آیا داشتن دندان های روی هم نشانه خوش شانسی است؟
ژوئن 23, 2024
آیا دندان های عقل در هر سنی امکان بیرون آمدن دارند؟
آگوست 5, 2024

برای افراد بزرگسال بسیار شایع است که ترکیبی از دندان های دائمی و شیری در دهان خود داشته باشند. دندان های شیری ردیف پایین اغلب می افتند و دیرتر از دندان های فک بالا با دندان های دائمی جایگزین می شوند. اگر دندان های فک پایین شما هنوز شبیه دندان های کودکی شما هستند، سعی کنید زیاد نگران این موضوع نباشید. چندین دلیل قابل درک وجود دارد که چرا دندان های سفید مرواریدی شما ممکن است در کودکی گیر کرده باشند و چه کاری می توانید برای کمک به این وضعیت انجام دهید.

رشد معمولی دندان ها

برای درک اینکه چرا دندان های فک پایین شما ممکن است با تأخیری به نظر برسند، بررسی رشد طبیعی دندان ها کمک می کند. در اینجا مروری خواهیم داشت بر برنامه رویش معمول دندان های شیری و دائمی:

  • سن 6 تا 8 ماهگی – اولین دندان های شیری (پیشین) بیرون می آیند.
  • سن 16 تا 22 ماهگی – تمام 20 دندان شیری بیرون آمده اند.
  • سن 6 تا 7 سالگی – دندان های مولر اول دائمی و دندان های پیشین مرکزی بیرون می آیند.
  • سن 7 تا 8 سالگی – دندان های پیشین لترال دائمی جایگزین نمونه های شیری می شوند.
  • سن 9 تا 12 سالگی – دندان های نیش های دائمی درست در قسمت انتهایی بایت نوزاد می رویند.
  • سن 10 تا 12 سالگی – دندان های پرمولرها دائمی جایگزین دندان های مولر کودک می شوند.
  • سن 17 تا 21 سالگی – دندان های مولر دوم دائمی از پشت دندان های مولر اول بیرون می آیند.
  • سن 17 تا 25 سالگی – دندان های مولر سوم دائمی (دندان های عقل) آخرین دندان هایی هستند که می رویند.

همانطور که مشاهده می کنید، صاحب یک مجموعه کامل از دندان های دائمی شدن سال ها طول می کشد. داشتن ترکیبی از دندان های بالغ و شیری برای یک جوان کاملاً طبیعی است. دندان های فک پایین اغلب از دندان های فک بالایی عقب می مانند، بنابراین بویژه ممکن است لبخند فک پایین شما کودکانه به نظر برسد. اما فکر نکنید مشکلی وجود دارد.

دلایل تأخیر در دندان های دائمی فک پایین

در اینجا چند توضیح متداول برای اینکه چرا دندان های فک پایین شما هنوز شبیه دندان های شیری شما هستند آورده شده اند:

رشد دیر هنگام

دندان های دائمی فک پایین ممکن است به سادگی در سمت انتهایی عادی در حال رویش باشند. برنامه رویش بر اساس ژنتیک، جنسیت و عوامل محیطی در افراد مختلف بسیار متفاوت است. در حالی که دندان های دائمی جلوی (پیشین و نیش) فک پایین بیشتر افراد در سنین 6 تا 8 سالگی می رویند، برخی از کودکان تا سن 10 سالگی یا بعد از آن آنها را نمی بینند.

دندان های پرمولر فک پایین اغلب بین 10 تا 12 سالگی ظاهر می شوند، اما در بسیاری از کودکان تا اواسط نوجوانی نمی رویند. تا زمانی که دندان ها در نهایت فشار وارد می کنند، احتمالاً چیزی برای نگرانی وجود ندارد. رشد دندان خود را دنبال کنید و اگر نگران هستید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

دندان های شیری باقی مانده

در برخی موارد، دندان های دائمی به موقع می رویند، اما نمونه های شیری سرسختانه تاریخ انقضاء خود را پشت سر می گذارند. به این حالت احتباس دندان شیری یا دندان های ماندگار می گویند. اغلب این وضعیت برای دندان های نیش فک پایین رخ می دهد، گرچه هر دندان شیری ممکن است باقی بماند.

