آیا می توان با وجود براکت ارتودنسی ورزش کرد؟
جولای 5, 2020
راهنمای مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی
جولای 19, 2020

اگر چه ابزارهای درمان ارتودنسی به شکل استاندارد تولید و ساخته می شوند، اما مراقبت روزانه براکت ارتودنسی نقش مهمی در روند درمان دارد. هر فرد برای اینکه کمترین دردسر ممکن را در حین درمان خود تجربه کند، روزانه باید موارد خاصی را انجام دهد. با توجه به اینکه شرایط دندانها و درمان هر فرد متفاوت است و معمولاً ارتودنتیست ها دستورالعمل های اختصاصی را در اختیار آنها می گذارند. اما در ادامه به شما خواهیم گفت که برای نگهداری روزانه براکت ارتودنسی خود باید چه کارهایی انجام دهید و نسبت به چه مواردی حساس باشید.

برای مراقبت روزانه براکت ارتودنسی بهداشت دهان و دندان را به خوبی یاد بگیرید

اگرچه رعایت بهداشت دهان و دندان همیشه ضروری است، در حالتی که براکت ارتودنسی دارید اهمیت بیشتری دارد. بیرون آوردن تمام مواد غذایی که بین دندانها و بین براکتهای ارتودنسی گیر می کند اندکی چالش برانگیز است. به همین دلیل فراموش نکنید که دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل روزانه ۳ بار از نخ دندان استفاده کنید. اگر بتوانید مسواک زدن را بعد از هر وعده غذایی انجام دهید مطمئن می شوید که هیچ ذره مواد غذایی بین دندان ها گیر نکرده و مشکلی ایجاد نمی کند. هر چه بیشتر از ایجاد پوسیدگی و التهاب دندان جلوگیری کنید در نگهداری روزانه براکت ارتودنسی بهتر عمل می کنید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، همیشه با شستن دهان خود با آب معمولی شروع کنید. این کار به نرم شدن تمام ذرات مواد غذایی کمک می کند. سپس از حرکات دایره ای مسواک برای شستن قسمت بیرونی دندانهای خود شروع کنید و همین کار را ادامه دهید. تمامی قسمتهای لثه و براکت ها را به خوبی مسواک بزنید و مطمئن شوید که قسمت‌های پشتی دندان ها و لثه ها با حرکت دایره ای ملایم مسواک زده اید. باید مطمئن شوید که هر دندان را در امتداد خط لثه و همچنین زیر براکت مسواک زده اید و از مسواک بین دندانی برای قسمتهای مختلف بین دندان خود استفاده کرده اید. مسواک برقی برای دستیابی به اهداف خود در مراقبت روزانه براکت ارتودنسی گزینه مناسبی است. در نهایت استفاده از نخ دندان به شما کمک می‌کند که فضای بین دندانها و همچنین لثه ها را به خوبی تمیز کنید و از این طریق محافظت بیشتری از دهان خود به وجود بیاورید.

اقدامات روزانه براکت ارتودنسی

اقدامات روزانه براکت ارتودنسی

از ابزارهای کمکی استفاده کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که برای نگهداری روزانه براکت ارتودنسی خود می توانید انجام دهید این است که با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید و وسایلی که در تمیز نگه داشتن دندان ها و براکت ها کمک می کنند انتخاب کنید. مسواک های بسیار کوچک و نازکی تولید شده که به عنوان مسواک بین دندانی ارتودنسی شناخته می‌شوند و امکان استفاده از آنها برای تمیز کردن شکاف بین دندان‌ها وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه به کودکان در عادت به براکت ارتودنسی کمک کنیم؟

برخی غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید

وقتی که قرار است در طول درمان ارتودنسی از برخی غذاهای خاص دوری کنید، باید گوش به زنگ راهنمایی های ارتودنتیست خود باشید. ارتودنتیست ها غذاهایی که چسبناک هستند مانند آبنبات و آدامس و همچنین پاپ کورن و ماکارونی را که احتمال چسبیدن آنها به براکت زیاد است را ممنوع می کنند. غذاهای سخت که نیاز به خرد کردن زیادی دارند مانند پاپ کورن به براکت ها آسیب رسانده و باعث تأخیر در درمان شما می شوند. اگر عاشق برخی غذاهای خاص هستید می توانید آنها را با استفاده از ابزارهای دیگر مثل چاقو خرد کنید و سپس مصرف کنید. همچنین برای مراقبت روزانه براکت ارتودنسی خود مراقب عادت های بد دهانی مانند فشار دادن زبان به دندان و دندان قروچه باشید و از طرف دیگر مطمئن شوید که پلاک و ذرات مواد غذایی از بین دندان های شما پاک می شوند.

استفاده از مسکن ها برای کنترل درد مربوط به براکت

محکم شدن سیم ارتودنسی در جلسات ماهیانه و در نتیجه فشار به دندان ها یکی از رایج ترین شکایت هایی است که بیماران نسبت به براکت ارتودنسی دارند و معتقدند که درد و ناراحتی آن زیاد است. در این گونه مواقع متخصص ارتودنسی از موم مخصوص ارتودنسی برای پوشش دادن سطح براکت ها و محافظت از بخش داخلی دندان استفاده می‌کند و در کنار آن برخی مسکن ها هم برای کنترل درد به شما معرفی می کند.

