تسکین درد در طول درمان ارتودنسی
آگوست 18, 2019
مزایا و معایب براکت ارتودنسی
سپتامبر 3, 2019

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر ارتودنسی یکی از ابزارهایی است که همه بیماران دریافت کننده براکت ارتودنسی نیاز به استفاده از آنها دارند. این ابزارها وسیله‌ای برای جلوگیری از حرکت دندان‌ها پس از اتمام درمان ارتودنسی هستند و انواع مختلفی دارند. بکار بردن نگهدارنده های ارتودنسی با توجه به وضعیت بیمار و دندان‌های او مشخص می‌شود به همین دلیل ارتودنتیست بهترین کسی است که می‌تواند نوع مناسب آن‌ها را با توجه به شرایط بیمار انتخاب کند.

حالا اگر شما از کسانی هستید که نیاز به استفاده از ریتینر ارتودنسی دارید یا می‌خواهید از نگهدارنده ارتودنسی به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کنید، با ما همراه باشید تا آنها را معرفی کنیم.

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

 ریتینر ارتودنسی ابزاری است که پس از انتهای درمان ارتودنسی به عنوان یک نگهدارنده بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این ابزارها ممکن است به صورت متحرک یا ثابت بر روی دندان‌ها نصب شوند و انواع مختلفی دارند. انتخاب نگهدارنده تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد و ارتودنتیست در مورد نگهدارنده مناسب برای شما توضیح خواهد داد. حتی در برخی موارد ممکن است متخصص ارتودنسی از شما بخواهد که بیش از یک نوع نگهدارنده را استفاده کنید تا ریسک بازگشت دندان‌ها به محل طبیعی خود کاهش یابد.

 این یک وضعیت طبیعی در درمان ارتودنسی است که ممکن است دندان‌ها تمایل به بازگشت به حالت طبیعی خود داشته باشند. بنابراین یک متخصص از ریتینر ارتودنسی به عنوان یک ترمز برای دندان‌ها استفاده می‌کند تا آنها را در محل ثابت جدید خود حفظ کند.

چرا استفاده از ریتینر ها مهم است؟

 تقریباً همه کسانی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، باید از نگهدارنده ها هم استفاده کنند. اگر بیمار از این ابزارها کمک نگیرد، احساس کشش ذاتی آنها باعث می‌شود که دندان‌ها به محل اولیه خود برگردند و نتیجه زحمات چند ساله شما از بین برود. استفاده از ریتینر ارتودنسی به هیچ وجه مانند استفاده از براکت ارتودنسی سخت نیست و درد چندانی ندارد. در این حالت از شما فقط باید استفاده از نگهدارنده ارتودنسی را به عنوان بخشی از روند درمان خود قرار دهید و مطمئن باشید که برای دندان‌های خود یک سیستم نگهدارنده قوی دارید که تا پایان عمر وضعیت دندان‌های شما ثابت خواهد ماند.

 چرا باید از ریتینر ارتودنسی استفاده کنیم؟

 هر متخصص یا هر بیماری ممکن است دلایل متفاوتی برای استفاده از نگهدارنده ارتودنسی داشته باشد، اما به طور کلی دو دلیل اصلی و مهم برای استفاده از این ریتینر ها وجود دارد که عبارتند از:

  • دندان‌ها تمایل دارند که به سمت موقعیت اولیه و پایه خود حرکت کنند و این یک نوع بازگشت بیماری است. همانطور که ما بزرگ‌تر می‌شویم و رشد می‌کنیم، ممکن است دندانهایمان هم شروع به حرکت غیر قابل پیش بینی می‌کنند که در بیشتر موارد از حالت اولیه خود خارج شده و به سمت بی نظمی در دندان‌ها می‌روند. بنابراین ریتینر ارتودنسی به عنوان یک ترمز برای حرکت غیر معمول آنها عمل می‌کند.
  • ریتینرها تأثیر سن را کاهش می‌دهند. طبیعتاً این نگهدارنده ها تاثیرات مانند تغییر استخوان فک یا تغییر نظم دندان‌ها را منتفی می‌کنند و به عنوان یک عامل بازدارنده در کنار آنها حضور دارند. به خاطر داشته باشید که هر چه مدت زمان استفاده شما از این نگهدارنده ها بیشتر باشند، شما می‌توانید مدت زمان بیشتری دندان‌های خود را در حالت استاندارد و مناسب نگه دارید.

