راهنمای مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی
جولای 19, 2020
گزینه های براکت ارتودنسی نامرئی
آگوست 16, 2020

اینکه ارتودنتیست از شما بخواهد که برای مدت زمانی نسبتا طولانی از براکت ارتودنسی استفاده کنید، احتمالا خبر خوشایندی نیست. اما اگر این مدت محدود باشد و بار مالی چندانی برای شما نداشته باشد ممکن است نظر شما تغییر کند. متاسفانه هنوز هم بسیاری از افراد درمان ارتودنسی را به عنوان یک درمان صرفا زیبایی شناختی می شناسند و معتقدند که انجام ندادن این درمان مشکل چندانی برای آنها ایجاد نمی کند.

مطمئنا این افراد در مورد تاثیر کج بودن دندانها روی مسئله زیبایی شناختی بیشتر حساس هستند و نمی دانند که این موضوع تا چه اندازه می‌تواند سلامتی دندان ها و سلامتی کلی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت و چند دلیل می‌آوریم که نشان می‌دهد که استفاده از براکت ارتودنسی صرفاً به دلیل زیبایی دندانها نیست.

معاینات دقیقتر دندانپزشکی بعد از برداشتن براکت ارتودنسی

یکی از اصلی ترین عواملی که منجر به تجمع پلاک روی دندان‌ها و در نتیجه پوسیدگی آنها می‌شود، کج بودن دندان هاست. مسواک زدن دندان های کج و حتی استفاده از نخ دندان در مورد دندان هایی که بسیار شلوغ هستند می تواند کار دشواری باشد که تمیز کردن صحیح دندان ها را تبدیل به یک چالش سخت می‌کند.

نادیده گرفتن این موضوع فقط منجر به مشکلات جدی تر در وضعیت دندان‌ها خواهد شد که در ساده ترین حالت ممکن پوسیدگی دندان و بیماری لثه را به وجود می‌آورد. فراموش نکنید که هر انسان فقط یک مجموعه دندان دائمی دارد و طول عمر ما به حدی زیاد است که ممکن است همه دندان‌های خود را از دست دهیم.

پس استفاده از براکت ارتودنسی می تواند روش مناسبی برای مرتب کردن دندان ها و جلوگیری از تشکیل پلاک روی آنها باشد که طبیعتاً از پوسیدگی دندان و افتادن آنها جلوگیری می کند.

براکت ارتودنسی

براکت ارتودنسی

کیفیت زندگی بهتر

اصلاح لبخند به کمک براکت ارتودنسی نه تنها باعث بهبود سلامت دهان و دندان می شود، سلامت کلی بدن را هم به دنبال دارد. وضعیت نامناسب دندان ها می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در جویدن و صحبت کردن شود. اینها فعالیت‌های هستند که هر فرد روزانه آنها را بارها و بارها تجربه می‌کند. طبیعتاً اگر شما در طول روز دائماً در حال جویدن هستید یا تلاش برای صحبت کردن می کنید، نامرتب بودن دندان ها می تواند به شکل های مختلفی روی زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی

از طرف دیگر سلامت ضعیف دهان و دندان با مشکلات دیگری مانند سردرد و درد در فک و حتی مشکلات هضم غذا و گوارش هم مرتبط است. تحقیقات نشان داده که بین بیماری لثه و بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت ارتباط واقعی و قاطع وجود دارد. این یعنی استفاده از براکت ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها می تواند ما را از شر بسیاری از این مشکلات نجات دهد و کیفیت زندگی را بالاتر ببرد.

چشم انداز بهتر نسبت به زندگی

در حالی‌که مسائل زیبایی شناختی هیچ وقت نباید دلیل اصلی ما برای استفاده از براکت ارتودنسی باشد، مطمئنا داشتن لبخند زیباتر و جذابتر باعث نوعی احساس بهتر نسبت به خود می شود. مهم نیست که ما چقدر سعی می‌کنیم این موضوع را انکار کنیم که نگرانی کمی نسبت به تصویر خود در ذهن دیگران داریم. همیشه و در هر وضعیتی می خواهیم در هر کجا که هستیم احساس خوبی ایجاد کنیم. اگر در برخی موارد خاص احساس نامناسبی نسبت به خود داریم می خواهیم از دیگران دور شویم. همین وضعیت در مورد شرایط دهان و دندان هم وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

داشتن لبخند زیبا به شما کمک می کند که احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنید و تقویت اعتماد به نفس به نحوه تعامل شما با دنیای اطراف و نحوه ترسیم آینده کمک می کند. وقتی که شما از براکت ارتودنسی برای زیباتر کردن لبخند خود استفاده می کنید نسبت به چیزی که در زندگی وجود دارد دیدگاه بهتری دارید. تصور کنید که در محل کار خود مجبور نیستید که تمام طول روز برای پنهان کردن دندان های خود تلاش کنید. اما درمان ارتودنسی این اعتماد به نفس را به شما می دهد که حتی لبخند زیبای خود را به رخ دیگران بکشید و از آن لذت ببرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان قروچه و روش های درمان آن

چند نکته در مورد استفاده از براکت ارتودنسی

حالا که اهمیت یک لبخند زیبا را درک کردید و متوجه شدید که استفاده از براکت ارتودنسی خیلی بیشتر و فراتر از مسئله زیبایی شناسی است، لازم است که به چند نکته مهم در مورد استفاده از این ابزارها بدانید.

