بالا بردن سرعت درمان ارتودنسی با اینویزیلاین
ژانویه 4, 2024
آیا همزمان با کشیدن دندان می توان بریس ها را دریافت کرد؟
فوریه 7, 2024

در این نوشته می خوانید:

بسیاری از افراد متوجه می شوند که با بالا رفتن سنشان دندان های آنها تغییر موقعیت داده و به سمت جلو حرکت می کنند. این می تواند هشدار دهنده باشد، بخصوص اگر بریس ها یا سایر کارهای ارتودنسی را برای صاف کردن دندان های خود انجام داده باشید. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است دندان های شما به تدریج به سمت جلو حرکت کنند.

سایش دندان می تواند توهم حرکت رو به جلوی دندان را ایجاد کند.

با بالا رفتن سن، دندان های ما دچار سایش و فرسایش طبیعی می شوند. سطح مینای دندان به تدریج نازک می شود و لبه های جونده کمی صاف می شوند. این فرآیند طبیعی می تواند باعث شود که از برجستگی و بیرون زدگی دندان ها کاسته شود. همانطور که لبه ها به سمت عقب صاف می شوند، ممکن است به نظر برسد که دندان ها داخل دهان در حال حرکت به سمت جلو هستند. این تأثیر اغلب با دندان های پیشین جلو و نیش قابل توجه است.

مشکلات ناشی از حرکت رو به جلوی دندان ها

هنگامی که جابجایی دندان ها اتفاق می افتد، می تواند تأثیر منفی داشته باشد. برخی از مشکلاتی که ممکن است در اثر جابجایی دندان ایجاد شود عبارتند از:

  • خجالت حین لبخند زدن
  • مشکل در تمیز کردن دندان ها
  • پوسیدگی دندان/ بیماری لثه بعدی
  • درد ناشی از حرکت دندان ها یا درد در نتیجه پوسیدگی (از جمله درد دندان، درد فک و سردرد)
  • مشکلات گفتاری

علل جابجایی دندان ها رو به جلو

بیماری لثه می تواند باعث لق شدن دندان ها شود.

بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، روی بافت ها و استخوان هایی که از دندان ها حمایت می کنند، تأثیر می گذارد. با تحلیل رفتن لثه ها و تجزیه شدن بافت های نگهدارنده، دندان ها می توانند لق شوند و تغییر موقعیت دهند. در بیماری متوسط ​​تا پیشرفته لثه، تحلیل رفتن استخوان اطراف دندان ها این امکان را برای آنها فراهم می دهد کمی به سمت جلو حرکت کنند و این توهم را ایجاد می کند که دندان ها واقعاً در حال حرکت هستند. درمان بیماری لثه با زدودن پلاک و رسوب جرم می تواند این پیشرفت را متوقف کرده و دندان ها را تثبیت کند.

علل جابجایی دندان ها رو به جلو

علل جابجایی دندان ها رو به جلو

ساختار استخوان فک شما می تواند در طول زمان تغییر کند.

اندازه و شکل استخوان های فک به دلیل عواملی مانند از دست دادن دندان و تحلیل لثه می تواند با افزایش سن به تدریج تغییر کند. با تغییر شکل تیغه های استخوان فک و جذب آنها، این امر می تواند ردیف دندان ها را تغییر داده و باعث شود به نظر برسد آنها رو به جلو آمده اند. استفاده از دندان مصنوعی یا از دست دادن چندین دندان باعث تسریع جذب استخوان در فک ها می شود. تحلیل رفتن استخوان ناشی از پوکی استخوان و سایر بیماری ها نیز می تواند استخوان های فک را نازک کند و به مرور زمان منجر به جابجایی دندان ها شود.

مشکلات دندان ها سال ها بعد از بریس ها می توانند عود کنند.

پس از برداشتن بریس ها، دندان ها به بازگشت به سمت موقعیت های کج اولیه خود تمایل دارند. به همین دلیل است که اکثر متخصصین ارتودنسی ریتینرها را برای ثابت نگه داشتن دندان ها توصیه می کنند. اگر ریتینر خود را گم کرده اید یا از استفاده از آن خودداری می کنید، ممکن است به دلیل خاصیت ارتجاعی لثه ها، مشکلات دندان های شما عود کرده و دوباره به سمت جلو حرکت کرده باشند. این اثر عود مانند می تواند سال ها پس از برداشتن بریس ها رخ دهد. استفاده از یک نگهدارنده جدید اغلب می تواند دندان ها را دوباره به موقعیت خود باز گرداند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

التهاب می تواند دندان ها را به جلو هل دهد.