 انواع ریتینر ارتودنسی

 در حال حاضر انواع مختلفی از نگهدارنده ارتودنسی در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها با شیوه‌های مختلفی عمل می‌کنند. شایع‌ترین نوع نگهدارنده های مورد استفاده در بازار، نگهدارنده های شفاف، نگهدارنده های پیوندی یا ثابت و نگهدارنده های هاولی هستند.

ریتینر شفاف یا ریتینر اسیکس

این ریتینر ها ظاهری بسیار شبیه به براکت اینویزیلاین دارند و از پلاستیک شفاف ساخته شده‌اند. نمونه‌های مختلفی از این ریتینر ها به صورت متحرک و ثابت در بازار وجود دارد که به هنگام غذا خوردن یا شستن دندان‌ها می‌توانید آنها را از دهان خارج کنید و مجدداً بر روی دندان‌ها قرار دهید. ریتینر ارتودنسی اسیکس به دلیل استفاده راحت و همچنین عدم تأثیر بر روی شکل ظاهری فرد به عنوان یک گزینه محبوب در ارتودنسی شناخته می‌شود و اکثر بیماران به آن علاقه دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل ساخت الاینرهای شفاف ارتودنسی

 نگهدارنده ثابت ارتودنسی

 این نوع نگهدارنده ها به عنوان یک پل ارتباطی و پیوندی در پشت دندان‌ها و در قوس پایین آن‌ها قرار می‌گیرند و به صورت ثابت چند دندان را به هم متصل نگه می‌دارد. محل قرار گیری این نگهدارنده ها شبیه براکت لینگوال است و به همین دلیل در داخل دندان پنهان می‌شوند. استفاده از ریتینر ارتودنسی ثابت بسیار راحت است و مشکلی از لحاظ خوردن یا حرف زدن برای فرد ایجاد نمی‌کند. البته باید قبول کنیم که استفاده از این ابزارها کار ما را برای تمیز کردن پشت دندان‌ها و بخش‌های مخفی آنها سخت می‌کنند و حتی برای کشیدن نخ دندان هم دچار دردسر می‌شویم. از این ریتینر ها به عنوان ابزارهایی کارآمد و کم‌هزینه یاد می‌شود و در بیشتر افراد هم قابل کاربرد است.

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی هاولی

نگهدارنده های هاولی (Hawley) از جمله ریتینر های متحرک و قوی محسوب می‌شوند که برای دندان‌های بالا و پایین قابل استفاده است. این ریتینر ها دارای یک حالت قلاب مانند است که در پشت دندانهای پایین یا در سینه دندانهای بالا قرار می‌گیرد و به نوعی باعث حفظ آن‌ها می‌شود. معمولاً متخصص ارتودنسی یک سیم فلزی نازک را در سراسر دندان‌های جلو قرار می‌دهد تا ریتینر هاولی در محل مورد نظر حفظ شود. طبیعتاً شکل ظاهری این ریتینر ها ممکن است در ابتدای کار برای حرف زدن یا غذا خوردن شما مشکل ساز باشد، اما به مرور زمان می‌توانید به وجود آن عادت کنید و مشکل خود را مرتفع کنید. متحرک بودن این ابزارها و همچنین سهولت در استفاده از آنها باعث شده که به عنوان یک گزینه جایگزین از آن استفاده شود.

