آیا همه افراد بعد از درمان با اینویزیلاین جراحی پیوند لثه نیاز دارند؟
جولای 16, 2023
کویل اسپرینگ و آنچه باید درباره آن بدانید!
جولای 31, 2023

در حال گاز زدن چیزی خوشمزه هستید، و اوه! شما چیزی را گاز می گیرید که قصدش را نداشتید- داخل گونه تان را. هر از گاهی گاز گرفتن لب یا داخل گونه ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. این اغلب هنگام غذا خوردن یا هنگام خواب اتفاق می افتد. با این حال، اما اگر متوجه شدید که گاز گرفتن مکرر باعث شده است که هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن بسیار محتاط باشید، یا اگر صبح با گونه های دردناک از خواب بیدار می شوید، یا اگر در طول روز متوجه می شوید که گونه هایتان را می جوید، می تواند ناشی از یک وضعیت تکرار شونده یا مزمن جدی تر باشد. گاز گرفتن داخل گونه می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت دهان و دندان ها، مانند عفونت یا فرسایش بافت شود، بنابراین به محض تشخیص باید مورد رسیدگی قرار گیرد. خبر خوب این است که گاز گرفتن داخل گونه قابل پیشگیری و قابل اصلاح است. یک مراجعه ساده به یک دندانپزشک یا یک ارتودنتیست می تواند در تشخیص و اصلاح سریع مشکل و جلوگیری از آسیب طولانی مدت به شما کمک کند.

گاز گرفتن داخل گونه چیست؟

گاز گرفتن گونه وضعیتی است که در آن شخص قسمت داخلی گونه خود را گاز می گیرد یا می جود. این می تواند به طور تصادفی یا اجباری انجام شود. علت گاز گرفتن اجباری گونه اغلب روانی است و با رفتارهای مشابهی مانند جویدن ناخن یا کندن مو ارتباط دارد. گاز گرفتن تصادفی داخل گونه می تواند نتیجه یک مشکل دندانی مانند قرار گیری نامناسب دندان ها، دندان آسیب دیده یا اجزاء دندانی نامناسب مانند روکش یا ایمپلنت باشد. این علل، گاهی اوقات با یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک قابل درمان هستند. در بیماران خردسال، گاز گرفتن داخل گونه یک رفتار تکراری و اجباری است. در طول یک قرار ملاقات دندانپزشکی، دندانپزشک شما می تواند تشخیص دهد که دلیل گاز گرفتن داخل گونه کودک شما روانی است یا ناشی از یک مشکل دندانی است و شما را راهنمایی می کند که چگونه مشکل را برطرف کرده و از تکرار آن جلوگیری کنید.

علل گاز گرفتن داخل گونه

بسیاری از ما هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن، گاه به گاه گاز گرفتن داخل گونه را تجربه می کنیم. اتفاقی که به هیچ عنوان بامزه نیست! گاز گرفتن علاوه بر درد می تواند باعث ترک خوردن پوست، التهاب، آفت یا کیست شود. خوشبختانه، ناراحتی ناشی از این گاز گرفتن های تصادفی معمولاً پس از چند روز برطرف می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انحراف فک، علل و راه های درمان آن

با این حال، گاهی اوقات گاز گرفتن آزار دهنده تر می شود. گاز گرفتن داخل دهان می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد. از شایع ترین آنها عبارتند از:

ناهماهنگی ارتودنتیک

اگر متوجه شدید که هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن، داخل گونه خود را زیاد گاز می گیرید، ممکن است مشکل ارتودنسی داشته باشد. وقتی دندان ها یا فک های شما به درستی روی هم قرار نمی گیرند، اگر دهان شما نسبت به دندان هایتان کوچک باشد، یا اگر دندان های شما به مرور زمان جابجا شده باشند، گونه های شما می توانند پیامدهای آن را احساس کنند! ارتودنتیست می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا بایت مشکل دار منشأ مشکلات گاز گرفتن شماست یا خیر.

اما این فقط مشکلات ارتودنسی نیست که می تواند باعث گزش دردناک داخل گونه شود. علل دیگر می توانند شامل موارد زیر باشند:

براکسیسم

براکسیسم یک اصطلاح پزشکی برای دندان قروچه است. اگر هنگام خواب دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید یا آنها را روی یکدیگر می سایید، این کار برای دندان ها و فک های شما پیامدهایی دارد. و برای برخی از افراد، خروپف کردن های شبانه نیز می توانند باعث گاز گرفتن داخل گونه شوند.

دندان عقل

بسیاری از ما داخل دهان خود فضایی برای استقبال از چهار دندان جدید و بزرگ نداریم. هنگامی که دندان های عقل وارد می شوند، می توانند باعث گاز گرفتن داخل گونه شوند، بخصوص اگر به سمت بیرون و به سمت گونه های شما متمایل باشند. آنها همچنین می توانند دندان های دیگر شما را از جای خود خارج کنند.

