روشهای درمان اپن بایت
جولای 30, 2019
قبل از درمان ارتودنسی چه باید کرد؟
آگوست 13, 2019

یکی از شایع‌ترین سوالاتی که معمولاً در طول جلسه مشاوره ارتودنسی پرسیده می‌شود این است که قرار است بعد از نصب براکت ارتودنسی چه شرایطی را تجربه کنیم؟! یک لحظه چشمان خود را ببندید و تصور کنید که یک ابزار اضافی به دندان شما چسبیده شده و قرار است به مرور زمان به دندان‌های شما فشار وارد کند. این فشار شدید نیست که دندانهای شما کنده شوند، اما در نظر داشته باشید که فشار وارد شده به حدی است که هم عامل درد و هم عامل ناراحتی در کوتاه مدت می‌شود.

 با توجه به اینکه بسیاری از بیماران ما در مورد شرایط بعد از نصب براکت ارتودنسی نگران هستند، ما این مطلب را به چند قسمت ویژه تقسیم بندی کرده‌ایم تا شما بدانید که قرار است که چه اتفاقاتی برای شما رخ دهد و چه چیزی در انتظار شماست.

بعد از نصب براکت ارتودنسی و قبل از خروج از مطب ارتودنتیست

اصولاً بعد از نصب براکت ارتودنسی شما چند مرحله ساده را تجربه خواهید کرد که اولین آنها لحظاتی بعد از نصب است. در این مرحله شما می‌توانید چند کار ساده را انجام دهید که هم که از کیفیت نصب براکت مطمئن شوید و هم این اطمینان را داشته باشید که دوره درمان راحتی را تجربه خواهید کرد. توصیه ما این است که قبل از خروج از دفتر دندانپزشک موارد زیر را بررسی کنید:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فوریت های ارتودنسی

 بررسی قسمت انتهایی سیم ارتودنسی

 شما می‌توانید با استفاده از انگشت و زبان خود قسمت انتهایی سیم ارتودنسی را بررسی کنید و ببینید که دقیقاً به کدام قسمت از فضای داخلی دهان و دندان شما برخورد دارد. به خاطر داشته باشید که اضافه بودن انتهای سیم ارتودنسی می‌تواند به طور مستقیم با فضای داخلی گونه و زبان شما در تماس باشد و باعث زخمی شدن آن باشد.

 

توصیفی از یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی

توصیفی از یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی

 

 حتما قرار ملاقات بعدی را تعیین کنید

 شما به عنوان بیمار باید مطمئن باشید که قرار ملاقات بعدی شما کاملاً تنظیم و هماهنگ با ارتودنتیست است. به عنوان مثال در ملاقات بعدی شما ممکن است وضعیت براکت های ارتودنسی بررسی شود یا حتی به شما استفاده از ابزارهای دیگر پیشنهاد شود. آموزش استفاده کردن از ابزار ارتودنسی با توجه به دستورالعمل، تنظیم فشار بر روی دندان‌ها و همچنین دنبال کردن دستورالعمل‌های بهداشتی و رژیم غذایی خاص از جمله مواردی است که در این جلسات تعیین میشود.

از داشتن لوازم مورد نیاز مطمئن شوید

 یکی دیگر از کارهایی که شما بعد از نصب براکت ارتودنسی باید انجام دهید این است که از وجود تجهیزاتی مانند موم دندانی، ابزار تمیز کردن دندانها، نوارهای الاستیک و سایر موارد مربوط به براکت های ارتودنسی مطمئن شوید. شما ممکن است در ایام تعطیلات یا در هنگام مسافرت دچار مشکل شوید و وجود این ابزارها برای شما ضروری است.

