توربو بایت یا بایت بلاک در ارتودنسی چه کاربردی دارد؟
سپتامبر 28, 2022
ابزار فانکشنال هربست چیست و چه کاربردی دارد؟
اکتبر 16, 2022

تعجب خواهید کرد اگر متوجه شوید که درک و فهم ما از سلامت دندان ها و سالخوردگی در مدت زمان کوتاهی چگونه تغییر کرده است. در حالی که شرایط دندانی مطمئناً در افراد سالخورده می توانند شایع تر شوند، باورهای غلط زیادی وجود دارند که ارتباط بین سالخوردگی و دندان های ما را احاطه کرده اند.

یکی از بزرگترین افسانه ها در مورد سالخوردگی و سلامت دهان این باور است که از دست دادن دندان یک بخش طبیعی از پیر شدن است. این به هیچ عنوان درست نیست- دندان های شما باید یک عمر برای شما دوام بیاورند. وضعیت دندانی و دهان شما برای سلامت عمومی شما بیشترین اهمیت را دارد و با طول عمر کلی شما ارتباط دارد. معنی این جمله چیست؟ اگر مراقب دندان های خود هستید، از بقیه بدن خود مراقبت می کنید و خود را برای سلامتی طولانی تر و با کیفیت بسیار بهتر آماده می کنید.

سوء مدیریت دهان در طولانی مدت می تواند منجر به التهاب مزمن لثه شود، که معمولاً تحت عنوان ژنژیویت (خونریزی لثه) شناخته می شود، که در نهایت منجر به خراب شدن ساختارهایی می شود که پایه های دهان شما هستند و می تواند منجر به از دست رفتن دندان در سنین بالا شود.

پیری و خطر ابتلا به بیماری ها

برخی از تعاملات جالب و اغلب سوء تفاهم بین شرایط دهان و سن وجود دارد.

  • پوسیدگی دندان: به طور کلی، خطر پوسیدگی دندان در دوران نوزادی و نوجوانی ما در بالاترین حد خود قرار دارد. با بالا رفتن سن افراد، با شکل گیری دندان های دائمی، احتمال پوسیدگی دندان های تازه شکل گرفته کمتر است. با این حال، به این معنا نیست که نباید نگران حفره های جدید باشیم.

یکی از انواع پوسیدگی ها که شیوع بیشتری دارد پوسیدگی های ریشه هستند. آنها ضایعاتی هستند که در سطح ریشه دندان ظاهر می شوند که معمولاً توسط لثه پوشانده می شود. شرایطی که روی سطح تولید بزاق تأثیر می گذارد می تواند به طور قابل توجهی خطر پوسیدگی ریشه را افزایش دهد.

نواحی دیگری که در معرض خطر پوسیدگی قرار می گیرند، ترمیم های دندانی قبلی هستند که تحت نظارت قرار ندارند یا به موقع تعویض نمی شوند.

  • بیماری لثه: با افزایش سن، خطر ابتلای ما به بیماری لثه افزایش می یابد. با هر جشن تولد، ما باید بیشتر و بیشتر در نظارت، حفظ و مراقبت از سلامت لثه های خود محتاط باشیم.
  • سرطان دهان: خطر ابتلا به سرطان دهان با افزایش سن افزایش می یابد. در حالی که به شدت تحت تأثیر برخی از عوامل سبک زندگی قرار دارد، اما با افزایش سن، باید برای غربالگری هایی که برای سرطان دهان انجام می شوند هوشیار باشیم.
مراقبت از دهان و دندان در سالمندان

مراقبت از دهان و دندان در سالمندان

خشکی دهان در بیماران مسن تر

خشکی دهان برای سالمندان می تواند یک مشکل باشد، که می تواند با داروها یا شرایط پزشکی ارتباط داشته باشد. بزاق حاوی مواد معدنی و سلول های ایمنی است که به محافظت از دندان ها در برابر حفره ها و عفونت ها کمک می کنند، بنابراین با کاهش جریان بزاق، بیشتر مستعد مشکلات سلامت دهان و دندان خواهید بود. تعادل کلسیم در دهان، که بین دندان ها و باکتری های دهان توزیع می شود، در بزاق شما تأثیر متقابل ظریفی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان و پیشگیری از زخم های دهان حین استفاده از بریس ها

عاداتی که باعث کمبود کوتاه مدت بزاق می شود که برای دندان های شما مضر است، از جمله قرار گرفتن در معرض کربوهیدرات های ساده، با خشکی دهان بدتر می شوند. عادات غذایی شما مانند مکیدن قرص نعناع یا آبنبات به این معنا است که دندان های شما در معرض حملات اسیدی قرار خواهند گرفت. مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می نوشید، ترجیحاً به اندازه ای باشد که هرگز احساس تشنگی نکنید و با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید چه محصولاتی را برای درمان خشکی دهان شما توصیه می کنند.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی با سلامت دهان و دندان های بیماران مسن ارتباط دارند و می توانند آن را تحت تأثیر قرار دهند. برخی از نمونه ها عبارتند از سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی. بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند برخی از شرایط را بدتر کند، بنابراین در صورت داشتن هر گونه بیماری مهم است که به دندانپزشک خود اطلاع دهید، تا هنگام درمان شما بتواند عوامل خاصی را در نظر بگیرد.