اتفاقی که رخ می دهد این است که جوانه های دندان دائمی در زیر ریشه دندان های شیری به طور معمول تشکیل می شوند. اما با رشد دندان های دائمی و تلاش برای بیرون آمدن، ریشه های دندان های شیری به طور کامل حل نمی شوند و می افتند. بنابراین دندان های دائمی در زیر نمونه های شیری گیر می کنند که لق نمی شوند و همانطور که انتظار می رود می افتند.

نتیجه یک موقعیت بالقوه ناخوشایند است که در آن دو ردیف دندان در یک فضا روی هم قرار گرفته اند. برای این اتفاق، کشیدن دندان های شیری ماندگار نیاز است تا امکان رویش برای دندان های بالغ فراهم شود و جای مناسب خود را در دهان شما بگیرند.

دلایل تأخیر در دندان های دائمی فک پایین

دلایل تأخیر در دندان های دائمی فک پایین

رشد با تأخیر

به ندرت، تشکیل و رویش دندان های دائمی به طور قابل توجهی به تأخیر رخ می افتد. این می تواند به دلیل ژنتیک، بیماری های دوران کودکی، تغذیه نامناسب، قرار گرفتن در معرض اشعه، داروها یا سایر عوامل مؤثر بر رشد دندان باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت های ارتودنسی سنتی یا اینویزیلاین کدام یک برای نوجوانان مناسب تر است؟

اگر عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس نشان دهد که جوانه های دندان دائمی شما معدنی نشده اند و در سن 6 تا 7 سالگی شروع به رشد نکرده اند، این امر با تأخیر تلقی می شود. سرنخ های دیگر این است که آیا دندان های شیری خود را زودتر از موعد از دست داده اید اما هیچ دندان دائمی به سرعت جایگزین آن نمی شود. اگر مشکوک هستید که دندان های دائمی شما طبق برنامه رشد نمی کنند، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ممکن است به کمک نیاز داشته باشید تا دندان های سفید مرواریدی بالغ خود را نشان دهید.

از دست دادن دندان های دائمی

در برخی شرایط ناگوار، دندان های دائمی به هیچ وجه نمی رویند. این ممکن است ناشی از ناهنجاری های ارثی دندانی باشد یا به این دلیل که نوزادان به دلیل پوسیدگی گسترده یا آسیب های تروماتیک، زودتر دندان های شیری خود را از دست می دهند.

به طور معمول، دندان های دائمی طی چند ماه پس از تولد در زیر دندان های شیری شروع به معدنی شدن می کنند. اما اگر دندان شیری خیلی زود از دست برود یا کنده شود، ممکن است جایگزین دائمی آن هرگز شکل نگیرد. سپس دندان شیری در موقعیتی قرار می گیرد که دندان دائمی باید قرار می گرفت.

دندان های دائمی که وجود ندارند نیاز به جایگزینی با پروتزهای دندانی مانند بریج، ایمپلنت یا پروتز دارند. اینها لبخند شما را احیاء می کنند و جویدن و گفتار مناسب را امکان پذیر می کنند.

عدم درمان حفره ها

پوسیدگی دندان درمان نشده تا حدی می تواند باعث تخریب دندان های شیری شود تا جایی که نتوانند به تنهایی بیفتند. این باعث می شود آنها به جای افتادن برای ایجاد فضا برای دندان های دائمی، سرسختانه در جای خود باقی بمانند.

نکروز پالپ، آبسه و تخریب ریشه دندان شیری از مکانیسم افتادن طبیعی جلوگیری می کند. سپس دندان های شیری سرسخت و از دست رفته مانع رشد سالم و رویش نمونه های جایگزین دائمی در حال رشد در زیر می شوند.

