انواع براکت های ارتودنسی
ژوئن 9, 2019
آشنایی با اختلالات بایت
ژوئن 19, 2019
طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان

طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان

 مدت زمان طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که معمولاً از ما پرسیده می‌شود. شما می‌توانید در هر سنی از ارتودنسی استفاده کنید و امروزه تعداد افراد بزرگسال بیشتری را نسبت به قبل می‌بینید که براکت بر روی دندان خود دارند. اما چه مدت طول می‌کشد تا بزرگسالان به وضعیت طبیعی برسند؟ آیا مدت درمان ارتودنسی در آنها نسبت به کودکان و افراد نوجوان متفاوت است؟

 طبیعتاً بزرگسالان مانند نوجوانان دوست دارند بدانند که مدت درمان آنها به چه صورت خواهد بود. اما بهترین پاسخی که ما به شما می‌خواهیم بدهیم این است که «طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان برای هر فرد متفاوت است». در حقیقت درمان ارتودنسی برای هر فرد منحصر به فرد است و ممکن است از چند ماه تا حتی سه سال طول بکشد. چهار عامل سن، پیچیدگی دندان‌ها، رعایت توصیه دندانپزشک و نحوه استفاده از براکت در این مدت زمان تأثیر گذار است. حالا اگر می‌خواهید به عنوان یک بزرگسال بدانید که طول درمان شما به چه صورت خواهد بود باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

نقش سن در طول درمان ارتودنسی بزرگسالان

 همان طور که بسیاری از افراد معتقدند، درمان ارتودنسی در بزرگسالان می‌تواند کمی بیشتر از درمان آن در نوجوانان و کودکان طول بکشد. در حقیقت نتایج سریع به دست آمده در مورد کودکان به این دلیل است که هنوز هم فک آنها در حال رشد است و دندان‌ها حرکت می‌کند. بنابراین یک ارتودنتیست به راحتی می‌تواند دندان‌ها را به محل مورد نظر خود هدایت کند. این در حالی است که طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان تنها به فاکتور زمان بستگی دارد و ارتودنتیست به تلاش بیشتری برای حرکت دندان‌ها به محل مورد نظر نیاز دارد.

 طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان

طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان

 موارد پیچیده‌تر بیشتر طول می‌کشند

 شما در مورد درمان ارتودنسی به ندرت می‌توانید دو مورد مشابه با یکدیگر پیدا کنید، اما درمان برخی از افراد نسبت به دیگران ساده‌تر است. در کمترین زمان ممکن، ممکن است استفاده از براکت چند ماه طول بکشد یا حتی ممکن است یک مشکل اساسی برای فرد به وجود بیآید که مدت زمان بیشتری نیاز دارد. برخی از افراد بزرگسال با مشکلات پیچیده‌ای برای درمان مواجه هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فوریت های ارتودنسی

 جالب است بدانید که برخی از بزرگسالان اغلب شگفت زده می‌شوند که نه تنها می‌توانند دندان‌های کج شده خود را درست کنند، بلکه می‌توانند سایر مشکلات مربوط به دندان خود را نیز حل کنند. به عنوان مثال، برطرف کردن مشکلات مانند افتادن دندان یا از دست دادن استخوان فک، سایش غیرطبیعی مینای دندان، سردرد، درد فک و پوسیدگی دندان به کمک ارتودنسی قابل برطرف کردن است. موارد پیچیده می‌تواند تا ۳۶ ماه طول بکشد تا همه دندان‌ها در موقعیت مطلوب قرار بگیرند. به همین دلیل است که طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان در موارد پیچیده بیشتر است.

تأثیر نوع براکت بر زمان درمان ارتودنسی

 طول درمان ارتودنسی به کمک براکت می‌توانند به نوع براکت استفاده شده بستگی داشته باشد. در مطالب بعدی به انواع مختلف براکت ها و نحوه عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت، اما از لحاظ تأثیر آنها بر طول درمان ارتودنسی می‌توانیم آنها را در دو گروه و کلی قرار دهیم:

براکت فلزی و براکت های شفاف

استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ و با درجه بالا و همچنین براکت های سرامیکی شفاف به عنوان قوی‌ترین روش‌های درمان ارتودنسی در دسترس شناخته می‌شوند. عملکرد این براکت ها در حرکت دادن دندان‌ها در جهت‌های مختلف بسیار بهتر و قوی‌تر از براکتهای لینگوال و الاینرهای شفاف است. بنابراین استفاده از این براکت ها می‌توانند بهترین نتیجه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کند.

