آیا کسی که دندان قروچه می کند می تواند الاینر شفاف ارتودنسی استفاده کند؟
می 27, 2024
کمک درمان ارتودنسی به مشکلات خواب
ژوئن 17, 2024

نخ دندان کشیدن بخش مهمی از مراقبت از دندان ها و لثه ها است. با نخ دندان کشیدن می توان باکتری های پلاک مضر را از بین دندان ها و زیر خط لثه از بین برد، جایی که مسواک زدن نمی تواند به آن دست یابد. با این حال، بسیاری از افراد برای قرار دادن کامل نخ دندان بین تمام دندان های خود با چالش مواجه می شوند. نقاط تماس سفت، دندان های نامرتب و مسائل دیگر می توانند باعث شوند استفاده از نخ دندان به طرز ناامید کننده ای دشوار شود.

وقتی نخ دندان بین دندان های خاصی قرار نمی گیرد، فقط تسلیم نشوید. درک علل و نحوه استفاده از تکنیک های خاص می تواند به شما کمک کند تا آن نقاط مشکل ساز را با موفقیت نخ دندان بکشید. پیدا کردن یک عادت مداوم نخ دندان کشیدن منجر به ایجاد سلامت دندان ها و لثه ها در طولانی مدت می شود.

آناتومی دندان و اهمیت نخ دندان

دندان های شما ساختارهای پیچیده ای هستند که از مواد معدنی و بافت های مختلف تشکیل شده اند. تاج قابل مشاهده با مینا پوشیده شده است، سخت ترین ماده در بدن انسان. زیر آن عاج نرم تری قرار دارد که بخش عمده ای از هر دندان را تشکیل می دهد. ریشه ها دندان ها را درون استخوان فک متصل می کنند و با سمنتوم پوشیده شده اند.

خط لثه درست در جایی که دندان ها با لثه ها برخورد می کنند، آنها را احاطه کرده اند. این محل اتصال بحرانی، حاشیه لثه نامیده می شود. شیار لثه یا فضای بین دندان ها و لثه ها، معمولاً حدود 3 میلی متر زیر خط لثه امتداد می یابد. این شیار کم عمق در اطراف هر دندان، محل به دام افتادن باکتری های پلاک است.

نخ دندان کشیدن یک هدف حیاتی دارد – سطوح دندان های زیر خط لثه و بین دندان ها را تمیز می کند که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند. فرچه ها فقط سطوح خارجی جلویی و جونده را مسواک می زنند. نخ دندان برای خراش دادن باقیمانده ذرات غذا، پلاک و جرم از داخل فضاهای تنگ بین دندان ها نیاز است.

پلاک نادیده گرفته شده بین دندان ها سخت می شود و به جرم دندان تبدیل می شود که تنها با پاکسازی تخصصی می توان آن را زدود. باکتری پلاک باعث التهاب لثه ها می شود که منجر به ژنژیویت و در نهایت منجر به پریودنتیت می شود. تخریب استخوان زیرین در اثر بیماری شدید لثه باعث از دست دادن دندان دائمی می شود. نخ دندان کشیدن دقیق، پلاک را قبل از اینکه کلسیفیه و تبدیل به تارتار سخت تبدیل شود، مختل می کند.

آناتومی دندان و اهمیت نخ دندان

آناتومی دندان و اهمیت نخ دندان

آناتومی چالش برانگیز دندان

پس چرا نخ دندان بین برخی دندان های خاص فرو نمی رود؟ چندین فاکتور آناتومیک وجود دارند که باعث می شوند فرو بردن نخ دندان به درون نقاط تماس تنگ دشوار شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان های فک پایین من هنوز مانند دندان شیری هستند؟

نقاط تماس

نقاط تماس نواحی هستند که دندان های مجاور با یکدیگر تماس دارند. فضای بین پروگزیمال باید 1تا 2 میلی متر عرض داشته باشد. این شکاف فضای کافی را برای لغزش نخ دندان تا زیر نقطه تماس را ایجاد می کند.

