کوچکی فک بالا و مشکلات ناشی از آن
جولای 20, 2021
جراحی عقب بردن فک چگونه است؟
آگوست 7, 2021

در بحث سلامت دهان و دندان خمیر دندان نقش بسزایی دارد. خمیر دندان کمک می کند تا از تجمع پلاک های دندانی جلوگیری شود. در زمانی که شما برای نظم دادن و زیبایی بیشتر دهان و دندان تان، دندان ها را ارتودنسی می کنید باید مراقبت های بیشتری را جهت بهداشت دندان های ارتودنسی شده انجام دهید. از این رو نیازمند خمیر دندانی قوی در زدودن و از بین بردن مواد غذایی موجود در لابه لای دندان ها و سیم ها می باشید. اگر شما نتوانید خمیر دندانی که مناسب دندان و بدون موادی مضر بیابید، آسیب جدی به دندان هایتان وارد کرده اید.

همان طوری که می دانید در زمان ارتودنسی  باید از مسواک مخصوصی استفاده کنید. باید بدانید دندان های ارتودنسی شده، خمیر دندان مخصوص خود را دارند، بنابراین انتخاب خمیر دندان ارتودنسی مناسب مهم ترین قدم در مراقبت از دندان های شما در زمان ارتودنسی شده، به شمار می رود. خمیر دندان های ارتودنسی نیز مانند خمیر دندان های معمولی از دو نوع شیمیایی و گیاهی تولید شده اند. در این مقاله سعی داریم به معرفی بهترین نوع خمیر دندان های ارتودنسی بپردازیم.

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان ارتودنسی

نقش خمیر دندان ارتودنسی در رعایت بهداشت صحیح دندان ها

تمامی دندان پزشکان بر مراقبت و اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان، خصوصا در زمان ارتودنسی توصیه ی ویژه ای دارند. شما می توانید با تهیه ی خمیر دندان ارتودنسی مناسب مطمئن باشید که قسمتی از امور بهداشتی مربوط به دندان های ارتودنسی شده تان را طی کرده اید. حتما نام خمیر دندان های حاوی فلوراید به گوشتان رسیده است. در اکثر مواقع می توان از این خمیر دندان ها به عنوان مناسب ترین خمیر دندان یاد کرد. فلوراید ماده ای مفید برای دندان ها محسوب می شود.

حتی شما می توانید مایعات فلوراید را در دهان تان بین دندان ها بچرخانید و سپس دهان تان را خالی کنید. نوشیدن آب های حاوی فلوراید یکی دیگر از راه های رساندن فلوراید به دندان ها می باشد. اما باید مراقب باشید نوشیدن این نوع آب ها نباید بیشتر از حد مجاز باشد، نوشیدن آن ها در حد نرمال سبب تقویت مینای دندان می شود. نوعی دیگر از خمیردندان ها که می توان با خیالی راحت و امن در دوران ارتودنسی از آن استفاده کنید، خمیر دندان های ضد پوسیدگی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین رنگ را برای بریس های خود انتخاب کنید

استفاده از این خمیر دندان ها می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان هایتان و هم چنین در زدودن مواد غذایی باقی مانده در بین دندان ها کمک بسزایی داشته باشد. اگر دوست دارید پس از پایان دوره ی درمان ارتودنسی دندان هایی سالم و زیبا در دهان تان داشته باشید، در طول دوره درمان از خمیر دندان های منحصر به فرد و مناسبی استفاده کنید. لبخند زیبا در چهره ی شما، نتیجه ی دندان های زیبا در دهان شماست.

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان ارتودنسی

مزایای استفاده از خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان ارتودنسی از مواد و مکانیزم های خاصی تولید شده است. این خمیر دندان های به اشکال گوناگون ژلی، پودری و خمیری تولید می شوندو در اختیار افراد قرار می گیرند. استفاده از آن در دوره ی درمان ارتودنسی باعث می شود دندان های شما پس از پایان دوره ی درمان رنگ زرد و پوسیدگی به خود نگیرد و کاملا تمیز و بی عیب باشد. این خمیر دندان ها می توانند از دندان های شما در مقابل پلاک دندانی و تجمع باکتری ها در بین سیم ها و براکت ها مقاوم سازند.

سعی کنید پس از هر وعده ی غذایی مسواک با خمیر دندان مخصوص ارتودنسی را فراموش نکنید. بهتر است در طول دوره ی درمان ارتودنسی از خمیر دندان های حاوی مواد سفید کننده اجتناب کنید. این خمیر دندان ها سبب می شوند قسمتی از دندان های شما که زیر براکت و سیم های ارتودنسی قرار گرفته است به خوبی شستشو داده نشوند. از این رو در زمان پایان دوره ی درمان و با برداشتن براکت ها، دندان های شما دو رنگ می شوند و این از جذابیت دهان و دندان های تان می کاهد.