انجام ترمیم دندان یا کشیدن دندان های شیری به شدت پوسیده می تواند به جلوگیری از باقی ماندن دندان کمک کند و امکان رویش صحیح را برای دندان های دائمی فراهم کند. درمان مناسب دندان های کوچک شما به آنها کمک می کند تا ترتیب طبیعی جایگزین شدن با دندان های بزرگ را دنبال کنند.

نشانه هایی که زمان مراجعه به دندانپزشک فرا رسیده است

در صورت مشاهده هر یک از حالات زیر فوراً با دندانپزشک خود مشورت کنید:

  • دندان های شیری خیلی بیشتر از زمان رویش طبیعی دندان های دائمی در موقعیت خود باقی می مانند.
  • دندان های دائمی بر اساس سن و رشد شما بر اساس برنامه زمانی ظاهر نمی شوند.
  • فشردگی، جابجایی، انحراف رو به جلو، شکاف یا ناهماهنگی بین دندان های فک پایین.
  • درد، حساسیت یا تورم در اطراف دندان های دائمی نروییده.
  • ایجاد پاکت در اطراف دندان های شیری.
  • دندان های شیری باقی مانده که مسیر رویش دندان های دائمی را مسدود می کنند یا روی هم قرار گرفته اند که سعی می کنند بیرون بیایند.
  • قرمزی، خونریزی یا التهاب لثه های اطراف دندان های تأخیری.
  • الگوی رویش نامتقارن یا ناهموار در مقایسه با طرف دیگر.

دندانپزشک ابزارهای تصویربرداری مانند رادیوگرافی بایت وینگ با اشعه ایکس، پانورامیک با اشعه ایکس و اسکن CBCT برای تشخیص اینکه در دندان های در حال رشد چه اتفاقی می افتد، دارد. آنها می توانند جوانه های دندان شما را که در زیر لثه پنهان شده اند مشاهده کنند و مشکلات را زود تشخیص دهند. سپس دندانپزشک شما در صورت لزوم می تواند درمان مناسب را توصیه کند. برای رسیدن به نتایج ایده آل بهتر است زودتر به دندانی که با تأخیر روییده یا مشکل ساز است رسیدگی کنید.

درمان هایی برای بیرون آوردن دندان های دائمی فک پایین

اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که تأخیر در رشد دندانی شما به مداخله نیاز دارد، در اینجا چند روش درمانی رایج وجود دارند:

نظارت

اگر تصویربرداری نشان دهد که جوانه های دندان های دائمی شما طبیعی به نظر می رسند اما فقط به زمان بیشتری برای بلوغ و رویش نیاز دارند، ممکن است دندانپزشک شما نظارت دوره ای را توصیه کند. آنها از شما می خواهند که با توجه به رشد دندان ها هر 3 تا 6 ماه یکبار برای معاینه مراجعه کنید.

تا زمانی که دندان ها روی مسیر خود باقی می مانند، تنها دادن زمان اضافی به آنها برای بیرون آمدن ممکن است تمام چیزی باشد که لازم است. اما نظارت تضمین می کند که در صورت بروز مسائلی مانند نهفتگی یا هم ترازی ضعیف، به سرعت به آنها رسیدگی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چگونه می تواند به تنفس دهانی کمک کند؟

کشیدن دندان شیری

اگر دندان های شیری به مدت طولانی باقی بمانند و به نظر برسد که مانع رویش دندان های دائمی شده اند، معمولاً کشیدن توصیه می شود. این شامل بی حس کردن ناحیه با بی حسی موضعی و سپس کشیدن آرام دندان شیری و ریشه آن است.

گاهی اوقات، از سر راه برداشتن مانع دندان شیری پایدار، به سادگی این امکان را فراهم می کند تا پس از آن نمونه دائمی به طور طبیعی به موقعیت خود منتقل شود. در غیر این صورت ممکن است به راهنمایی ارتودنسی اضافی نیاز باشد.