با این حال، سطح ناهموار مینا می تواند باعث بوجود آمدن برجستگی ها، برآمدگی ها و فرو رفتگی های نامنظم شود. انحراف های به اندازه میکرون در خطوط دندان های مجاور باعث می شود آنها به خوبی کنار یکدیگر قرار نگیرند. نقاط تماس بسیار سفت، مسیری مسدود ایجاد می کنند که برای فرو بردن نخ دندان به آنها باید تلاش کرد.

روی هم قرار گرفتن یا همپوشانی داشتن دندان ها چالش بزرگ تری ایجاد می کند. بخش هایی از مینا ممکن است روی یکدیگر همپوشانی داشته باشند، و فضای بین پروگزیمال را کامل ببندند. حتی جایی برای قرار دادن نخ دندان وجود ندارد.

سلامت لثه

ژنژیویت، مرحله اولیه بیماری لثه، لثه ها را ملتهب می کند و باعث تورم آنها می شود. لثه های پف کرده و تحریک شده همچنین می توانند مانع رسیدن نخ دندان به شیار لثه شوند. لثه هایی که به شدت تحلیل رفته اند، همچنین باعث باز شدن شکاف بین دندان ها می شوند که موجب به دام افتادن مواد غذایی بیشتری می شود.

رشد بیش از حد لثه بین دندان ها نیز یک مانع ایجاد می کند. یک گوه مثلثی از بافت اضافی لثه، فضای بین دندان ها را پر می کند که پاپیلای بین دندانی نامیده می شود. پاپیلای هیپرتروفی شده که در اثر عادات ضعیف مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیش از حد رشد کرده است می تواند فضای بین پروگزیمال را کاملاً مسدود کند.

تحلیل استخوان

استخوان آلوئولار ریشه های دندان ها را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند. در پریودنتیت، التهاب مزمن باکتریایی، باعث از بین رفتن استخوان زیرین می شود. این امر باعث جدا شدن لثه ها از کنار دندان ها و عقب نشینی آنها می شود، و مقدار بیشتری از ریشه های دندان در معرض دید قرار می گیرد.

برخلاف مینای دندان، سطوح سمنتوم ریشه ناصاف و ناهموار هستند. اصطکاک افزوده شده، روند لغزش نخ دندان در برابر سطوح ریشه که در معرض دید قرار دارند را کند می کند. نخ دندان باید مسیر پیچ در پیچ و دشوار بیشتری را به دنبال خطوط تحلیل رفته لثه ها طی کند.

مال اکلوژن

مال اکلوژن به موقعیت نامناسب و هم ترازی دندان ها اشاره دارد. دندان های فشرده و کج دارای نقاط تماسی هستند که در جهت های اشتباه قرار دارند. دندان های چرخیده و پیچ خورده فضای ناکافی برای عبور نخ دندان به جا می گذارد.

کراس بایت، اوربایت، آندربایت و سایر ناهنجاری های بایت اغلب دارای خطوط غیرطبیعی مینا هستند. نواحی تماس نامنظم مانع رسیدن کامل نخ دندان به هر شکاف بین دندان هایی می شود که بد قرار گرفته اند.

کار دندانپزشکی

روکش ها، بریج ها، ایمپلنت ها، پرکردگی ها و سایر کارهای دندانپزشکی آناتومی دندان ها را تغییر می دهند. نقطه تماس بین ساختار طبیعی دندان و مواد مصنوعی باعث ایجاد نواحی مشکل ساز برای نخ دندان کشیدن می شود. خطوط نامناسب روکش، حاشیه های باز و نقاط تماس بد شکل همگی مانع نخ دندان کشیدن می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان آبسه می کند؟

بویژه ونیرها فضای بین دندان های جلو را به حداقل می رسانند. نگهدارنده های ارتودنتیک و سیم های دائمی که به پشت دندان ها چسبانده شده اند نیز مانع نخ دندان کشیدن می شوند. نخ دندان باید مسیری پیچ در پیچ در اطراف کار دندانپزشکی را طی کند که دسترسی مستقیم بین دندان ها را مسدود می کند.