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان ارتودنسی

مشخصه های خمیر دندان مخصوص ارتودنسی

خمیر دندان ارتودنسی اکثرا حاوی فلوراید می باشند. این خمیر دندان ها دارای رایحه و اسانس های مختلفی هستند، از این رو شما می توانید خمیر دندانی با اسانس مورد علاقه ی خود تهیه کنید تا در هنگام مسواک زدن لذت بیشتری را تجربه کنید. پوسیدگی دندان در مراحل ابتدایی به صورت لکه ای سفید بر روی دندان ها قابل مشاهده است. شما می توانید با استفاده از خمیر دندانی مناسب با مسواک زدن این لکه ها را از روی دندان ها بر طرف کنید.

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان های ضد پوسیدگی

همان طوری که در بالا اشاره کردیم پوسیدگی دندان در ابتدا با لکه ای سفید بر روی دندان ها رونمایی می کند. در برخی موارد می توانید با استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب و ضد پوسیدگی از ایجاد این لکه ها و  پوسیدگی جلوگیری کنید و حتی می توانید با مسواک زدن های منظم و درست آن را از بین ببرید. به هرحال شاید دیر متوجه شوید و نتوانید با استفاده از خمیر دندان و مسواک آن را از بین ببرید. باید سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیباند یا برداشتن براکت ارتودنسی از روی دندان

اگر خمیر دندانی که استفاده می کنید درصد بیشتری از فلوراید در آن موجود باشد می توانید تا حد قابل توجهی از پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری کنید. استفاده از فلوراید برای دندان آن قدر مهم است که در برخی نوشیدنی ها مثل آب و شیر، دهان شویه و حتی خمیر دندان ها از آن برای مقاومت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی استفاده می شود. دقت داشته باشید که خمیر دندان های حاوی فلوراید برای سنین مختلف، متفاوت می باشد. زیرا مقدار فلوراید استفاده شده در خمیر دندان مناسب گروه های سنی مختلف تنظیم می گردد. در زمان ارتودنسی حتما از خمیر دندان ارتودنسی استفاده کنید تا به پوسیدگی دندان دچار نشوید.

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان های ضد حساسیت

افرادی که دندان ها و لثه هایشان به مواد غذایی گوناگون اعم از غذاهای سرد و گرم حساس هستند و دچار درد یا سوزش می شوند، می توانند از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنند. از آن جایی که دندان های افرادی که ارتودنسی می کنند دچار حساسیت هایی می شوند، می توانند از خمیر دندان ارتودنسی بهره ببرند.

خمیر دندان های ضد جرم

از آن جایی که باکتری و مواد ریز غذایی می توانند در بین براکت های ارتودنسی پنهان شوند. می توان از خمیر دندان های ضد جرم برای زدودن و از بین بردن این باکتری ها استفاده کرد تا دندان ها دچار پوسیدگی نشوند. خمیر دندان هایی که توانایی کنترل رسوب دندان را دارند می توانند جزو خمیر دندان های  ضد جرم محسوب شوند. با از بین بردن جرم از روی دندان ها می توانید از پوسیدگی و خرابی دندان هایتان جلوگیری کنید. پس با این مشخصه ها خمیر دندان های ضد جرم نیز جز خمیر دندان های مناسب دندان های ارتودنسی شده می باشد.

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان ارتودنسی

خمیر دندان های سفید کننده

سفید کردن و براق نشان دادن دندان ها امری بسیار خوبی برای دندان ها محسوب می شود. برخی افراد دوست دارند حتی در دوران درمان ارتودنسی نیز دندان هایشان از سفیدی بدرخشد و از خمیر دندان های سفید کننده استفاده می کنند. اما برخی معتقدند اگر از این خمیر دندان ها در طول دوره ی ارتودنسی استفاده کنند، قسمت هایی از دندان که در بین سیم ها و براکت ها وجود دارند از این خمیر دندان بی بهره می مانند و در نتیجه در هنگام برداشتن براکت ها، رنگ تیره تری نسبت به قسمت هایی که خمیر دندان خورده است، دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا اینویزیلاین می تواند باعث سر درد شود؟

در زمان ارتودنسی سعی کنید به کمک ارتودنیست، مسواک و خمیر دندان ارتودنسی مناسب تهیه کنید. پس از هر وعده ی غذایی به مدت 2 دقیقه دندان ها را با مسواک تمیز کنید. نکته ی قابل توجه این است که در دوران ارتودنسی، دندان ها از حساسیت بیشتری برخوردارند. از این رو نیاز به مراقبت های بیشتری دارند. شما باید در این دوران صبر و حوصله تان را افزایش دهید تا بتوانید به خوبی از دندان ها در این دوره ی حساس مراقبت کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code