ارتباط قوی بین افرادی که بیماری لثه و بیماری قلبی دارند وجود دارد، که احتمال حمله قلبی عامل مهمی در بیماری شدید لثه است.

دیابت نوع 2، که در افراد مسن بسیار شایع است، به دلیل اختلال در سیستم ایمنی، می تواند شرایط دهان را بدتر کند.

اثرات داروها

افراد مسن برای مصرف همزمان چندین دارو در بالاترین رده خطر قرار دارند. انواع مختلفی از داروها وجود دارند که می توانند حفره دهان را تحت تأثیر قرار دهند.

همانطور که قبلاً گفته شد خشکی دهان، نقش هایی که در دهان شما انجام می شود را مختل می کند. داروهایی که جریان بزاق را محدود می کنند می توانند روی خطر ابتلای شما به بیماری هایی مانند پوسیدگی دندان تأثیر بگذارند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی: زیرمجموعه های بسیاری از داروهای ضد افسردگی وجود دارند که با کاهش واکنش سلول های عصبی، جریان بزاق را کاهش می دهند. اثر این داروها این است که آنها تولید بزاق از غدد بزاقی شما را نیز کاهش می دهند. بنابراین، افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه قرار دارند.
  • داروهای پارکینسون: مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای پارکینسون جریان بزاق را کاهش می دهند.
  • داروهای فشار خون بالا: برخی از داروها هنگامی که برای کاهش دادن فشار خون استفاده می شوند می توانند میزان جریان بزاق را کاهش دهند. برخی دیگر ممکن است احساس خشکی دهان را بدون کاهش جریان واقعی بزاق ایجاد کنند.
  • بیس فسفونات ها: این داروها روی سرعت چرخش استخوان در دهان تأثیر می گذارند و می توانند خطر عوارضی مانند استئورادیونکروز بعد از فرایندهای دندانپزشکی مانند کشیدن دندان را افزایش دهند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کمک درمان ارتودنسی به آماده سازی برای جراحی ارتوگناتیک

اگر از این داروها یا حتی انواع دیگر مانند داروهای تنظیم قند خون استفاده می کنید، ضروری است که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که در معرض خطر عوارض قرار ندارید.

تغییر لثه

با بالا رفتن سن، لثه های شما اغلب ممکن است به دلیل فرآیندهای تروماتیک که به دهان وارد می شوند تحلیل بروند. سه چیز که توجه به آنها بسیار مهم است عبارتند از:

  • لثه های تحلیل شما ممکن است باعث شوند سطح ریشه دندان های شما که توسط مینای دندان محافظت نمی شوند را در معرض محیط دهان قرار دهند. در نتیجه، ممکن است نسبت به غذا و نوشیدنی سرد و گرم حساسیت بیشتری پیدا کنید. استفاده از خمیر دندانی که برای کمک به دندان های حساس طراحی شده است، ممکن است حساسیت را کاهش دهد، اما در صورت وجود مشکلات جدی تر، به عنوان مثال، دندان پوسیده یا آسیب دیده، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • سطح آشکار ریشه به این معنی است که ریشه های دندان های شما یک هدف بالقوه برای تارتار و پوسیدگی هستند.
  • بیماران مسن تر بیشتر مستعد بیماری لثه هستند.

بنابراین بسیار مهم است که از روتین دندانی خود پیروی کنید.

مراقبت از دهان و دندان در سالمندان

مراقبت از دهان و دندان در سالمندان

دندان ها را در بهترین شکل نگه دارید.

در اینجا شش نکته مفید برای نگه داشتن دندان های مسن در بهترین شکل ممکن آورده شده است.

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته ای را محدود کنید.

هر دو محصولات شیرین و نشاسته ای بدترین چیز برای دندان های شما هستند، فرقی نمی کند جوان باشید یا پیر. شکر اسیدی ایجاد می کند که می تواند باعث فرسایش دندان های شما شود و خوراکی های نشاسته ای به دندان ها می چسبند و پلاک تشکیل می دهند، در نتیجه باعث انباشته شدن باکتری ها می شوند.

