ارتباط بین کم خوابی و سلامت دهان و دندان
ژوئن 5, 2020
7 دلیل برای درد استخوان فک و راهکارهایی برای درمان آن
ژوئن 9, 2020

مسلما هیچ کسی از این که بشنود مجبور به استفاده از درمان ارتودنسی یا براکت ارتودنسی است خوشحال نمی‌شود. اما از طرف دیگر این شیوه درمانی به اندازه ای که فکر می کنید بد نیست و شایعات زیادی در مورد آن وجود دارد که هیچ کدام از آنها درست نیست.

به همین منظور در ادامه این مطلب به ۹ اشتباه یا تفکر غلط در مورد درمان ارتودنسی و استفاده از براکت ارتودنسی خواهیم پرداخت که در تصمیم نهایی شما برای شروع درمان تاثیر گذار است.

درمان ارتودنسی با براکت ارتودنسی دردناک است!

با پیشرفت های اخیر در فناوری تولید تجهیزات ارتودنسی این دیدگاه اشتباه است. با وجود گزینه های مختلف درمانی که امروزه در دسترس قرار دارد همه بیماران نسبت به وجود یک گزینه مناسب و استاندارد  دل گرم هستند. انتخاب شما برای درمان ارتودنسی چه استفاده از براکت های فلزی سنتی باشد یا بخواهید از براکتهای شفاف اینویزیلاین استفاده کنید، در هنگام استفاده از آنها درد بسیار کمتری را تحمل می کند.

ارتودنسی یک درمان طولانی مدت و خسته کننده است!

 شاید چند دهه قبل درمان ارتودنسی به معنی پر کردن دهان با استفاده از ابزارهای فلزی برای ۲ یا ۳ سال بوده است، اما امروزه گزینه‌های دیگری وجود دارد. علاوه بر براکت های فلزی سنتی، هر فرد می‌تواند براکت های سرامیکی را انتخاب کند که کمتر در دهان فرد جلب توجه می‌کنند. در ضمن براکت های پلاستیکی شفاف اینویزیلاین متحرک بوده و براکت های لینگوال هم در قسمت پشت دندان نصب می شوند. در ضمن ممکن است برای برخی از افراد نیاز به 9 تا 12 ماه زمان برای استفاده از براکتهای ارتودنسی باشد که طبیعتاً به چند سال نمی کشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تسکین درد در طول درمان ارتودنسی

مطمئنا همه مشکلات ارتودنسی با یک روش یکسان قابل حل نیست و شما باید با متخصص ارتودنسی صحبت کنید تا مشخص شود که کدام نوع درمان برای وضعیت خاص شما بهتر خواهد بود.

باورهای نادرست درمان ارتودنسی

باورهای نادرست درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی بسیار گران است

گاهی اوقات برچسب گران قیمت بودن در مورد درمان ارتودنسی به عنوان بزرگترین ایراد استفاده از این شیوه مطرح می شود. اما توصیه ما این است که اجازه ندهید پول شما را از مراقبت صحیح از سلامت کلی خود بازدارد. در برخی موارد بیمه های دندانپزشکی بخشی از هزینه‌های این شیوه درمانی را پوشش می‌دهند و متخصصان ارتودنسی هم برای پرداخت شما انعطاف پذیری به خرج می دهند و هزینه درمان را معمولا به صورت اقساطی و ماهیانه دریافت میکنند. در ضمن این نکته را هم به خاطر داشته باشید که هزینه انواع شیوه های درمانی یکسان نیست و شما می‌توان یک روش درمانی متناسب با وضعیت مالی خود انتخاب کنید.

بلافاصله پس از شروع می‌توانید نتیجه درمان خود را ببینید

وقتی که برای مدت طولانی از دندان های کج و نامرتب خود خجالت‌زده هستید مطمئناً مایلید که نتایج را فوراً ببینید. اما در علم ارتودنسی صبر مهمترین فاکتور است. صاف کردن دندان ها و مرتب کردن آنها هنر تدریجی است که زمان میبرد. با کمی صبر کردن و وقت گذاشتن به مرور زمان صاحب یک لبخند زیبا و همیشگی خواهید شد.

