آیا ارتودنسی دندان عوارضی به همراه دارد؟
دسامبر 14, 2021
داروها چه تأثیراتی بر فرآیند درمان ارتودنسی خواهند داشت؟
ژانویه 5, 2022

بسیاری از اعضای بدن انسان با تقارن به شکل دو طرف کامل رشد می کنند. این بدان معناست که سمت راست و چپ را می توان به دوقسمت کاملا یکسان تقسیم کرد. با این حال، به دلیل عوامل بیولوژیکی ذاتی فرآیندهای توسعه و همچنین اختلالات محیطی، تقارن دو طرفه کامل به ندرت یافت می شود.

انجام درمان های ارتودنسی با استفاده از روش ‌های مختلف مثلاً استفاده از براکت های ارتودنسی می تواند لبخند و ظاهر انسان ها را زیباتر کرده، اعتماد به نفس آن ها را افزایش دهد، اما آیا تاکنون به این نکته توجه داشته اید که متخصص ارتودنسی می ‌تواند عدم تقارن صورت را نیز با استفاده از درمان ارتودنسی بهبود ببخشد؟

براکت های ارتودنسی نه تنها کمک می کنند که دندان ها به محل درست خود هدایت شده و صاف و مرتب قرار بگیرند، بلکه گاهی اوقات می توانند ظاهر کلی صورت را نیز تحت تاثیر قرار دهند. توجه داشته باشید تقارن چهره ارتباط نزدیکی با تقارن دهان دارد و بنابراین استفاده از براکت ها برای بهبود تقارن دندان ها می تواند تقارن کلی صورت را نیز اصلاح کند. در ادامه این مطلب رایج ترین مشکلاتی که توسط درمان ارتودنسی قابل حل هستند به شما معرفی خواهند شد.

مال اکلوژن

در ابتدا لازم است مفهوم اکلوژن و مال اکلوژن توضیح داده شود. اکلوژن به حالتی می گویند که همه دندان ها به صورت تراز و در جای صحیح خود قرار گرفته باشند و مال آکلوژن به حالتی گفته می شود که دندان ها نسبت به حالت طبیعی خود کمی انحراف داشته باشند. ناهنجاری هایی نظیر آندربایت، اپن بایت و اوربایت از جمله زیرمجموعه‌ های مال اکلوژن که یه نوعی موجب عدم تقارن صورت نیز می شوند، به شمار می ‌روند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن ناخن چگونه باعث کج شدن دندان ها می شود؟

عدم تقارن صورت یکی از شایع ترین ویژگی های بالینی بیماران مبتلا به انواع مال اکلوژن است . عدم تقارن جزئی و غیر پاتولوژیک صورت که به نام عدم تقارن طبیعی صورت نیز گفته می شود، نسبتاً رایج است و به عنوان تفاوت کوچک در اندازه بین نیم رخ چپ و راست تعریف می شود.

درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

آندربایت

آندربایت یکی از مسائلی است که موجب می شود چانه جلوتر بیاید و ظاهر کلی آن بزرگ ‌تر شود. در بیماران مبتلا به آندربایت دندان های جلویی فک پایین جلوتر از دندان های جلویی فک بالا قرار دارند. این مشکل می ‌تواند خفیف یا شدید باشد. در صورت ابتلا به نوع شدید آن، بیمار در غذا خوردن و صحبت کردن با مشکلاتی روبرو خواهد شد. برخی از عادت های دوران کودکی مانند مکیدن انگشت شست، احتمال بروز این بیماری را افزایش می ‌دهد. استفاده از شیشه شیر و پستانک در کودکان بیشتر از سه سال نیز می تواند موجب بروز آندربایت شود. دندان قروچه، جویدن ناخن و مداد و یا ژنتیک از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می رود. خوشبختانه با استفاده از درمان ارتودنسی و ثابت کردن فک می توان ظاهر فک را بهبود بخشید. در نتیجه چانه ظاهری طبیعی تر پیدا کرده و حالت کلی صورت متقارن تر و زیبا تر می شود.

درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

اپن بایت

حالت طبیعی قرار گرفتن دندان ها به روی هم به گونه ای است که هنگام بسته شدن دهان، دندان های فک بالا به صورت تراز روی دندان‌ های فک پایین قرار گرفته و کمی نسبت به دندان ‌های فک پایین جلوتر باشد. در بیماران مبتلا به اپن بایت که یک نوع دیگر از مشکلا عدم تقارن صورت  است، هنگام قرار گرفتن دندان ها به روی هم، دهان به طور کامل بسته نمی‌ شود. این امر موجب برجسته شدن لب بالایی بیمار می شود و در نتیجه زیبایی چهره بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی ظاهری بیمار، موجب بروز اختلالاتی هنگام تکلم و جویدن مواد غذایی توسط بیمار نیز خواهد شد. به طور کلی مشکلات ساختاری استخوان فک و وجود فاصله میان دندان های فک بالا و پایین، موجب بروز این بیماری می شود. براکت های ارتودنسی می توانند دندان ها را تراز کرده و بنابراین ظاهر صورت را زیباتر نمایند.

درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

اوربایت

تشخیص ناهنجاری اوربایت (یکی دیگر از عوامل عدم تقارن صورت) بسیار ساده است. با لبخند زدن رو به روی آینه، در صورتی که دندان های فک بالا بسیار جلوتر از دندان ‌های فک پایین قرار گرفته باشند، می توان گفت فرد مبتلا به اوربایت است. توجه داشته باشید در حالت طبیعی دندان ‌های فک بالا باید یک الی دو میلی متر جلوتر از دندان ‌های فک پایین قرار بگیرند و در صورتی که این فاصله بیش از این مقدار باشد، فرد مبتلا به اوربایت خواهد بود. در بیماران مبتلا به اوربایت، لب بالا برجسته ‌تر به‌نظر رسیده و گونه ها حالت گود افتاده پیدا می کنند. یک متخصص ارتودنسی می ‌تواند با استفاده از روش های درمان ارتودنسی، دندان ها را به سمت جایگاه صحیح خود هدایت کرده و موجب شود فک و دندان ‌ها به درستی روی هم قرار بگیرند و در نتیجه صورت بیمار فرمی متقارن و زیبا به خود بگیرد.

درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

انحراف دندان ها

در صورتی که دندان ها نسبت به محل صحیح خود کمی جا به جا قرار گرفته باشند، ردیف دندان ها از بین رفته، حتی ممکن است لب ها را از حالت طبیعی خارج کند و کمی برجسته تر به نظر برساند. این مسئله می ‌تواند زیبایی لبخند و ظاهر افراد را تحت تاثیر قرار دهد. براکت های ارتودنسی می توانند فاصله میان دندان ها و محل قرارگیری آن ها را اصلاح کرده، اعتماد به نفس بیمار را افزایش دهند تا او بتواند لبخندی زیبا داشته باشد. براکت های ارتودنسی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس بیمار و کمک به بهبود عدم تقارن صورت وی، به سلامت دندان ها نیز کمک می کند، زیرا هرچه دندان ها صاف تر و مرتب تر در سر جای خود قرار گرفته باشند، تمیز کردن آن ها نیز ساده تر خواهد بود و در نتیجه در طولانی مدت از پوسیدگی دندان و ابتلا به عفونت های لثه و بوی بد دهان جلوگیری می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  با انجام این کارها مدت درمان ارتودنسی را کوتاه تر کنید!

سخن نهایی

درمان ارتودنسی یکی از روش هایی است که می تواند زیبایی لبخند و ظاهر افراد را بسیار بهبود ببخشد. یک متخصص ارتودنسی با استفاده از روش های درمانی نظیر براکت های ارتودنسی، ارتوسرجری و دیگر ابزارهای ارتودنسی می ‌تواند دندان ها را تراز نموده، مشکلات اوربایت، آندربایت و اپن بایت را بهبود ببخشد و به افزایش تقارن صورت کمک نماید. بنابراین توصیه می شود چنانچه خود یا یکی از عزیزانتان دچار مشکلات عدم تقارن صورت هستید، فوراً به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید تا با مرتب کردن دندان ها، ظاهر شما و لبخندتان را بهبود ببخشد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code