چگونه تا سنین سالخوردگی یک لبخند سالم داشته باشیم؟
اکتبر 4, 2022
تفاوت درمان ارتودنسی برای کودکان و افراد بزرگسال
اکتبر 30, 2022

ابزارهای فانکشنال برای اصلاح و تغییر در رشد طراحی شده اند و عمدتاً برای بیمارانی استفاده می شوند که فک پایین آنها نقص دارد. موفقیت صرفاً با استفاده مداوم و تمام وقت از ابزار حاصل می شود. ابزار هربست بر خلاف بسیاری از دستگاه های فانکشنال دیگر، روی دندان ها ثابت یا به آنها چسبانده می شود. به این بدان معنا که ابزار هربست به صورت 24 ساعته در طول شبانه روز کار می کند تا اصلاح رشد را به حداکثر برساند.

چرا از ابزار هربست استفاده کنیم؟

ابزار هربست وسیله ای است که برای اصلاح بایت استفاده می شود. در گذشته، ارتودنتیست ها برای همین منظور از هدگیر استفاده می کردند. با این حال، استفاده از هدگیر دشوار بود و تا میزان زیادی به همکاری بیمار بستگی داشت. ابزار هربست روی دندان ها چسبانده می شود و نیاز به همکاری و عادت کردن کمی دارد. این ابزار امکان حرکت مناسب فک ها برای دامنه کافی را فراهم می کند و کمترین تأثیر را روی گفتار دارد. برای اکثر بیماران استفاده از ابزار هربست به طرز شگفت آوری آسان است.

جدا از مزایای مشهود درمان ارتودنسی، مانند افزایش راحتی و سهولت رعایت بهداشت، مزیت دیگر چندان آشکار نیست: بهبود عملکرد فک. در صورتی که کودک شما اور بایت داشته باشد، درمان ساده با بریس ها مشکل را برطرف نخواهد کرد. بایت مشکل دار اگر بدون درمان باقی بماند ممکن است در دراز مدت سلامت دندان ها، لثه ها، و فک کودک شما را به خطر بیندازد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر سیگار کشیدن بر ارتودنسی

چرا از این ابزار برای کودکان خردسال استفاده می شود؟

اصلاح و تغییر در رشد در طول بیشترین دوره رشد برای کودکان (9 تا 14 سالگی) بالاترین تأثیر را دارد. هنگامی که این ابزار در سنین کودکی روی دندان ها قرار می گیرد، فک پایین را به سمت جلو و در موقعیت بایت اصلاح شده حرکت می دهد. در یک کودک در حال رشد، ابزار هربست رشد فک پایین را افزایش می دهد و در نتیجه با رسیدگی به منشاء مال اکلوژن بایت را اصلاح می کند.

ابزار فانکشنال هربست

ابزار فانکشنال هربست

ابزار چگونه به دهان متصل می شود؟

ابزار هربست توسط بندهای ارتودنسی که روی دندان های مولر اول قرار می گیرند به دندان ها متصل می شود. برخی از ابزارها ممکن است یک پیچ وسیع کننده در وسط کام داشته باشند تا به وسیع تر کردن فک کمک کنند. میله ها یا بازوهای تلسکوپی، به قسمت بیرونی بندهای دندان های دو فک بالا و پایین ابزار متصل می شوند.

عادت کردن به دستگاه هربست

حدود 7 روز طول می کشد تا بیماران به استفاده از ابزار هربست عادت کنند. ابزار تا زمانی که مقدار وسیع شدگی مناسب حاصل شود، به دقت تحت نظارت قرار خواهد داشت، و معمولاً در مجموع برای مدت 9 تا 12 ماه استفاده می شود. در طول درمان ارتودنسی با ابزار هربست ممکن است از بریس ها روی فک های بالا و پایین نیز استفاده شود. با این حال، هدف اصلی اصلاح ناهماهنگی فک است.

حساسیت عضلانی- هنگامی که کودک شما برای اولین بار ابزار هربست را دریافت می کند، ممکن است کمی حساسیت عضلانی و درد دندان وجود داشته باشد. در ابتدا، بایت بیمار احساس متفاوتی خواهد داشت و جویدن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. همانطور که دهان کودک شما به ابزار عادت می کند، درد باید از بین برود.

