راحت تر می کند و رعایت سلامت دهان و دندان آسانتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  با انواع خمیر دندان ارتودنسی آشنا شوید

اما در طرف دیگر، اگر پس از خوردن غذا یا هر میان وعده دیگری فراموش کنید که براکت اینویزیلاین را روی دندان های خود نصب کنید، مشکلات متعددی را تجربه خواهید کرد. قانون بزرگ در استفاده از این براکت ها این است که شما باید بین ۲۰ تا ۲۲ ساعت در روز از براکت استفاده کنید. اگر این کار به درستی انجام نشود، همه برنامه ریزی های متخصص ارتودنسی مختل شده و سرعت کار پایین می آید.

هر روز صبح براکت اینویزالاین را از دهان خود خارج کنید و هم دندان و هم براکت را بشورید

از آنجایی که احتمال تجمع باکتری‌ها در طول شب و در طول خواب روی براکت ها و قسمت داخلی آن وجود دارد، تمیز کردن براکت و دندان‌ها به صورت یک برنامه صبحگاهی به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان شما بسیار مهم است. همچنین همه این کارها را باید از شب و قبل از خواب هم انجام دهید.

براکت را به درستی تمیز کنید

یکی دیگر از نکات مهم در مورد استفاده از براکت اینویزیلاین، مربوط به جلوگیری از تغییر رنگ آن و همچنین جلوگیری از ایجاد باکتری و تولید بو در ساختار آن هاست که بیشتر به نکات نظافت براکت بر می گردد. شما به عنوان بیمار قرار است برای مدت زمان طولانی از این ابزار استفاده کنید، پس سعی کنید که هر روز صبح آنها را بیرون بیاورید و دندان‌ها را به همراه آنها به طور کامل تمیز کنید.

هنگام خواب احتمال تشکیل باکتری و فعالیت آنها روی براکت ها وجود دارد، بنابراین ضروری است که هر روز صبح براکت را به طور صحیح تمیز کنید و سطح دندان‌ها را به طور کامل نظافت کنید.

هر لحظه ای که براکت اینویزیلاین از دهان خود خارج می کنید آنها را به خوبی بشویید تا از خشک شدن بزاق و تشکیل پلاک روی آنها جلوگیری کنید. این کار باعث می شود که فضا برای رشد باکتری ها از بین ببرید. استفاده از صابون ضد باکتریایی ملایم برای تمیز کردن براکت ها انتخاب خوبی است. معمولاً در مورد براکت های اینویزیلاین استفاده از مسواک زبر توصیه نمی شود، اما یک مسواک نرم به شما کمک می‌کند که پلاک های احتمالی را از سطح آنها پاک کنید و از تغییر رنگ آن جلوگیری کنید.

از دیگر مواردی که برای نظافت براکت اینویزیلاین می توانید انجام دهید، گذاشتن آنها در یک ظرف پر از آب است. خیساندن براکت در یک محلول که حاوی کریستالهای تمیز کننده است، به شما کمک می‌کند که مواد آلوده احتمالی سطح آنها را به خوبی تمیز کنید و از رشد باکتری ها جلوگیری کنید. از یک مسواک یکسان برای مسواک زدن دندان‌ها و شستن براکت استفاده نکنید و برای هر کدام از آنها یک مورد جداگانه در نظر بگیرید.

براکت ها را به هنگام خارج کردن به طور مرتب بشویید

علاوه بر این که شما باید برنامه مشخصی برای تمیز کردن براکت اینویزالاین به هنگام صبح و شب داشته باشید، لازم است که آنها را مرتب و طبق روال مشخص تمیز کنید. این باعث می‌شود که احتمال تشکیل پلاک و رسوب روی سطح آن‌ها کاهش یابد. همچنین می‌توانید با استفاده از صابون ضد باکتری ملایم و یک مسواک نرم سطح براکت را به طور کامل تمیز کنیم. این کار از گیر کردن ذرات و ماندن آنها روی سطح براکت ارتودنسی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که در طول عمر خود تمیز و شفاف باقی بمانند.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که وسایل مورد نیاز برای مراقبت و تمیز کردن براکت اینویزالاین در همه شرایط همراه خود داشته باشید و مراقبت از آنها را حتی در حین مسافرت و خارج از منزل هم انجام دهید.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

