ارتودنسی چه تاثیری بر بیماری قلبی دارد؟
دسامبر 6, 2021
درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی
دسامبر 27, 2021

همان طوری که می دانید درمان ارتودنسی به منظور مرتب کردن دندان ها و درمان ناهنجاری های فکی برای بیمار انجام می شود. اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم باید بگوییم که درمان ارتودنسی هیچ گونه خطری را برای فرد به دنبال نخواهد داشت؛ اما این روش درمانی نیز مانند سایر روش های درمانی ممکن است در برخی از بیماران از عوارض احتمالی برخوردار باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه مطالب این عوارض را برای شما معرفی کنیم.

عوارض درمان ارتودنسی

عوارض درمان ارتودنسی شامل چه مواردی است؟

عوارضی که در ادامه برایتان ذکر می کنیم به طور قطعی اتفاق نمی افتند. گاهی ممکن است تعدادی از بیماران به تمام آن ها دچار شوند و گاهی ممکن است تنها تعدادی از این عوارض گریبان برخی بیماران را بگیرد. به هر حال درمان ارتودنسی ممکن است برای بیماران درد خفیفی ایجاد کند. در برخی از افراد ممکن است عدم رعایت بهداشت صحیح در طول درمان ارتودنسی سبب آسیب به مینای دندان آن ها شود. خدشه دار شدن و آسیب رسیدن به بافت داخلی دهان نیز از دیگر عوارض درمان ارتودنسی به شمار می رود. در برخی مواقع ممکن است این زخم ها به عفونت دهانی یا عفونت لثه منجر شود. استفاده از براکت های ارتودنسی میتواند رعایت بهداشت دهانی را با مشکلاتی روبه رو کند و در صورت سهل انگاری در این زمینه، تغییر رنگ دادن دندان ها و ایجاد لکه های گوناگون بر روی آن ها از جمله موارد آزاردهنده در طول درمان ارتودنسی می باشد. کوتاه شدن ریشه دندان نیز از جمله عوارضی است که در برخی بیماران تحت درمان مشاهده شده است. در ادامه سعی می کنیم هر یک از آن ها را به طور اختصاری توضیح دهیم تا موضوع کاملاً برایتان روشن شود.

عوارض درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی چگونه درد را برای دندان ها به ارمغان می آورد؟

همه ما می دانیم که در درمان ارتودنسی لازم است دندان ها به سمت و سویی که ارتودنتیست تعیین می کند حرکت کنند. این حرکت دندان ها از نیروی فشاری که توسط براکت ها به آن ها تحمیل می شود نشاءت می گیرد.. البته اگر در همان ابتدای قرارگیری براکت ها فرد دچار درد شد باید بگوییم که این امر کاملاً طبیعی است ‌ پس از گذشت چند روز از بین خواهد رفت؛ اما در صورتی که این درد ادامه دار شد یعنی فرد به عارضه درد دندان در درمان ارتودنسی مبتلا شده است. در این موقعیت به شما توصیه می کنیم حتماً این موضوع را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید. وی احتمالاً داروهایی از جمله داروی مسکن را برایتان تجویز خواهد کرد و وضعیت براکت ها را مجددا بررسی خواهد نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کنترل درد براکت ارتودنسی اینویزیلاین

در روش درمانی ارتودنسی چگونه ممکن است مینای دندان تحلیل رود؟

در صورتی که مینای دندان خاصیت خود را از دست بدهد گوییم مینای دندان تحلیل رفته یا از بین رفته است. در صورتی که رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت اصولی انجام نشود احتمالاً با عارضه از بین رفتن مینای دندان روبه رو خواهید شد. به دنبال آن پوسیدگی و خراب شدن دندان ها را تجربه خواهید کرد و دلیل آن چیزی جز تجمع پلاکت ها و باقی مانده ذرات غذا بر روی دندان ها نمی باشد‌. لازم است بدانید در صورتی که مینای دندان تحلیل رود شما با مشکلات بسیار جدی از جمله حساسیت دندان ها و عدم توانایی در جویدن خوراکی ها روبه رو خواهید شد.