بعد از اتمام درمان ارتودنسی هیچ وقت دندان های شما به محل قبلی بر نمی گردد

بعد از هزینه کردن و وقت گذاشتن احتمالاً این امید را دارید که دندان های شما تا آخر عمر صاف و مرتب باقی بماند. متاسفانه این وضعیت هیچ وقت تضمین شده نیست و دندانهای طبیعی هر فرد در طول زندگی دائماً کمی جابجا می‌شوند و حتی ممکن است در اثر حادثه یا بیماری وضع مرتب خود را از دست بدهند. خبر خوب این است که استفاده از ریتینر ها در طول شب به شما کمک می کند که دندان های مرتب شده خود را در محل مورد نظر نگه دارید و اگر تغییری در آنها به وجود بیایند با استفاده از این ابزار آنها را در محل مناسب حفظ کنید. وظیفه نگهدارنده ارتودنسی حفظ  نتایج درمان پس از برداشتن براکت ها است

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر ارتودنسی بر بینی

زمان برداشتن براکت ارتودنسی از قبل مشخص است

به محض اینکه براکت ارتودنسی روی دندان های شما قرار گرفته احتمالاً منتظرید که زمان مشخصی برای خارج کردن آنها در نظر گرفته شود. اگرچه متخصص ارتودنسی می‌تواند یک جدول زمانی پیش‌بینی شده نسبت به طول درمان در اختیار شما قرار دهد، اما به خاطر داشته باشید که هیچ مهلت مشخصی وجود ندارد. جابجا شدن دندان ها و مرتب کردن آنها تفاوت‌های ظریفی دارد که هیچ وقت یک ارتودنتیست نمی تواند به شکل قطعی در مورد طول درمان اظهار نظر کند. بنابراین اگر کمی بیشتر از آنچه که انتظار می‌رفت درمان ارتودنسی طول کشید ناامید نشوید و منتظر لبخند زیبای خود بمانید.

دندانهای عقل در نامرتب بودن دندان ها موثر هستند

برخی از افراد به اشتباه عقیده دارند که دلیل نیاز به براکت ارتودنسی به دلیل وجود دندان عقل آنهاست. این دیدگاه اشتباه است و هیچ دلیل علمی در مورد آن وجود ندارد. اگرچه داشتن دندان عقل می تواند تاثیرات مختلفی روی مجموعه دندان‌های شما بگذارد و مشکلات متفاوتی به وجود بیاورد، اما تاثیر آن به هیچ وجه منجربه به هم ریختگی دندان ها و نامرتب شدن آنها نمی شود و دلیلی برای انجام درمان ارتودنسی نیست.

در طول ارتودنسی باید از غذا های محبوب خود دست بکشید

یکی از مواردی که بیماران بیشتر از نصب براکت ارتودنسی روی دندان های خود از آن می ترسند این است که مجبورند برای چندسال غذای مورد علاقه خود را حذف کنند. این دیدگاه به طور قطعی درست نیست اما چند مسئله وجود دارد:

  • با وجود براکت های فلزی شما باید از خوردن آبنبات های سخت، پاپ کورن و سایر غذاهای سخت و چسبنده خودداری کنید که احتمال گیر کردن آنها در براکت ارتودنسی وجود دارد و باعث ایجاد مشکل می شود. در ضمن مصرف نوشیدنی های خاص مانند نوشابه و مشروبات الکلی به دلیل تاثیری که روی بخش‌های مختلف براکت ارتودنسی دارند هم باید محدود شود.
  • این محدودیت در تمام گزینه های درمان ارتودنسی وجود ندارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید براکت اینویزیلاین را به عنوان یک روش متحرک انتخاب کنید که امکان خارج کردن آن از دهان در طی وعده های غذایی اصلی وجود دارد و هر چیزی که دوست دارید می توانید بخورید. البته باید از قبل تمامی این موارد را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.
باورهای نادرست درمان ارتودنسی

باورهای نادرست درمان ارتودنسی

دندان های کج و نامرتب فقط مشکل زیبایی ایجاد می کنند

به نظر می رسد که این مورد بزرگترین دیدگاه اشتباه در مورد درمان ارتودنسی است.برخی افراد خود و اطرافیان را متقاعد می کنند که از دندان های کج خود لذت ببرند و نیازی به خرج کردن پول برای آنها نیست و بحث موضوع ساده زیبایی شناسی مطرح نمی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی صرفا برای زیبایی دندانها است؟

اما این فقط یک موضوع زیبایی شناختی ساده نیست. هنگامی که دندانهای شما نامرتب است، پاک کردن ذرات مواد غذایی و باکتری از بین آنها سخت است و این احتمال پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. در ضمن بهداشت بد دهان و دندان با سایر موارد بهداشتی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت در ارتباط است.

به عنوان نکته نهایی هیچوقت مشورت دیگران را به عنوان معیار اصلی خود در انتخاب شیوه درمان ارتودنسی قبول نکنید و متخصص ارتودنسی تنها کسی است که به طور قطعی می‌تواند مناسب ترین گزینه های درمانی و بهترین شیوه را برای شما انتخاب کند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code