حقایق سخت در مورد فلوراید
ژوئن 17, 2023
آیا همه افراد بعد از درمان با اینویزیلاین جراحی پیوند لثه نیاز دارند؟
جولای 16, 2023

با فناوری های جدید در دندانپزشکی مدرن، بیماران می توانند از فرایندها و تکنیک هایی بهره مند شوند که راحت تر، کمتر تهاجمی، ایمن تر و مؤثرتر، و با زمان بهبودی و ریکاوری سریع تر هستند. فناوری لیزر LASER (تقویت نور و تشعشعات تحریک شده پرتو درمانی) یکی از اکتشافات جدید در پزشکی و دندانپزشکی است که به ارتودنسی راه پیدا کرده است. فناوری لیزر دندانپزشکی منجر به کاهش زمان درمان، درد کمتر و راحتی بیشتر در طول درمان، رضایت بیشتر بیمار و نتایج برتر شده است.

انواع مختلف لیزر در دندانپزشکی

لیزر نرم

همانطور که از نام آن پیداست، لیزرهای نرم برای انجام درمان های دهانی که بافت های نرم دهان را درگیر می کنند استفاده می شود. افرادی که از بیماری عمده لثه رنج می برند یا بافت لثه آنها بیش از حد رشد کرده است، با لیزرهای نرم درمان می شوند. با استفاده از این لیزرهای دایود، نتایج بدست آمده را می توان بلافاصله مشاهده کرد.

لیزر بافت سخت

به طور مشابه، لیزرهای بافت سخت برای برش دقیق دندان ها استفاده می شوند. این به دندانپزشک اجازه می دهد تا پوسیدگی دندان را بدون تأثیر روی مینا و عاج تخلیه کند. این نوع لیزر برای آماده کردن دندان قبل از پر کردن یا درمان ریشه نیز استفاده می شود.

لیزر در درمان ارتودنسی

لیزر در درمان ارتودنسی

سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان یکی از درخواست های اصلی بیماران دندانپزشکی است که به دندانپزشک مراجعه می کنند. این فرایند معمولاً با محصولی انجام می شود که در مینای دندان تغییر ایجاد می کند. گرچه این روزها بسیاری از بیماران به جای سفید کردن دندان ها از لیزر استفاده می کنند. در این روش، سفید کننده روی هر دندان اعمال می شود و گرمای تولید شده توسط لیزر، کارایی آن را ارتقاء می بخشد و کل فرآیند را سرعت می بخشد. از آنجا که سفید کننده های مورد استفاده در این درمان بسیار غلیظ هستند، اقدامات احتیاطی ویژه ای برای کاهش حساسیت دندان ها انجام می شود تا از بافت نرم محافظت شود تا از آسیب لب ها، لثه ها و سایر بافت های دهان اجتناب شود. این فرآیند هرگز نباید بدون راهنمایی یک متخصص انجام شود و فقط قبل یا بعد از درمان ارتودنسی توصیه می شود.

لیزر در ارتودنسی

برداشت غده با حرارت، فرآیندی که از طریق آن لیزرها بافت را جدا می کنند، کاربردهای متعددی در ارتودنسی دارند، از جمله:

تراش مینای دندان (اچ کردن)

هنگامی که انرژی لیزر روی سطح مینای دندان را هدف قرار می گیرد، باعث ذوب و فرسایش موضعی و در نتیجه حذف مینای دندان (اچ شدن) می شود. بسته به نوع لیزری که استفاده می شود، و میزان انرژی اعمال شده، پرتو لیزر می تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث ایجاد زبری در سطح تا عمق 10 تا 20 میکرومتر شود، تا چسباندن ابزارهای ارتودنتیک را تسهیل کند.