حداقل زمان لازم برای پوشیدن براکت می‌توانند از چند ماه تا چند سال طول بکشد. البته براکت های فلزی و سرامیکی تا حدود زیادی این مشکل را حل کردند. براکت های سرامیکی دارای بریس های دندانه دار و سیمهای قوس مانند هستند که فشار به کمک سیم‌های فلزی به وجود می‌آید. البته باید قبول کنیم که نیروی تولید شده به کمک براکت های سرامیکی به اندازه فشار براکت های فلزی سنتی نیست.

 طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان

طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان

براکت های لینگوال

 براکت های لینگوال یک گزینه محبوب برای بزرگسالان هستند، زیرا نصب آنها در قسمت داخلی دندان قرار می‌گیرد و عملاً افراد دیگر نمی‌توانند آنها را ببینند. درست کردن این براکت ها کمی سخت است و حتی نصب آنها هم زمان بر است. از طرف دیگر ارتودنتیست باید اندازه و شکل براکت را با توجه به وضعیت شخصی فرد سفارش دهد تا بتواند بهترین گزینه را انتخاب کند. این براکت ها در پشت دندان قرار گرفته و سیم بر روی آن نصب می‌شود که فشار زیادی بر روی دندان‌ها وارد می‌کند. اگرچه استفاده از براکت لینگوال در افراد بزرگسال رواج بیشتری دارند، اما باید قبول کنیم که این گزینه‌ها طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان را افزایش می‌دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین رژیم غذایی برای ارتودنسی

به توصیه ارتودنتیست گوش دهید

در حالی که مشکل عدم سازگاری یا حتی گوش ندادن به توصیه‌های ارتودنتیست چندان در بزرگسالان رواج ندارد، اما عدم رعایت دستورالعمل‌های ارتودنسی می‌تواند زمان درمان را افزایش دهد. بیمارانی که از دستورالعمل‌های توصیه شده توسط ارتودنتیست پیروی می‌کنند، زمان درمان کمتری دارند و روند درمانی آنها به طور مرتب پیشرفت می‌کند. مهم‌ترین مواردی که به عنوان دستورالعمل به بیماران بزرگسال گفته می‌شود عبارتند از:

  • اصول و نکات بهداشتی در مورد تمیز کردن دندان‌ها و براکت ها را به طور کامل رعایت کنید؛
  • به طور مداوم با ارتودنتیست خود در ارتباط باشید و به دستورالعمل‌های آنها عمل کنید؛
  • هرگونه تأخیر در قرار ملاقات با دندانپزشک این امکان را به وجود می‌آورد که زمان درمان شما طولانی‌تر شود.

مراقبت‌های پس از برداشتن براکت ارتودنسی

به یاد داشته باشید که مراقبت‌های ارتودنسی زمانی پایان می‌یابد که براکت ها از روی دندان شما برداشته شود. مدت زمان درمان ارتودنسی شما به هر اندازه‌ای که باشد، ممکن است دندان‌ها بدون کمک یک نگهدارنده به موقعیت قبلی خود بازگردند. به همین دلیل ممکن است برخی از ارتودنتیست‌ها به شما استفاده از نگهدارنده های پلاستیکی پیشنهاد دهند یا حتی یک سیم دائمی را پشت دندان‌های شما متصل کنند. البته طبیعی است که استفاده از این گزینه‌ها در طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان نقش ندارد و بیشتر به عنوان یک گزینه بعد از درمان مطرح می‌شود.

اگر شما هم به فکر استفاده از درمان ارتودنسی هستید و افراد مختلف در مورد طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان شما را ترسانده‌اند، می‌توانید ابهامات خود را در بخش نظرات همین مطلب بنویسید یا از طریق شماره‌های درج شده در سایت برای رزرو وقت تماس بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تسکین درد در طول درمان ارتودنسی

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code