اگر ریتینر شما گم شد چه باید بکنید؟
می 29, 2022
دیباند یا برداشتن براکت ارتودنسی از روی دندان
جولای 4, 2022

بریس ها نوعی ابزار درمان ارتودنسی هستند که از اعمال فشار برای تنظیم موقعیت دندان ها و فک ها استفاده می کنند. آنها می توانند به جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان و مشکلات فک کمک کنند.

هنگامی که بریس ها را دریافت می کنید، براکت های کوچکی روی دندان های شما چسبانده می شوند. یک سیم از داخل براکت ها عبور می کند و به دندان های پشت شما محکم می شود. این سیم به صورت دوره ای تنظیم می شود تا به حرکت تدریجی دندان ها و فک شما به موقعیت جدید کمک کند.

اگر در نظر دارید که از بریس ها استفاده کنید، یا در حال حاضر آنها را داشته باشید، ممکن است چیزهایی در مورد ابزاری به نام پاور چین شنیده باشید. پاور چین یک زنجیر الاستیک است که ارتودنتیست شما می تواند از آن برای اعمال نیروی اضافی استفاده کند.

به خواندن این مطلب ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد پاور چین ها، که ممکن است به آنها احتیاج داشته باشید، کسب کنید.

پاور چین چیست؟

به طور معمول، از بندهای الاستیک کوچکی به نام لیگاچور برای نگه داشتن سیم فلزی بریس های شما در جای خود داخل براکت ها استفاده می شود. در این حالت، هر براکت لیگاچور خاص خود را دارد.

پاور چین از تعداد زیادی حلقه های الاستیک متصل به هم تشکیل شده است، که به آن ظاهر زنجیره ای- مانند می دهد. هنگامی که یک پاور چین روی بریس های شما اعمال می شود، جایگزین لیگاچورهای تکی می شود و می تواند چندین براکت را به هم وصل کند.

پاور چین  در ارتودنسی

پاور چین در ارتودنسی

پاور چین ها چه کاری انجام می دهند؟

بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از مزایای احتمالی استفاده از پاور چین ها با بریس ها.

پاور چین ها چند کاره هستند.

از پاور چین ها می توان برای رفع انواع نیازهای درمانی، به همراه بریس ها استفاده کرد:

  • بستن فاصله بین دندان ها، مانند فواصل موجود پس از کشیدن دندان
  • ایجاد فواصل یکسان بین دندان ها
  • تراز کردن دندان های کج
  • دندان های چرخیده
  • اصلاح میدلاین دندانی (خط وسط دندان ها)

برخی از دندان های شما ممکن است با یک پاور چین به یکدیگر وصل شده باشند، در حالی که بقیه دندان ها ممکن است از لیگاچورهای تکی استفاده کنند. به این ترتیب، ارتودنتیست شما می تواند برای رفع نیازهای مختلف درمان در مناطق مختلف دهان شما عمل کند.

مانند لیگاچورهای تکی، پاور چین ها نیز در رنگ های مختلفی عرضه می شوند.

آنها نیروی بیشتری اعمال می کنند.

پاور چین ها نسبت به لیگاچورهای تکی قوی تر هستند. ارتودنتیست شما در صورت لزوم می تواند از آنها برای اعمال نیروی بیشتر روی یک منطقه استفاده کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت چیست

اعمال آنها آسان است.

استفاده از پاور چین روی بریس های شما نسبتاً ساده است. ارتودنتیست شما ابتدا لیگاچورهای تکی را از روی براکت های شما بر می دارد. سپس آنها را با حلقه های پاور چین جایگزین می کنند.

پاور چین ها روی یک قرقره توزیع می شوند. به همین دلیل، ارتودنتیست شما می تواند به راحتی طول پاور چینی که برای بریس های شما نیاز دارد را کاهش دهد.

پاور چین  در ارتودنسی

پاور چین در ارتودنسی

خطرات و عوارض جانبی

نیرویی که توسط پاور چین ها اعمال می شود به مرور زمان کاهش می یابد. این می تواند به دلیل عواملی مانند عوامل زیر باشد:

  • نوع پاور چین
  • ماده خاصی که از آنها ساخته شده است
  • حرکت، به دلیل مواردی مانند جویدن غذا یا جابجا شدن دندان ها
  • عوامل محیطی داخل دهان شما، مانند دما، رطوبت و تماس با بزاق

به همین دلیل، گاهی اوقات لازم است ارتودنتیست پاور چین شما را تعویض کند. این کار را می توان در طول مراجعه برای تنظیم بریس ها انجام داد.

