مراحل ساخت الاینرهای شفاف ارتودنسی
فوریه 29, 2024
بریس های تویین بلاک چیست و چه انتظاری باید داشت؟
مارس 15, 2024

کیست که دوست نداشته باشد لبخند بزند و دندان های کاملاً سفید و تراز شده خود را نشان ندهد؟

گاهی اوقات دندان های کاملاً تراز شده جنبه بسیار مهمی در زیبایی یک شخص و افزایش اعتماد به نفس او در طول سال ها دارند، بخصوص ، اگر فرد خردسالی در حال رشد باشد. با این حال ، همه افراد با مجموعه ای از دندان های تمیز و تراز متولد نمی شوند و بیشتر افراد آن را از دست می دهند زیرا آنها در مرحله اولیه متوجه نمی دانستند که در آینده در نهایت دندان های آنها چگونه می شوند.

اکثر دندانپزشکان و ارتودنتیست ها به افراد بزرگسالان توصیه می کنند که برای اصلاح دندان های مشکل دار خود بریس ها را دریافت کنند زیرا هرگز دیر نیست. با این حال ، هنگامی که مجموعه دندان های دائمی شما ظاهر می شوند، ممکن است دریافت بریس ها دشوار و بسیار دردناک تر باشد. اگر والدین به دنبال دریافت بریس ها برای فرزند خود هستند، بهتر است هر چه زودتر از بریس ها استفاده کنند.

توصیه ما این است که فرزند شما یک درمان دو مرحله ای را دنبال کند. گاهی اوقات منتظر ماندن تا سنین نوجوانی برای قرار دادن ابزارهای ارتودنسی می تواند درمان را طولانی تر کند یا دستیابی به آن را دشوارتر کند. برخی از نوجوانان در سن 13 سالگی هنوز دندان های شیری خواهند داشت، که والدین را به این فکر می اندازد که آیا باید صبر کنند تا تمام دندان های شیری بیفتند؟ پرسش متداول دیگری که مطرح می شود این است که آیا قبل از اینکه متخصص ارتودنسی بتواند مرحله جامع درمان را شروع کند، باید تمام دندان های شیری بیفتند یا خیر.

شکستن افسانه دندان های شیری

تقریباً همه دندانپزشکان موافق هستند که از دست دادن آنها ضروری نیست زیرا تراز کردن دندان های شیری مسیر درستی را برای جایگذاری دندان های دائمی شما ایجاد می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

دو مشکلی که افراد بزرگسال و کودکان با دندان های خود با آنها روبرو هستند عبارتند از:

دندان های فشرده

این زمانی است که فضای کافی بین دندان ها وجود ندارد که یک دندان دائمی درون آن قرار بگیرد، بنابراین از داخل لثه ها رو به سوی فک یا گونه شما بیرون می آید. این یک مشکل شایع است. اگر این اتفاق رخ دهد، باید قبل از افتادن تمام دندان های شیری کودک توسط دندانپزشک معاینه شود. در غیر این صورت ممکن است سایر دندان های شیری را ناهماهنگ نگه دارد و باعث ناراحتی دندان های شیری شما شود.

شکستن افسانه دندان شیری

شکستن افسانه دندان شیری

گیر کردن دندان درون لثه

هنگامی که دندان های دائمی شما رشد می کنند، گاهی اوقات ممکن است درون لثه های شما گیر کنند. این اتفاق ممکن است مجدداً باعث شود که ریشه های دندان های مجاور تضعیف شوند که ممکن است از دست بروند و دندان های شما کج شوند، و باعث شود کودک در لبخند خود فاصله هایی داشته باشد.

دندان های شیری در اصل در دهان کودک جایی رزرو می کنند تا دندان های دائمی او وارد شوند. بیشتر ارتودنتیست ها چند دندان کودک را بیرون می کشند و از بریس ها برای تنظیم دندان های شیری باقی مانده استفاده می کنند. اما مشکل دیگری که ممکن است بوجود بیاید این است که دندان شیری پیش از موعد بیفتد یا کنده شود. این ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی شود زیرا یک دندان کنده شده، دیگر نمی تواند دندان های دیگر را در جای خود نگه دارد، بنابراین ممکن است شروع به جابجا شدن و حرکت کنند.

گاهی اوقات، دندان های شیری باقی مانده باید کشیده شوند.

