تاثیر تغذیه و رژیم غذایی بر ارتودنسی
دسامبر 22, 2020
ارتودنسی در بارداری
ژانویه 21, 2021

هنگامی که سایرین را نسبت به تصمیم خود که استفاده از براکت های ارتودنسی برای تراز کردن دندان هاست آگاه می کنید، مسلماً نظرات متفاوتی از دوستان و خانواده خود درباره مزایا و معایب استفاده از آن خواهید شنید. این طبیعت انسان است که تمایل دارد تجارب خوب و بد خود را با سایرین به اشتراک بگذارد. نکته خوب و حائز اهمیت ماجرا این است که براکت های ارتودنسی امروزه نسبت به گذشته ساده تر، کوچک تر و راحت تر هستند. بسیاری از مشکلاتی که گذشتگان هنگام استفاده از براکت با آن روبه‌رو بودند، دیگر نگران کننده نخواهد بود.

امروزه در درمان های ارتودنسی از براکت ها و سیم های اتصال باریک و سبک استفاده می شود. با این حال هفته اول پس از قرارگیری براکت ها تا حدی سخت است. هفته اول با چالش هایی روبرو می شوید و باید به این براکت ها عادت کنید. اما اصلا نگران نباشید. متخصصان ارتودنسی در کلیه مراحل درمان همراه شما هستند تا نگذارند ناراحتی هایی را در این دوران تجربه کنید.

این پزشکان کلیه احساساتی را که هنگام قرارگیری تحت درمان ارتودنسی و استفاده از براکت ها تجربه می کنید را با شما در مطرح میکنند. در ادامه نکاتی که باید در هفته اول پس از استفاده از براکت های ارتودنسی نسبت به آن آگاهی داشته باشید به شما ارائه خواهد شد.

ممکن است در این مدت افراد از شما سوالاتی بپرسند مانند:

آیا از درمان ارتودنسی راضی هستید؟ هزینه ارتودنسی دندان چقدر می شود؟ متخصص ارتودنسی شما چه کسی است؟ چه مدت باید از براکت های ارتودنسی استفاده کنید؟ آیا قرارگیری براکت ها روی دندان درد دارد یا نه؟ و سوالاتی از این دست…

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

روی ‌لبخند خود حساس می شوید

شروع به درمان ارتودنسی خود یک اقدام بزرگ است و از آنجا که بیشتر افراد برای اصلاح طرح لبخند خود دست به این اقدام می ‌زنند ممکن است در ابتدا بسیار روی نوع لبخند زدن خود و طرح لبخندشان حساس و وسواسی باشند. هر چه سن فردی که شروع به درمان ارتودنسی می ‌کند بیشتر باشد این حساسیت کمتر خواهد بود.

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

نسبت به وجود براکت ارتودنسی در دهان حساس می شوید

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، برخی از افراد که تمایل دارند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند پس از مشاهده براکت های ارتودنسی به سمت شما آمده و سوالاتی از شما می پرسند. در واقع در طول هفته های اول استفاده از براکت ها، شما بیشتر روی این مسئله حساس خواهید بود و بنابراین هر واکنشی را توجه به براکت های ارتودنسی خود در نظر می گیرید.

با وجودی که براکت های جدید بسیار کوچک و متداول هستند و اصلاً جلب توجه نمی کنند در صورتی که حساس باشید می ‌تواند کمی برای شما نگران کننده شود، اما دقت کنید براکت های جدید اصلاً جلب توجه نمی کند و در برخی مواقع تا زمانی که خود شما به آن ها اشاره نکنید، کسی متوجه آن ها نخواهد شد. اما در صورتی که دوست دارید با براکت های جدید خود جلب توجه کنید، توصیه می شود از لاستیک های رنگارنگ برای اتصال براکت های ارتودنسی استفاده کنید. در این صورت بدون شک شما توجه دیگران را به خود جلب خواهید کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان عادت مکیدن انگشت شست

شاید احساس کنید صورت و دهان شما متفاوت به نظر می ‌رسد

هنگامی که در هفته اول استفاده از براکت های ارتودنسی قرار دارید، یک درگیری ذهنی اصلی درباره تفاوت شما با سایرین برایتان به وجود خواهد آمد. داشتن براکت و سیم در دهان و روی دندان ها امری غیرمتعارف است که عادت به آن ها قدری زمان می برد.