گاز گرفتن داخل گونه

گاز گرفتن داخل گونه چه پیامدهایی دارد؟

گرچه گاز گرفتن داخل گونه به اندازه کافی بی ضرر به نظر می رسد زیرا آسیب از بیرون قابل مشاهده نیست، اما اگر گاز گرفتن داخل گونه مداوم باشد چطور؟ برخی از پیامدهای جدی مرتبط با این رفتار وجود دارند. شایع ترین پیامد گاز گرفتن داخل گونه، زخم شدن بافت داخل دهان است. جراحات منظم ناشی از گاز گرفتن می توانند منجر به بروز مشکلات بزرگتری شوند. بافت می تواند ضخیم تر یا فرسایش شود. بافت اسکار می تواند در داخل دهان ایجاد شود. زخم ها و سایر زخم ها می توانند بزرگتر و دردناک تر شوند. در بیماران دندانپزشکی مبتلا به گاز گرفتن مزمن داخل گونه، لکه های سفید ناهموار بافتی را روی سطح داخل گونه ها قابل مشاهده خواهید بود. هنگامی که جای زخم ایجاد می شود، بیمار ممکن است در تلاش برای صاف کردن آن یا به طور اجباری، آن ناحیه را بیشتر بجود. گاز گرفتن داخل گونه همچنین می تواند منجر به بروز التهاب و عفونت دهان شود که باید بلافاصله توسط دندانپزشک برطرف شود. درمان با آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهاب ممکن است به تجویز نیاز داشته باشد. اگر در درمان این مسائل با شکست مواجه شوید، عفونت و التهاب می توانند بدتر شود و دردناک و خطرناک شود. موارد شدید گاز گرفتن داخل گونه می تواند منجر به فرسایش بافت گونه و ایجاد زخم های دهانی شود. زخم ها دردناک هستند و می توانند روی توانایی جویدن غذا، صحبت کردن و نوشیدن مایعات خاص تأثیر بگذارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاور چین چیست و چه کاربردی در ارتودنسی دارد؟

گزینه های درمانی برای گاز گرفتن داخل گونه کدامند؟

خبر خوب این است که گاز گرفتن داخل گونه بسیار قابل درمان است. دندانپزشک معاینه دهان را برای تعیین علت گاز گرفتن داخل گونه شما انجام می دهد. پس از شناسایی علت، برنامه عملی برای رفع مشکل تعیین می شود. اگر یک مشکل دندانی باعث بروز این مشکل شده باشد تعدادی از گزینه ها مانند تراشیدن دندان، تغییر موقعیت روکش یا ایمپلنت یا حتی ارتودنسی ممکن است گاز گرفتن داخل گونه را برطرف کنند.

با این حال، بسته به فرد و علت بیماری، درمان متفاوت است. برای موارد گاز گرفتن اجباری و معمول داخل گونه، ممکن است چندین رویکرد برای اصلاح کامل مشکل نیاز باشند. به عنوان مثال، بیمار ممکن است به مراجعه به پزشک عمومی نیاز داشته باشد تا علت رفتار و طرح درمان را مشخص نماید که برای اصلاح رفتار در دراز مدت بهترین کار را انجام خواهد داد. علاوه بر این، تا زمانی که این عادت ترک شود، دندانپزشک ممکن است قادر باشد برای محافظت از گونه ها در برابر دندان ها، محافظ نصب کند. این یک راه حل موقت است که تا زمانی که علت اصلی گاز گرفتن داخل گونه اصلاح نشود از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. با گاز گرفتن اجباری داخل گونه، ترکیبی از رویکردهای روانشناختی و دندانپزشکی برای اکثر بیماران بهترین عملکرد را دارد. در حالی که یک دندانپزشک می تواند این رفتار را متوقف کند، مهم است که به دلایل روانشناختی پشت آن نیز پرداخته شود تا از تبدیل رفتار اجباری یا تکراری به سایر رفتارهای اجباری مشابه جلوگیری شود.

درمان ارتودنسی

اگر علیرغم تلاش های شما با انجام درمان های متعدد همچنان داخل گونه های خود را گاز می گیرید، متخصص ارتودنسی می تواند علت را تشخیص دهد و بسته به دلیل این گاز گرفتن مکرر، گزینه های درمانی را به شما پیشنهاد دهد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد پر کردن دندان بدانید!

درمان ارتودنسی می تواند همراستایی دندان ها و بایت را بهبود بخشد- و اگر ناهماهنگی علت آن باشد، می تواند آن گاز گرفتن های دردناک داخل گونه را از بین ببرد. ارتودنسی امروزی نسبت به قبل گزینه های بیشتری برای بزرگسالان و کودکان ارائه می دهد.

براکت های سنتی با براکت هایی که کوچک تر هستند یا به سبک های شفاف و سرامیکی هستند، مؤثرتر و ظریف تر از همیشه هستند.

الاینرهای شفاف روشی راحت و تقریبا نامرئی برای درمان ناهماهنگی با یک سری تری هستند که به تدریج با سری جدید الاینر تعویض می شوند تا بایت را بهبود دهند.

براکت های لینگوال به پشت دندان ها متصل می شوند، بنابراین هیچ براکت و سیم قابل مشاهده ای وجود ندارد.

مشکلات بایتی که بریس ها یا الاینرها به تنهایی نمی توانند به خوبی آنها را درمان کنند، ابزارهای فانکشنال می توانند آنها را بهبود و اصلاح کنند.

دلیل گاز گرفتن دردناک داخل گونه هرچه که باشد، شما سزاوار این هستید که غذا بخورید و صحبت کنید و از روز خود بدون درد دائمی لذت ببرید. لحظاتی که روی راحتی و سلامتی شما تأثیر می گذارد. اگر این لحظات خیلی زیاد اتفاق می افتند، برای پاسخ به مشکلات گاز گرفتن خود به یک ارتودنتیست کنید.