روزانه یک بار براکت را در داخل یک ظرف پر از آب قرار دهید

به منظور اینکه شکل ظاهری براکت اینویزالاین خراب نشود و بوی نامناسبی نداشته باشد، ایده خوب این است که حداقل روزی یک بار آنها را در یک ظرف مخصوص قرار دهید و از تمیز کننده‌های دندانپزشکی یا کریستال‌های مخصوص تمیز کردن براکت استفاده کنید. پس از خیس شدن کامل براکت، از یک مسواک اضافی که از آن برای دندان خود استفاده نمی‌کنید کمک بگیرید و هر نوع پلاک یا غذای باقی مانده روی سطح براکت را پاک کنید. قبل از اینکه مجدداً آنها را روی دندان خود قرار دهید، به طور کامل بشورید.

 قبل از نصب براکت ها، دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید

تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مهم است، در غیر این صورت شما مشکلات دندانپزشکی متعددی را تجربه خواهید کرد. همیشه قبل از قرار دادن براکت اینویزالاین بر روی دندان‌های خود، به طور کامل سطح آن‌ها را با مسواک پاک کنید و دوبار نخ دندان بکشید. در غیر این صورت ذرات غذا می‌توانند روی دندان‌های شما و یا در قسمت‌های مختلف براکت قرار گیرند و منجر به مشکلات دندانپزشکی شدیدتری شوند.

براکت ها را در فضای باز آزاد نگذارید

 بسیار مهم است که براکت ها را هنگامی که استفاده نمی‌کنید در یک محل مناسب نگهداری کنید و آنها را از گزند و آسیب و مشکلات دیگر حفظ کنیم. هنگامی که براکت ها در هوای آزاد باقی بمانند، در معرض تجمع بیشتر باکتری‌ها قرار می‌گیرند. همچنین احتمال گم شدن یا آسیب دیدن آنها وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل، همیشه به شکل دقیق محل قرار دادن براکت اینویزالاین را مشخص کنید. اگر برای چند ساعت فراموش کرد که آنها را استفاده کنید، حتماً آنها را در یک ظرف مخصوص خیس کنید و بعد از تمیز کردن روی دندان‌های خود قرار دهید.

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزالاین

برای سفرهای طولانی مدت حتماً برنامه ریزی کامل داشته باشید

از آنجایی که شما هر چند هفته یک بار باید از یک براکت اینویزالاین با اندازه متفاوت استفاده کنید، باید برای گام‌های بعدی پیش بینی و برنامه ریزی مشخص داشته باشید. اگر مدت زیادی در مسافرت هستید، قبل از خروج از خانه حتماً یک الاینر جدید نصب کنید تا برای مدت زمان مشخصی نسبت به آن نیاز نداشته باشید. همچنین لوازم بهداشتی لازم را همراه خود داشته باشید تا در جریان سفر بتوانید به خوبی براکت ها را تمیز کنید و از آنها نگهداری کنید.

هیچ وقت با وجود براکت اینویزالاین نخورید و ننوشید

 تنها چیزی که می‌توانید هنگام استفاده از براکت اینویزالاین بنوشید آب است. برای سایر نوشیدنی‌ها و خوردنی‌ها ابتدا باید الاینر را از دهان خود خارج کنید. این کار از این جهت اهمیت دارد که احتمال گیر کردن ذرات مواد غذایی در قسمتهای مختلف آن به حداقل می‌رسد و از طرف دیگر مواد غذایی و نوشیدنی‌ها ممکن است باعث لکه دار شدن و آسیب دیدن براکت شوند. این براکت ها هیچ وقت برای تحمل فشار طراحی نشده‌اند.