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

در ابتدا ممکن است احساس کنید لب های شما نسبت به قبل از استفاده از براکت ها بیشتر بیرون آمده اند و یا صورت شما تغییر کرده است، اما بسیاری از این احساسات تنها ناشی از افکار شما می باشد. مطمئن باشید هیچ چیز تغییر نکرده است پس نگران نباشید.

اینکه صحبت کردن شما کمی تغییر کند کاملا طبیعی است

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، مدتی زمان می ‌برد تا به براکت های ارتودنسی خود عادت کنید. در ابتدا ممکن است این احساس را داشته باشید که گویا نوع صحبت کردن شما تغییر کرده است. معمولاً این امر پس از چند روز از گذاشتن براکت ها در دهان به حالت عادی برمی گردد.

یکی از بهترین نکات برای بهبود این امر آن است که در هفته اول پس از گذاشتن براکت ها، بیشتر صحبت کنید، با صدای بلند کتاب بخوانید و با دوستان خود حرف بزنید و آهنگ های مورد علاقه خود را با صدای بلند زمزمه کنید. هرچه بیشتر با براکت های ارتودنسی صحبت کنید سریع تر به آن عادت کرده، صحبت کردن شما زودتر به روال قبل باز می ‌گردد.

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

دندان های شما می توانند نسبت به همه چیز  حساس باشند

معمولاً بیماران قبل از اینکه بخواهند درمان ارتودنسی را آغاز کنند، مشتاقند بدانند چه مدت دندان هایشان درد خواهد کرد. پاسخ این سوال این است که آن ها نباید نگران باشند. براکت ها دردناک نیستند. مدتی طول می‌ کشد تا به آن ها عادت کنید

بیشتر بیماران بیان می‌ کنند پس از گذاشتن براکت ها در دهان مقداری از حساسیت دندان ها افزایش یافته و درد خفیفی در آن احساس می‌کنند. علاوه بر این یک درد خفیف در ناحیه فک ها نیز احساس می‌ شود که معمولاً پس از گذاشتن براکت ها در دهان آغاز شده و چند ساعت پس از قرار دادن آن‌ها این درد رو به کاهش خواهد رفت.

ممکن است هر بار پس از مراجعه به ارتودنتیست و تنظیم مجدد سیم و براکت ها این درد و حساسیت خفیف را تجربه کنید اما نگران نباشید این درد یک امر جزئی است و به سرعت از بین می رود، اما می ‌توانید با مصرف داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک مانند استامینوفن و مصرف غذاهای نرم از درد گرفتن دندان ها جلوگیری کرده، درد خفیف آن ها را تسکین ببخشید. بهترین غذاها برای مصرف در  دوران استفاده از براکت ها، غذاهای نرم و نوشیدنی های سرد هستند.

 به منظور اینکه دوام چسب مخصوصی که برای چسباندن براکت ها روی دندان ها استفاده می شود را افزایش بدهید و در طول مدت درمان ارتودنسی نیازی به تعویض براکت شکسته خود نداشته باشید، توصیه می شود در طول مدت درمان ارتودنسی حتما از غذاهای نرم استفاده کنید. مصرف غذاهای نرم علاوه بر این به کاهش حساسیت دندان ها نیز کمک می کند. بهتر است غذاها و نوشیدنی هایی که نرمی آن ها مانند میلک‌شیک هست، مصرف نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از براکت ارتودنسی

توصیه می شود قبل از مراجعه به متخصص ارتودنسی برای نصب براکت های ارتودنسی، حتماً به بازار رفته مواد غذایی مانند پوره سیب زمینی، ماست و مواد لازم برای تهیه انواع اسموتی ها را خریداری کنید. علاوه بر این توصیه می شود برای کاهش حساسیت و درد خفیف دندان ها، آب یخ بنوشید. توجه داشته باشید در طول دوران استفاده از براکت های ارتودنسی باید رژیم غذایی توصیه شده توسط متخصص خود را رعایت کنید.

