هر آنچه که باید درباره جراحی فک بدانید
فوریه 14, 2021
درمان ساده برای خشکی دهان ناشی از براکت ارتودنسی
مارس 15, 2021

ممکن است پیش از اینکه به سراغ درمان ارتودنسی بروید، سوالاتی داشته باشید که جواب به آن ها برایتان اهمیت زیادی داشته باشد. برای مثال شاید بخواهید بدانید که درمان ارتودنسی به چه صورتی انجام می شود و بهترین روش درمانی کدام است. مدت زمانی که طول می کشد تا دندان ها تراز و منظم شوند نیز جزو متداول ترین سوالاتی محسوب می شود که برای بیماران به وجود می آید. با این حال، یکی از مهم ترین ابهاماتی که در مورد درمان ارتودنسی وجود دارد، محدودیتی است که براکت ها می توانند در صحبت کردن به وجود آورند. این مساله مخصوصا در مورد بزرگسالانی که روابط اجتماعی و کاری، آن ها را ملزم می کند تا به وضوح و شفافیت صحبت کنند، اهمیت بیشتری دارد.

آیا نحوه صحبت کردن از ارتودنسی تاثیر می گیرد؟

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که درمان ارتودنسی نیز مانند هر روش درمانی دیگری سختی های مختص به خود را دارد. برای عادت کردن به ابزار ارتودنسی نیز مانند هر وسیله و حالت جدیدی، باید زمان صرف کرد و به خود فرصت داد. چه از الاینرهای شفاف استفاده کنید و چه براکت های فلزی، در هر صورت این مساله طبیعی است که پس از انجام درمان ارتودنسی، وضعیت دهان شما متفاوت باشد. اما بهتر است بدانید که پس از گذشت چند هفته، می توانید به این وضعیت کاملا عادت کنید و به طور قابل توجهی اوضاع بهبود می یابد.

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

فراموش نکنید که آنچه از نظر شما بسیار بد تلفظ می شود، ممکن است از دید اطرافیان اصلا ایرادی نداشته باشد. برای مثال این امکان وجود دارد که به نظر خودتان یک کلمه را به صورت خیلی بد تلفظ می کنید و یا در هنگام ادای برخی کلمات نوک زبانی به نظر می رسید. در صورتی که اعضای خانواده و دوستان اصلا متوجه این اشکالات نخواهند شد و صحبت های شما برای آن ها کاملا قابل فهم و عادی خواهد بود.

معمولا به براکت هایی که به صورت معمول استفاده می شود و همچنین الاینرهای شفاف، خیلی زود می توان عادت کرد. البته شاید در یکی دو روز اول، ناراحتی های جزئی در صحبت کردن داشته باشید، اما پس از چند روز مشکلاتتان تا حد زیادی برطرف خواهد شد. با توجه به اینکه براکت های لینگوال در مجاورت زبان بوده و خیلی به زبان نزدیک هستند، بیشتر می توانند صحبت کردن شما را تحت تاثیر قرار دهند.

به عنوان توضیح بیشتر باید گفت ارتودنسی لینگوال یا زبانی به نوعی از ارتودنسی اطلاق می شود که ابزار مرتبط با آن در نواحی پشت دندان ها قرار می گیرند. در این نوع از ارتودنسی، ظاهر دندان های شخص اصلا تغییر نمی کند. به همین دلیل این مدل، برای کسانی مناسب است که به درمان نیاز دارند اما به هیچ عنوان به مشخص شدن ابزار ارتودنسی علاقه ای ندارند. متخصص باید پیش از اینکه شخص برای این نوع درمان اقدام نماید، در مورد ناراحتی های احتمالی که می تواند در اثر این نوع ارتودنسی به وجود آید بیمار را مطلع کند. برای مثال، در روزهای ابتدایی زبان به دلیل عدم عادت به موقعیت جدید، برخوردهایی با این ابزار دارد که بسیار ناراحت کننده خواهد بود؛ زیرا زبان برای چرخش خود با آن درگیر می شود. اما همین که به دستگاه موجود در دهانتان عادت کنید، این وضعیت بهبود می یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه به کودکان در عادت به براکت ارتودنسی کمک کنیم؟

چگونه براکت ها را می توان تنظیم کرد؟

ممکن است در ابتدای کار که براکت ها در دهان شما قرار می گیرند، کمی برایتان دشوار باشند. اما پس از اینکه مدت کوتاهی از شروع درمان گذشت، به شکل و ظاهر آن ها عادت می کنید. از طرفی، در ابتدای کار بروز بعضی مشکلات در تلفظ حروف و ادای کلمات و یا جویدن غذاهای سفت امکان پذیر خواهد بود.