درمان هایی برای بیرون آوردن دندان های دائمی فک پایین

درمان هایی برای بیرون آوردن دندان های دائمی فک پایین

برداشتن بافت پوششی و باندینگ دندان های نهفته

اگر عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس نشان دهد که دندان های دائمی درون استخوان گیر کرده اند و دندان های شیری مسیر آنها را مسدود کرده اند، برداشتن بافت پوششی با جراحی و باندینگ ممکن است به هدایت آنها در محل کمک کند. دندانپزشک بافت لثه را برش می دهد و به اندازه کافی استخوان را جدا می کند تا دندان دائمی نهفته را نمایان کند.

سپس یک براکت یا ضمیمه ارتودنسی را روی دندان قرار می دهند و یک زنجیر، فنر یا بریس را برای کمک به کشیدن آن به سمت بیرون و در راستای هم تراز با دندان های دیگر به آن وصل می کنند. دندان نهفته اساساً به بیرون کشیده می شود تا به درستی بروید.

ابزارهای دندانپزشکی

برای مجموعه ای از مشکلات ارتودنتیک، دندانپزشک اطفال یا متخصص ارتودنسی ممکن است از ابزارهای سفارشی در دهان استفاده کنند. نگهدارنده های متحرک، ابزار هربست، پالاتال اکسپندر (وسیع کننده های کام) یا بریس های ثابت، همگی می توانند دندان های با تأخیر را به موقعیت بهتری هدایت کنند.

این ابزارها فشار ملایمی به دندان ها و ساختارهای استخوانی وارد می کنند تا رشد و تراز مناسب دندان ها را تقویت کنند. آنها از مسائلی مانند فشردگی و کراس بایت که داشتن الگوی بایت سالم و فانکشنال را تضعیف می کند، جلوگیری می کنند.

ترمیم دندان

درمان حفره ها و سایر مشکلات دندان شیری می تواند به اطمینان از افتادن طبیعی کمک کند. با پر کردن یا قرار دادن روکش روی دندان های شیری آسیب دیده باعث از بین رفتن عفونت می شود و ریشه ها را تقویت می کند. این ممکن است این امکان را برای جایگزین های دائمی فراهم کند تا زمانی که دندان های شیری در نهایت افتادند، به طور طبیعی بیرون بیایند.

پالپوتومی حیاتی یا درمان عصب می تواند به نجات دندان های شیری عفونی کمک کند تا زمان رشد دندان های دائمی را بخرند. تثبیت دندان های شیری از ایجاد شکاف جلوگیری می کند و فضایی را برای رویش دندان های دائمی حفظ می کند.

جایگزینی با دندان مصنوعی

اگر تعدادی از دندان ها به صورت مادرزادی وجود نداشته باشند یا آسیب دیدگی آنها فراتر از ترمیم شدن باشد، پروتزهایی مانند بریج، ایمپلنت یا دندان مصنوعی می توانند جایگزین آنها شوند. اینها تا زمانی که دندان های دائمی رشد کنند لبخند شما را حفظ می کنند یا اگر هرگز تشکیل نشدند به عنوان جایگزین دندان دائمی لبخند شما را احیاء می کنند.

با صبر، تلاش و هدایت ارتودنتیک مناسب، اکثر موارد تأخیر در رشد دندان با درمان جزئی برطرف می شود. اما اگر مشکلات همچنان ادامه داشتند، مراجعه سریع به دندانپزشک برای مشاوره ضروری است.

گزینه های زیادی برای کمک به دندان های سفید مرواریدی دائمی شما در موقعیت مطلوب وجود دارند. به لبخند زدن ادامه دهید و اجازه دهید تیم دندانپزشکی شما را راهنمایی کند.