آسیب رسیدن به بافت داخلی دهان توسط درمان ارتودنسی

این نوع عارضه در درمان ارتودنسی جزو خفیف ترین عوارضی است که ممکن است برای فرد ایجاد شود. در برخی مواقع ممکن است بخش های داخلی بافت دهان به سیم ها و براکت های ارتودنسی برخورد کند و سبب ایجاد زخم در داخل دهان شود. این برخوردهای ناخودآگاه پس از گذشت چند روز از بین خواهد رفت و دهان به وجود براکت ها عادت خواهد کرد. به هر حال می توان از ارتودنیست بخواهید تا مقداری موم ارتودنسی را بر روی براکت ها بگذارد تا هیچ صدمه ای به بافت های داخلی دهانتان وارد نشود.

عوارض درمان ارتودنسی

عفونت لثه در طول درمان ارتودنسی چگونه اتفاق می افتد؟

مهم ترین عامل در جلوگیری از مبتلا شدن به این عوارض رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. در صورتی که به طور منظم دندان ها را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید دیگر فرصتی برای تجمع پلاکت ها و سایر باکتری ها باقی نخواهد ماند در نتیجه دندان ها سالم خواهد ماند. به دنبال آن لثه ها از عفونت و سایر بیماری ها در امان خواهد ماند. لازم به ذکر است در صورتی که لثه های شما به بیماری لثه و عفونت مبتلا شوند روند درمان ارتودنسی دندان هایتان با کاهش سرعت روبه رو خواهد شد.

زیاد شدن مشکلات دندانی در درمان ارتودنسی

در وحله ابتدایی که نزد ارتودنتیست می روید از شما می خواهد تا اجازه دهید تمام دندان هایتان را معاینه کند و به حل مشکل تک تک آن ها بپردازید. این مشکل می تواند پوسیدگی دندان، نیاز به درمان ریشه و… باشد. در برخی موارد ارتودنسی می تواند این نوع مشکلات را تشدید کند، بنابراین لازم است قبل از شروع به درمان ارتودنسی مشکلاتی از این قبیل را به مراجعه به دندانپزشک برطرف کرده و سپس اقدام به درمان ارتودنسی نمایید.

عوارض درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی چگونه سبب تغییر رنگ دندان ها می شود؟

همان طوری که می دانید براکت ها به سطح دندان ها می چسبند؛ بنابراین تمیز کردن دندان ها بسیار دشوارتر از حالت عادی می شود. در برخی موارد تمیز نشدن صد در صدی دندان ها سبب ایجاد لکه و یا حتی تغییر رنگ آن ها می شود. البته نگران نباشید این مشکل پس از گذراندن دوره درمان ارتودنسی رفع خواهد شد؛ اما انجام اصولی موارد بهداشت دهان و دندان نباید به هیچ عنوان فراموش شود.

عوارض درمان ارتودنسی

آیا درمان ارتودنسی سبب کوتاه شدن ریشه دندان ها می شود؟

این نوع عارضه نیز مانند سایر عوارض برای برخی افراد رخ خواهد داد. ارتودنتیست به هیچ عنوان نمی تواند تشخیص دهد که با شروع درمان ارتودنسی شما درگیر چنین عارضه ای خواهید شد یا خیر. از مشکلاتی که این عارضه به همراه می آورد می توان به از دست دادن زودتر از موعد دندانی که ریشه اش کوتاه شده است اشاره کنیم. هرچند لازم به ذکر است که احتمال رخداد این عارضه به شدت پایین است.

عوارض درمان ارتودنسی

چگونه عوارض ارتودنسی را می توان درمان کرد؟

در وحه اول باید باز هم بگوییم که رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی بسیار اهمیت خواهد داشت. با مسواک زدن های اصولی و استفاده از نخ دندان مناسب می توانید از بروز اکثر این عوارض جلوگیری کنید؛ اما اگر باز هم دچار چنین عوارضی شدید حتماً آن را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید‌. از آن جایی که لوازم و ابزارآلات مدرن پزشکی در دسترس متخصصین قرار گرفته است، ارتودنتیست ها حتماً برای هر مشکل و عارضه پیش آمده راهکاری خواهند داشت. در این جا گفتن این نکته را ضروری می دانم. بهتر است استفاده از براکت های سنتی را فراموش کنید و براکت های مدرن دیمون را جایگزین آن ها کنید. در این صورت کمتر فردی دچار عوارض این چنینی خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی
3.7/5 (3 نظر)