حساسیت در مورد زبان و گونه ها می تواند عامل این موضوع باشد. چرا که برای مثال به هنگام جویدن غذاهای سفت ممکن است نگران آسیب رسیدن به زبان و دیگر قسمت های دهانتان باشید. توجه کنید دشواری کارهای طبیعی نظیر حرف زدن و غذا خوردن با وجود براکت های ارتودنسی تا حد زیادی طبیعی است و پس از چند هفته برطرف می گردد. به این ترتیب، با گذشت زمان شرایط به حالت عادی برگشته و می توانید به راحتی فعالیت های خود را از سر بگیرید.

در این بازه زمانی چند هفته ای، می توانید با انجام برخی کارها سرعت بهبودی وضعیت خود را بالا برده و آن را تسهیل نمایید. در ادامه به برخی از موارد کمک کننده اشاره می کنیم.

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

تمرین متوالی منجر به بهبود وضعیت می شود

به طور کلی، به هنگام انجام هر کاری تمرین کردن مکرر می تواند کیفیت و مهارت در انجام آن کار را بالا ببرد. در مورد صحبت کردن در حضور براکت های ارتودنسی نیز اگر سعی کنید کلماتی که تلفظ آن ها دشوار است را مرتب تکرار و تمرین کنید، به مرور ادای این گونه کلمات بهبود می یابد. از بهترین راه هایی که می توانید از طریق آن ها این موضوع را پیگیری و تمرین کنید، می توان به خواندن کتاب با صدای بلند، آواز خواندن و یا مکالمه طولانی با اعضای خانواده و یا دوستانتان اشاره نمود.

موم ارتودنسی بهترین یاری رسان شماست

برخی از افرادی که در دوره درمانی با براکت های ارتودنسی هستند، از موم ارتودنسی استفاده می کنند تا ناراحتی های خود را کاهش دهند. با این حال، اگر در هنگام صحبت کردن مشکل دارید، می توانید از این موم ها استفاده کنید تا گفتارتان را سریع تر بهبود دهد. این مساله ناشی از آن است که موم ارتودنسی، براکت ها را روان تر کرده و در نتیجه به هنگام صحبت کردن نرم و کم سر و صداتر خواهند شد. همچنین، تلفظ کلمات خاص که در اوایل سخت تر بوده است را تسهیل می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاور چین چیست و چه کاربردی در ارتودنسی دارد؟

سعی کنید با سرعت کمتری صحبت کنید

هنگامی که به تازگی براکت ها را در دهان خود به کار گرفته اید، بهتر است سرعت صحبت کردن خود را کاهش دهید. در این حالت به راحتی می توانید بر نحوه تلفظ کلمات تمرکز کرده و آن ها را بهتر ادا نمایید. این شمرده صحبت کردن به شما کمک می کند تا بر روی کلماتی که سخت تر تلفظ می شوند، تسلط بیشتری پیدا کنید.

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

صبور باشید

ممکن است در ابتدای دوره درمان ارتودنسی، نسبت به مشکلاتی که در گفتار خود پیدا کرده اید، حساس شده و ناراحت باشید. اما داشتن لبخندی زیبا با دندان های منظم و درخشان، ارزش تحمل این مشکلات را خواهد داشت. زیرا با صبر و حوصله می توانید اعتماد به نفس و زیبایی خود را برای یک عمر تضمین نمایید. پس بهتر است صبور باشید.

در صورتی که با وجود تمام راهکارهایی که ارائه شد و با گذشت زمان همچنان در صحبت کردن مشکل دارید، با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید. شاید راهکاری جدید و یا استفاده از ابزار مخصوص دهان را به شما پیشنهاد داده و مشکل را سریع تر رفع نماید.

بهبود یافتن گفتار به کمک براکت های ارتودنسی

در قسمت های قبل در مورد مشکلاتی که براکت های ارتودنسی می توانند برای صحبت کردن به وجود آورند، توضیحاتی ارائه شد. اما آیا می دانید که همین براکت ها می توانند به بهبود وضعیت صحبت کردن و گفتار شما کمک کنند؟ در اصل، منظم بودن دندان ها در نحوه صحبت کردن، تلفظ حروف و بیان کلمات نقش مهمی ایفا می کنند. برخی ایرادات گفتاری که ممکن است در اثر مشکلات دندانی به وجود آیند را در ادامه شرح می دهیم.