اثرات رشد با تأخیر دندان های فک پایین

رشد غیر طبیعی دندان ها در صورت عدم درمان مناسب می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود، از جمله:

  • ناهماهنگی و فشردگی پیشرونده با رشد شما
  • تداخل اکلوزال و مشکلات تقارن بایت
  • از دست دادن زود هنگام یا سایش بیش از حد دندان های شیری باقی مانده
  • انباشته شدن بیشتر پلاک و تارتار در اطراف دندان هایی که رشد با تأخیر دارند
  • افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال
  • درد فک، مشکلات TMJ، و مشکل جویدن یا گاز گرفتن
  • تغذیه نامناسب به دلیل درد دندان یا مشکل در جویدن
  • اختلالات گفتاری که به درمان نیاز دارند
  • عزت نفس و اعتماد به نفس پایین به دلیل ظاهر لبخند
  • اضطراب و اجتناب از مراقبت های دندانی به دلیل خجالت کشیدن

خوشبختانه، تشخیص زود هنگام و درمان رویش با تأخیر دندان ها از بروز اکثر اثرات منفی جلوگیری می کند. انجام معاینات منظم دندانپزشکی و پیروی از طرح درمان توصیه شده توسط دندانپزشک شما منجر به بروز نتایج بسیار بهتری می شود.

مراقبت از دندان های در حال رشد

همانطور که منتظر رویش دندان های دائمی خود هستید، بهداشت عالی دهان و دندان و انتخاب های غذایی هوشمندانه می تواند به محافظت از لبخند شما کمک کند. این نکات را برای مراقبت از دندان های سفید مرواریدی خود دنبال کنید:

  • دو بار در روز با مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید.
  • روزانه بین دندان ها را با نخ دندان یا پاک کننده های بین دندانی تمیز کنید.
  • از مسواک زدن تهاجمی خودداری کنید و نسبت به دندان های دردناک یا در حال رویش با ملایمت برخورد کنید.
  • با دهانشویه ضد میکروب مورد تأیید ADA دهان را شستشو دهید.
  • یک رژیم غذایی سالم برای دندان ها، کم قند، اسید و کربوهیدرات های تصفیه شده استفاده کنید.
  • از خوردن مداوم میان وعده ها خودداری کنید و غذاهای شیرین را فقط به وعده های غذایی محدود کنید.
  • در طول روز با آب هیدراته بمانید.
  • هر مکملی که دندانپزشک برای سلامت دندانی توصیه می کند را مصرف کنید.
  • به طور منظم برای معاینه، گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس و پاکسازی تخصصی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان که دندانپزشک شما برای رعایت در خانه به شما داده است را دنبال کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حل مشکلات جزئی دندان ها با اسپرینگ ریتینر یا نگهدارنده فنری

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح روزانه، انتخاب های غذایی هوشمندانه، قرار گرفتن در معرض فلوراید و مراجعات منظم به دندانپزشک به قوی و عاری از پوسیدگی نگه داشتن دندان ها کمک می کند. این همچنین این امکان را برای دندان های دائمی شما فراهم می کند تا در محیطی تمیز و سالم ظاهر شوند.

چه زمانی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به سرعت با متخصص ارتودنسی مشورت کنید:

  • به نظر می رسد تراز بایت شما درست نیست یا فک شما به درستی به هم نمی رسد.
  • شما دارای فشردگی، فاصله یا موقعیت های کج در دندان های دائمی خود هستید.
  • دندان های شیری همچنان در کنار دندان های دائمی باقی می مانند.
  • دندان های دائمی از دست رفته یا نهفته هستند.
  • دندان ها بدون ترتیب یا زودتر از موعد در حال رویش هستند.
  • ساییدن، فشردن یا سایش غیر طبیعی دندان ها.

ارتودنتیست ها آموزش های تخصصی پیشرفته ای برای تشخیص و درمان تأخیر در رشد دندان ها دیده اند. آنها می توانند طرح های درمانی شخصی سازی شده را برای هدایت رویش و تراز دندان های دائمی شما ایجاد کنند.