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

برای تمیز کردن براکت از خمیر دندان یا صابون‌های رنگی و معطر استفاده نکنید

از استفاده از خمیر دندان یا هر نوع صابون رنگی یا معطر برای تمیز کردن براکت اینویزالاین پرهیز کنید، زیرا آن‌ها می‌توانند بقایای نامناسبی روی براکت بگذارند و باعث تغییر رنگ آن شوند. علاوه بر این ممکن است این ابزارها باعث ایجاد طعم ناخوشایند در براکت شده و شما امکان استفاده از آنها به صورت بلندمدت نداشته باشید. در حقیقت این موارد به هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه تمیز کردن براکت ها بسیار مهم و حیاتی هستند و هزینه‌های درمان ارتودنسی شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این براکت ها هم نیاز به تنظیم و آماده سازی دارند

 یکی از مزایا و نکات جالب توجه در مورد براکت اینویزیلاین این است که مانند سایر براکت ها نیاز به تنظیمات پیچیده ندارد، اما در هر صورت با حرکت دندان ها لازم است که در آنها هم تغییراتی به وجود بیاید.

از آنجایی که در این محصولات خبری از کاربرد سیم فلزی یا براکت های مکعبی شکل روی دندان نیست، هیچ گونه علائم سوزش یا آسیب دیدن دندان و لثه وجود ندارد، اما لازم است که تغییراتی در بخش داخلی و بیرونی آنها به وجود بیاید تا فرد برای صحبت کردن مشکلی نداشته باشد. با این حال در چند روز اول و هنگام تنظیم براکت، احتمالاً فرد درد مختصری را تجربه کرده و در صحبت کردن دچار مشکل میشود. این در حالی است که این مشکلات از طریق صحبت کردن با ارتودنتیست قابل برطرف کردن هستند و فرد بعد از مدتی می تواند روال عادی زندگی خود را طی کند.

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

انتخاب بهترین ارتودنتیست برای نصب براکت اینویزیلاین

همانطور که آموزش و تمرین در یک کار خاص باعث بالا رفتن مهارت ما در آن حوزه میشود، تجربه بالای یک ارتودنتیست هم می تواند به نوعی نشان دهنده کیفیت کار آنها باشد. ارتودنتیست ها معمولاً به صورت روزانه با افراد مختلف در ارتباط هستند و تعدادی از آن‌ها به فکر استفاده از براکت اینویزیلاین هستند. کسانی که در این حوزه آموزش بهتری دیده باشند و در طول فعالیت دندانپزشکی خود با افراد بیشتری سروکار داشته باشند، مسلما انتخاب بهتری برای نصب براکت هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان و بزرگسالان

استفاده از براکت اینویزیلاین در چند سطح متفاوت انجام می‌شود و ارتودنتیست تشخیص می‌دهد که برای هر فرد کدام گزینه بهتر است. وقتی که شما یک ارتودنتیست با تجربه را انتخاب می کنید، تشخیص آنها مناسب ترین گزینه برای درمان وضعیت فعلی شماست. بنابراین هرچه تحقیق شما در مورد ارتودنتیست کامل تر باشد، با اعتماد بیشتری روند درمان خود را دنبال می کنید و این کار درمان شما را ساده تر می کند.

با این تفاسیر، باید بپذیریم که کیفیت درمان یک فرد با براکت اینویزیلاین تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی از جمله شرایط فرد و نحوه استفاده از براکت ها، میزان تجربه ارتودنتیست و مهارت آنها و همچنین پایبند بودن فرد به دستورالعمل ارتودنتیست قرار دارد. پس حتما سعی کنید که در طول روند درمان و خود با متخصص ارتودنسی هماهنگ باشید.

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

آیا براکت اینویزیلاین نیاز به رابربند دارد؟

یکی از نکات نگران کننده در طول درمان ارتودنسی این است که استفاده از براکت اینویزیلاین در برخی موارد نیاز به استفاده از رابربند یا نوارهای الاستیکی دارد. معمولاً در صورت نیاز به نیروی بیشتر برای جابجایی دندان ها و مرتب کردن آنها، ارتودنتیست ها مجبور هستند که از شیوه های ترکیبی استفاده کنند که رابربند یکی از این ابزارها بوده و نحوه قرار گیری دندانها در فک بالا و پایین را تنظیم می کنند.