لایت کیورینگ برای موقعیت یابی دقیق براکت

چسب های لایت کیور دارای زمان قرارگیری طولانی تری هستند که امکان قرارگیری دقیق تر براکت ها را فراهم می کند. یکی از بزرگ ترین چالش های استفاده از چسب ها برای تنظیم براکت ها، 20 تا 40 ثانیه مورد نیاز برای تنظیم هر براکت با یک نور کیورینگ است. در حالی که استحکام چسبندگی برشی چسب هایی که با نور کیور می شوند، مشابه چسب های فعال شیمیایی است، بین 5 دقیقه تا 24 ساعت پس از قرار دادن به طور قابل توجهی افزایش می یابد. از لیزرهای آرگون می توان برای پلیمریزاسیون رزین های کامپوزیتی و چسبندگی براکت های ارتودنسی برای اتصال سریع تر و قوی تر استفاده کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین رژیم غذایی برای ارتودنسی

دیباندینگ ابزارهای ارتودنسی

لیزرها با موفقیت هم در اسید اچ کردن و هم در جدا کردن براکت ها استفاده می شوند، که منجر به کاهش بقایای چسب و تولید گرما برای افزایش نسبتاً اندک دمای پالپ می شود. این امر خطر عوارض جانبی ناشی از افزایش دمای پالپ، هنگام جدا کردن براکت ها از سطح مینای دندان پس از درمان ارتودنسی را از بین می برد. به طور کلی، استفاده از لیزرها برای جداسازی براکت به موارد زیر کمک می کند:

  • به میزان قابل توجهی، نیروی جدا کردن باقیمانده را کاهش می دهد.
  • خطر آسیب مینای دندان را کاهش می دهد.
  • بروز شکست را در مقایسه با تکنیک های جداسازی سنتی، کاهش می دهد.

در نهایت، لیزر درمان انجام ارتودنسی با درد کمتر و ایمنی بیشتر (کاهش خطر آسیب و شکست مینای دندان) را برای بیمار فراهم می کند.

لیزر در درمان ارتودنسی

لیزر در درمان ارتودنسی

تقویت زیبایی

ارتودنسی خدماتی بیشتر از ایجاد دندان های صاف تر را ارائه می دهد. شما همچنین می توانید به دندان های سفید و زیبایی که به خوبی در یک راستا قرار گرفته اند، زیبایی ایده آل لثه ها، عملکرد و اکلوژن بی نقص، فرم متناسب صورت و لبخندی زیبا دست یابید. علاوه بر این، بیماران در مدت زمان معقولی پس از شروع درمان می توانند به این مزایا درست یابند.

ارتودنتیست ها از لیزرهای بافت نرم برای کمک به مدیریت درمان و بهبود نتایج زیبایی استفاده می کنند. در اینجا برخی از کاربردهای متداول لیزر بافت نرم آورده شده اند:

