آیا ارتودنسی صرفا برای زیبایی دندانها است؟
آگوست 1, 2020
درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی
آگوست 16, 2020

وقتی که بحث صاف کردن دندانها و مرتب کردن آنها پیش می آید، به احتمال زیاد براکت ارتودنسی فلزی تنها گزینه موجود در ذهن شماست. این فکر اشتباه است، براکت فلزی به عنوان قابل توجه ترین و قابل مشاهده ترین گزینه شناخته می شوند. اما امروزه ثابت شده که عکس‌العمل نوجوانان و بزرگسالان نسبت به براکتهای ارتودنسی نامرئی بسیار جذاب تر و جالب تر است.

خوشبختانه براکت های فلزی دیگر تنها گزینه ممکن برای درمان ارتودنسی و اصلاح وضعیت دندان ها نیستند. امروزه گزینه‌های زیادی توسط ارتودنتیست ها مطرح شده که شامل براکت های پلاستیکی شفاف مانند اینویزیلاین یا براکت ارتودنسی سرامیکی می‌شوند. حالا اگر شما می خواهید بدانید که از بین گزینه های ارتودنسی نامرئی کدام یک برای شما بهترین انتخاب ممکن است در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم.

بهترین براکت نامرئی ارتودنسی

بهترین براکت نامرئی ارتودنسی

براکت اینویزیلاین محبوب ترین گزینه ارتودنسی نامرئی

براکت اینویزیلاین تاکنون محبوب ترین گزینه ممکن نامرئی برای اصلاح دندان ها بوده است. این سیستم شامل استفاده از یک سری براکت ارتودنسی پلاستیکی شفاف است که تحت عنوان الاینر شناخته می شوند و به تدریج دندان‌ها را به محل مناسب حرکت می دهند. اگرچه این روش یک روش درمانی جدید نیست، اما برای کسانی که دندان‌های محکمتری دارند می‌تواند رقیب خوبی برای براکت های فلزی باشد.

طول درمان با استفاده از براکت اینویزیلاین در اغلب موارد همانند براکتهای فلزی است، اما معمولاً شفاف هستند و به همین دلیل بزرگسالان علاقه بیشتری به استفاده از آنها دارند. نکته مهمی که در بحث استفاده از براکت اینویزیلاین وجود دارد این است که نسبت به سایر روش‌های مرتب کردن دندانها سطح تعهد بالاتری از بیمار می طلبد. در واقع در اینجا ابتکار عمل در اختیار بیمار است و به همین دلیل زمان قرار دادن آنها روی دندان ها یا تمیز نگه داشتن آنها به عنوان وظیفه اصلی بیمار شناخته می شود

بهترین براکت نامرئی ارتودنسی

بهترین براکت نامرئی ارتودنسی

براکت لینگوال (زبانی)

این مورد را نمی‌توانیم دقیقاً به عنوان یک روش نامرئی معرفی کنیم، اما نسبت به براکت های سنتی بسیار کمتر قابل مشاهده است. براکتهای لینگوال از همان فناوری براکت ارتودنسی سنتی بهره می‌برند، ولی به جای قرار گرفتن در جلوی دندانها در قسمت پشت دندان ها و نزدیک به زبان قرار می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی صرفا برای زیبایی دندانها است؟

عملکرد براکت های لینگوال دقیقاً مشابه با براکت های معمولی است اما محدودیت هایی هم دارند که بیشتر به دلیل قرار گرفتن آنها در پشت دندان هاست. با توجه به اینکه اعمال براکت و تنظیم آن دشوارتر است معمولاً نسبت به براکت های سنتی گرانتر هستند. همچنین تمیز کردن این ابزار ها نسبت به سایر گزینه های موجود در بازار سخت‌تر است و ارتودنتیست برای نصب براکت ارتودنسی لینگوال باید مهارت بیشتری داشته باشد.

بهترین براکت نامرئی ارتودنسی

بهترین براکت نامرئی ارتودنسی

براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی هم در واقع کاملا نامرئی نیستند، اما قطعاً نسبت به براکت های فلزی سنتی کمتر توجه دیگران را به خود جلب می کنند. در این ابزارها به جای فلز از براکت های سرامیکی استفاده شده که همرنگ دندان است

با توجه به شباهت ظاهری که بین سرامیک و بافت دندان وجود دارد تا حدود زیادی می توانیم آنها را براکت ارتودنسی نامرئی معرفی کنیم. البته در این ابزار ها از سیم فلزی استفاده می شود و این باعث می شود که نسبت به براکت اینویزیلاین بیشتر دیده شوند. براکت های سرامیکی نسبت به براکت های فلزی راحت تر هستند و فرد هنگام استفاده از آنها کمتر دچار تحریک و التهاب می شود.

کدام گزینه مناسب تر است؟

از بین گزینه های نامرئی در دسترس بنا به دلایل مختلف می توانیم براکت اینویزیلاین را به عنوان محبوب ترین گزینه معرفی کنیم. این محبوبیت دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها امکان خارج کردن براکت ارتودنسی از دهان و در نتیجه تمیز کردن دندان ها و براکت ها است. این یک ویژگی جالب توجه است که شما با هیچ گونه گزینه نامرئی دیگری نمی توانید آن را انجام دهید. از طرف دیگر شکل ظاهری براکت ارتودنسی اینویزیلاین شباهت بسیار زیادی به گارد دهان و دندان دارد و به همین دلیل بزرگسالان و نوجوانان می توانند برای شرایط مختلف از آنها استفاده کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت اینویزیلاین بهتر است یا براکت لینگوال

نکته ناامید کننده ای که نسبت به براکت اینویزیلاین وجود دارد این است که مناسب ترین گزینه درمانی برای همه بیماران نیست. جدیدترین پیشرفت ها در زمینه علم درمان ارتودنسی باز هم باعث نشده که این براکت برای کسانی که شدت نامرتب بودن دندانهای آنها بالاست مناسب باشد. با توجه به محبوبیت گزینه های نامرئی برای بزرگسالان و نوجوانان، براکت های لینگوال و سرامیکی هم می تواند گزینه مناسبی باشد. این ابزارها در اغلب موارد سطح درمانی مشابه با براکت های فلزی سنتی ارائه می‌دهند، اما دردسر آنها نسبت به براکت های فلزی کمتر است. مشکل بودن مدیریت این ابزارها باعث می شود که در همه مناطق در دسترس بیماران نباشند

جمع بندی

به طور کلی ارتودنتیست ها در اغلب موارد گزینه هایی را انتخاب می‌کند که شما ملزم به استفاده از آنها برای حداقل ۱۸ ماه یا طولانی تر هستید. مهم نیست که شما به دنبال براکت ارتودنسی شفاف هستید یا می خواهید از براکت های فلزی استفاده کنید، بلکه مهمترین نکته این است که شما هر چه زودتر درمان ارتودنسی خود را شروع کنید. هرچه روند درمان ارتودنسی زودتر شروع شود امکان استفاده از مزایای سلامتی حاصل از داشتن دندان های محکم تر برای شما فراهم خواهد بود.

در این مطلب به معرفی گزینه‌های نامرئی براکت ارتودنسی اشاره کردیم که شما می‌توانید تحت شرایط مختلف آنها را استفاده کنید. شما هم اگر می خواهید بدانید که واجد شرایط استفاده از کدام یک از این گزینه‌ها هستید از شماره های سایت استفاده کنید و با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code