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

گفتار نامناسب در اثر اوربایت

برخی از افراد به هنگام تلفظ کلماتی که حروفی مانند “ز” و “س” دارند، نوک زبانی هستند. حتی ممکن است در تلفظ برخی حروف صدایی مانند سوت کشیدن داشته باشند. این مشکلات گفتاری ناشی از ابتلا به اوربایت است. اوربایت به حالتی گفته می شود که دندان های پایین و بالا با یکدیگر همپوشانی نداشته و دندان ها بیش از حد به جلو متمایل شده اند. البته گاهی نوک زبانی حرف زدن می تواند ناشی از فاصله زیاد بین دندان ها نیز باشد.

در اصل، این فاصله های بین دندانی، منجر به قرار گرفتن ناصحیح زبان شده و در نتیجه در حین صحبت کردن هوا از این شکاف ها خارج می گردد؛ در نهایت صدایی نظیر سوت زدن ایجاد می شود. به این ترتیب، بستن این شکاف های بزرگ و رفع ناهنجاری ها و ناهماهنگی های فک به کمک درمان ارتودنسی، باعث بهبود و در نهایت درمان این گونه مشکلات خواهد شد.

لکنت زبان در هنگام صحبت کردن

لکنت زبان می تواند در اثر بی نظمی ها و ناهماهنگی هایی که در ساختار فک وجود دارد ایجاد شود. در واقع، همان گونه که قبلا ذکر شد، برای اینکه فرد بتواند حروف را درست تلفظ کند و کلمات را به طور صحیحی ادا کند باید حرکت کردن زبان در همه جهت ها، به سهولت صورت گیرد. ممکن است برخی اختلالات دندانی و یا نامناسب بودن ساختار فک، حرکات آزادانه فک ها را محدود نماید. در این صورت اگر به یک متخصص ارتودنسی ماهر مراجعه کنید، می تواند با انجام درمان های اصلاحی از طریق براکت ها در ناحیه فک و دندان ها، ناحیه کام را گسترش داده و فضاهایی خالی برای حرکت زبان به وجود آورد.

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

تلفظ غیرصحیح برخی حروف

گاهی ممکن است برخی از دندان های دائمی به گونه ای در آمده باشند که یا در جای مختص خود قرار نگرفته اند و یا به شکل مناسبی در نیامده اند. در این حالت در اثر گیر کردن زبان به این نوع دندان ها، شخص در حین تلفظ حروفی مانند “س” و “ت” دچار مشکل می گردد. در این صورت ارتودنسی منجر به تراز شدن دندان ها و در نهایت آزادی عمل زبان می شود. به این ترتیب، پس از درمان ارتودنسی می توانید به راحتی و بدون اشکال این حروف را به کار ببرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مسافرت در طول درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی را یک نوع سرمایه گذاری در اعتماد به نفس بدانید

شاید هنگامی که متوجه وجود اختلالات گفتاری در خود می شوید، ارتودنسی آخرین گزینه درمانی باشد که به ذهنتان برسد. حتی ممکن است به این نوع درمان، اصلا فکر هم نکنید. اما با خواندن این مقاله، از این به بعد می دانید که برخی مشکلات به هنگام صحبت کردن و ادای کلمات، ناشی از چیست. از طرفی در صورتی که در بین اعضای خانواده و یا دوستانتان کسانی هستند که فکر می کنید با ارتودنسی مشکلاتشان حل می شود، می توانید آن ها را راهنمایی نمایید.

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

تاثیر ارتودنسی بر صحبت کردن

ارتودنسی قادر است تا با از بین بردن فاصله ها و شکاف های اضافی که در بین دندان ها به وجود آمده است، آن ها را منظم و تراز کند. این مساله باعث می شود تا زبان به راحتی حرکت کرده و بتواند به سقف دهان و یا به جاهای مناسب محکم شده و حروف درست تلفظ شوند. به این ترتیب، از این پس می توانید سخت ترین کلمات و پیچیده ترین آواها را بدون کوچکترین مشکلی نظیر سوت زدن و یا گیرکردن زبان تلفظ نمایید. علی رغم سختی هایی که این درمان می تواند برایتان به وجود آورد، عزت نفسی که در نهایت به دست می آورید حس خوشایندی در شما ایجاد خواهد کرد.

البته فراموش نکنید که درمان ارتودنسی تنها برای حل مشکلات گفتاری نیست. همین که پس از اتمام دوره درمان، یک لبخند زیبا، منظم و بدون عیب دارید، می تواند بیشترین اعتماد به نفس را برای شما در پی داشته باشد. این مساله به عنوان یک نتیجه و فایده بهداشتی و مادام العمری است که در طول زندگی خود می توانید از آن بهره مند شوید. بخصوص اگر از آن دسته اشخاصی باشید که در محیط های اجتماعی مشغول به کار بوده و یا روابط اجتماعی بالایی دارید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code