  • برای در معرض دید قرار دادن دندان هایی که رویش آنها خیلی طول می کشد: اگر در معاینه دندانپزشکی مشخص شود که یک یا چند دندان کودک شما طبق برنامه نروییده اند، یا یک دندان روییده، رویش آن برای چسباندن براکت برای درمان ارتودنسی کافی نیست، در معرض لیزر قرار نگرفته باشد. ممکن است برداشتن بافت لثه برای بیشتر نمایان شدن دندان ها لازم باشد. این می تواند به جلوگیری از به تأخیر افتادن نتایج درمان کند به دلیل کندی حرکت دندان یا روی آوردن به جراحی سنتی دهان برای آشکار کردن دندان کمک کند.
  • برای کانتورینگ لثه با لیزر: که همچنین تحت عنوان کانتورینگ زیبایی لثه شناخته می شود. این فرآیند شامل استفاده از پرتوهای لیزر برای برداشتن و تغییر شکل بافت اضافی لثه برای بهبود ظاهر لبخند لثه ای است (زمانی که لثه مقدار زیادی از دندان را می پوشاند). کانتورینگ لثه با لیزر به ایجاد تعادل بین دندان های تازه همراستا شده و بافت لثه کمک می کند تا لبخندی جذاب تر داشته باشید.
  • برای فرنکتومی لینگوال: در برخی موارد، اندازه یا موقعیت فرنوم لینگوال (بافتی که از پایین دهان و پشت دندان های پیشین فک پایین تا پایه زبان امتداد می یابد) می تواند در حرکت زبان اختلال ایجاد کند و در نتیجه گفتار را دشوار می کند. برای نوزادان، همچنین می تواند تغذیه با شیشه شیر یا شیر خوردن از سینه مادر را دشوار کند. این تکه بافت منجر به ایجاد وضعیتی به نام “گره زبانی” می شود که می تواند به سرعت و بدون درد، با استفاده از لیزر درمان شود تا دامنه حرکتی طبیعی ایجاد شود.
  • برای فرنکتومی لبی: فرنکتومی لبی را همچنین می توان با استفاده از لیزر نیز تکمیل کرد. فرنوم لبی به بافتی اطلاق می شود که از لثه بالای دندان های پیشین فک بالا تا لب بالا امتداد دارد. فرنوم لبی اگر بیش از حد بلند یا پهن باشد می تواند یک شکاف ناخواسته بین دو دندان پیشین فک بالا ایجاد کند. بافت اضافی را می توان با استفاده از لیزر برداشت تا بتوان با استفاده از اینویزیلاین یا بریس فضا را بست.
  • برای برداشتن تکه های بافت اضافی: تکه های اضافی بافت ها یا زائده های کوچک داخل دهان، عموماً خوش خیم و بی ضرر هستند، گرچه می توانند ظاهر شما را تحت تأثیر قرار دهند. خوشبختانه، یک متخصص ارتودنسی می تواند آنها را به سرعت و بدون درد، با استفاده از لیزر دایود خارج کند.
  • برای کاهش شدت یا درد زخم های آفتی یا آفت ها: این ضایعات معمولاً در امتداد پایه لثه ها در دهان ایجاد می شوند و باعث بروز درد و سوزش می شوند، بویژه زمانی که به ابزارهای ارتودنسی ساییده می شوند. از فناوری لیزر می توان برای تسریع بهبودی آنها و به حداقل رساندن درد و شدت زخم ها استفاده کرد.
  • برای برداشتن بافت اضافی لثه برای ایجاد فضایی برای قرار دادن موفقیت آمیز ابزارهای ارتودنسی، مانند ابزار تکیه گاه موقت (TAD ها).
  • برای درمان بیماری لثه: لیزر در کشتن باکتری ها بسیار مؤثر است، بنابراین برای بیماری های لثه نیز استفاده می شود. پس از پایان درمان، لثه بسته می شود تا از رشد مجدد باکتری های جدید جلوگیری شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا مرتب بودن دندان ها مهم است؟

لیزر چگونه کار می کند؟

لیزر به منبع متمرکز انرژی نور یا پرتو الکترومغناطیسی اشاره دارد، که تحت عنوان پرتو لیزر شناخته می شود. انرژی نور لیزر با سه ویژگی تعریف می شود:

  • جهت دار
  • منسجم
  • تک رنگ (یک رنگ یا یک طول موج)

پرتو لیزر به منبع متمرکزی از انرژی نوری اشاره دارد که تنها شامل یک طول موج است که در یک جهت مشخص حرکت می کند، و تمام طول موج های نور لیزر در فاز حرکت می کنند. این ویژگی ها آن را از یک نور معمولی که پراکنده و غیر منسجم است، متمایز می سازد. در عوض، انرژی نور لیزر را می توان برای هدف گیری دقیق و با شدت بالا متمرکز کرد.

مخفف “لیزر”، فیزیک چگونگی تشکیل پرتو لیزر را توصیف می کند. در یک دستگاه لیزر، هر زمان که محیط لیزر تحریک شود، انرژی نور را آزاد می کند. این تحریک باعث می شود که الکترون ها از حالت پر انرژی به حالت انرژی پایین تر افت کنند و انرژی نور را از طریق فرآیندی به نام انتشار تحریک شده تابش آزاد کنند. انرژی آزاد شده قبل از خروج از طریق یک لوله هماهنگ، تقویت می شود تا منبع متمرکزی از انرژی نور- پرتو لیزر- را ارائه دهد.