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

مراقب رژیم غذایی خود باشید

متاسفانه بیشتر بیماران روز بعد از قرار دادن براکت ها در روی دندان ها، زمانی که احساس درد آن ها کاهش می یابد، رژیم عادی غذایی خود را از سر می ‌گیرند، اما توجه داشته باشید برخی غذاها باید در طول درمان ارتودنسی مصرف نشوند. از جمله این مواد غذایی می‌ توان به هر ماده سخت مانند چیپس، آجیل، سیب و هویج خام، شیرینی ها و آبنبات های سفت و چسبناک مانند کارامل ها و تافی ها اشاره کرد. این مواد غذایی می ‌توانند در بندهای براکت ها گیر کرده، باعث التهاب لثه ها بشوند. توجه داشته باشید توصیه می گردد حتماً غذاها را تکه تکه کرده و به ابعاد کوچک تقسیم کنید و هرگز با دندان های جلویی خود چیزی را گاز نگیرید.

براکت های ارتودنسی مانند آهنربا عمل می کنند

غذاها در لابه لای براکت ها گیر می ‌کنند و به همین دلیل مسواک زدن پس از صرف هر وعده غذایی و یا میان وعده به منظور جلوگیری از التهاب و عفونت لثه ها و یا ایجاد پوسیدگی در دندان ها امری ضروری است. توجه داشته باشید پس از قرار دادن براکت ها روی دندان‌ ها باید هنگام خروج از خانه یک مسواک مسافرتی، خمیردندان و نخ دندان و آینه های جمع و جور برای مشاهده دقیق داخل دهان خود به همراه داشته باشید. بنابراین می توانید پس از صرف هر وعده غذایی براکت ‌های خود را بررسی کرده و موادی که در لا به لای سیم ‌های آن گیر کرده است، را خارج نمایید.

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان امری ضروری پس از قرار دادن براکت های ارتودنسی

در ابتدا ممکن است هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در حالی که براکت ها روی دندان هایتان قرار دارند کمی با مشکل روبرو شوید. مسلماً کمی زمان می برد تا در این امر به مهارت لازم برسید، اما توجه داشته باشید که با توجه به آن که براکت ها غذاها را در لا به لای خود به دام می ‌اندازند، نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن امری ضروری است که حتماً باید آن را رعایت کنید.

هنگام استفاده از براکت ها رعایت بهداشت دهان و دندان در اولویت قرار می ‌گیرد. علاوه بر این توصیه می ‌شود به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. لازم است حتماً حداقل یک بار در طول روز با استفاده از داشتن نخ دندان مخصوص یا نخ دندان های معمولی، دندان های خود را تمیز کنید. حتماً بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و اگر جایی رفتید که مسواک خود را فراموش کرده اید، حتماً پس از خوردن هر ماده غذایی دهان خود را خوب با آب بشویید، اما مطمئن شوید به محض دسترسی به مسواک از آن استفاده کنید.

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

براکت های ارتودنسی باعث زخم دهان نمی شوند

لب ها و بخش‌ های داخلی گونه های شما برای عادت کردن به براکت ها به زمان احتیاج دارند. به تدریج بافت ‌های نرم دهان به براکت های ارتودنسی عادت کرده، سفت و سخت می شوند و پس از گذشت حدود یک هفته دیگر براکت ها مزاحمتی برای شما ایجاد نمی کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با ونیر یا لمینت می توان دندان های کج را صاف کرد؟

توجه داشته باشید براکت های ارتودنسی هرگز باعث ایجاد زخم‌ های دهانی نمی ‌شوند، اما در صورتی که فردی دارای زخم هایی در دهان و لثه های خود باشد، ممکن است براکت ها آن ها را تشدید کنند.

