مراقبت های هفته اول بعد از شروع درمان ارتودنسی
ژانویه 5, 2021
ارتودنسی دندان نیش
فوریه 4, 2021

نکات مهم در مورد ارتودنسی در بارداری

در این مطلب میخواهیم در مورد موضوع مهم و حساس ارتودنسی در بارداری برایتان صحبت کنیم. با ما همراه باشید. یکی از تصمیم گیری های مهم در دوران زندگی هرکس، تشکیل خانواده و مراقبت از خود و تمام اعضای خانواده است. برخی از خانم ها گمان می برند باید بین استفاده از براکت ها  و گذراندن درمان ارتودنسی و یک دوره بارداری امن، یکی را انتخاب کنند.

ممکن است یک زن کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشد و بخواهد قبل از آنکه تشکیل خانواده دهد همه این کارهای مهم را به انجام رسانیده باشد. پروسه بارداری ۹ ماه زمان می ‌برد و بنابراین بسیاری از خانم ها از استفاده همزمان از براکت ها در بارداری صرف ‌نظر می‌ کنند. با این وجود در ادامه نکاتی به شما ارائه خواهد شد تا بدانید استفاده از براکت ها در دوران بارداری، نه تنها مشکلی به همراه نخواهد داشت بلکه کاملا امن و بدون مشکل خواهد بود

اقدامات قبل از شروع ارتودنسی در بارداری

در مقایسه با برخی روش های زیبایی و درمانی برگشت ‌ناپذیر که در آن ها از داروهای خوراکی یا وریدی استفاده می ‌شود، مرتب کردن دندان ها با استفاده از براکت های دندانی یا الاینرها روش درمانی کم خطری است که روی سایر اعضای بدن تاثیر نمی گذارد. بنابراین در صورتی که قصد دارید باردار شوید و یا باردار هستید اصلا نگران نباشید، می توانید در طول این دوران همزمان از ارتودنسی استفاده کنید.

اولین نکته حائز اهمیت این است که حتماً پیش از بارداری نسبت به سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید. بنابراین باید به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان های خود را معاینه کنید و کلیه درمان هایی را که شامل پر کردن دندان ها و یا درمان عصب کشی است، پیش از باردار شدن انجام دهید. پس از مطمئن شدن از سلامت دهان و دندان می توانید هم زمان اقدام به بارداری و همچنین شروع به استفاده از درمان ارتودنسی با استفاده از براکت های ارتودنسی ثابت یا متحرک نمایید.

بنابراین در صورتی که قبلاً شروع به استفاده از براکت های ارتودنسی برای مرتب کردن دندان های خود کرده اید و در اواسط طول درمان ارتودنسی هستید و اکنون باردار شده اید می توانید بدون نگرانی درباره تاثیر درمان ارتودنسی روی سلامت فرزندتان به ادامه روند درمان بپردازید. تنها چیزی که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید، تاثیراتی است که دوران بارداری روی دهان و دندان مادر می گذارد.

ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری

تاثیر بارداری روی سلامت دهان و دندان مادر

بارداری تاثیرات زیادی روی کلیه اندام های بدن یک زن دارد، با این حال در اینجا به سه تاثیر بارداری روی سلامت دهان و دندان یک زن اشاره خواهد شد:

  1.  بارداری موجب افزایش التهابات لثه ها می شود، که این امر ناشی از تغییرات هورمونی است که در بدن مادر اتفاق می افتد.
  2.  در اثر حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ در دوران بارداری، اسید معده ترشح شده به دهان افزایش یافته و فرسایش دندان ‌ها در اثر این اسید، زیاد می‌ شود.
  3.  مادران باردار معمولا دچار خشکی دهان می شوند که همین امر موجب افزایش خطر پوسیدگی دندان ها در این افراد خواهد شد.

در ادامه به تفصیل هر یک از سه مورد بالا مورد بررسی قرار  خواهند گرفت:

چه نوع ارتودنسی را در دوران بارداری انتخاب کنیم؟

در بارداری تغییرات هورمونی زیادی در بدن مادران باردار اتفاق می ‌افتد و این امر موجب می ‌شود که لثه واکنش بیشتری نسبت به پلاک های موجود روی دهان و دندان نشان دهد. همین امر موجب می شود که مقدار کمی پلاک و آلودگی که موجب یک عفونت کوچک در افراد غیر باردار می شود، موجب ایجاد تورم و التهابات شدید لثه در مادران باردار بشود. در صورتی که یک زن باردار مراقبت ‌های دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکند، ممکن است دانپزشک نتواند این عفونت دهان و دندان را کنترل کرده، سلامت لثه های بیمار به خطر بیفتد و در نهایت منجر به ابتلا به بیماری‌ های شدید لثه از جمله پریودنتیت بشود. از جمله راهکارهایی که به سلامت دهان و دندان زنان باردار کمک می‌ کند، استفاده از مسواک خصوصاً مسواک های برقی و استفاده از نخ دندان و دهان شویه ها به صورت روزانه و منظم است.