حالا اگر شما برای درمان ارتودنسی خود تصمیم دارید که از براکت اینویزیلاین استفاده کنید و نسبت به استفاده از رابربند نگران هستید، در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

نحوه نصب رابربند و براکت اینویزیلاین

احتمالاً همین الان این سوال در ذهن شما شکل گرفته که چگونه امکان استفاده همزمان از رابربند و براکت اینویزیلاین وجود دارد؟ روش نصب این ابزار ها به این صورت است که قبل از قرارگیری رابربند روی دندان ها، ارتودنتیست یک ابزار شبیه به دکمه که از جنس پلاستیک یا فلز است را روی دندان های شما قرار می دهد. این ابزار معمولاً در دندان آسیاب بالا و دندان آسیاب پایین قرار می گیرد تا بتواند رابربند را به صورت یک قلاب نگه دارد.

البته در برخی موارد خود رابربند هم دارای یک قلاب در دو طرف است که می‌توان از آن به عنوان یک لنگر برای اتصال به دندان ها استفاده کرد. این موضوع باعث می شود که شرایط برای نصب رابربند فراهم شود و ارتودنتیست امکان نصب آن را داشته باشد.

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

این دکمه ها تا چه اندازه قابل مشاهده هستند؟

با توجه به این که دلیل اصلی انتخاب براکت اینویزیلاین شفاف بودن آنهاست، احتمالا نمی خواهید که این دکمه ها تغییر رنگی روی دندانها و چهره شما ایجاد کنند. به همین دلیل رنگ آن‌ها شباهت بسیار نزدیکی به رنگ دندان های طبیعی شما دارد و ارتودنتیست هم تا حد ممکن آن را به خط لثه شما نزدیک می‌کند تا کمتر به چشم بیاید. البته نباید این حقیقت را فراموش کنیم که رابربند ها قابل مشاهده هستند و دیده می شوند.

چگونه می توانیم از این ابزار الاستیک مراقبت کنیم؟

رابربند یا نوار الاستیکی باید هر روز روی دندانهای شما قرار گیرد. در این مورد حتماً از متخصص ارتودنسی خود بپرسید که آیا هنگام برداشتن براکت اینویزیلاین برای خوردن و آشامیدن، لازم است که رابربند را هم روی دندانهای خود داشته باشیم؟ اکثر بیماران دوست دارند که این ابزار حتی در حین خوردن و آشامیدن هم روی دندانهای آنها باشند تا روند درمان آنها را سریعتر کند. نکته جالب تر این که حتی نیازی به نگرانی در مورد فراموش کردن استفاده دوباره آنها بعد از خوردن وعده غذایی نیست.

اما برای شستشوی رابربند کافی است که آنها را دوبار در روز تغییر دهید تا حالت ارتجاعی آنها از بین نرود. همچنین سعی کنید که هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان آنها را از روی دندانهای خود بردارید.

از کجا بدانیم که به رابربند نیاز داریم؟

ارتباط خوب با ارتودنتیست و مطرح کردن سوالات خود با آنها بسیار مهم است. این متخصصین در ابتدا باید روند درمان را برای شما توضیح دهند و به شما بگوید که آیا نیاز به رابربند دارید یا خیر. بنابراین توصیه ما در انتخاب بهترین ارتودنتیست به همین دلیل است که جزئیات روند درمان را به شما نشان دهد. در ضمن از ارتودنتیست بخواهید که وسایلی را برای شما انتخاب کنند که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به عاج دندان داشته باشد.

