اجزای براکت ارتودنسی
جولای 12, 2019
روشهای درمان اپن بایت
جولای 30, 2019

با وجود اینکه گزینه‌های مختلفی به عنوان براکت ارتودنسی وجود دارد، اما هنوز هم براکت سرامیکی و براکت فلزی به عنوان محبوب‌ترین گزینه‌ها به کار گرفته می‌شوند. در حقیقت در حال حاضر علم ارتودنسی به جایی رسیده که هیچ اجباری در استفاده از یک نوع براکت ارتودنسی خاص وجود ندارد و شما می‌توانید گزینه‌های شفاف یا گزینه‌های معمولی و سنتی را انتخاب کنید.

براکت به قسمت مکعبی شکل با اندازه کوچکی گفته می‌شود که بر روی دندان‌ها چسبانده شده و به کمک سیم ارتودنسی فشار لازم برای حرکت دندان‌ها را به وجود می‌آورد. نکته‌ای که در مورد براکت ها وجود دارد این است که دیده می‌شوند و بر روی ظاهر فرد تأثیر می‌گذارد. حالا با همین مقدمه کوتاه به سراغ مقایسه براکت سرامیکی و براکت فلزی می‌رویم تا ببینیم که کدام یک از آنها گزینه بهتری است.

مزایا و معایب براکت سرامیکی

 به عنوان گزینه اول به سراغ براکت سرامیکی می‌رویم تا ببینیم که این ابزارها چه امتیازات بزرگ و مناسبی دارند و می‌توانند به چه شکلی بر روند درمان ارتودنسی ما تأثیر گذار باشند:

مزایا: تأثیر کمتری بر روی ظاهر فرد دارند

 براکت های سرامیکی اغلب توسط افراد بزرگسال انتخاب می‌شود، زیرا این براکت ها توجه کمتری نسبت به براکتهای فلزی به خود جلب می‌کنند. براکت سرامیکی از جنس سرامیک ساخته شده که رنگ آن قابل مشاهده نیست و حتی در برخی موارد امکان استفاده از سیم ارتودنسی شفاف وجود دارد که باز هم حالت دیده شدن آن را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه براکت اینویزالاین نیاز به مدت درمان بیشتری دارد، اغلب بیماران ترجیح می‌دهند که از براکت سنتی استفاده کنند و در کنار آن از براکت سرامیکی بهره ببرند. این ابزارها شباهت زیادی به مینای دندان دارند و به همین دلیل کمتر توجه افراد بیننده را به خود جلب می‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دیمون

 

براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

 

 مزایا: درد کمتری دارند

 کسانی که برای درمان ارتودنسی خود به سراغ براکت های سرامیکی می‌روند شرایط درمان راحت‌تری نسبت به براکت های فلزی تجربه می‌کنند. مواد استفاده شده در این براکت ها بسیار صاف و صیقلی بوده که حالت سایشی ندارد و به همین دلیل لثه‌ها و دو طرف دهان بیمار را تحریک نمی‌کند. این یکی از شکایات رایج در مورد براکت های فلزی است. در حالت طبیعی افرادی که از براکت سرامیکی استفاده می‌کنند معمولاً بعد از ۲ تا ۴ هفته اول هیچ احساس ناراحتی از این لحاظ ندارند و می‌توانند طول درمان خود را بدون تحریک یا زخمی شدن لثه‌های خود ادامه دهند.

معایب: گران‌تر هستند

 اولین ایرادی که به براکت های سرامیکی گرفته می‌شود این است که قیمت آنها نسبت به براکت های فلزی بالاتر است و همیشه به عنوان یک گزینه گرانقیمت از آن یاد می‌شود. این قیمت بالا به کیفیت مواد به کار رفته در ساخت براکت بستگی دارد و ممکن است در برخی موارد کیفیت مواد کاهش یابد. به عنوان یک توصیه کلی، شما در مورد هزینه خرید براکت سرامیکی نگران نباشید و بیشتر به این موضوع توجه کنید که برای دستیابی به نتایج مورد نظر خود باید هزینه کنید و بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید.