التهاب مزمن در لثه و مفصل فک می تواند باعث تجمع مایع و تورم شود که به دندان ها فشار وارد می کند. این فشار می تواند به تدریج موقعیت دندان ها را تغییر دهد و باعث شود آنها بیشتر بیرون بزنند. معمولاً هنگامی که منبع التهاب درمان شود، مایع و تورم فروکش می کنند و دندان ها ممکن است به حالت طبیعی خود بازگردند.

اخیراً دندانی کشیده اید.

اگر اخیراً دندانی را کشیده اید، ممکن است دندان های دیگر برای پر کردن این شکاف به جلو حرکت کنند. در موارد دیگر، دندانی که مستقیماً در بالا یا پایین شکاف قرار گرفته است ممکن است شروع به رشد کند (بنابراین به نظر می رسد که شما یک دندان بلندتر دارید!). دندان احساس می کند که هیچ چیزی مانع آن نیست و به همین دلیل در شکاف رشد می کند!

آیا کشیدن دندان عقل می تواند باعث جابجایی دندان ها شود؟

به طور کلی، خیر. دندان های عقل درست در پشت دهان قرار دارند و دندان ها تمایل دارند برای پر کردن شکاف ها به سمت جلو حرکت کنند تا به عقب. دندان عقل ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به نهفتگی کشیده شود، اما معمولاً باعث حرکت دندان های دیگر نمی شود. در حالی که به طور سنتی تصور می شد که دندان عقل یک علت اصلی است، تحقیقات مدرن ثابت کرده اند که این طور نیست.

دندان قروچه می کنید!

آیا شب ها دندان قروچه می کنید؟ این اختلال شایع تحت عنوان “براکسیسم” می تواند منجر به ساییدگی نوک دندان ها در هنگام ساییدگی دندان ها به یکدیگر شود- و در موارد شدید می تواند منجر به جابجایی دندان ها شود. ساییدن مداوم دندان ها روی یکدیگر در جهت خاصی ممکن است در نهایت باعث تغییر بایت شما شود.

عواملی که به حرکت درک شده دندان ها کمک می کنند.

چندین عامل کمک کننده وجود دارند که با یکدیگر عمل می کنند تا در طول زمان، ظاهر دندان های متحرک رو به جلو را ایجاد کنند:

  • سایش و نازک شدن مینای دندان
  • تحلیل رفتن بافت لثه و استخوان به دلیل بیماری لثه
  • تحلیل استخوان فک ناشی از از دست دادن دندان و تحلیل رفتن استخوان
  • عود دندان های صاف شده بعد از بریس ها
  • التهاب مزمن و فشار مایع روی دندان ها

اثرات ترکیبی این فرآیندها باعث می شوند با بالا رفتن سن، دندان ها برجسته تر و جلو آمده تر به نظر برسند. با این حال، در بیشتر موارد، خود دندان ها در واقع در داخل استخوان حرکت نمی کنند. تغییر موقعیت آنها به آنچه درون فک، لثه و بافت های استخوانی اطراف اتفاق می افتد مربوط می شود.

اثرات فرسایش دندان در طول زمان

ساییدگی دندان با جویدن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر به تدریج رخ می دهد. تکه های ریز مینای دندان کنده می شوند و باعث می شود که دندان ها مقداری از حجم و پری خود را از دست بدهند. این ساییدگی بخصوص در لبه ها و نوک دندان های جلو قابل توجه است. با نازک شدن مینای دندان، لبه ها گرد و صاف می شوند. این می تواند باعث شود دندان ها کوتاه تر نشان داده شوند. لبه های کوتاه تر و صاف تر این توهم را ایجاد می کنند که مقدار بیشتری از دندان قابل مشاهده است و از کنار لب ها بیرون زده است. در حقیقت، کل دندان جابجا نشده است- فقط شکل آن در اثر سایش تغییر کرده است.