همیشه برای مراقبت از براکت ارتودنسی آماده باشید

اگر همواره در حال حرکت و مسافرت هستید احتمالاً همراه داشتن همیشگی مسواک و نخ دندان و همچنین مراقبت از دهان به شکل درست بسیار سخت می شود. بنابراین ترجیحاً برای نگهداری روزانه براکت ارتودنسی خود همیشه یک کیف کامل داشته باشید و ابزارهای لازم برای بهداشت دهان و دندان را همراه خود ببرید. در شرایط سفر همراه بردن مسواک و خمیردندان و همچنین نخ دندان و موم ارتودنسی ضروری‌ترین گزینه‌هایی هستند که همیشه باید همراه شما باشند.

اقدامات روزانه براکت ارتودنسی

اقدامات روزانه براکت ارتودنسی

نحوه مواجهه با آسیب براکت ارتودنسی

معمولاً به دلیل انجام فعالیت های روزانه، آسیب دیدن و شکستن براکت ارتودنسی یک امر اجتناب ناپذیر است. اگر یکی از سیم های ارتودنسی یا براکت ها شکسته شده باشد و به خود دندان آسیب نرسیده باشد نیازی به ترس نیست و برای گرفتن قرار ملاقات اضطراری هم عجله نکنید. تا حد ممکن از تلاش برای بیرون کشیدن سیم ارتودنسی و خم کردن آن خودداری کنید که این کار صرفا باعث آسیب بیشتر خواهد شد. در وهله اول لبه های تیز را با موم بپوشانید و در سریعترین زمان ممکن از متخصص ارتودنسی خود وقت بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فنر فورسز در ارتودنسی | از روش نصب تا مدت استفاده از آن

اگر به هر دلیلی دچار آسیب به دندان یا آسیب دهان شده‌اید سریعاً به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. این نوع آسیب دیدگی به همراه براکت ارتودنسی منجر به افزایش آسیب شده و به همین دلیل روند درمانی باید هرچه سریعتر انجام شود. همچنین برای کاهش خطر و مراقبت روزانه براکت ارتودنسی خود حتماً از یک گارد ارتودنسی در حین فعالیت های ورزشی استفاده کنید.

گارد دهان برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها مناسب است. اگر دندان شما شیری است می‌توانید با دندانپزشک خود تماس بگیرید و موضوع را با آنها در میان بگذارید. معمولاً ارتودنتیست ها در اینجور مواقع توصیه نمی کنند که دندان شیری را در محل خود قرار دهید. اما اگر دندان دائمی فرد آسیب دیده باشد بلافاصله باید دندان با آب سرد شسته شود و در صورت امکان مجددا در محل خود قرار گیرد. اگر انجام این کار امکان‌پذیر نباشد بهتر است که دندان را در یک فنجان شیر قرار دهید و به محل توصیه شده توسط دندانپزشک مراجعه کنید.

یکی دیگر از بخش‌های نگهداری روزانه براکت ارتودنسی این است که مراقب دندان های آسیب دیده و شکسته خود باشید و قطعه ای که از بین رفته را پیدا کنید و سریع‌تر به نزد دندانپزشک ببرید. معمولاً شکستگی قسمت های کوچک دندان چندان اضطراری نیست و در طی چند روز بعد از آسیب دیدگی می‌توان آن را درمان کرد

در برخی موارد ممکن است آسیب دیدگی مربوط به لثه فرد باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که ضربه وارده بیشتر به ریشه دندان ها و قسمت لثه باشد. در نتیجه این کار می‌تواند خطرناک باشد و به همین دلیل باید بلافاصله فرد مورد نظر به یک دندان پزشک یا مرکز اورژانس مراجعه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای مشاوره مجازی هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی

انواع گارد دهان برای محافظت از براکت ارتودنسی

یکی از ابزارهایی که می‌تواند به مراقبت روزانه براکت ارتودنسی کمک کند محافظ دهان است. این محافظ ها در سه مدل مختلف هستند که نوع سفارشی آنها گران‌تر بوده و کاملاً متناسب با دهان و دندان فرد است. نوع دوم گاز زدنی هستند که در فروشگاه های کالای ورزشی یا داروخانه‌ها فروخته می‌شوند. این موارد باید ابتدا در آب داغ شود تا نرم شود و پس از گاز گرفتن آن شکلی متناسب با دهان می‌گیرد. گروه سوم گارد های پیش ساخته هستند که ارزان ترین گزینه بوده اما به عنوان بهترین محافظ مطرح نیستند.

برای اطمینان از بهبود روند درمان ارتودنسی و نگهداری روزانه براکت ارتودنسی خود مطمئن شوید که بهترین روش های ایمن و سالم نگه داشتن دهان و دندان خود را می شناسید و برای انجام هر موردی با متخصص مشورت می کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code