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

دستورالعمل استفاده از نگهدارنده ارتودنسی

 هر نوع ریتینر ارتودنسی دارای مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های اختصاصی مخصوص به خود است و ارتودنتیست سعی می‌کند که این دستورالعمل‌ها را به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار دهد. طبیعتاً اطلاع شما از این دستورالعمل‌ها و نحوه اجرای آن بسیار مهم است. این دستورالعمل‌ها کمک می‌کند تا ریسک بازگشت دندانها به محل قبلی از بین برود و همچنین شما مطمئن شوید که نگهدارنده ها باعث آسیب به دندان‌ها و لثه‌های شما نمی‌شوند.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که ریتینر ارتودنسی ابزاری مهم و حیاتی است که تکمیل کننده فرآیند درمان ارتودنسی محسوب می‌شود. هرگونه کوتاهی در استفاده از این ابزارها یا اعمال سلیقه فردی در انتخاب آن‌ها می‌توانند نتیجه درمان شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. پس حتماً در جریان استفاده از این نگهدارنده ها با متخصص ارتودنسی خود در ارتباط باشید و از دستورالعمل‌های آنها برای بهره بردن در این زمینه استفاده کنید. اگر هم در زمینه خاصی دچار ابهام هستید یا نمی‌دانید که چه گزینه‌ای را انتخاب کنید مستقیماً با ما در تماس باشید.

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

نحوه تمیز کردن انواع ریتینر

آیا باید ریتینر خود را تمیز کنم؟

اگر شما از یک ریتینر استفاده می کنید، شاید از چگونگی مراقبت از آن متعجب شوید. ریتینر شما در داخل دهان و رو به روی دندان های شما قرار دارد، بنابراین به سرعت باکتری ها، پلاک ها و تارتار را جمع می کند. درست همانند مسواک زدن روزانه شما، مهم است که هر روز ریتینر خود را نیز تمیز کنید.

بسیاری از افراد بعد از درآوردن براکت های خود، باید برای مدت زمانی با توصیه ارتودنتیست از ریتینر استفاده کنند. این امر به این دلیل است که دندان ها در یک محیط سفت و سخت قرار ندارند. حتی بعد از اصلاح موقعیت آنها و انتقال آنها به موقعیت بهتر توسط براکت ها، می توانند دوباره با گذشت زمان کمی جابجا شوند که ریتینرها برای جلوگیری از این امر مورد استفاده قرار می گیرند.

ریتینرها به عضلات و بافت های دهان شما در نگه داشتن دندان ها در محل جدید خود کمک می کنند. برخی از افراد حتی ممکن است برای همیشه به استفاده از ریتینرهای خود در شب برای نگه داشتن دندان ها در جای خود نیاز داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کمک درمان ارتودنسی به آماده سازی برای جراحی ارتوگناتیک

در اینجا در مورد انواع مختلف ریتینرها، نحوه تمیز کردن آنها و سایر نکات برای حفظ و نگهداری بهتر آنها آورده شده است.

تمیز کردن ریتینر بر حسب نوع آن متفاوت است.

برای مراقبت از ریتینر شما ابتدا باید نوع آن را مشخص کنید. به طور کلی سه نوع ریتینر وجود دارد:

ریتینر هاولی از آکریلیک ساخته می شود تا متناسب دهان شما باشد. آنها یک سیم دارند که به ریتینر کمک می کند تا در محل خود باقی بماند. این نوع ریتینر متحرک و قابل جابه جایی است، بنابراین تمیز کردن آن نیز بسیار آسان است.

ریتینرهای پلاستیکی شفاف با نام های Essix ، Vivera، یا الاینرها شفاف نیز همراه می شوند. این ریتینرها روی دندان های شما قرار گرفته و تقریباً نامرئی هستند. جا به جا کردن آنها آسان است، اما به اندازه ریتینرهای هاولی دوام ندارند.

ریتینرهای ثابت که به عنوان ریتینرهای های دائمی نیز شناخته می شوند. اینها در واقع به دندان های جلویی پایین شما وصل می شوند. این ریتینرها در صورت احتمال و ریسک بالای حرکت دندان های شما، مورد استفاده قرار می گیرند. شما نمی توانید این نوع ریتینر را حرکت دهید یا جابه جا کنید. استفاده از این ریتینرها معمولاً ماه ها یا حتی سال ها به طول می انجامد.

چگونه ریتینر خود را تمیز کنید.

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینرهای پلاستیکی هاولی و شفاف

هر دو ریتینر هاولی و پلاستیکی شفاف را می توان روزانه برای تمیز کردن از دهان خارج کرد.

