با انجام این کارها مدت درمان ارتودنسی را کوتاه تر کنید!
می 30, 2023
حقایق سخت در مورد فلوراید
ژوئن 17, 2023

در سال های اخیر، تعداد افرادی که اینویزیلاین را برای اصلاح نامرتبی دندان های خود انتخاب می کنند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این نوع درمان اصلاحی به عنوان یک گزینه محتاطانه تر و راحت تر از بریس های سنتی دیده می شود، اما آیا همیشه بدون خطر است؟ تعداد کمی از افرادی که از اینویزیلاین ها استفاده کرده اند، گزارش کرده اند که سر درد و سرگیجه را تجربه کرده اند، که می تواند نگران کننده و ناراحت کننده باشد.

با این حال سر درد یک عارضه نامطلوب شایع درمان با اینویزیلاین است، بویژه در ابتدای درمان یا زمانی که تری های الاینر در حال تعویض هستند. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد این سردردها شوند و شدت آنها می تواند از ناراحتی جزئی تا میگرن کامل متغیر باشد.

آیا اینویزیلاین می تواند باعث سر درد شود؟

درمان اینویزیلاین چگونه عمل می کند؟

ارتودنتیست شما درمان با اینویزیلاین را با استفاده از نرم افزار کامپیوتری پیچیده شروع می کند تا طرحی برای جابجا کردن دندان های شما از محل فعلی به بهترین تراز ممکن ایجاد کند. این طرح درمان، قبل از جابجایی هر یک از دندان های شما ایجاد خواهد شد. از آنجا که درمان شما به چند مرحله تقسیم می شود، ارتودنتیست به شما دستور خواهد داد که هر چند هفته یک بار یک سری جدید از الاینرهای پلاستیکی را استفاده کنید تا دندان های شما به صورت کنترل شده حرکت داده شوند.

شما باید هر ست الاینر را تقریباً دو هفته استفاده کنید و تنها زمانی که می توانید آنها را از دهان خارج کنید، زمانی است که در حال غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و تمیز کردن الاینرهای خود هستید. همانطور که درمان را ادامه می دهید، هفته به هفته دندان های شما تا حدودی تغییر می کنند تا زمانی که به موقعیت نهایی که ما برای شما در نظر گرفته ایم، برسند. این روند ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قبل از درمان ارتودنسی چه باید کرد؟

درجه دشواری در اصلاح مشکلات ارتودنتیک شما همچنین می تواند روی موفقیت درمان شما با اینویزیلاین تأثیر بگذارد. اگر نگرانی های پیچیده تری در مورد فاصله یا بایت خود دارید، ممکن است این درمان برای مؤثر بودن به مدت طولانی تری نیاز داشته باشد.

آیا اینویزیلاین می تواند باعث سر درد شود؟

آیا اینویزیلاین می تواند باعث سردرد شود؟

هنگام شروع درمان با اینویزیلاین، تجربه سردردهای خفیف و موقتی برای بیماران غیرعادی نیست. برای تنظیم مجدد دندان ها نیاز است به دندان های شما فشار وارد شود، که فرآیندی به نام بازسازی استخوان را تشویق می کند. گرچه این روش نسبت به بریس های سنتی راحت تر است، اما تنظیم مجدد دندان ها همچنان به اعمال فشار نیاز دارد. در حالی که این اتفاق رخ می دهد، بافت استخوانی جدیدی برای حمایت از دندان ها در موقعیت های جدید آنها شکل می گیرد، اگرچه استخوان هایی که در حال حاضر دندان های شما را نگه می دارند از نظر فیزیکی در حال متلاشی شدن هستند.

اعمال فشاری مانند این، می تواند گیرنده های درد درون فک شما و بافت های نرم نزدیک به آن را فعال کند. در هر صورت، به جای اینکه واقعاً درد داشته باشد، کمی احساس ناراحتی (اما فقط موقتی) در شما ایجاد خواهد کرد. این پاسخ می تواند منجر به بروز سردرد جزئی شود، که روش بدن شما برای مقابله با این پیشرفت جدید است. اگر سردردها را تجربه می کنید، احتمالاً مدت کوتاهی ادامه خواهند داشت و بویژه شدید نخواهند بود. آنها را می توان با داروهای مسکن بدون نسخه کنترل کرد، اما در نهایت با سازگار شدن بدن شما با درمان ارتودنسی که تحت آن قرار می گیرید، کمتر قابل توجه خواهند بود.