انرژی نور مصنوعی و تقویت شده آزاد شده به عنوان پرتو لیزر، می تواند برای جداسازی بافت توسط فرآیندی شناخته شده تحت عنوان فرسایش حرارتی استفاده شود. بر خلاف چاقوی جراحی که برش ایجاد می کند، فرسایش حرارتی فرآیند جذب، ذوب و تبخیر آنی است که منجر به تجزیه بافت می شود. همانطور که سلول های هدف انرژی نور را جذب می کنند، دمای بافت به سرعت افزایش می یابد و باعث می شود آن سلول ها فوراً تحت گرم شدن، جوش خوردن، انعقاد، دناتوره شدن پروتئین، خشک شدن و تبخیر شدن از طریق یک میکرو- انفجار به نام اسپلاسیون شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای انتخاب بهترین نخ دندان

میزان فرسایش حرارتی به مقدار نور جذب شده بستگی دارد که به نوبه خود تحت تأثیر موارد زیر است:

  • طول موج لیزر بر حسب نانومتر (بسته به نوع لیزر).
  • مدت زمان قرارگیری در معرض اشعه.
  • توان الکتریکی واحد جراحی.
  • ترکیب و ضخامت بافت ها.
لیزر در درمان ارتودنسی

لیزر در درمان ارتودنسی

روند استفاده از لیزر در درمان ارتودنسی

  • یک ژل بی حس کننده موضعی روی ناحیه ای که قرار است لیزر روی آن تابانده شود، اعمال می شود. این ژل بافت را بی حس می کند و این امکان را برای بیمار فراهم می کند تا در تمام طول مدت فرایند تابش لیزر راحت باشد. در برخی مطب های ارتودنسی هرگز از تزریق استفاده نمی شود.
  • هنگامی که بافت بی حس شد، پزشک فرایند تابش لیزر مختصری را انجام می دهد.
  • پس از این درمان، بیماران می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.

مراقبت های بعد از استفاده از لیزر در درمان ارتودنسی

  • در صورت نیاز، تیلنول یا ادویل را طبق دستورالعمل روی قوطی دارو مصرف کنید.
  • ممکن است منطقه تا 24 ساعت تحریک پذیر باشد. دهان خود را روزی 2 تا 3 مرتبه با آب نمک گرم بشویید تا هر گونه ناراحتی از بین برود.
  • اگر ناحیه تمیز نگه داشته شود، بهبودی سریع تر اتفاق می افتد. اطمینان حاصل کنید که بعد از این فرایند، مسواک زدن را ادامه می دهید، اما حداقل تا 48 ساعت، این کار را با احتیاط انجام دهید.
  • از کراکر، چیپس و سایر خوراکی هایی که لبه های تیز دارند خودداری کنید. اینها ناحیه ای که لیزر شده است را تحریک کرده و بافت ایجاد اختلال در روند بهبودی می شوند.

مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی و ارتودنسی

  • درد کمتری دارد: انتخاب لیزر درمانی به این معنا است که شما کمتر به بی حسی نیاز دارید یا اصلاً به آن نیاز ندارید. خود لیزر با بی حس کردن دندان بدون تزریق در ابتدای درمان، عمل می کند.
  • لیزر دندان ها را حفظ می کند: لیزر درمانی با وضوح و دقت کامل انجام می شود. به این معنا که احتمال آسیب دیدن دندان های سالم در حین برداشتن حفره بسیار کمتر است.
  • این به بیماران کمک می کند تا سریع تر بهبود یابند: استفاده از لیزر شامل تورم و خونریزی کمتر است زیرا می تواند همزمان ناحیه درمان را برش داده و منعقد کند. این امکان برای زخم ها فراهم می شود تا با سرعت بیشتری بهبود یابد.
  • لیزرها ابزاری همه کاره هستند: همانطور که در بالا اشاره شد، لیزر را می توان برای انواع مشکلات دندانی و ارتودنتیک مانند بیماری لثه، سفید کردن دندان ها، آفت ها و غیره استفاده کرد. تطبیق پذیری آن یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن است.

سخن پایانی

لیزر در مقایسه با استفاده از چاقوی جراحی یا مته در دندانپزشکی سنتی، امکان درمان ملایم و تقریباً بدون درد را فراهم می سازد. این باعث می شود لیزر دندانپزشکی برای بیمارانی که از اضطراب دندانپزشکی رنج می برند ایده آل باشد. علاوه بر این، لیزر بافت های اطراف را کبود نمی کند. این کار تورم و خونریزی را برای بهبودی و ریکاوری سریع تر به حداقل می رساند تا بتوانید فعالیت های عادی روزمره خود را سریع تر از سر بگیرید. لیزر در ارتودنسی برای بیماران در هر سنی بی خطر است.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code