براکت ارتودنسی

براکت ارتودنسی

برای شروع ارتودنسی هیچ وقت دیر نیست

اولین و مهمترین چیز این است که شما هیچ وقت خیلی پیر نیستید که از براکت ارتودنسی استفاده نکنید. تا زمانی که دندان‌های دائمی شما هستند و همه آنها به اندازه کافی سالم هستند می توانید از ابزارهای ارتودنسی برای زیباتر کردن لبخند خود استفاده کنید حتی اگر در سن 50 یا 60 سالگی هستید. پس اگر دندان‌های شما لق نیستند یا مشکلی از لحاظ لثه خود ندارید می توانید همین الان بررسی های لازم برای انجام درمان ارتودنسی انجام دهید.

برای ارتودنسی گزینه های متنوعی در اختیار دارید

امروزه شیوه های مختلفی برای درمان ارتودنسی وجود دارد. اگرچه همه ما براکت ارتودنسی فلزی سنتی را به عنوان معروف ترین گزینه می شناسیم اما استفاده از براکت اینویزیلاین به عنوان یک گزینه شفاف می تواند ما را از بسیاری از نگرانی ها نجات دهد یا از براکت سرامیکی به عنوان یک حد واسط استفاده کنیم. حتی دندانپزشکان و ارتودنتیست ها این امکان را برای ما به وجود آوردند که براکت ها را روی قسمت جلویی دندان ها یا پشت دندان‌های خود بچسبانید.

به همین دلیل توصیه می شود که برای آشنایی با گزینه‌های پیش رو حتماً با یک متخصص ارتودنسی صحبت کنید. ارتودنتیست از جنبه های مختلف وضعیت شما را بررسی می‌کنند و جوانب مثبت و منفی هر کدام از این موارد را به شما می گویند تا به شکل دقیق و مناسب ترین گزینه را برای درمان ارتودنسی خود انتخاب کنید.

طول مدت درمان ارتودنسی متفاوت است

معمولاً طول درمان ارتودنسی با توجه به نوع گزینه ای که شما انتخاب می کنید متغیر است. براکت ارتودنسی فلزی باید در حدود 2 سال روی دندان ها وجود داشته باشد. بزرگسالان اگر براکت اینویزیلاین را انتخاب می کنند نیاز دارند که دو سال تا دو سال و نیم از آنها استفاده کنند. در طی این دوره زمانی باید هر ۴ تا ۶ هفته یکبار به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا روند پیشرفت درمان شما بررسی شود و در صورت نیاز از شیوه‌های تکمیلی برای درمان استفاده کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار در ارتودنسی

کسانی که براکت ارتودنسی اینویزیلاین را استفاده می‌کنند لازم است که هر دو هفته یک بار یک مجموعه جدید از براکت ها را روی دندان های خود قرار دهند و بین هر ۴ تا ۶ هفته توسط ارتودنتیست مورد بررسی قرار گیرد. در ضمن ممکن است متخصص ارتودنسی جرمگیری دندان ها را هر شش ماه یک بار پیشنهاد دهد تا از خراب شدن دندان ها در اثر استفاده از براکت ارتودنسی جلوگیری کند.

براکت های ارتودنسی درد زیادی ایجاد نمی کنند

براکت های ارتودنسی وقتی که برای اولین بار روی دندان ها قرار می گیرند ممکن است نوعی احساس فشردگی و سفت شدگی به دندان‌ها ایجاد کنند که طبیعتاً با ناراحتی همراه است. در ضمن زمانی که ارتودنتیست در جلسات ماهیانه اقدام به سفت کردن سیم ارتودنسی می‌کند، به احتمال زیاد برای قسمت داخلی گونه شما تحریک کننده می‌شود و اندکی فشار و درد را حس خواهید کرد. ارتودنتیست ها هنگام استفاده از براکت ارتودنسی فلزی شما را به اجتناب از خوردن برخی غذاها های خاص مانند آدامس یا پاپ کورن یا آبنبات سخت توصیه می‌کنند که ممکن است بین براکت ها گیر کنند و برای شما مشکل ساز شوند.

جمع بندی

مهم نیست که گزینه درمانی شما برای رفع کج بودن دندان ها چه گزینه ای باشد، بلکه تا زمانی که مشکلات دندانپزشکی خود را نادیده بگیرید، مجبور هستید که خود را از درد و شرمساری پنهان کنید. براکت ارتودنسی ابزار خوبی برای بازگرداندن زیبایی لبخند و اصلاح لبخند است، اما می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان شما داشته باشد و فقط مسئله زیبایی شناختی نیست.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code