 در مورد مراحل بعدی درمان خود بپرسید

 روش درمان ارتودنسی برای هر فرد متفاوت است و با توجه به بی نظمی دندان‌ها و وضعیت قرارگیری آنها ممکن است شرایط متفاوتی به عنوان روش درمان در نظر گرفته شود. به همین دلیل گام‌های بعدی برای شما ممکن است متفاوت از سایر افراد باشد و حتماً این موارد را از دکتر خود بپرسید. اگر نیاز است که از ابزارهای دیگری مانند نگهدارنده ها استفاده کنید، حتماً در مورد گام بعدی تحقیق کنید و از قبل برای آن آماده باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلیل کشیدن دندان عقل طی درمان ارتودنسی دندان

یک هفته بعد از نصب براکت ارتودنسی

چسب ارتودنسی برای اتصال براکت ها به سطح دندان بسیار سریع و خشک می‌شود، اما برای رسیدن به درجه سختی مورد نظر دندانپزشکان نیاز به ۲۴ ساعت زمان دارد. بنابراین بعد از خروج از مطب متخصص ارتودنسی می‌توانید چند ساعت استراحت کنید، اما به دندان خود فشار وارد نکنید. قبل از اینکه متخصص به شما بگویند، یک رژیم غذایی از غذاهای نرم انتخاب کنید و به سراغ گزینه‌هایی مانند ماست، پودینگ، نان بدون دانه، سبزیجات آب پز و ماکارونی بروید.

موم ارتودنسی یکی از ابزارهایی که معمولاً متخصص بعد از نصب براکت ارتودنسی به بیماران پیشنهاد می‌دهد. این موضوع به عنوان یک لایه محافظ و از جنس سیلیکون است. بیمار می‌تواند با کمک این ماده سیلیکونی یک سطح صاف بر روی براکت های ارتودنسی ایجاد کند تا گونه‌ها و بحث داخلی آنها زخم نشود. حتی ممکن است دندانپزشک داروهای مسکن ضد درد مانند ایبوپروفن یا داروهای ضد حساسیت را هم به شما پیشنهاد دهد. پس از پنج روز تا یک هفته، ناراحتی اولیه مرتبط با براکت ارتودنسی از بین رفته و تا حدود زیادی بهبود می‌یابد. در این حالت به تدریج به وجود براکت‌ها عادت میکنید و خوردن برای شما راحت‌تر است.

 

توصیفی از یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی

توصیفی از یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی

 

از بین رفتن درد براکت ارتودنسی

 به مرور زمان، ناراحتی و درد ناشی از فشار به دندان‌ها جای خود را به احساس خوشایندی مانند کشش می‌دهد. طبیعی است که شما در وهله اول احساس ناخوشایندی ناشی از چسبیدن براکت ها به دندان داشته باشید که معمولاً در ۲۴ ساعت اولیه با درد همراه است. اما موضوع زمانی جالب می‌شود که بعد از برداشتن براکت ارتودنسی احساس می‌کنید که چیزی کم دارید و این هم می‌تواند ناخوشایند باشد!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی متحرک | پیش از درمان ارتودنسی این نکات را باید بدانید !

ممکن است بعد از نصب براکت ارتودنسی نیاز داشته باشید که از یک قطعه کوچک موم در اطراف هر کدام از این براکت ها استفاده کنید. در حقیقت موم‌ها باعث می‌شود که گونه‌های شما از بخش داخل احساس سوزش کمتری داشته باشند و التهاب کمتری را تجربه کند. اگرچه شدت درد در جریان درمان ارتودنسی برای افراد مختلف متفاوت است، اما دندان‌های جلو احساس فشار بیشتری می‌کنند و به همین دلیل در طی ۸ ساعت اول درد بیشتری در این قسمت احساس خواهید کرد.

 معمولاً متخصصین ارتودنسی می‌توانند تشخیص دهند که میزان درد بعد از نصب براکت ارتودنسی به چه صورت است. اما با توجه به اینکه شرایط افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است، توصیه ما این است که حتماً داروهای مسکن و ضد درد در منزل داشته باشید و حتی الامکان از داروهای توصیه شده توسط ارتودنتیست استفاده کنید.

 به خاطر داشته باشید که بعد از نصب براکت ارتودنسی شما ممکن است شرایط متفاوتی را تجربه کنید. اما کسانی که اصول اولیه در درمان ارتودنسی را رعایت می‌کنند و همچنین کاملاً به دستورالعمل متخصص ارتودنسی خود پایبند می‌مانند، این شانس را دارند که دوره درمانی کوتاه‌تری داشته باشند و ناراحتی کمتری را تجربه کنند.

 اگر می‌خواهید از تجربه یک متخصص ارتودنسی استفاده کنید و بدانید که دقیقاً قرار است قبل و بعد از نصب براکت ارتودنسی چه اتفاقی برای شما رخ دهد، از شماره‌های سایت استفاده کنید و با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code