اهمیت نخ دندان

اهمیت نخ دندان

ابزار و تکنیک های خاص نخ دندان کشیدن

اجازه ندهید آناتومی سخت دندان مانع نخ دندان کشیدن شما شود. این ابزارها و تکنیک های مفید را برای غلبه بر دندان های سرسختی امتحان کنید که نخ دندان بین آنها فرو نمی رود:

  • نخ موم زده – نخ دندان های دارای پوشش موم صاف راحت تر بین نقاط تماس تنگ می لغزند. این موم نخ را برای کاهش اصطکاک، روان می کند.
  • فلاس تریدر – اینها ابزارهای حلقه ای پلاستیکی انعطاف پذیری هستند که نخ را از درون فضاهای باریک عبور می دهند. آنها برای فشار دادن نخ دندان از داخل نقاط تماس تنگ، استحکام ایجاد می کنند.
  • مسواک های بین دندانی – برای دندان های خیلی تنگ، مسواک های بین دندانی مینیاتوری بهتر از نخ دندان تمیز می کنند. مسواک های پرزدار می توانند به عمق بین دندان ها نفوذ کنند. اندازه مسواک را بر اساس فضای بین پروگزیمال خود انتخاب کنید.
  • واتر فلاسر – واتر فلاسرها از جریان های آب تحت فشار برای شستشوی ذرات باقی مانده بین دندان ها استفاده می کنند. تمیز کردن بین دندان ها با واتر فلاسر قبل از نخ دندان کشیدن معمولی می تواند پلاک را از جای خود جدا کرده و نقاط تماس تنگ را باز کند.
  • نخ دندان تحت کشش – کشیدن نخ دندان به صورت محکم از میان نقاط تماس تنگ باعث می شود که نخ دندان راحت تر پاره شود. در حین کشیدن نخ دندان با انگشت اشاره و شست خود کشش ملایمی اعمال کنید.
  • از گیره نخ دندان استفاده کنید – دسته های پلاستیکی نخ دندان با دسته، اهرم و کنترل بهتری را ارائه می دهند. گیره به نخ دندان کشیدن دندان های عقب و نقاطی که دسترسی به آنها دشوار است کمک می کند.
  • به دندانپزشک خود مراجعه کنید – نقاط تماس بسیار تنگ ممکن است به تغییر شکل جزئی توسط دندانپزشک نیاز داشته باشند تا فضای بین دندان ها باز شود. درمان ارتودنسی نیز می تواند دندان های کجی که نخ دندان نمی تواند از میان آنها عوبر کند را، تراز کند.

دستورالعمل قدم به قدم کشیدن نخ دندان

برای زدودن بیشترین میزان پلاک با نخ دندان، تکنیک های مناسب را دنبال کنید:

  • حدود 18 اینچ نخ دندان جدا کنید و انتهای آن را دور انگشتان میانی خود بپیچید. نخ دندان را محکم نگه دارید.
  • با استفاده از انگشتان شست و اشاره، نخ دندان را با حرکات لغزشی ملایم بین دو دندان هدایت کنید. از فرو بردن ناگهانی نخ دندان بین دندان های خود اجتناب کنید.
  • نخ دندان را به شکل C در کنار یک دندان خم کنید. نخ دندان باید دندان را در آغوش بگیرد و وارد خط لثه شود.
  • نخ دندان را بالا و پایین بکشید و کناره دندان را از خط لثه تا تاج بمالید. این کار را روی دندان مجاور تکرار کنید.
  • هر دندان را به طور کامل نخ دندان بکشید، از جمله پشت آخرین دندان های مولر را. از یک قسمت تمیز از نخ دندان استفاده کنید زیرا پلاک را جمع آوری می کند.
  • برای نخ دندان کشیدن دندان های جلوی فک پایین، مچ دست خود را بچرخانید و با زاویه رو به بالا نخ دندان بکشید.
  • قبل از رفتن به سراغ دندان بعدی، تکه های پلاک کنده شده از روی دندان را از نخ دندان بشویید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان حساسیت دندان ناشی از بریس های ارتودنسی

نخ دندان را با احتیاط و با فشار ملایم در امتداد خط لثه بکشید. هدف از بین بردن و زدودن پلاک ها است نه بریدن لثه ها. با تمرین، نخ دندان کشیدن یک یا دو مرتبه در روز بیشتر از 2 تا 3 دقیقه طول نخواهد کشید.