به طور کلی، خطرات پاور چین ها شبیه داشتن بریس ها هستند. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بیماری لثه: غذا می تواند داخل و اطراف بریس های شما گیر کند. هنگامی که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاک نشود، می تواند منجر به تشکیل پلاک شود، که پس از مدتی می تواند باعث تحریک و التهاب لثه های شما شود.
  • پوسیدگی دندان: تشکیل پلاک همچنین می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها شود. این می تواند شامل اولین مرحله پوسیدگی دندان (دمینرالیزیشن demineralization) یا پیشرفت شکل گیری حفره باشد.
  • ریشه های کوتاه دندان: ریشه ها دندان های شما را به طور محکم داخل فک شما نگه می دارند. از آنجا که بریس ها به تدریج دندان های شما را حرکت می دهند، نسبت به کسی که از بریس ها استفاده نکرده است، ممکن است ریشه های دندان های شما کوتاه تر باشند. این می تواند باعث شود از پایداری دندان های شما کاسته شود.
  • هدر رفتن اصلاحات انجام شده: گرچه بریس ها با پاور چین ها می توانند به همراستا کردن دندان ها و فک کمک کنند، اگر پس از برداشتن بریس های خود، با دقت از نگهدارنده یا ریتینر خود استفاده نکنید، ممکن است اثر اصلاحی آنها را از دست دهید.
پاور چین  در ارتودنسی

پاور چین در ارتودنسی

آیا پاور چین ها درد دارند؟

گاهی اوقات، برای تنظیم بریس های خود به ارتودنتیست مراجعه خواهید کرد. در طی این جلسه، سیمی که از روی براکت های شما عبور می کند محکم می شود تا فشار بیشتری اعمال شود. این به دندان های شما اجازه می دهد تا به تدریج به سمت موقعیت های جدید حرکت کنند.

در طول یکی از این جلسات تنظیم، یک پاور چین نیز می تواند تعویض، یا به بریس های شما اضافه شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، ارتودنتیست لیگاچورهای تکی موجود روی براکت های شما را با حلقه های پاور چین تعویض می کند.

طبیعی است که بعد از تنظیم بریس ها، درد یا ناراحتی را تجربه کنید، از جمله بعد از افزودن یا تعویض پاور چین. این به طور معمول فقط برای چند روز پس از تنظیم طول می کشد.

شما با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) و استامینوفن (Tylenol) می توانید درد ناشی از بریس ها یا پاور چین خود را کاهش دهید.

توجه: گرچه دیگر داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) و ناپروکسن (Aleve) ممکن است انتخاب های خوبی به نظر برسند، اما در واقع حرکت دندان ها را کند می کنند و باید از مصرف آنها اجتناب کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دهانشویه در سلامتی دندان ها

چه افرادی به پاور چین ها نیاز دارند؟

بسیاری از افراد هنگامی که جوان تر هستند، بریس ها را دریافت می کنند، که می تواند شامل پاور چین ها نیز باشند. این به طور معمول بین سنین 8 تا 14 سالگی است. استخوان های صورت افراد در این گروه سنی هنوز در حال رشد هستند، که باعث می شود حرکت دندان ها آسان تر باشد.

با این حال، افراد بزرگسال نیز می توانند بریس ها و پاور چین ها را دریافت کنند. در حقیقت، حدوداً از هر 5 نفر که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، یک نفر از آنها بالای 21 سال است.

از پاور چین ها می توان در موقعیت های مختلفی استفاده کرد. آنها اغلب برای بستن شکاف یا فاصله بین دندان ها، یا به طور کلی، برای اطمینان از فاصله یکسان بین دندان ها استفاده می شوند. همچنین می توان از آنها برای کمک به تراز بهتر دندان ها و فک استفاده کرد.

در پایان روز، اینکه آیا از پاور چین استفاده می شود یا خیر، به نیازهای درمانی فردی شما بستگی دارد. ارتودنتیست شما می تواند تراز دندان ها و فک شما را ارزیابی کند تا مشخص کند که آیا به بریس، با پاور چین ها یا بدون آنها، نیاز دارید یا خیر.

چه مدت باید از پاور چین ها استفاده کرد؟

بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، اکثر افراد به مدت 1 تا 3 سال از بریس ها استفاده می کنند. مدت زمان دقیقی که از بریس ها استفاده می کنید می تواند به وضعیت فردی شما بستگی داشته باشد.

به همین ترتیب، مدت زمانی که نیاز است از پاور چین ها استفاده کنید، بسته به طرح درمان شما می تواند متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است به مدت چند هفته نیاز به استفاده از پاور چین ها داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است چندین ماه آنها را داشته باشند.

پاور چین  در ارتودنسی

پاور چین در ارتودنسی

انواع پاور چین ها برای بریس

به طور کلی، سه نوع مختلف پاور چین برای بریس ها وجود دارد، که عبارتند از:

  • بسته: در این نوع پاور چین ها هیچ فضایی بین حلقه ها وجود ندارد. در عوض، هر حلقه مستقیماً به حلقه بعدی در زنجیره متصل می شود. این نوع پاور چین به تک تک براکت ها متصل می شود.
  • کوتاه: در این نوع پاور چین، هر حلقه در زنجیره، با فاصله کوتاهی جدا می شود. یک پاور چین کوتاه به صورت یکی در میان روی براکت ها متصل می شود.
  • بلند: در این نوع پاور چین، حلقه های پاور چین با فاصله ای حتی طولانی تر از هم جدا می شوند. آنها به صورت سه تا در میان به براکت ها متصل می شوند.