با حذف شیرینی ها و کربوهیدرات های فرآوری شده نه تنها به سلامتی خود کمک بزرگی می کنید، بلکه دندان های شما نیز به این خاطر از شما تشکر می کنند. از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام که احتمالاً باعث می شوند شما هوس قند بیشتری کنید و با افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی همراه هستند، اجتناب کنید.

هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

اطمینان حاصل کنید که به مسواک زدن دندان های خود دو مرتبه در روز ادامه می دهید و یک بار در روز نخ دندان بکشید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، به طور کامل یک خط دفاعی عالی در برابر پلاک، پوسیدگی و بیماری لثه ایجاد می کند.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشک، می تواند به شما کمک کند تا مشکلات احتمالی دندانی در مراحل اولیه تشخیص داده شوند. اگر درمان را به تعویق بیندازید، ممکن است دچار آسیب دائمی شوید.

هنگامی که در کلینیک دندانپزشکی هستید، دندانپزشک شما می تواند دندان های شما را به طور کامل و حرفه ای تمیز کند، که به تمام نقاط سختی می رسد که نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید و دندان هایتان را تمیز می کند و لثه های شما را زیبا و سالم می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد محافظ دندان های مختلف

اگر سیگار می کشید، ترک کنید.

سیگار کشیدن با پایین آوردن سیستم ایمنی بدن و کاهش میزان اکسیژن خون، می تواند آسیب به دندان ها و بافت های دهان را تسریع کند. افراد سیگاری بویژه مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند، بنابراین همراه با روند طبیعی پیری، سلامت دهان و دندان ها می تواند به یک نگرانی اصلی تبدیل شود. این عادت همچنین یک عامل خطر اصلی در ایجاد سرطان دهان است.

از ترمیم های دندانی خود به خوبی محافظت کنید.

برای افرادی از ما که در گذشته کار دندانپزشکی داشته اند، اطمینان از اینکه بهترین شانس را برای ماندگاری خوب تا سنین پیری به آن می دهید، در طول عمر دندان های شما اهمیت زیادی دارد. پرشدگی ها، روکش ها و حتی ایمپلنت ها ممکن است طول عمری داشته باشند که باید تحت نظر قرار بگیرند، اما دستورالعمل های خاص دندانپزشک شما کمک خواهند کرد طول عمر آنها افزایش یابد.

اگر از پروتزهای مصنوعی دندانی استفاده می کنید، مطمئن شوید که آنها را تمیز نگه می دارید و دستورالعمل های مراقبت ویژه دندانپزشک خود دنبال می کنید. درست مانند دندان های طبیعی، اگر به خوبی از پروتزها مراقبت کنید، آنها می توانند مدت زیادی دوام بیاورند. با مشاهده اولین علائم هر گونه درد، بوی بد دهان یا ناراحتی، برای ملاقات با دندانپزشک خود وقت بگیرید. معاینات منظم برای افرادی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند مهم هستند- دندانپزشک شما به شما خواهد گفت که لازم است چند وقت یکبار شما را ببیند.

مراقبت از دهان و دندان در سالمندان

مراقبت از دهان و دندان در سالمندان

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی و باکتری

یک رژیم غذایی سالم و متعادل نه تنها در درون به شما احساس بهتری خواهد داد، بلکه به حفظ دندان های شما در یک وضعیت بهتر نیز کمک خواهد کرد. مطمئن شوید که غذاهای تخمیر شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به تعادل باکتری های دهانی که در دهان شما زندگی می کنند کمک کنید. آنها ممکن است شامل لبنیات تخمیر شده مانند پنیر، کره، کفیر و ماست غنی شده باشد. دیگر غذاهای تخمیری شامل سبزیجات کشت شده مانند کلم ترش و کیم چی هستند، یا سعی کنید کومبوچا یا میسو را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

برخی از خوراکی ها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند، که می تواند بویژه با افزایش سن مفید باشد و از شما در برابر عفونت ها و بیماری ها- حتی در دهان شما- محافظت کند. برخی از خوراکی های عالی برای تقویت سیستم ایمنی عبارتند از سیر (تازه، خام)، روغن نارگیل، سبزیجات برگ دار و اسپیرولینا. ویتامین D3 نیز برای سیستم ایمنی و سلامت روان شما فوق العاده است، با این حال بسیاری از افراد به طور شگفت انگیزی دچار کمبود هستند. مطمئن شوید که هر روز برای پیاده روی زیر نور خورشید بیرون می روید تا به تقویت دفاع طبیعی بدن شما کمک کند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code