اثرات فرسایش دندان در طول زمان

اثرات فرسایش دندان در طول زمان

بیماری لثه چگونه روی ثبات دندان تأثیر می گذارد؟

بیماری لثه باعث ایجاد التهاب و رشد بیش از حد باکتری ها می شود که باعث تخریب بافت ها و استخوان های نگهدارنده دندان ها می شود. با تحلیل رفتن لثه ها به سمت عقب و تجزیه شدن استخوان حمایت کننده، دندان ها لق می شوند و شروع به جابجا شدن می کنند. لق شدن خفیف این امکان را برای دندان ها فراهم می کند تا نوک آنها در جهت های مختلف کمی جابجا شوند. در بیماری های پیشرفته تر، تحلیل رفتن استخوان به حدی شدید است که دندان ها می توانند به صورت فعال از موقعیت خود خارج شوند. آنها ممکن است بیشتر از استخوان فک به سمت جلو امتداد یابند یا به سمت عقب و سقف دهان جابجا شوند. بیماری لثه کنترل نشده در نهایت منجر به از دست دادن دندان خواهد شد.

استخوان فک به مرور زمان تغییر می کند.

با بالا رفتن سن، استخوان های فک ما همچنان تحت تغییر شکل و جذب قرار می گیرند. سلول های استخوانی تکه های ریز مواد معدنی را از فک برداشته و بریج یا تیغه استخوان فک را تغییر می دهند. هنگامی که دندان های عقب از دست می روند، استخوان در آن نواحی به دلیل عدم تحریک به سرعت دچار آتروفی می شود. بخصوص فک پایین کوتاه و نازک می شود. این فرآیند می تواند زاویه و تراز دندان های باقی مانده را تغییر دهد و آنها را جلو آمده تر نشان دهد. همچنین ثبات دندان ها را کاهش می دهد و این امکان را برای آنها فراهم می کند تا در هنگام اعمال فشار ناشی از جویدن حرکت کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه در زمان ارتودنسی دندان ها، هپاتیت خود را کنترل کنیم؟

چرا دندان ها بعد از برداشتن بریس ها عود می کنند؟

دندان ها پس از برداشتن بریس ها، از طریق کشسانی الیاف بافت لثه، در موقعیت های جدید صاف شده خود نگه داشته می شوند. این الیاف با موقعیت های جدید سازگار می شوند و اساساً دندان ها در آنجا لنگر می اندازند. با این حال، الیاف ها هنوز “حافظه” موقعیت های کج قدیمی خود را دارند. اگر فیبرها توسط ریتینرها در جای خود محکم قرار نگیرند، در نهایت می توانند دندان ها را به سمت مکان های قبلی خود بکشند. این روند عود کند ممکن است سال ها طول بکشد تا اینکه قابل توجه باشد. اما عدم استفاده درست از نگهدارنده قطعاً می تواند امکان جابجایی دندان ها و حرکت دوباره رو به جلو را فراهم کند.

التهاب چگونه موقعیت دندان ها را تحت فشار قرار می دهد.

التهاب مزمن در لثه ها و مفاصل فک باعث تجمع مایع و تورم می شود. این تورم از هر طرف به دندان ها فشار بیرونی وارد می کند. تصور کنید که بادکنکی را در داخل لثه و استخوان اطراف دندان منفجر کنید. این فشار باید جایی برود، بنابراین به تدریج دندان را در مسیری که کمترین مقاومت را دارد، می راند. این فشتر اغلب رو به سمت بیرون است و باعث می شود دندان بلندتر و برجسته تر به نظر برسد. از بین بردن منشاء التهاب می تواند این امکان را برای بافت ها فراهم کند تا به حالت عادی بازگردند و دندان ها تثبیت شوند.

عوامل خطر برای افزایش حرکت دندان

عوامل خاصی می توانند احتمال حرکت راحت تر دندان ها به سمت جلو را افزایش دهند، از جمله:

  • بیماری تهاجمی لثه که باعث تحلیل قابل توجه استخوان می شود.
  • از دست دادن چندین دندان عقب بدون قرار دادن جایگزین.
  • آرتریت یا التهاب TMJ که مفاصل فک را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • پوکی استخوان یا استئوپنی که منجر به نازک شدن استخوان می شود.
  • پروتزهای نامناسب که تحلیل استخوان را تسریع می کنند.
  • مال اکلوژن (تراز ضعیف بایت) که فشار بیشتری به دندان های خاصی وارد می کند.
  • عدم مراقبت های معمول دندان ها و تمیز کردن آنها.