اینکه از چه نوع پاور چینی استفاده می شود، به برنامه درمانی شما بستگی خواهد داشت. این امکان وجود دارد که انواع مختلفی از پاور چین ها در مراحل مختلف درمان شما استفاده شوند.

نحوه مراقبت از پاور چین ها

مراقبت از بریس ها و پاور چین ها بسیار مهم است. برای انجام این کار:

بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.

غذا می تواند در اطراف بریس ها و پاور چین شما انباشته شود، و منجر به تشکیل پلاک شود. سعی کنید بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید. اگر قادر به مسواک زدن دندان های خود نیستید، دهان خود را با آب بشویید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  َشل شدن و شکستن براکت ارتودنسی

به آرامی مسواک بزنید.

از مسواک با فرچه نرم استفاده کنید. برای کاهش فشار روی بریس ها و پاور چین، سعی کنید با ملایمت برخورد کنید.

نخ دندان بکشید.

نخ دندان کشیدن، علاوه بر زدودن مواد غذایی از بین دندان های شما، همچنین به زدودن مواد غذایی از کنار بریس ها و پاور چین کمک می کند. می توانید از یک ابزار کوچک به نام فلاس تریدر برای کمک به نخ دندان کشیدن با بریس ها استفاده کنید.

بعد از تمیز کردن آبکشی کنید.

شستشوی کامل دهان بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند به سست کردن بیشتر ذرات مواد غذایی سرسخت کمک کند. می توانید با آب یا دهانشویه های بر پایه بر فلوراید دهان را شستشو دهید.

بریس های خود را در آینه بررسی کنید.

بعد از تمیز کردن دندان های خود، بریس ها و پاور چین خود را با دقت در آینه بررسی کنید. مراقب براکت ها یا هر منطقه ای که سست یا آسیب دیده به نظر می رسد باشید.

از خوردن انواع خاصی از مواد غذایی اجتناب کنید.

برخی از انواع مواد غذایی به احتمال زیاد به بریس ها و پاور چین شما آسیب می رسانند. هدف خود را پرهیز از خوردن انواع غذاهای زیر قرار دهید:

  • خوراکی های چسبناک. خوراکی های چسبناک می توانند به بریس ها و پاور چین شما گیر کنند و باعث کشیدگی آنها شوند.
  • خوراکی های سفت. گاز زدن خوراکی های سفت، مانند سیب یا بلال، می تواند منجر به شکستن بریس یا پارگی پاور چین شما شود.
  • خوراکی های حاوی قند زیاد. خوراکی هایی که حاوی قند زیادی هستند می توانند تشکیل پلاک را افزایش دهند.
پاور چین  در ارتودنسی

پاور چین در ارتودنسی

اگر پاور چین بریس شما پاره شد، چه کاری باید انجام دهید؟

امکان پاره شدن پاور چین شما وجود دارد. این می تواند در هر نقطه در امتداد زنجیره اتفاق بیفتد. این احتمال وجود دارد که هنگام تمیز کردن دندان های خود، متوجه پارگی شوید.

فوراً با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. این مهم است، زیرا پارگی در پاور چین شما می تواند از اثر بخشی آن بکاهد و به طور بالقوه روی درمان ارتودنسی شما تأثیر بگذارد.

این احتمال وجود دارد که برای تعویض پاور چین خود به ارتودنتیست مراجعه کنید. این می تواند در یک ویزیت کوتاه انجام شود.

سخن پایانی

پاور چین ها از یک ماده الاستیک ساخته شده اند و از تعداد زیادی حلقه های به هم متصل تشکیل شده است. آنها به بریس ها افزوده می شوند تا نیروی بیشتری را روی ناحیه خاصی از دهان وارد کنند. آنها اغلب برای بستن شکاف بین دندان ها استفاده می شوند، اما همچنین می توانند به تراز کردن دندان ها و فک کمک کنند.

از آنجا که نیرویی که یک پاور چین اعمال می کند با گذشت زمان کاهش می یابد، ارتودنتیست شما باید مرتباً آنها را تعویض کند. با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه می توان درد یا ناراحتی ناشی از پاور چین جدید را کاهش داد.

وقتی بریس ها را همراه با پاور چین ها دارید، بهداشت خوب دهان و دندان مهم است. همیشه بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهان را شستشو دهید. اگر در هر زمان متوجه پارگی در پاور چین خود شدید، در اولین فرصت با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code