در طول مشاوره نوجوانان، در نگاه اول دندان های شیری را بررسی می کنیم. اگر دندان های شیری باقی مانده باشند، به سادگی می تواند به این معنا باشد که رشد دندانی بیمار به تأخیر افتاده است. متخصص ارتودنسی معمولاً با معاینه دندان های مولرهای 12 سالگی می تواند این موضوع را تشخیص دهد. نشانه های تأخیر در رشد کلی دندان در صورتی است که دندان های مولر هنوز نروییده باشند یا دندان ها به ترتیب مناسب از دست نروند. با این حال، بین باقی ماندن هر چهار دندان مولر دوم شیری در دهان یک بیمار 13 ساله و باقی ماندن تنها یک مولر در حالی که سه دندان مولر دیگر قبلاً روییده اند، تفاوت وجود دارد. اگر اینطور است و بیمار یک دندان شیری دارد، دندان مولر باقی مانده، می تواند به این معنا باشد که مشکلی برای آن بوجود آمده است. متخصص ارتودنسی همچنین الگوهای از دست رفتن و تقارن دندان ها را بررسی خواهد کرد که این امر در تشخیص آنها نقش اساسی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل از دست رفتن پیش از موعد دندان های شیری و مشکلات ناشی از آن

مواقعی وجود دارند که متخصص ارتودنسی نسخه ای برای کشیدن دندان می نویسد، این به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولاً، اگر بیمار 14 یا 15 ساله است، توصیه می شود دندان های شیری باقی مانده کشیده شوند تا درمان ارتودنسی زودتر شروع شود و بیمار تا پایان دبیرستان تحت درمان باقی بماند. توصیه برای کشیدن دندان های شیری به شکل گیری ریشه های آن دندان های شیری نیز بستگی دارد. اگر موعد افتادن آنها رسیده باشد اما دندان لق نشده باشد، باید کشیده شود. شروع درمان ارتودنسی زودتر از دیرتر ارجح است، به همین دلیل است که اگر دندان های مولر 12 ساله روییده اند اما هنوز دندان های شیری در جای خود باقی مانده اند، باید آنها کشیده شوند.

مواقعی وجود دارند که درمان باید زودتر شروع شود.

در بسیاری از موارد، متخصص ارتودنسی ترجیح می دهد برای شروع درمان صبر کند تا تمام دندان های شیری بیفتند، اما مواردی وجود دارند که نشان می دهند شروع زود هنگام درمان باعث می شود روند درمان در زمان بهتری انجام شود. یکی از شاخص های این امر می تواند مسدود شدن مسیر رویش یا نهفته بودن دندان ناشی از فشردگی شدید باشد. به این معنا که اگر دندان شیری به دلیل کمبود فضا نتواند وارد شود، به دلیل فشردگی، شروع درمان به موقع ضروری است. در بسیاری از مواقع، قرار دادن زود هنگام بریس ها برای ایجاد فضایی برای دندان های زیرین، به لق شدن خود به خود آن دندان های شیری کمک می کند تا از نیاز به کشیدن آنها توسط دندانپزشک خانواده جلوگیری شود. اگر لبخند بیمار از نظر اجتماعی نامطلوب باشد، ارتودنتیست نیز درمان را زود آغاز می کند. در نهایت، زمان شروع درمان تحت تأثیر هیچ دندان شیری باقی مانده ای قرار نمی گیرد، زیرا دندان های دائمی زیرین از دست رفته اند.

 درمان زودتر دندان

درمان زودتر دندان

ارتودنتیست ها چگونه تعیین می کنند که آیا کودک شما قبل از افتادن دندان های شیری خود به بریس نیاز دارد؟

ارتودنتیست ها اساساً بررسی می کنند که آیا هر دو استخوان فک شما به درستی در یک راستا قرار گرفته اند یا خیر. معمولاً ممکن است یک استخوان فک سریع تر از دیگری رشد کند و در این صورت، دندانپزشک ممکن است قبل از اینکه دندان های دائمی فرزند شما فرصتی برای رویش داشته باشند، درمان در اسرع وقت را توصیه کند. اگر هر دو فک تراز شوند، احتمال کمتری وجود دارد دندان های کودک شما نادرست برویند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه درباره درمان ارتودنسی باید بدانید

ارتودنتیست ها برای کوتاه نگه داشتن طول درمان تا حد امکان، معمولاً پس از از بین رفتن تمام دندان های شیری، درمان را شروع می کنند. شروع درمان ارتودنسی با چندین پیامد احتمالی مانند پف کردن لثه، مشکل در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، تحلیل ریشه، ضایعات لکه سفید و غیره همراه است. بنابراین شروع درمان پس از از بین رفتن تمام دندان های شیری تعداد ویزیت ها را به حداقل می رساند.

نیاز به بریس قبل از افتادن دندان های شیری

نیاز به بریس قبل از افتادن دندان های شیری

در مجموع، نیاز نیست قبل از اقدام به درمان، تمام دندان های شیری کودک شما بیفتند، اما در برخی موارد ممکن است این ضرورت وجود داشته باشد. مواردی مانند سن شما ممکن است بیشترین تأثیر را روی این موضوع بگذارند. بنابراین، در اسرع وقت به دنبال درمان باشید و دندانپزشک یا ارتودنتیست بر این اساس توصیه می کنند!

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code