تشخیص و اصلاح زود هنگام این مسائل می تواند به تثبیت دندان ها و جلوگیری از جابجایی های غیر ضروری کمک کند. اطمینان از استفاده از ریتینرها طبق دستور بعد از درمان ارتودنسی نیز برای صاف نگه داشتن دندان ها در موقعیت های جدید بسیار مهم است.

 عوامل خطر برای افزایش حرکت دندان

عوامل خطر برای افزایش حرکت دندان

آیا دندان های من خود به خود به عقب برمی گردند؟

اگر متوجه شده اید که دندان های شما در حال حرکت هستند، بعید است که به موقعیت طبیعی خود بازگردند. در واقع، آنها به احتمال زیاد به جابجایی ادامه می دهند- که می تواند باعث بدتر شدن شکاف های ناخواسته، فشردگی بیش از حد یا بدتر شود.

چه زمانی در مورد جابجایی دندان ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

اگر متوجه شدید که دندان های شما به طور قابل توجهی حرکت می کنند و موقعیت خود را تغییر می دهند، فوراً برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما می تواند:

  • وجود بیماری لثه را مشخص و درمان را شروع کند.
  • از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای بررسی تحلیل استخوان اطراف دندان استفاده کند.
  • مشکلات بایت که ممکن است فشار نابرابر به دندان ها وارد کنند را بررسی کند.
  • دندان ها را از نظر ترک یا سایر آسیب هایی که امکان جابجایی را فراهم می کنند، ارزیابی کند.
  • در صورت نیاز گزینه های ارتودنتیک مانند بریس ها یا الاینرهای شفاف را در نظر بگیرد.
  • اگر دندان ها بعد از بریس های قبلی عود کرده اند، یک نگهدارنده در اختیارتان قرار دهد.

تصور نکنید که دندان هایی که رو به جلو حرکت کرده اند قابل درمان نیستند. بسیاری از مشکلات زمینه ای مانند بیماری لثه و تحلیل استخوان را می توان برای تثبیت یا حتی بازسازی حمایت از دست رفته اصلاح کرد. نگهدارنده ها همچنین می توانند دندان های جابجا شده را به موقعیت ایده آل خود بازگردانند. هرچه زودتر معاینه شوید، گزینه های بیشتری برای توقف پیشرفت بیشتر در دسترس خواهند بود.

جلوگیری از حرکت ناخواسته دندان

در حالی که برخی از حرکت های طبیعی دندان ها با بالا رفتن سن رخ می دهند، برای به حداقل رساندن جابجایی و حفظ لبخند خود می توانید اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهید:

  • برای جلوگیری از بیماری لثه، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • به طور منظم پاکسازی و چکاپ دندان ها را انجام دهید.
  • اگر دندان قروچه می کنید از محافظ دندان شبانه استفاده کنید.
  • اگر از دندان مصنوعی دست دندان کامل یا پارسیل استفاده می کنید از چسب های دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • ریتینر خود را همانطور که بعد از بریس ها تجویز شده است استفاده کنید.
  • برای حفظ استخوان فک، برای دندان های از دست رفته خود جایگزین قرار دهید.
  • شرایط سلامتی مانند پوکی استخوان که باعث نازک شدن استخوان ها می شود را مدیریت کنید.
  • از جویدن غذاهای سفت که فشار بیش از حد بایت به دندان وارد می کنند، خودداری کنید.
  • سیگار را ترک کنید، زیرا خطر بیماری لثه را افزایش می دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت های ارتودنسی سنتی یا اینویزیلاین کدام یک برای نوجوانان مناسب تر است؟

اولویت قرار دادن سلامت دهان و دندان می تواند به مقابله با بسیاری از نیروهایی که باعث جابجایی و جلو آمدن دندان ها می شوند کمک کند. در مورد استفاده از ریتینرها و درمان بیماری لثه هوشیار باشید. با مراقبت مناسب، دندان های شما باید برای چندین دهه نسبتاً ثابت باقی بمانند.

