لق شدن دندان های ارتودنسی شده و عوارض آن
اکتبر 27, 2021
چگونه در زمان ارتودنسی دندان ها، هپاتیت خود را کنترل کنیم؟
نوامبر 10, 2021

در همین ابتدا لازم است با معنای دقیق دهانشویه آشنا شویم. دهانشویه در حقیقت ماده ای است به شکل مایع که به پاکسازی دهان و دندان ها کمک می کند. در این مایع مقداری مواد ضد باکتری وجود دارد که به سلامت دندان ها کمک می کند. در برخی موارد به دهانشویه ها مقداری طعم دهنده اضافه می کنند تا دهان خوشبو شود. طعم دهنده ها و رایحه افزوده شده به دهانشویه ها معمولا از نوع نعنایی می باشند. جالب است بدانید در برخی از آن ها مقدار اندکی الکل وجود دارد. دقت کنید، گفتیم فقط در برخی از آن ها الکل وجود دارد نه همه آن ها؛ اما دهانشویه تا چه حد می تواند به سلامت دندان ها کمک کند؟ با ما همراه باشید تا در ادامه مطالب مفیدی در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

نقش دهانشویه در سلامتی دندان

نقش دهانشویه در سلامتی دندان

آیا تمام افراد در استفاده از دهانشویه مجاز هستند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر. تمامی افراد نمی توانند از دهانشویه های موجود در داروخانه ها استفاده کنند. تعدادی از افراد هستند که فقط با نسخه دندانپزشک می توانند از دهانشویه استفاده کنند، در غیر این صورت عوارض جانبی بدی را متحمل خواهند شد. در این جا لازم است موضوع وجود الکل در دهانشویه ها را باز کنیم. در حقیقت الکل نمی تواند به عنوان ضدعفونی دندان ها مورد استفاده قرار بگیرد و تنها نقش آن در دهانشویه ها نگهدارنده بودن مواد داخل دهانشویه می باشد. از این رو می تواند دندان های برخی افراد را دچار حساسیت کند. عده ای از افراد ممکن است با استفاده از دهانشویه های حاوی الکل دچار تحریک و تورم زخم های پوستی داخل دهانشان شوند و از این قضیه رنج ببرند. دهانشویه ای که حاوی موادی چون سدیم لوریل سولفات باشد نیز ممکن است سبب ایجاد زخم در داخل دهان افراد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نه تنها دهانشویه بلکه خمیردندان هایی که حاوی سدیم لوریل سولفات هستند نیز می توانند سبب ایجاد زخم در داخل دهان افراد شوند. حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که افراد تحت درمان شیمی درمانی به هیچ عنوان از دهانشویه های حاوی سدیم لوریل سولفات استفاده نکنند. علاوه بر این دهانشویه در بسیاری از افراد سبب خشکی دهان خواهد شد. به این‌گونه افراد استفاده از دهانشویه هایی حاوی فلوراید توصیه می شود. در برخی افراد دهانشویه سوزش و درد را به افراد منتقل خواهد کرد.

نقش دهانشویه در سلامتی دندان

نقش دهانشویه در سلامتی دندان

دهانشویه های بدون الکل چه عوارضی به همراه خواهند داشت؟

این موضوع که فقط دهانشویه های حاوی الکل برای افراد مشکل ساز هستند موضوعی اشتباه است. در این جا به شما ثابت خواهیم کرد که دهانشویه بدون الکل نیز ممکن است در افراد حساسیت ایجاد کند. دهانشویه ها چه در مدل بدون الکل باشند و چه در مدل الکل دار باشند قادر خواهند بود تعدادی از باکتری های دهان شما را حذف کنند. اگر باکتری های حذف شده همگی مضر باشند این برای دندان ها بسیار مفید خواهد بود؛ اما متأسفانه این طور نیست. برخی از باکتری های حذف شده توسط دهانشویه ها میکروبیوم دهان نام دارند و وجودشان برای حفظ سلامت دهان و دندان لازم است. از این جهت دهانشویه می تواند سبب آسیب به دندان ها شود. در برخی افراد دهانشویه بر روی دندان هایشان لکه هایی ایجاد می کنند. این موضوع بسیار زننده و ناخوشایند خواهد بود.

نقش دهانشویه در سلامتی دندان

نقش دهانشویه در سلامتی دندان

چرا باید از دهانشویه استفاده کنیم؟

در ظاهری ترین موضوع باید بگوییم که دهانشویه به دندان ها حالت سبکی و تنفس می دهند. اگر طبق فرمولاسیون صحیح و پزشکی از دهانشویه استفاده کنیم می توانیم از بسیاری از بیماری های مربوط به لثه جلوگیری کنیم. علاوه بر این استفاده صحیح از دهانشویه سبب کاهش تجمع پلاکت های مضر دندان ها خواهد شد. استفاده از دهانشویه سبب روشن شدن رنگ دندان ها خواهد شد. با این حال توصیه می کنیم به هیچ عنوان دهانشویه را جایگزین نخ دندان و مسواک نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  با انجام این کارها مدت درمان ارتودنسی را کوتاه تر کنید!

حد نرمال استفاده از دهانشویه

همان طوری که در متن فوق اشاره شد استفاده بیش از حد از دهانشویه سبب از بین رفتن میکروبیوم دهان می شود. برخی از افراد دهانشویه را با خوشبو کننده دهان اشتباه گرفته اند و آن را به صورت مداوم استفاده می کنند. به شما توصیه می کنیم در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر مصرف دهانشویه را محدود کنید و مراقب دندان های خود باشید.

در صورتی که دهان شما پس از مصرف دهانشویه دچار زخم هایی متورم شد باید مصرف آن را قطع کنید. در برخی افراد دهانشویه می تواند سبب خونریزی لثه شود. خشک شدن دهان و کاهش بزاق دهان از جمله مواردی است که لازم است افراد در استفاده از دهانشویه شان احتیاط کنند. اگر فردی به هنگام مسواک زدن سوزش یا دردی احساس کرد بهتر است دیگر از دهانشویه استفاده نکند. بروز لکه و تغییر رنگ دندان ها نیز از جمله مواردی است به فرد در مورد استفاده از دهانشویه هشدار می دهد.

نقش دهانشویه در سلامتی دندان

نقش دهانشویه در سلامتی دندان

دهانشویه و جایگزین های آن

در بالاتر ذکر شد که به هیچ عنوان دهانشویه را جایگزین نخ دندان و مسواک نکنید؛ اما اگر عکس این موضوع اتفاق بیفتد مشکلی به همراه نخواهد داشت. به عنوان مثال شما می توانید در روز دوبار مسواک بزنید و پس از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید. این کار سبب می شود از عوارض احتمالی استفاده از دهانشویه نیز دور بمانید. شما می توانید دهانشویه را جهت جلوگیری از عفونت های مربوط به لثه و دهانتان استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع درمان ارتودنسی

کلام آخر

به طور کلی می توان گفت دهانشویه هیچ گونه ضرری برای دهان و دندان افراد نخواهد داشت مگر در موارد خاص که در آن مواقع به مشورت با دندانپزشکی حرفه ای نیاز خواهید داشت. شما می توانید با مشورت دندانپزشک خود،  از دهانشویه برای پاکسازی دندان هایتان استفاده کنید. لازم است بدانید افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند یا به طور مداوم نگران سلامت دندان های خود هستند باید با دندانپزشک خود مشورت کنند سپس اقدام به استفاده از دهانشویه نمایند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code