چالش های نخ دندان کشیدن و راه های برطرف کردن آنها
ژوئن 2, 2024
آیا داشتن دندان های روی هم نشانه خوش شانسی است؟
ژوئن 23, 2024

خواب تنها عملکردی است که انسان برای سالم ماندن نمی تواند بدون آن به زندگی ادامه دهد. اکثر افراد نگران مجموع ساعت های بسته شدن چشم ها در هر شب هستند، اما ممکن است متوجه نباشند که کیفیت خواب به اندازه طول خواب مهم است. اغلب مشکلات خواب، به جای کمبود خواب، منجر به خواب بی کیفیت می شوند.

مشکلات خواب چیست؟

برخی از شایع ترین مشکلات خواب عبارتند از:

تنفس دهانی

تنفس از راه دهان به جای بینی می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامت دهان و دندان شود. از آنجا که دندان های شما در تمام طول شب به جای بزاق در معرض هوا هستند، دندان های شما خیلی بیشتر از هر زمان دیگری در معرض خطر پوسیدگی قرار دارند زیرا باکتری ها از دهان شسته نمی شوند.

بافت نرم داخل دهان خشک است که می تواند منجر به قرمزی و التهاب لثه ها و حتی خونریزی لثه ها شود. بوی بد دهان مزمن یکی دیگر از علائم تنفس دهانی است.

مشکلات خواب ممکن است رخ دهند زیرا تنفس دهانی ممکن است در شب اکسیژن کافی به ریه ها نرساند و باعث شود شما به طور منظم از خواب بیدار شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس ها چگونه دندان ها را حرکت می دهند؟

دندان قروچه (براکسیسم) شبانه

اگر در خواب دندان های خود را روی هم فشار می دهید یا به هم می سایید به احتمال زیاد از اختلال خواب رنج می برید. دندان قروچه همچنین تحت عنوان دندان قروچه شبانه شناخته می شود، دندان قروچه یک مشکل شایع است که می تواند ناشی از استرس، خر و پف، خستگی، آپنه خواب و همچنین مصرف الکل، کافئین و کشیدن سیگار باشد. دندان قروچه مزمن می تواند باعث آسیب به دندان ها، درد فک، سر درد و گوش درد شود.

مشکلات خواب چیست؟

اختلال مفصل فکی – گیجگاهی (TMD)

اختلال مفصل فکی – گیجگاهی (TMD)-  مفصلی که این امکان را برای شما فراهم می آورد تا غذا بخورید و صحبت کنید و فک را به جمجمه شما متصل می کند. علائم این اختلال شامل درد در جلوی گوش، قفل شدن فک، صدای کلیک هنگام باز کردن دهان یا جویدن غذا و درد در فک است.

اثرات خواب ضعیف بر سلامتی

خواب ضعیف می تواند روی سلامت عمومی، کیفیت زندگی، خلق و خو و عملکرد فرد در محل کار یا مدرسه تأثیر بگذارد.

در کودکان، کم خوابی می تواند منجر به بروز رفتار نامناسب و ضعف در انجام تکالیف مدرسه شود که می تواند منجر به تشخیص نادرست مشکل یادگیری و شرایط مرتبط با رفتار مانند ADHD و اوتیسم شود.

مطالعات همچنین نشان داده اند که کمبود خواب می تواند منجر به بروز مشکلات سلامت مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و سکته شود.

اثرات خواب ضعیف بر سلامتی

چگونه جراحی می تواند خواب را بهبود بخشد؟

اغلب یک تیم بالینی بین رشته ای برای مدیریت اختلالات خواب مرتبط با سلامت دهان نیاز است. ممکن است یک جراح برای درمان این مشکل به همکاری با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی نیاز داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیپ بایت: مشکلی بزرگتر از یک مسئله زیبایی

اکثر جراحی های مربوط به خواب مربوط به درمان آپنه خواب هستند. با این حال، جراحی می تواند سایر اختلالات خواب را بهبود بخشد.

جراحی برای تنفس دهانی

فرد به دلیل انسداد ممکن است از راه دهان نفس بکشد. ممکن است انسداد بینی یا گلو باشد. بزرگ شدن لوزه ها می تواند دلیلی برای تنفس نکردن از راه بینی باشد و پس از برداشتن عامل انسداد، تنفس دهانی آنها متوقف می شود. جراحی می تواند ناتوانی های مادرزادی مانند انحراف سپتوم را بهبود بخشد.

جراحی برای دندان قروچه در خواب

جراحی که آپنه خواب را درمان می کند می تواند دندان قروچه را درمان کند.

جراحی برای اختلال مفصل فکی – گیجگاهی (TMD)

نادر است که درمان TMJ شامل جراحی باشد، اما برخی موارد شدید ممکن است به مداخله جراحی نیاز داشته باشند.

چگونه جراحی می تواند خواب را بهبود بخشد؟

ارتودنسی چگونه می تواند خواب را بهبود بخشد؟

برخی از درمان های ارتودنسی می توانند به طور قابل توجهی مشکلات خواب را بهبود بخشند. تحقیقات و عمل در این زمینه هنوز در حال ظهور است اما پتانسیل واقعی را نشان می دهد.

تنفس دهانی – بویژه کودکان، ممکن است به جای بینی از طریق راه نفس بکشند زیرا به دلیل موقعیت فک خود نمی توانند لب های خود را به طور کامل ببندند، بایتی که مشکل دارد یا دندان هایی که رو به جلو آمده اند. درمان ارتودنسی می تواند تضمین کند که دهان کودک به طور طبیعی در شب بسته می شود تا بتواند از راه بینی نفس بکشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد محافظ دندان های مختلف

درمان های ارتودنسی مانند بریس ها همچنین می توانند علائم تنفس دهانی مانند اوربایت و لبخند لثه ای را درمان کنند.

دندان قروچه در خواب – استفاده از نگهدارنده یا گارد یا محافظ در شب می تواند از دندان ها در برابر آسیب به هنگام ساییدن در شب محافظت کند. اصلاح بایت می تواند از دندان ها در برابر سایش و فرسودگی بیش از حدی که دندان قروچه می تواند برای دندان ها ایجاد کند، محافظت کند.

اختلال مفصل فکی – گیجگاهی (TMD) – یک بایت ناهموار ممکن است علت TMD باشد، بنابراین با انجام درمان ارتودنسی برای رفع مشکل بایت می توان شاهد بهبودی در این مفصل بود. دندان قروچه و فشردن دندان ها نیز می تواند باعث TMD شود، بنابراین محافظ دهانی که در شب استفاده می شود می تواند دندان قروچه و TMD را بهبود بخشد. تمرینات تقویت فک نیز وضعیت را بهبود می بخشند.

اگر مشکلات خواب را تجربه می کنید، یک قرار ملاقات بگذارید تا به یک متخصص خواب مراجعه کنید تا بتواند نوع و علت مشکل خواب شما را تشخیص دهد. آنها می توانند راهنمایی کنند که آیا درمان ارتودنسی می تواند به درمان مشکل شما کمک کند یا خیر.