کاربردهای لیزر دندانپزشکی برای درمان ارتودنسی
جولای 4, 2023
ارتودنسی چه کمکی به درمان گاز گرفتن داخل گونه می کند؟
جولای 25, 2023

درمان ارتودنسی می تواند کیفیت لبخند شما را تا حد زیادی بهبود بخشد، اما بیماری لثه یا سلامت ضعیف لثه ها می توانند باعث تخریب نتایج آن شوند. ساختارهای حمایت کننده اطراف دندان های ما آسیب دیده اند و در واقع ممکن است آسیب آنها بیشتر از فایده آنها شود. به همین دلیل است که دندانپزشکان به بیماران توصیه می کنند قبل یا بعد از درمان با اینویزیلاین یا بریس ها، پیوند لثه انجام دهند.

اکثر بیماران میانسال علائم و نشانه های التهاب لثه را نشان می دهند؛ با این حال، ممکن است در مورد این موارد اطلاعی نداشته باشید، مگر اینکه علائم شدیدی نشان داده شوند. که شامل خونریزی و درد لثه می شوند.

به همین دلیل است که قبل از دریافت بریس ها بسیار مهم است که از داشتن لثه های سالم اطمینان حاصل کنید. پریودنتیست علائم بیماری یا عفونت را بررسی خواهد کرد و یک معاینه کامل از دهان شما انجام خواهد داد.

شما ممکن است به یک طرح درمان مناسب نیاز داشته باشید که دقیقاً بر اساس چیزی تنظیم می شود که در ملاقات اولیه تشخیص داده می شود.

پریودنتیکس و ارتودنسی

تمرکز پریودنتیکس روی سلامت لثه ها، علل بیماری های لثه ها و نحوه درمان آنها است. در این میان، ارتودنسی روی تشخیص و درمان ناهماهنگی دندان ها تمرکز دارد. به گفته دندانپزشکان، بین این دو تخصص دندانپزشکی رابطه متقابل وجود دارد.

سلامت لثه های شما به طور مستقیم با موقعیت و تراز دندان های شما ارتباط دارد. با افزایش سن، مقدار باکتری های انباشته شده روی دندان ها می تواند افزایش یابد و باعث التهاب در لثه ها شود، که در نهایت منجر به بروز بوی بد دهان و بیماری پریودنتال خواهد شد!

قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی ممکن است یکی از راه های حفظ سلامت دهان و دندان های شما باشد، اما نه تا زمانی که عفونت را درمان نکرده اید. یک راه حل این است که قبل یا بعد از دریافت اینویزیلاین یا بریس ها، پیوند لثه انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی

با این حال، در صورت ابتلا به ژنژیویت فعال یا پریودنتیت، بریس ها می توانند دندان های شما را در معرض خطر قرار دهند. اگر عفونت از قبل درمان نشود، درمان ارتودنسی می تواند به طور قابل توجهی سلامت دندان ها را به خطر بیندازد.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

اقدامات پریودنتال قبل از درمان ارتودنسی

داشتن دهان سالم برای دریافت بریس ها ضروری است. قبل از دریافت آنها حتماً با پریودنتیست خود مشورت کنید. آنها باید وضعیت شما و دندان های شما را از نظر التهاب گرفته تا ساختار استخوانی ارزیابی کنند! اگر در طول این معاینه مشکلی یافت شود، دندانپزشک شما بهترین روش برای احیاء سلامت لثه ها به بهترین شکل را توصیه خواهد کرد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جرمگیری (اسکیلینگ) و تسطیح سطح ریشه دندان ها (روت پلنینگ)؛
  • جراحی کاهش پاکت پریودنتال، و؛
  • پیوند لثه قبل یا بعد از اینویزیلاین.

تسطیح سطح ریشه های دندان ها

شما نمی توانید قدرت بهداشت خوب دهان و دندان ها را دست کم بگیرید. بی توجهی به مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن یا حتی سرهای بی کیفیت مسواک می توانند عامل بیماری لثه شما باشند!

قبل از شروع، باید مواردی را بدانید که این تکنیک های تمیز کردن عمیق به بیش از یک جلسه برای نتایج مطلوب نیاز دارند. حتی با انجام پیوند لثه قبل یا بعد از دریافت بریس یا اینویزیلاین زمان می برد تا این اطمینان حاصل شود که درمان شما ایمن و صحیح پیش می رود.

دندانپزشک شما تمام پلاک ها و جرم ها را از بالای خط لثه شما می زداید و تا عمق پاکت های کنار دندان های شما را تمیز می کند. در مرحله بعد، با صاف و صیقلی کردن ریشه های دندان ها، آنها را برای اتصال بهتر بین لثه ها و مینای دندان ها آغاز می کند. این فرآیند مدتی طول می کشد، بنابراین ممکن است لازم باشد مطمئن شوید که روی صندلی دندانپزشک راحت هستید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا لثه های من با بریس ها متورم می شوند؟

جراحی کوچک کردن پاکت های پریودنتال

بافت لثه و استخوان باید محکم به دندان های شما بچسبند. این پایه و اساس یک لبخند سالم است! بیماری پریودنتال این حمایت را تضعیف می کند، که باعث ایجاد پاکت هایی در اطراف دندان های شما می شود.

