راهنمای انتخاب بهترین نخ دندان
می 10, 2020
باورهای نادرست درباره ارتودنسی
ژوئن 5, 2020

با توجه به این که زندگی مدرن بسیار طاقت فرسا و سخت شده، انسان ها فرصت کمی برای استراحت دارند و حتی فاکتورهای مهمی مانند سلامت دهان و دندان آنها هم تحت تاثیر قرار می گیرد. بسیاری از ما در این دنیای مدرن با کمبود خواب مواجه هستیم و آن را به عنوان یک افتخار برای اثبات موفقیت می دانیم. اما تحقیقات پزشکی نشان داده که کم خوابی می تواند تاثیرات جبران ناپذیری روی سلامت کلی بدن بگذارد.

این موضوعی است که در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم و نشان دهیم که کم خوابی می تواند چه تاثیری روی سلامت دهان و دندان هر فرد بگذارد.

ارتباط کم خوابی با سلامت دهان و دندان

مطالعات نشان داده که میزان خواب شما در هر شب به طور مستقیم با شروع ابتلا به بیماری لثه(پریودنتیت) مرتبط است که اساساً با ایجاد پاکت های عفونی عمیق بین لثه و دندان خود را نشان می‌دهد. این فضاهای عفونی به مرور زمان باعث میشود که دندان های شما لق شده و استخوانی که دندان‌ها را در محل مناسب نگه می دارد از بین برود.

یک مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه اوزاکا نشان داد که خیلی از شیوه های زندگی مانند خواب و رژیم غذایی و همچنین ورزش و سطح استرس ممکن است عامل اصلی ابتلا به پریودنتیت در ۲۰۰ کارگر باشد. نتایج تحقیقات نشان داد که کارگرانی که هر شب ۷ یا ۸ ساعت را می خوابند کمتر در معرض خطر پریودنتیت قرار دارند و این می‌تواند نشان دهنده سلامت دهان و دندان آنها باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اجزای براکت ارتودنسی

خواب کمتر معادل با سطح بالاتر از التهاب و عفونت

اصلی ترین دلیل تاثیر کم خوابی در ابتلا به پریودنتیت می‌تواند به دلیل افزایش میزان التهاب و عفونت در لثه های شما باشد. به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری (Emory University School of Medicine)، بدن در حالت کم خوابی هورمون های التهابی بیشتری تولید می‌کند که این التهاب می‌تواند ابتدا به التهاب لثه و سپس به پریودنتیت منجر شود.

بالا رفتن عفونت احتمال ابتلا به خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی، چاقی و حتی بیماری آلزایمر را افزایش دهد. کمبود خواب همچنین می تواند توانایی شما را در تصمیم گیری های مناسب مختل کند. به همین دلیل همه جنبه های سلامت فردی شما از جمله سلامت دهان و دندان ممکن است به دلیل کمبود خواب تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که بالا بودن عفونت در بدن می تواند به شما آسیب بزند و به همین دلیل زمان آن فرا رسیده که که دوباره خواب را در اولویت قرار دهید.

کم خوابی و سلامت دهان و دندان

خواب شبانه مناسب آسانتر از چیزی است که فکر می کنید

مهم است بدانید که لزوماً چند ساعت خوابیدن در طول شب مهم نیست و مهم ترین موضوع کیفیت خواب شماست. بهترین حالت برای محافظت از دندان و لثه حالتی است که شما ۷ تا ۸ ساعت از شب را بخوابید. اگر عادت دارید که در میانه شب بیدار می شوید و به انجام کارهای شخصی و عقب افتاده خود می پردازید، باید بدانید که تاثیر بسیار بدی در سلامت فردی شما دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روشهای درمان اپن بایت

چند نکته برای خوابیدن خوب در طول شب

اگرچه خوابیدن در طول شب و کیفیت خواب آن موضوع بحث ما نیست، اما می توانید چند عادت خوب پیدا کنید که طبیعتاً روی سلامت دهان و دندان شما هم تاثیرگذار است.

• زمان خواب را در اولویت قرار دهید
  • برای خوابیدن برنامه منظمی داشته باشید و سعی کنید که خواب را از برنامه‌های کاری خود جدا کنید
  • اگر از مشکلات مختلفی مانند آپنه خواب رنج می برید حتما به فکر گزینه های درمانی باشید
  • برخی از مشکلات دندان پزشکی مانند دندان قروچه می تواند کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل لازم است که در این مورد با ارتودنتیست مشورت کنید تا خواب بهتری داشته باشید
  • فقط زمان خوابیدن مهم نیست و به زمان بیدار شدن خود هم توجه کنید. در حقیقت برنامه منظمی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید تا ریتم شبانه روزی طبیعی بدن خود را پیدا کنید
  • از نوشیدنی های آرام بخش مانند چای بابونه و چای گیاهی استفاده کنید تا بدن شما استراحت بیشتری داشته باشد
  • اگر عادت دارید که در طول شب برخی از موارد کاری خود را دوره کنید، حتماً موارد مختلف را در یک دفترچه بنویسید و آنها را در یک لیست داشته باشید تا مجبور به فکر کردن در مورد آنها نباشید.
کم خوابی و سلامت دهان و دندان

جمع بندی

علاوه بر تلاش برای خواب بیشتر و بهتر در طول شب، راهکارهای زیادی وجود دارد که می توانید سلامت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید. ساده ترین کار استفاده منظم و صحیح از مسواک و کشیدن نخ دندان به شکل درست است که بهداشت دهان و دندان شما را تضمین می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لب شکری یا شکاف لب و شکاف کام

اگر دچار خونریزی لثه یا لق شدن دندان ها یا هرگونه درد و ناراحتی در قسمت دندان و فک هستید، مهم است که برای جرمگیری و ارزیابی تخصصی به یک دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان به شما می گویند که چه اتفاقی در دهان شما رخ می دهد و راه حل مناسب برای مقابله با هر مشکل چیست. بسیاری از گزینه های درمانی از جرمگیری معمولی گرفته تا پرکردن و عصب کشی دندان وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

اگر فک شما نسبت به حالت معمول کوچکتر است و دندان های شما شلوغ هستند، می‌توانید از یک ارتودنتیست کمک بگیرید و مشکل خود را با استفاده از براکت ارتودنسی مرتفع کنید. متخصص ارتودنسی به شما کمک می‌کند که بر اساس نیازهای خاص خود گزینه های درمانی مناسب را انتخاب کنید.

اگر در دندان‌های خود پوسیدگی دارید یا مبتلا به بیماری لثه و پریودنتیت هستید، لازم است که برخی از عادات رفتاری خود را که مرتبط با سلامت دهان و دندان هستند تغییر دهید. همچنین معاینات و بررسی های دندانپزشکی در دوره‌های ۶ ماهه را از دست ندهید

اگر نیاز به خدمات ارتودنسی دارید یا به اطلاعات بیشتری برای درمان دهان و دندان خود نیاز دارید می‌توانید از طریق شماره های سایت با ما در ارتباط باشید و برای رزرو وقت اقدام کنید.