نکات کلیدی: چرا به نظر می رسد دندان ها به سمت جلو حرکت می کنند؟

  • ساییدگی و نازک شدن مینای دندان، اندازه دندان ها را کاهش می دهد و امکان جلو آمدن بیشتر را فراهم می کند.
  • بیماری لثه باعث تحلیل استخوان، لق شدن و جابجایی دندان ها می شود.
  • تحلیل استخوان فک ناشی از از دست رفتن دندان ها، زاویه استخوان دندان را تغییر می دهد.
  • توقف استفاده از ریتینر باعث می شود دندان های صاف شده عود کرده و جابجا شوند.
  • التهاب و مایع باعث تورم می شوند که به دندان ها فشار وارد می کنند.
 به نظر رسیدن دندان ها به سمت جلو

به نظر رسیدن دندان ها به سمت جلو

پرسش های پرتکرار درباره جابجایی رو به جلوی دندان ها به مرور زمان

چرا با بالا رفتن سن دندان های جلو بزرگتر و کج تر به نظر می رسند؟

دندان های جلوی شما احتمالاً به دلیل نازک شدن مینای دندان در اثر سایش در طول زمان بزرگ تر به نظر می رسند. این اتفاق باعث می شود لبه ها گردتر و صاف تر نشان داده شوند که باعث می شود کوتاه تر به نظر برسند. مقدار بیشتری از ساختار دندان از کنار لثه های در حال تحلیل و لبه های فرسوده قابل مشاهده است. همچنین به دلیل لق شدن دندان ها در نتیجه بیماری لثه یا عود ارتودنتیک بعد از گم کردن یا شکستن ریتینر، ممکن است کج به نظر برسند.

آیا دندان ها بدون ارتودنسی می توانند خود به خود جلو بروند؟

دندان ها معمولاً نمی توانند بدون نیروی بیرونی خود را به جلو هل دهند، اما به دلیل از دست دادن استخوان در اثر بیماری لثه، پوکی استخوان یا از دست دادن دندان های عقب، می توانند به صورت غیرفعال به جلو حرکت کنند. این شلی این امکان را برای آنها فراهم می کند تا در هنگام اعمال فشار ناشی از جویدن جابجا شوند. آنها اساساً در حال حرکت به سمت فضای ایجاد شده توسط استخوان و لثه های تحلیل رفته هستند اما نمی توانند خود به خود به سمت جلو حرکت کنند.

آیا برای عقب بردن دندان هایم باید دوباره بریس استفاده کنم؟

اگر دندان های شما به طور قابل توجهی عود کرده اند و می خواهید آنها را دوباره مرتب کنید، بریس ها می توانند یک گزینه باشند. الاینرهای شفاف ممکن است در موارد جابجایی های جزئی نیز عمل کنند. برای جلوگیری از عود مجدد، حتماً در مورد استفاده از نگهدارنده دائمی پس از آن صحبت کنید. اگر بیماری لثه و تحلیل استخوان فک وجود داشته باشد، این مشکلات باید ابتدا درمان شوند، در غیر این صورت دندان ها به سادگی پس از بریس ها جابجا می شوند.

آیا دندان ها بعد از کاشت ایمپلنت می توانند موقعیت خود را تغییر دهند؟

ایمپلنت های دندانی به استخوان فک متصل می شوند، بنابراین نمی توانند خود به خود جابجا شوند یا حرکت کنند. با این حال، اگر دندان های دیگر به دلیل بیماری لثه یا تحلیل رفتن استخوان به لق شدن ادامه دهند، می توانند در اطراف ایمپلنت ها محکم قرار گرفته به جابجا شدن ادامه دهند. در صورت از دست رفتن تعدادی از دندان ها، ایمپلنت ها می توانند یک تکیه گاه پایدار برای اتصال بریج ها فراهم کنند. سالم نگه داشتن لثه ها به ثابت ماندن سایر دندان ها در اطراف ایمپلنت کمک می کند.

اگر اکنون دندان هایم کمی کج به نظر می رسند باید نگران باشم؟

با بالا رفتن سن ایجاد تغییرات جزئی در تراز دندان ها طبیعی است. اما جابجایی ناگهانی قابل توجه یا لق شدن دندان ها به معاینه دندانی نیاز دارد. این می تواند نشان دهنده مشکلی مانند بیماری لثه، مشکلات بایت یا نیاز به ریتینر باشد. تصور نکنید که غیر قابل درمان است. گزینه های زیادی برای ترمیم لثه های تحلیل رفته، تثبیت دندان های لق، و صاف کردن دندان ها با درمان با الاینرهای شفاف وجود دارد. اکنون پرداختن به آن باعث می شود انتخاب های بیشتری داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code