نکته مهم دیگری که در مورد استفاده از رابربند به همراه براکت اینویزیلاین باید بدانید این است که احتمالاً در چند روز اول نوعی ناراحتی و درد را در دهان خود احساس می کنید. اما به مرور زمان شما به فشار و این ناراحتی عادت می کنید و از بین می رود. اما در این بین ارتودنتیست می‌تواند وسایل جانبی دیگری به شما بدهد تا بتوانید درد این ابزار را کنترل کنید:

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

الاینر شفاف یا براکت اینویزیلاین

 موم ارتودنسی

اگرچه قرارگیری براکت اینویزیلاین روی دندان ها بسیار راحت است، اما در برخی موارد ممکن است ناراحتی‌های ناشی از قسمت های وسط یا هر دو دکمه یا موارد دیگری که ارتودنتیست برای کمک به دندان های شما به کار ببرد به وجود بیاید. بنابراین موم ارتودنسی به شما کمک می کند تا این قسمت ها را به خوبی بپوشانید و از ناراحتی آن ها جلوگیری کنید.

ابزار نصب براکت اینویزیلاین (Aligner Retrieval Tools)

معمولاً ارتودنتیست ها یک ابزار مخصوص برای نصب براکت روی دندان ها و خارج کردن آن در اختیار بیماران قرار می دهند تا راحت تر بتوانند آنها را نصب کنند. همچنین این ابزار برای اطمینان از نصب درست براکت ضروری است. در این مورد توصیه ما این است که حتماً از جنس استیل ضد زنگ آن را انتخاب کنید که تمیز کردن آن آسان باشد و زمان زیادی از شما نگیرد.

جویدنی های مخصوص براکت اینویزیلاین (Invisalign Chewies)

این ابزار یک ماده جویدنی خاص منعطف است که فرد می تواند از آن برای نصب بهتر براکت روی دندان های خود استفاده کند. این ابزار معمولاً در بسته دوتایی در بازار فروخته می‌شوند و جویدن آنها باعث می‌شود که براکت به دندان‌ها بچسبد و از ورود هوا بین آنها جلوگیری کند.

مجموعه کامل نخ دندان

گیر کردن ذرات مواد غذایی بین دندان‌های شما نه تنها برای براکت اینویزیلاین و رابربند خطرناک است بلکه واقعاً شرم‌آور است. با توجه به اینکه شما از یک براکت شفاف استفاده می کنید طبیعتاً بیشتر جلب توجه می کند. در ضمن وجود ذرات مواد غذایی بین دندان ها باعث می شود که فعالیت باکتری ها تشدید شده و احتمال آسیب دیدن دندان ها هم افزایش یابد. به همین دلیل سعی کنید که مجموعه کاملی از نخ دندان های مختلف داشته باشید تا بتوانید در شرایط مختلف و به طور ویژه در مسافرت ها از آن استفاده کنید و فضای بین دندان خود را به طور کامل تمیز کنید.

کیت مسافرتی بهداشت دهان و دندان

یکی از مهمترین لوازم جانبی که هنگام استفاده از براکت اینویزیلاین و رابربند به آن نیاز دارید، کیت بهداشت دهان و دندان است. این کیت مسافرتی به شما اجازه می دهد که در ساعتهای مختلف و در شرایط مختلف امکان استفاده از آن را داشته باشید و در طول سفر نگران همراه بردن محصولات تمیز کننده و ابزارهای بهداشتی نباشید. انتخاب این ابزار از این جهت اهمیت دارد که در همه جا امکان استفاده از آن دارید و زندگی شما را بسیار ساده تر می کند.

حوله و اسپری تمیز کننده براکت داشته باشید

اگر به دنبال سریع ترین راه ممکن برای تمیز کردن براکت اینویزیلاین هستید، می‌توانید از یک حوله مخصوص استفاده کنید. این حوله ها بدون نیاز به شستشو هستند و به سرعت می توانید براکت خود را به کمک آنها پاک کنید. در ضمن در برخی از داروخانه ها امکان خرید اسپری تمیز کننده وجود دارد که استفاده از آن هم مناسب است.

نکته آخر اینکه همیشه گوش به دستورالعمل‌های ارتودنتیست خود بدهید و هر آنچه را که توصیه می کنند انجام دهید. اگرچه ممکن است استفاده از رابربند به همراه براکت اینویزیلاین دردسر بیشتری داشته باشد اما نسبت به آن حساسیت به خرج دهید و به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید. اگر هم سوالی دارید یا برای رزرو وقت می توانید از شماره های درج شده در سایت استفاده کنید و با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code