بریس ها و الاینرهای شفاف ممکن است گزینه هایی ممکن باشند. سایر ابزارهای ارتودنسی می توانند به ایجاد فضا یا کشش برای دندان های گیر کرده کمک کنند تا در موقعیت بهتری قرار بگیرند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، زودتر به ارتودنتیست مراجعه کنید. مداخله زود هنگام از نیاز به درمان گسترده تر در آینده جلوگیری می کند.

چه زمانی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

چه زمانی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

سؤالات متداول

در اینجا به برخی از سؤالات متداول در مورد رویش دیر هنگام دندان های فک پایین پاسخ داده شده است:

آیا دندان های من اگر دیر برویند ضعیف تر یا مستعد پوسیدگی هستند؟

نه الزاماً. تا زمانی که تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نشان می دهند که جوانه های دندان های دائمی طبیعی به نظر می رسند، رویش دیر هنگام جای نگرانی ندارد. دندان ها پس از رویش کامل دیر هنگام، باید سالم و قوی باشند. اما مطمئن شوید که به خوبی از آنها مراقبت می کنید، زیرا دندان های در حال رویش می توانند در برابر پوسیدگی آسیب پذیر باشند.

اگر هنوز چند دندان شیری داشته باشم می توانم بریس بگیرم؟

بله، درمان ارتودنسی اغلب حتی با ترکیبی از دندان های شیری و دائمی امکان پذیر است. بریس ها می توانند دندان های دائمی را در موقعیت اطراف دندان های شیری تا زمانی که برای کشیدن آماده شوند هدایت کنند. دندان های شیری باقی مانده در زمان مناسب کشیده می شوند.

برای دندان درد ناشی از فشردگی چه باید کرد؟

اگر دندان های شما به دلیل فشردگی، مسدود شدن مسیر رویش آنها یا مشکلات دیگر درد دارند، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند مشخص کنند که آیا دندان های شیری به کشیدن نیاز دارند یا ارتودنسی مداخله گر ممکن است فشار را کاهش دهد. عدم درمان فشردگی منجر به بدتر شدن مشکلات می شود.

چگونه می توان به دندان نهفته انگیزه داد تا سریعتر برویند؟

متأسفانه شما نمی توانید دندان را قبل از اینکه از نظر بیولوژیکی آماده شود بیرون بیاورید. روی رعایت دقیق بهداشت، رژیم غذایی سالم و مراجعه منظم به دندانپزشک تمرکز کنید. اما به دندانپزشک خود اجازه دهید تا زمان واقعی رویش را مدیریت کند. تلاش برای در دست گرفتن امور، خطر آسیب به دندان های در حال رشد را به همراه دارد.

اگر دندان های دائمی من هرگز درست شکل نگیرند چطور؟

اگر دندان های دائمی شما به صورت مادرزادی وجود نداشته باشند یا احتمال رویش آنها کم است، دندانپزشک شما در مورد جایگزینی آنها با پروتزهای دندانی صحبت می کند. بریج ها، پارسیل ها، ایمپلنت ها یا پروتزهای مصنوعی می توانند عملکرد جویدن را احیاء کنند و لبخند شما را حفظ کنند. شما گزینه های خوب زیادی دارید حتی اگر برخی از دندان ها رشد نکنند.

نتیجه گیری

تأخیر در رویش دندان های دائمی فک پایین، افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می دهد. با مراقبت و حوصله دندانپزشکی، دندان های سفید مرواریدی دائمی شما باید به سرعت وارد شوند. اگر در مورد رشد دندان های خود نگرانی دارید، برای مشاوره به دندانپزشک و ارتودنتیست خود مراجعه کنید. با راهنمایی آنها، قبل از اینکه متوجه شوید، یک لبخند کاملاً درست و روییده خواهید داشت!

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code