برای مقابله با تحریک زخم های دهان و تشدید شدن آن ها توصیه می ‌شود یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و دهان خود را به صورت مکرر با آب و نمک شست و شو دهید. به همین خاطر آب نمک را در دهان خود بچرخانید و آن را به بیرون تف کنید.

به منظور کاهش درد و التهاب زخم های دهانی میتوانید از مقدار کمی بی حس کننده های موضعی مانند اوراباز یا اوراژل استفاده کرده، آن را به آرامی روی زخم ‌های دهانی خود ماساژ دهید. در صورتی که بخش خاصی از براکت های ارتودنسی موجب تحریک زخم ‌های دهان شما می‌ شود توصیه می‌کنیم از موم مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. به این منظور تکه کوچکی از موم مخصوص ارتودنسی را بین انگشتان خود قرار داده و بخشی از براکت را که موجب تحریک زخم دهان می شود را با آن کامل بپوشانید.

ممکن است در طول درمان ارتودنسی دهان شما خشک شود

برخی از بیماران بیان می‌ کنند که پس از قرار دادن براکت ها در دهانشان به صورت مکرر دهانشان خشک می شود. این امر می ‌تواند ناشی از تغییر رژیم غذایی این افراد باشد.

برای مثال ممکن است این افراد پیش از شروع درمان، تمام طول روز آدامس می جویدند و همچنین به شدت از نوشیدنی ها استفاده می کردند. همه این موارد موجب افزایش ترشح بزاق در دهان بوده است.

اما اکنون که این افراد نمی توانند به همان اندازه قبلی بخورند و بیاشامند، دهان آن ها احساس خشکی می کند. به منظور اصلاح این وضعیت توصیه می شود حتماً دهان را مرطوب نگه داشته، مرتباً آب بنوشید و به جای جویدن آدامس و آبنبات های سفت و بدون قند، خوراکی های سالم مصرف کنید. توجه داشته باشید هرگز آبنبات های سفت را گاز نگیرید.

در صورتی که این مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است خشکی دهان به دلیل قرار گرفتن براکت ها در دهان نباشد و در اثر مشکل یا بیماری دیگری اتفاق افتاده باشد. بنابراین حتماً این مسئله را با متخصص ارتودنسی خود مطرح کنید.

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

هفته اول بعد از نصب براکت های ارتودنسی

در طول استفاده از براکت های ارتودنسی خجالت را کنار بگذارید

وقتی به صورت ناگهانی برای مدتی یک وسیله خارجی در دهان و روی دندان های شما قرار بگیرد، ممکن است احساس عجیب و غریبی داشته باشید. باید روش‌های جدید مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مصرف مواد غذایی را آموزش ببینید.

اگر در گذشته، با دهان خود ساز مینواختید، باید یاد بگیرید با استفاده از براکت های ارتودنسی روی دندان هایتان نیز به این کار ادامه دهید. لزوما مجبور نیستید همه چیز را سخت بگیرید، کافیست آموزش ببینید، اما در هفته اول پس از قرار دادن براکت ها روی دندان های شما انجام این وظایف قدری دشوار به نظر می رسد.

هفته اول پس از قرار دادن براکت ها روی دندان قدری هیجان انگیز و مملو از احساسات و تجربه های جدید است. شما یک لبخند جدید را تجربه می کنید و کم کم پس از گذشت زمان و عادت کردن به براکت های روی دندان ها به زودی حساسیتتان نسبت به این امر کاهش می یابد.

صبور باشید و هر سوالی داشتید از متخصص ارتودنسی خود بپرسید. توصیه می‌کنیم حتماً قبل از آنکه تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرید، با یک متخصص ارتودنسی مجرب و حرفه ای در این خصوص صحبت نمایید، مشورت کنید و راهکارهایی برای طول مدت درمان ارتودنسی خود از او بخواهید.

5/5 (1 نظر)
3/5 (1 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code