برای تمیز کردن ریتینر هاولی یا پلاستیکی شفاف، این مراحل را دنبال کنید:

  1. مطمئن شوید که به محض خارج کردن ریتینر خود از دهان در حالی که هنوز مرطوب است آن را تمیز می کنید. این باعث می شود که تا قبل از اینکه بقایای ذرات غذایی باقی مانده سخت شوند، آن را پاک کنید.
  2. ریتینر خود را بعد از هر وعده غذایی با آب ولرم تمیز کنید. این ایده خوبی است که در همین زمان مسواک نیز بزنید.
  3. برای عمیق تر تمیز کردن ریتینر، آب ولرم را با کمی صابون در ظرف مخلوط کنید (خمیردندان ها ساینده هستند و می توانند سطح ریتینر را بخراشند). از یک مسواک نرم یا مسواک دندان مصنوعی استفاده کنید تا پلاک و سایر بقایای آن را به آرامی از روی دندان پاک کنید.
  4. در صورت لزوم، از یک دستمال پنبه ای برای تمیز کردن عمیق ترین شیارها و قسمت های روی ریتینرهای پلاستیکی شفاف استفاده کنید.
  5. از دندانپزشک خود در مورد تمیز کردن ریتینر خود با غوطه ور کردن آن در آب یا یک پاک کننده ریتینر، مانند Efferdent یا Polident سؤال کنید. اگر پزشک توصیه کرد که ریتینر را با پاک کننده ها تمیز کنید، یک فنجان آب ولرم را با یک قرص پاک کننده مخلوط کنید و دستورالعمل های روی بسته را به ویژه در مورد زمان بندی دنبال کنید.

اگر دریافتید که بقایای مواد غذایی همچنان روی ریتینر شما وجود دارد، آن را نزد دندانپزشک یا ارتودنتیست خود ببرید. راه حل های ویژه ای وجود دارد که می تواند تارتار سرسخت را از بین ببرد.

ریتینرهای ثابت

این ریتینرها به دندان های شما وصل شده اند، بنابراین برای تمیز ماندن، شما باید به صورت روزانه آنها را نخ دندان بکشید. این روند ممکن است در ابتدا آزاردهنده به نظر برسد، اما در نهایت به آن عادت خواهید کرد. در اینجا نحوه تمیز نگه داشتن ریتینر دائمی آورده شده است:

  1. یک نخ دندان به طول 6 اینچ در نظر گرفته و از آن برای نخ دندان کشیدن بین دو دندان پایینی جلو خود استفاده کنید.
  2. یک انتهای نخ را با انگشتان خود نگه دارید و نخ را به دور دیگری ببندید.
  3. هنگامی که نخ را از زیر سیم ریتینر خود گرفتید، به سادگی آن را بین دندان ها تا پایین خط لثه بالا و پایین کنید. در صورت امکان نخ باید به آرامی تا زیر خط لثه برود.
  4. نخ را بیرون بکشید و در قسمت بعدی که می خواهید تمیز کنید، قرار دهید.
  5. این روند را برای هر دندان که ریتینر دائمی شما به آن وصل شده است، تکرار کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

اگر نخ دندان کشیدن برای شما بسیار دشوار است، از کمک گرفتن از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود دریغ نکنید. آنها می توانند شما را راهنمایی کنند و تکنیک های بیشتری را به شما بیآموزند.

چند نکته برای مراقبت از ریتینر متحرک

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

  1. از گرما اجتناب کنید.

قرار گرفتن ریتینر شما در برابر گرمای زیاد می تواند آن را خراب کند. ریتینر خود را از موارد زیر دور نگه دارید:

  • آب جوش
  • مایکروویو
  • ماشین ظرفشویی
  • ماشین های شستشو و خشک کن ها
  • داشبورد ماشین

همیشه ریتینرها را در آب ولرم بشویید.

  1. از مواد شیمیایی دوری کنید.

برای تمیز کردن ریتینر نیازی به استفاده از پاک کننده های قوی ندارید. در حقیقت، در مطالعه ای در مورد ریتینر Essix، محققان دریافتند كه استفاده از قرص های تمیز كننده شیمیایی تعداد باكتری ها را بیشتر از مسواك زدن ساده کاهش نمی دهد.