معایب: اگر تغییر وضعیت دندان‌ها بسیار شدید باشد ممکن است کارایی آن‌ها کاهش یابد

 در حالیکه براکت سرامیکی یک گزینه مناسب برای بیشتر روشهای درمان ارتودنسی محسوب می‌شود، اما در مواردی که تغییرات دندان‌ها نسبت به حالت طبیعی بسیار شدید باشد و نیاز به تغییر وضعیت دندان‌ها به شکل شگفت‌انگیزی باشند، براکت های سرامیکی گزینه مناسبی نیستند و براکت فلزی انتخاب می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که کارآمد بودن یک روش درمان ارتودنسی هم به وضعیت دندانهای شما و هم به فاکتورهای جانبی مؤثر بر درمان وابسته است. پس اگر بخواهیم این شیوه را فقط محدود به براکت ها کنیم ممکن است توجیه منطقی برای آن وجود نداشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر تغذیه و رژیم غذایی بر ارتودنسی

مزایا و معایب براکت فلزی

در طرف مقابل این مقایسه، ما براکت های فلزی یا همان براکتهای سنتی را داریم که به عنوان نسل اولیه براکت ارتودنسی وارد بازار شدند و با تغییرات جزئی هنوز هم از آنها استفاده می‌شود. در این مورد هم به وجود دو مزایا و دو ایراد بزرگ این براکت ها خواهیم پرداخت:

مزایا: قوی و بادوام

 با توجه به استحکام مواد مورد استفاده، براکت های فلزی بسیار بادوام هستند و کنترل عالی بر روند درمان دارند. در ساخت این مواد از فولاد آلیاژی استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و به همین دلیل طول عمر آنها بالاست. البته نکته ناراحت کننده‌ای که در مورد استفاده از فلز وجود دارد این است که ممکن است بخش‌های فلزی آن باعث تحریک لثه‌ها شود و از طرف دیگر این احتمال هم وجود دارد که یک طعم فلز مانند در دهان شما باقی بماند.

مزایا: احتمال تغییر رنگ آنها بسیار کم است

 اگر نمونه‌های مختلفی از براکت های فلزی را دیده باشید در آنها از یک نوع فلز با رنگ تیره استفاده شده است که احتمال تغییر رنگ آن بسیار کم است و رنگ ثابتی دارد. براکت های سرامیکی در صورتی که در اثر گذر زمان تغییر رنگ دهند حالت نامناسب پیدا می‌کنند و شکل سفیدی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی و مسواک زدن پس از هر وعده غذایی، جلوگیری از خوردن غذاهای رنگی مانند خردل و گوجه فرنگی بسیار مهم است. اما در مورد براکت فلزی این محدودیت وجود ندارد و رنگ قسمت‌های براکت ثابت است. در هر صورت تأثیر آنها بر روی ظاهر فرد وجود دارد و نسبت به براکت سرامیکی بیشتر دیده می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوابق دندانپزشکی و اطلاعات مرتبط با ارتودنسی دندان ها

 

براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

 

معایب: خیلی بیشتر دیده می‌شوند

 یکی از اصلی‌ترین دلایل تولید براکت های سرامیکی این بود که تأثیر براکتهای سنتی بر روی ظاهر فرد را از بین ببرد. متاسفانه این وضعیت در مورد براکت فلزی وجود دارد و هیچ گونه اجتنابی هم برای آن دیده نمی‌شود. البته در چند سال اخیر امکان تولید براکت با اندازه‌های کوچکتر و به شکل‌های راحت‌تر به وجود آمده که می‌تواند برای برخی افراد امیدوار کننده باشد. ولی نمی‌توانیم این حقیقت را کتمان کنیم که هنوز هم دیده می‌شوند و استفاده از براکت های رنگی می‌تواند این ضعف را پوشش دهد.

معایب: تمیز کردن آنها سخت‌تر است

شرکت‌های تولید کننده براکت فلزی برای جلوگیری از دیده شدن آنها سعی می‌کند که اندازه براکت را کوچک‌تر کنند. این موضوع باعث می‌شود که قطعات کوچکتر با پیچیدگی بیشتر در آنها وجود داشته باشد و همین موضوع حفظ سلامتی دهان و دندان را سخت‌تر می‌کند. اگر افرادی که از براکت های فلزی استفاده می‌کنند توجه زیادی به سلامت دهان و دندان خود نداشته باشند، ممکن است در ابتدا به بیماری لثه و در نهایت با بیماری تحلیل لثه مواجه شوند.

کدام گزینه برای شما مناسب است؟

هنگامی که شما قصد انتخاب بین براکت فلزی و براکت سرامیکی را دارید، گزینه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند انتخاب شما را تحت تأثیر قرار دهند. حتی در این انتخاب بر روند درمان و هزینه درمان ارتودنسی هم نقش دارد. پس با این تفاسیر شما بهتر است قبل از هر چیزی با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید و از او بخواهید که اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید بر مبنای آن قضاوت کنید.

 

 برای گرفتن مشاوره رایگان در مورد انتخاب براکت سرامیکی یا براکت فلزی و همچنین رزرو وقت ملاقات با متخصص ارتودنسی از شماره‌های سایت استفاده کنید و مستقیماً با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code