اهمیت بهداشت دهان و دندان

بهداشت خوب دهان و دندان مانع پوسیدگی، بیماری لثه، بوی بد دهان و از دست دادن دندان می شود. زمان می برد تا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باکتری ها را به طور کامل از دهان از بین ببرند. مراحل برای سلامت دهان و دندان عبارتند از:

  • دندان ها را دو مرتبه در روز به طور کامل مسواک بزنید.
  • یک مرتبه در روز، ترجیحاً قبل از خواب، نخ دندان بکشید.
  • برای کاهش باکتری ها از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • محدود کردن غذاها یا نوشیدنی های شیرین که باکتری ها را تغذیه می کنند.
  • دو مرتبه در سال برای معاینه و پاکسازی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نخ دندان کشیدن برخی از دندان ها را صرفاً به این دلیل که احساس می کنید مشکل است، نادیده نگیرید. نخ دندان کشیدن مداوم باعث تغییر شکل بافت لثه می شود و به تدریج فضای بین دندان های تنگ باز می شود. صبورتر باشید و از ابزارهای مخصوص برای تمیز کردن هر دندان استفاده کنید. پشتکار شما با بهبود سلامت دندانی نتیجه خواهد داد.

اهمیت بهداشت دهان و دندان

اهمیت بهداشت دهان و دندان

پرسش های متداول درباره نخ دندان کشیدن

در اینجا به برخی از پرسش های متداول در مورد نخ دندان کشیدن پاسخ داده شده است:

برای هر دندان چه مقدار نخ دندان استفاده کنیم؟

به ازای هر 13 دندان تقریباً 18 اینچ نخ دندان تمیز استفاده کنید. نخ دندان باکتری ها را جمع می کند، بنابراین قسمت های تمیز آن را مرتباً عوض کنید.

چه نوع نخ دندانی بهتر عمل می کند؟

نخ موم زده به راحتی بین دندان های تنگ می لغزد. نخ دندان نواری نرم با کارهای دندانپزشکی سازگاری بیشتری دارد. نخ دندان با کیفیت بالا انتخاب کنید تا نخ کش یا پاره نشود.

چگونه می توان ایمپلنت های دندانی یا بریج های دندانی را نخ دندان کشید؟

با دقت بسیار. از فلاس تریدرها برای قرار دادن نخ دندان در زیر بریج ها استفاده کنید. اطراف ایمپلنت ها را به آرامی نخ دندان بکشید و از ضربه زدن به پست ایمپلنت ها اجتناب کنید. مسواک های بین دندانی نیز کار می کنند.

آیا استفاده از نخ دندان باعث خونریزی لثه می شود؟

در ابتدا آری. لثه های ملتهب به راحتی خونریزی می کنند. اما با نخ دندان کشیدن ملایم منظم، لثه ها تقویت شده و خونریزی متوقف می شود. این چند هفته طول می کشد.

آیا می توان بیش از حد نخ دندان کشید؟

آری، استفاده زیاد از نخ دندان چندین مرتبه در روز باعث تحلیل لثه می شود. سعی کنید یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید و بین هر بار نخ دندان کشیدن، برای بهبودی لثه ها زمان بگذارید.

چرا استفاده از نخ دندان قبل از خواب بسیار مهم است؟

باکتری ها در طول شب پس از آخرین مسواک زدن شما سریع تر تکثیر می شوند. نخ دندان کشیدن پلاک ها را قبل از اینکه به جرم تبدیل شود یا باعث آسیب در طول شب شوند، از بین می برد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code