  1. آن را پاک کننده های ریتینر تمیز کنید.

اگر می خواهید از قرص تمیزکننده استفاده کنید، ریتینر هاولی را برای مدت طولانی در آن نگذارید. ماندن ریتینر در محلول تمیزکننده در مدت طولانی می تواند اجزای فلزی را خراب کند. ریتینر را تنها در مدت زمان لازم برای تمیز کردن آن یا همانطور که روی بسته قرص ها مشخص شده است در محلول قرار دهید.

اگر می خواهید ریتینر بوی خوبی دهد و برخی از باکتری ها را بکشید، می توانید از یک دهانشویه سریع استفاده کنید. حتماً دهانشویه و آب ولرم با مقدار مساوی مخلوط کنید.

اگر دهانشویه شما حاوی الکل است، تنها گاهی ریتینر را در محلول خیس کنید. الکل می تواند به پلاستیک ریتینر شما آسیب برساند.

  1. محفظه خود را تمیز کنید.

همچنین حتماً کیس ریتینر خود را به طور مرتب تمیز کنید. سعی کنید روزانه حداقل یک بار آن را پیش از قرار دادن ریتینر خود تمیز کنید. همه سطوح آن را به آرامی در آب گرم و صابون بشویید. سپس آن را با آب شستشو دهید و خشک کنید.

  1. در صورت لزوم آن را جایگزین کنید.

ریتینرها در طول دوره استفاده به صورت روزانه روی دندان ها قرار گرفته و در معرض ساییدگی هستند. در نتیجه، ممکن است نیاز باشد آنها را جایگزین کنید. ریتینر Essix ممکن است تنها شش ماه تا چند سال دوام آورد، زیرا پلاستیک زودتر فرسوده می شود. در صورت نگهداری مناسب، ریتینر هاولی 5 تا 10 سال دوام می آورد.

اگر متوجه شدید که ریتینر شما بسیار کثیف و فرسوده شده است یا دیگر به درستی قابل استفاده نیست، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی

اگر ریتینر خود را تمیز نکنید چه اتفاقی می افتد ؟

زمانی که شما از ریتینر استفاه می کنید، ریتینر باکتری، پلاک و تارتار در درون دهان شما را جمع می کند. با گذشت زمان، اگر آن را به درستی تمیز نکنید، حتی ممکن است موجب ایجاد بوی بد و طعم عجیب شود.

مهم تر از همه، ریتینرها علاوه بر لاکتوباسیلوس و ویلونلا، می توانند باکتری های خطرناکی مانند استرپتوکوک، از جمله S. sanguinis ، S. mitis و S. salivarius را نیز در خود جای دهند. در حالی که به طور معمول بسیاری از انواع باکتری ها در دهان یافت می شوند، اما وجود تعداد زیادی از آنها در دهان، می توانند سبب بیماری شوند.

همچنین شما ممکن است در معرض کاندیدا آلبیکنس  (Candida albicans)قرار بگیرید. این یک مخمر زیان آور است که به طور معمول در درون دهان پیدا می شود، اما تجمع آن روی ریتینر شما موجب عفونت می شود.

اگر شما سیستم ایمنی سالمی داشته باشید، استرپتوکوک و کاندیدا آلبیکنس  تهدیدهای جدی به شمار نمی روند. اما در صورتی که سیستم ایمنی بدن شما به نوعی به خطر بیفتد، شما نیاز به مراقبت بیشتری دارید. در صورت مشاهده هرگونه قرمزی، تورم یا سایر علائم نگران کننده در دهان، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

تمیز کردن ریتینر شما به همان اندازه مسواک زدن دندان هایتان مهم است. برای سالم نگه داشتن آن باید یک بار در روز ریتینر خود را در آب گرم و صابون تمیز کنید. بهتر است که ریتینر خود را بعد از هر وعده غذایی نیز بشویید. نکات موجود در این مقاله کلی است، بنابراین همیشه بهتر است از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود بخواهید که دستورالعمل های خاص مراقبت از ریتینر شما را ارائه دهد.

5/5 (1 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code