تحریک بافت- از آنجا که ابزار هربست فلزی است، جاهایی که در آن قسمت ها ابزار با بافت نرم داخل گونه ها و لب ها برخورد پیدا می کند، گاهی اوقات، ممکن است باعث تحریک خفیف بافت ها، بخصوص در قسمت پایین لثه ها شود و داخل دهان بیماران ممکن است نقاط دردناکی ایجاد شوند. اما بیماران نسبتاً به سرعت عادت می کنند. سازگاری دهان کودک شما زمان می برد. تا زمانی که این کار انجام نشود، موم دندانپزشکی می تواند به کاهش سوزش کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین متخصص ارتودنسی را چگونه انتخاب کنیم؟

رژیم غذایی- خوردن غذای نرم تر به رفع هر گونه درد عضلانی کمک می کند، به خصوص بعد از یک یا دو هفته اول پس از دریافت ابزار. همچنین حذف غذاهای چسبناک مانند آبنبات و آدامس یا غذاهای سفت و ترد نیز مهم است زیرا می توانند به ابزار آسیب برسانند و زمان درمان را طولانی تر کنند.

ابزار فانکشنال هربست

ابزار فانکشنال هربست

آیا باید ابزار هربست را پاکسازی کرد؟

این ابزار با دوام است و به نگهداری اندکی نیاز دارد، به جز برای تمیز کردن معمولی و تغییرات جزئی در رژیم غذایی (اجتناب از غذاهای سفت و چسبناک). از آنجا که ابزار هربست در تماس با دندان ها قرار دارد، باید در رعایت بهداشت دهان و دندان ها، دقت بسیار شود. بیمار باید روزانه از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کند و از مصرف خوراکی های چسبناک و شیرین که می توانند باعث پوسیدگی شوند اجتناب کند. باید توجه ویژه ای به تمیز کردن ناحیه اطراف ابزار مجاور بافت لثه شود.

آیا ابزار به تنظیم نیاز دارد؟

بسته به شدت ناهماهنگی فک، ممکن است لازم باشد ابزار هربست را در طول درمان فعال کنید. این معمولاً هر چند ماه یک بار انجام خواهد شد تا زمانی که هنگام قرار داشتن ابزار در جای خود داخل دهان، فک در موقعیت مناسبی قرار داشته باشد. فعال سازی ابزار شامل قرار دادن قطعات کوچک لوله بر روی بازوهای پایین ابزار است. اگر لوله های گذاشته شده برای ابزار شل شوند، باید فوراً به مطب اطلاع دهید.

در صورت بروز مشکلات چه باید کرد؟

اگر قسمتی از دستگاه که به دندان های چسبانده شده است شل شد، باید فوراً به مطب ارتودنتیست خود اطلاع دهید. علاوه بر این، در صورت بروز هرگونه تحریك در بافت نرم داخل گونه ها یا لب ها، یا در صورت وجود بوی نامطبوع یا مزه ناخوشایند داخل دهان، این موضوع نیز باید گزارش داده شود. هزینه تعویض  ابزار نسبتاً بالا است که علاوه بر هزینه درمان معمولی است. لطفاً کودک خود را تشویق کنید که در استفاده و دستکاری ابزار خود بسیار مراقب باشد. اگر تعویض لازم باشد، باید قالب های جدیدی گرفته شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه مدت طول می کشد تا محافظ دندان عمل کند؟

پس از خارج کردن ابزار از دهان چه اتفاقی می افتد؟

پس از خارج کردن ابزار هربست از دهان، ارتودنسی جامع برای نهایی کردن اصلاح بایت برای بیشترین ثبات و زیبایی آغاز خواهد شد.

اگر در مورد درمان با ابزار هربست سؤالی دارید، لطفاً در اولین فرصت با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

مقایسه هربست و هدگیر

همکاری برای استفاده از ابزار

تفاوت اصلی بین هربست و هدگیر این است که ابزار هربست به طور ایمن به دندان های کودک شما بسته می شود، در حالی که هدگیر متحرک است. برای اینکه هدگیر واقعاً مؤثر باشد، باید بین 12 تا 16 ساعت در روز استفاده شود، که اغلب برای بیمارانی که دوست ندارند آن را برای مدت طولانی نگه دارند، مشکل ایجاد می کند. از آنجا که ابزار هربست متحرک نیست، نیاز نیست پیگیر چند ساعت در روز استفاده از آن توسط فرزندتان باشید.

زیبایی

تفاوت دیگر زیبایی ظاهری ابزار است. هدگیر حجیم است که از قلاب های فلزی یا فیس بو و تسمه ها یا کلاه سر برای تکیه دادن هدگیر به پشت سر یا گردن ساخته شده است. ابزار هربست گزینه بسیار محتاطانه تری است: ممکن است زمانی که کودک شما می خندد یا صحبت می کند قابل مشاهده باشد، اما به مراتب کمتر از هدگیر مزاحم است.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code