به همین دلیل است که توصیه می ‌شود در صورتی که یک مادر استفاده از براکت ها در بارداری را برای مرتب کردن دندان های خود انتخاب کرده است، متخصص ارتودنسی حتماً نوعی از این براکت ها را انتخاب کند که به بهترین نحو ممکن بهداشت دهان و دندان بیمار را حفظ نماید و برای او مشکلی ایجاد نکند.

ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری

مراقبت های ارتودنسی در بارداری

 تمیز کردن براکت های ثابت اندکی دشوار است و به همین دلیل سهل انگاری در رعایت بهداشت دهان و دندان موجب افزایش التهابات لثه و به خطر افتادن سلامت لثه هنگام استفاده از این براکت های دندانی می ‌شود. بنابراین در صورتی که خانم باردار شروع به استفاده از براکت های دندانی ثابت برای درمان ارتودنسی نماید، ممکن است نسبت به یک فرد عادی بیشتر در معرض ابتلا به خونریزی لثه و سایر ناراحتی های دهانی قرار بگیرد و در این حالت حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان بسیار مهمتر می ‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

استفاده از الاینرهای شفاف با توجه به ویژگی های خوبی که دارند، کاملاً شناخته شده هستند. از جمله ویژگی های مثبت این الاینرها می‌توان به رعایت ساده بهداشت دهان و دندان فرد استفاده کننده اشاره کرد و با توجه به آن که کاملاً قابل جابجایی هستند گزینه مناسبی برای استفاده مادران باردار در دوران بارداری به شما ر می روند، زیرا در این الاینرهای شفاف غذا و مواد غذایی گیرنمی ‌افتند و بنابراین سلامت لثه را به خطر می ‌اندازند. بنابراین استفاده از این الاینرهای شفاف و ارتودنسی متحرک در طول مدت بارداری حتی تا نه ماه کامل نیز بی خطر خواهد بود.

احساس ناراحتی صبحگاهی، حالت تهوع، استفراغ و در نهایت فرسایش دندان ها در اثر اسید معده به منظور مقابله با تاثیرات منفی این اثر و محافظت از سلامت دهان و دندان های خود باید چه کاری انجام دهیم.

احساس حالت تهوع و استفراغ هنگام صبحگاه در میان زنان باردار امری شایع است که موجب ناراحتی و رسیدن آزار به آن ها می شود. زنان باردار با شرایط جسمانی متفاوت سطوح مختلفی از این احساس را تجربه می ‌کنند. در اصل هر ماده اسیدی در صورت تماس به مدت طولانی با سطوح دندان موجب فرسایش و نازک شدن سطح دندان ها می شود که این امر باید با دقت کنترل و مدیریت شود. اگر میزان بیماری و حالت تهوع صبحگاهی شما زیاد است و هر روز صبح این احساس به شما دست می دهد قطعاً تاثیرات جبران ناپذیری روی سلامت دهان و دندان شما خواهد گذاشت. این امر باعث می ‌شود دندان های شما روز به روز نازک تر شود و تنها راه جلوگیری از آن اقدامات پیشگیرانه و کنترل این شرایط است. بنابراین در راستای پیشگیری از تاثیرات سوء حالت تهوع صبحگاهی در ادامه نکاتی به شما ارائه خواهد شد:

همواره پس از استفراغ کردن دهان خود را با آب شستشو دهید. توجه داشته باشید هرگز پس از استفراغ کردن نباید فوراً مسواک بزنید زیرا در این حالت در اثر تماس دندان ها با اسید موجود در لایه مینای دندان نرم شده آسیب پذیر می شود. پس همواره توجه داشته باشید پس از حالت تهوع و استفراغ، دهان خود را با آب و بی کربنات بشویید. نکته دیگر آن است که بی کربنات برای خنثی کردن اسید معده که پس از استفراغ، به دهان و دندان ‌ها مالیده می‌ شود مفید است و از فرسایش بیشتر جلوگیری می کند. همچنین خمیر دندان های بازسازی کننده ای وجود دارد که موجب بهبود و تقویت سطح دندان ها خواهد شد. این خمیر دندان ‌ها به دندان ها کمک می کنند تا مواد معدنی مورد نیاز برای بازسازی دندان ها پس از حملات اسیدی اتفاق افتاده در اثر استفراغ  تامین شوند.

ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری

پوسیدگی شدید دندان ها در دوران بارداری

یکی از جدی ترین مشکلات زنان باردار در مدت بارداری پوسیدگی دندان های آن ها است. پوسیدگی دندان دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به خشکی دهان اشاره کرد. خشکی دهان در اثر دلایل مختلفی اتفاق می‌ افتد. از جمله این دلایل می ‌توان به بارداری اشاره کرد. خشکی دهان به این دلیل موجب پوسیدگی دندان ها می شود که در اثر آن عملکرد محافظتی بزاق دهان در مقابل پوسیدگی  از بین می رود. در واقع پس از خوردن غذاها اسید معده ترشح می شود. بزاق دهان علاوه بر خنثی کردن اسید معده به فرآیند جویدن و بلع و هضم غذا کمک می ‌کند، اما در صورت خشکی دهان پس از مصرف مواد غذایی، اسید معده ترشح شده، خنثی نمی شود. علاوه بر این باکتری های موجود در دهان از مواد غذایی تغذیه کرده اسید بیشتری تولید می‌کنند و همین امر موجب افزایش پوسیدگی سطح دندان ‌ها می ‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان قروچه و روش های درمان آن

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد به طور معمول بزاق دهان موجب شست و شوی دندان‌ ها می ‌شود و علاوه بر این به خنثی کردن اسید معده کمک می ‌کند و همین امر آسیب ‌هایی که در اثر مصرف غذا به دندان ها می رسد را به حداقل می رساند، اما هنگامی که در اثر خشکی دهان سطح بزاق خیلی کم باشد، پوسیدگی دندان ها می تواند بیشتر و بیشتر پیشرفت کرده و موجب افزایش آسیب رسیدن به دندان ‌ها شود. به منظور جلوگیری از این امر توصیه می شود روزانه مقدار زیادی آب بنوشید و همچنین از مصرف بی ‌اندازه غذاها و نوشیدنی‌ های شیرین جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید با داشتن براکت های ثابت این مشکل به صورت خود به خودی حل می ‌شود، زیرا تمیز کردن براکت ها در بارداری، پس از مصرف غذاهای شیرین امری دشوار است و در صورت عدم رعایت این امر لکه های سفیدی روی دندان ایجاد می شود. لکه های سفید در اثر پوسیدگی در اطراف براکت ها رخ می دهند. در نهایت وقتی براکت ها در بارداری برداشته شوند دندان ها تغییر رنگ یافته و ظاهری نا زیبا پیدا می ‌کنند، بنابراین افرادی که از براکت های ثابت استفاده می‌ کنند ترجیح می ‌دهند از مواد غذایی شیرین و چسبناک استفاده نکنند تا پس از برداشتن براکت ها دندان‌ هایی تمیز و زیبا داشته باشند.

خبر خوب این است که شما می توانید با استفاده از نوشیدن آب کافی در حین استفاده از براکت های ثابت، جایگزینی مناسب برای بزاق کم دهان خود داشته باشید و از خشکی دهانو پوسیدگی دندان ها ناشی از آن جلوگیری کنید. علاوه بر این نوشیدن مداوم آب به سایر جنبه های سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌ کند، زیرا از خشکی لب ها و گونه ها نیز جلوگیری کرده از زخم و ترک خوردگی در اطراف دهان جلوگیری می کند.

ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری

بهترین روش بی خطر جهت استفاده از براکت ها در بارداری

 همانطور که می دانید استفاده از ارتودنسی  متحرک در دوران بارداری برای مرتب کردن دندان ‌ها روشی بسیار ایده‌ آل و مطلوب است، زیرا می توانید این این ابزارهای متحرک را هنگام خوردن غذا و سپس هنگام مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها بیرون بیاورید. دندان ‌ها را به راحتی مسواک زده به صورت کاملا مطمئن از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنید و از ابتلا به پوسیدگی و فرسایش دندان ها خصوصاً در دوران بارداری جلوگیری نمایید. تنها چیزی که باید در دوران بارداری به آن توجه داشت عدم قرار گرفتن در مقابل پرتو ایکس و اسکن هایی است که ممکن است به هنگام مراقبت دهان و دندان نیاز باشد.

ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری

توصیه های مهم استفاده از براکت ها در بارداری

با مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی و اعلام باردار بودن، می توان همه مراقبت های دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان را به نحو احسن و به صورت کاملاً ایمن انجام داد. متخصص ارتودنسی با در نظر گرفتن شرایط شما و شرایط دندان های شما بهترین راه برای مراقبت از دهان و دندان بدون آسیب رسیدن به جنین را پیشنهاد می کند. علاوه بر این با توجه به شرایط بارداری خود می توانید در هر زمان و مکانی با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید و در خصوص مشکلات دهان و دندان خود با وی مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی صرفا برای زیبایی دندانها است؟

توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری به یک دندان پزشک مراجعه کنید تا پرونده دندانپزشکی شما را تشکیل داده و یا در صورت وجود تکمیل کند. در همین راستا دندانپزشک کلیه اقدامات مورد نیاز برای رعایت بهداشت و مراقبت از دهان و دندان از جمله استفاده از تصاویر پرتو ایکس و مراقبت های لثه را انجام می دهد تا در دوران بارداری با مشکلی روبرو نشوید. بنابراین مهمترین نکته مراجعه به دندانپزشکی قبل از شروع دوران بارداری و اطمینان یافتن از سلامت دندان ها و لثه ها است.

بسیاری از بیماران بیان می ‌کنند که با مراجعه به موقع به متخصص دندانپزشکی قبل از بارداری و شروع درمان استفاده از براکت ها در بارداری توانسته‌ اند در کمترین زمان ممکن، دندان هایی مرتب و سالم با کمترین هزینه داشته باشند.

هزینه ارتودنسی در بارداری

اشاره به کم هزینه بودن براکت ها در بارداری به این دلیل است که با توجه به اینکه با مراجعه به موقع به دندان پزشک می توان از بروز بیماری های شدیدتر دهان و دندان جلوگیری کرد، بنابراین هزینه های بیمار نیز کاهش می ‌یابد. علاوه بر این نوعی از براکت های دندانی وجود دارند که کاملا مقرون به صرفه هستند و هیچ فشار مالی اضافی را به بیمار تحمیل نمی کنند. این امر خصوصاً برای والدینی که منتظر به دنیا آمدن فرزندشان هستند حائز اهمیت است، زیرا مراقبت از مادر باردار، تغذیه او در دوران بارداری، حفظ سلامت وی در دوران بارداری و پس از زایمان، تهیه وسایل مورد نیاز برای کودک پس از به دنیا آمدن و در سال های آینده، همگی بسیار هزینه ‌بر خواهد بود و ذهن والدین را به شدت درگیر می کند. بنابراین افزایش هزینه ها جهت مراقبت از دهان و دندان مادر می تواند موجب نگرانی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس وی بشود. توجه داشته باشید ممکن است الاینرهای شفاف نسبت به براکت های دندانی قدری گران تر باشند اما با توجه به نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شد، برای حفظ سلامت دهان و دندان خصوصاً در دوران بارداری گزینه مناسب ‌تری هستند. پس توصیه می کنیم هنگام انتخاب با دقت و آینده نگری، بهترین گزینه را برای حفظ سلامت دهان و دندان خود انتخاب کنید.

ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری

سخن نهایی در مورد ارتودنسی در بارداری

به طور کلی داشتن فرزند یک تجربه شگفت انگیز است که در دوران زندگی هر زنی می تواند مهم ترین بخش محسوب شود. می توان بدون به خطر افتادن زیبایی لبخند و سلامت دهان و دندان باردار شد و حتی سلامت دهان و دندان را در این دوران بهبود بخشید. این امر در صورتی اتفاق می افتد که به سلامت دهان و دندان خود اهمیت بدهید و کلیه نکاتی که در این مقاله در مورد استفاده از براکت ها در بارداری به آن اشاره شد را اجرا کنید. علاوه بر این اضطراب و استرس برای جنین در دوران بارداری اصلاً خوب نیست. بنابراین توصیه می شود همواره متخصص دندانپزشکی را انتخاب کنید که بتوانید بدون اضطراب و استرس به وی مراجعه کرده، درمان دندان ‌های خود را به طور کامل نزد او پیگیری کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code