اگر بیماری لثه شدیدی دارید که با آنتی بیوتیک یا روت پلنینگ قابل درمان نیست، دندانپزشک شما ممکن است جراحی کوچک کردن پاکت را توصیه کند.

در مقایسه با پیوند لثه، این نوع جراحی که قبل یا بعد از درمان ارتودنسی با اینویزیلاین انجام می شود سریع تر است. کوچک کردن پاکت های پریودنتال حدود دو ساعت طول می کشد و معمولاً توسط پریودنتیست (جراح دندانپزشکی که در زمینه بیماری های لثه ها تخصص دارد) انجام می شود.

بیمار باید قبل از آن مقداری دارو مصرف کند، بنابراین قبل از انجام عمل جراحی حتماً این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید!

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

پیوند لثه

اگر بافت لثه در حال تحلیل رفتن است، پریودنتیست شما ممکن است پیوند لثه را قبل یا بعد از درمان ارتودنسی با اینویزیلاین، برای کمک به ایجاد خط فک قوی تر و جلوگیری از تحلیل بیشتر پیشنهاد دهد.

پیوند لثه تکنیکی است که شامل قرار دادن بافت جدید در ناحیه ای است که در حال حاضر بافت لثه کمی وجود دارد یا اصلا وجود ندارد. هدف این روش یا باید جلوگیری از تحلیل بیشتر لثه ها باشد یا اینکه سطوحی از ریشه ها که در معرض معرض محیط دهان قرار گرفته اند را بپوشاند. این کار برای جلوگیری یا اجتناب از حساسیت شما به غذاهایی مانند چای سرد یا قهوه انجام می شود.

پس از درمان بیماری های دندانی، حفظ سلامت لثه ها از طریق همکاری نزدیک با دندانپزشکان بسیار مهم است تا آنها بتوانند مراقبت های منظم نگهداری را برای حفظ عادات بهداشتی دهان و دندان در دراز مدت ارائه دهند.

همچنین می توانید با دندانپزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید که آیا پیوند لثه قبل یا بعد از دریافت بریس ها یا اینویزیلاین لازم است یا خیر.

آیا اینویزیلاین را انتخاب می کنید؟

الاینرهای شفاف یا اینویزیلاین ها جایگزین های جدید و راحت تری برای بریس های سنتی هستند. اگر در معرض خطر بیماری لثه هستید، ممکن است آنها راه حل عالی باشند! با بریس های پلاستیکی شفاف که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند- بدون نیاز به سیم یا رابر بندها؛ درست مانند لباس های معمولی لیز می خورند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهان و دندان در بیمارانی که ابزار ارتودنسی استفاده می کنند.

آنها یک جایگزین جدید و بهبود یافته برای بریس های سنتی ارائه می کنند تا به شما کمک کنند لبخند خود را یکدست کنید و در عین حال بیماری لثه را کنترل کنید.

با این حال، اگر قبلاً التهاب لثه فعال داشته اید، ابتدا باید با آن مقابله کنید. دندانپزشک شما ممکن است پیوند لثه را قبل یا بعد از دریافت اینویزیلاین پیشنهاد دهد.

الاینرها متحرک هستند، بنابراین هنگام استفاده از آنها می توانید مثل قبل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. آنها همچنین به جلوگیری از پوسیدگی در پاکت های لثه های شما کمک می کنند، که می تواند منجر به دندان درد یا حتی بدتر از آن، کشیدن دندان ها شود!

دندان های یکدست برای سلامت بهتر دهان و دندان ها

دندان های یکدست هدف نهایی بسیاری از افراد هستند. داشتن لثه های یکدست و سالم یکی از امتیازات جذابیت است! و اگر می خواهید لبخندی زیباتر و جذاب تر بدون هیچ کاری از جانب خود داشته باشید؟ شما می توانید با 22 ساعت در روز استفاده از الاینرهایی که به مرتب کردن دندان ها در موقعیت مناسب کمک می کنند، سریع تر به آنجا برسید.

همانطور که دندان های شما به سمت همراستایی حرکت می کنند، مراقبت از آنها به طور کلی آسان تر می شود زیرا یکدست کردن هر ناحیه کج به سلامت پریودنتال کمک می کند!

بهترین راه برای داشتن یک درمان ارتودنسی موفق، کمک گرفتن از یک دندانپزشک و پریودنتیست مجرب است. هنگامی که ما با هم کار می کنیم، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که سلامت دهان و دندان های شما هم در اهداف کوتاه مدت و هم در درمان های بلند مدت به طور مطلوب حفظ می شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code