عوارض جانبی شایع اینوزیلاین

سردرد

سردرد یکی از عوارض جانبی شایع درمان اینویزیلاین است و می تواند در برخی از بیماران خاص رخ دهد. بیمارانی که احتمال دارد این عوارض نامطلوب را تجربه کنند، اغلب در ابتدای درمان آنها را پشت سر خواهند گذاشت. بیماران معمولاً این پیامدهای نامطلوب را تجربه می کنند، زیرا به فشاری که الاینرها به دندان های آنها وارد می کنند عادت ندارند، و همچنین از داشتن چیزی داخل دهان خود برای مدت طولانی راحت نیستند. علاوه بر این، بیماران به داشتن چیزی داخل دهان خود عادت ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه به کودکان در عادت به براکت ارتودنسی کمک کنیم؟

از آنجا که بیماران به داشتن الاینرهای اینویزیلاین داخل دهان خود عادت می کنند، و از آنجا که الاینرها فقط فشار ملایمی وارد می کنند، بسیاری از بیماران در طول درمان با اینویزیلاین به هیچ وجه ایجاد یا عود این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند.

آرام باشید، زیرا این امری عادی و گذرا است! دندان ها با اینویزیلاین به روشی قابل مقایسه با بریس ها به موقعیت مناسب خود جابجا می شوند، که شامل اعمال فشار متوسط ​​است. از آنجا که دندان ها و فک های شما به این میزان فشار عادت ندارند، ممکن است در ابتدا مقداری درد یا ناراحتی را تجربه کنید. عادت کردن به الاینرهای اینویزیلاین و ترک عادت دندان قروچه ممکن است باعث بوجود آمدن سردردهای تنشی شود. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که سابقه دندان قروچه داشته باشید.

آنها نباید خیلی مهم باشند و نباید تأثیر قابل توجهی روی نحوه زندگی شما بگذارند. همانطور که دهان شما به فشار عادت می کند، ناراحتی شما بعد از چند روز باید کاهش یابد. این باید سردردهایی که ممکن است تجربه کنید را کاهش دهد یا از بین ببرد.

درد یا ناراحتی

همانطور که در ابتدای درمان اینویزیلاین، به بریس های نامرئی خود عادت می کنید، ممکن است در ابتدا کمی درد یا ناراحتی داخل دهان خود احساس کنید. این طبیعی است.

همانطور که در طرح درمانی خود پیشرفت می کنید و شروع به استفاده از الاینرهای جدیدی می کنید، ممکن است یک بار دیگر این اتفاق برای شما رخ دهد. این ناراحتی را می توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد و در اکثر موارد به سرعت از بین خواهد رفت. اکثر بیمارانی که علاوه بر اینویزیلاین از بریس های فلزی سنتی استفاده کرده اند، نشان می دهند که درد ناشی از اینویزیلاین به طور قابل توجهی کمتر از درد ناشی از بریس های فلزی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اقدامات روزانه برای مراقبت از براکت ارتودنسی

واکنش آلرژیک

واکنش آلرژیک به الاینرهای اینویزیلاین معمولاً به مواد اختصاصی آنها مربوط می شود، گرچه چنین واکنش هایی بسیار غیر معمول هستند. در بیشتر موارد، واکنش آلرژیک به الاینرهای اینویزیلاین شدید نیست و منجر به تحریک جزئی لثه ها می شود، که به صورت خود به خود، به سرعت از بین می رود. اگر التهاب لثه بیشتر از چند روز ادامه داشته باشد یا اگر بیشتر از چند روز سردرد یا حالت تهوع داشته باشد، باید با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

آیا اینویزیلاین می تواند باعث سر درد شود؟

برای سردرد شدید با اینویزیلاین چه باید کرد؟

اگر مقداری ایبوپروفن مصرف کنید و آن را سفت کنید تا زمانی که به تری تراز کننده جدید عادت نکنید، احتمالاً خوب خواهید بود و اگر هنگام تعویض تری خود سردردهای جزئی داشته باشید، سردرد متوقف می شود. با این حال، آنها در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد نمی کنند و قابل مدیریت هستند. در این صورت، سردردها روی توانایی شما برای عملکرد طبیعی تأثیر نخواهند داشت و قابل مدیریت خواهند بود.

از سوی دیگر، اگر سردردهای شما آنقدر شدید هستند که شروع به تأثیر گذاشتن روی کیفیت خواب یا به طور کلی زندگی شما کنند، در اسرع وقت باید با ارتودنتیست خود ملاقات داشته باشید تا علت مشکل را مشخص کند. این امکان وجود دارد که مشکلی در تری الاینر شما وجود داشته باشد، با مشکل اختلال در مفصل فکی- گیجگاهی و یا عدم هماهنگی بایت مواجه باشید، یا اینکه درمان شما خیلی سریع در حال انجام است، یا اینکه این موضوع کاملاً متفاوت دیگری است. شروع سردردهای شدید یا میگرن یک واکنش معمولی به درمان اینویزیلاین نیست و مطمئناً نشانه ای است که مشکلی وجود دارد.