درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی
ژانویه 17, 2022
قرینه شدن دندان ها بعد از درمان ارتودنسی
ژانویه 29, 2022

همه ما می دانیم که درمان ارتودنسی ممکن است بین ۶ ماه الی دو سال طول بکشد. از این رو زمانی که براکت ها از روی دندان برداشته می شوند احساس بسیار دل انگیزی به فرد القا می شود. با اتمام این دوره و برداشتن براکت ها لبخند شما به لبخندی هالیوودی و جذاب تبدیل خواهد شد. با تمام احساس ذوق و شوقی که از برداشتن براکت ها به شما دست می دهد موضوعی وجود دارد که ممکن است فرد را کمی ناراحت کند. این موضوع لکه دار شدن دندان ها یا تغییر رنگ آن ها از سفیدی به زردی پس از پایان درمان ارتودنسی به دلیل عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به این ناراحتی و نگرانی شما خاتمه دهیم. در واقع روش های بی خطری وجود دارد که دندانپزشک شما قادر است به کمک آن دندان های شما را به دندان هایی سفید و درخشان تبدیل کند.

علت زرد شدن دندان ها پس  از نصب براکت ها چیست؟

زرد شدن دندان ها یا لکه دار شدن دندان ها عارضه ای است که هیچ کس از درگیری با آن مستثنی نیست. در واقع می توانیم بگوییم تعداد زیادی از  افرادی که دندان های خود را ارتودنسی کرده اند و بهداشت دهانی مناسبی نداشته اند  با زردی دندان هایشان مواجه شده اند. حال این زردی در برخی افراد کمتر و کم رنگ تر است و در برخی افراد ظاهری بسیار ناخوشایند به وجود آورده است. برخی از افراد گمان می کنند جنس براکت ها بر تغییر رنگ دندان هایشان تأثیر گذاشته است. حال آن که اینطور نیست. طبق بررسی ها افراد چه از براکت های سرامیکی و چه از براکت های معمولی و یا سنتی استفاده کرده اند در صورت عدم رعایت بهداشت در دوران ارتودنسی به این عارضه مبتلا شده اند. در واقع می توان گفت علت اصلی زرد شدن دندان ها و لکه دار شدن آن ها مصرف برخی خوراکی ها و نوشیدنی ها و به دنبال آن عدم رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان می باشد. استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک بین دندانی ارتودنسی نیز می تواند عاملی دیگر در بروز لکه های زرد رنگ بر روی دندان های ارتودنسی شده باشد.

سفید کردن دندان پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان پس از ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ضربه گیر لب یا لیپ بامپر برای جلوگیری از آسیب ارتودنسی

آیا پلاک های دندانی بر ایجاد لکه های دندانی تأثیرگذارند؟

اگر در بین دندان ها ذرات ریز غذا باقی بماند می تواند عامل اصلی جهت تجمع پلاک ها باشد. در واقع این پلاک ها به قدری چسبناک هستند که بدون کمک مسواک نمی توان آن ها را از روی دندان برداشت. حال اگر این پلاک ها با مواد قندی و شیرین ترکیب شوند می توانند ماده ای اسیدی تولید کنند و به بافت دندان آسیب جدی وارد کنند. در واقع اگر این پلاک ها در اسرع وقت از روی دندان برداشته نشوند قطعاً شکل تار تار به خود می گیرند و در تمام قسمت ها ی دندان پخش می شوند. همچنین عدم رعایت بهداشت صحیح دهانی در ادامه می تواند موجب بروز لکه های سفید بر روی دندان ها در نواحی اطراف براکت ها شود.

براکت های ارتودنسی و تأثیر آن ها بر بهداشت دندان ها

همان طوری که گفتیم اصلی ترین عامل در بروز لکه ها پلاک ها و باکتری های مضر هستند. در واقع شما می توانید با رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان به خوبی دندان های خود را در برابر این لکه ها محافظت کنید. بهتر است پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و روزانه دو بار دندان های خود را نخ دندان بکشید‌. استفاده از دهانشویه ارتودنسی نیز می تواند در این مسئله نقش بسیار مفیدی ایفا کند. با این حال برخی افراد دائم از دشواری رعایت بهداشت دهان و دندان در دوره درمان ارتودنسی شکایت می کنند. بهتر است به توصیه های ارتودنتیست خود خوب گوش دهید و دقیقاً همان طور که او توصیه می کند به بهداشت دهان و دندان هایتان اهمیت دهید. در زمان بهره گیری از ارتودنسی می توانید از روش های خاصی جهت تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید. این روش ها را می توانید از ارتودنتیست خود آموزش بگیرید. متأسفانه اگر بهداشت دهان و دندان ها را در این دوره به طور دقیق رعایت نکنید قطعاً در آینده با مشکلات جدی تری روبه رو خواهید شد. به جهت درمان این عارضه لازم است پس از برداشتن براکت ها توسط ارتودنتیست، دندان های شما به کمک یک دندانپزشک متبحر پاکسازی  و سفید شود و لکه ها از بین برود.

سفید کردن دندان پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان پس از ارتودنسی

اقدامات لازم جهت جلوگیری از ایجاد بر روی دندان های ارتودنسی شده

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را در این دوره جدی بگیرید. حتماً به کمک ارتودنتیست خود یک دهانشویه ایده آل انتخاب کنید و از آن استفاده کنید. در این بین استفاده از واتر جت نیز می تواند از تجمع باکتری ها و ذرات غذای به جا مانده در بین دندان ها و سیم های براکت جلوگیری کند. محافظت از ریتینر و جلوگیری از برخورد آن با سطح استریل نشده نیز در این قضیه می تواند موثر واقع شود. علاوه بر این لازم است در این دوره در رژیم غذایی خود کمی تجدید نظر داشته باشید. به عنوان مثال مصرف میوه ها و خوراکی های ترش مزه و اسیدی و دارای رنگ دانه های خاص را کنار بگذارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اقدامات روزانه برای مراقبت از براکت ارتودنسی

مصرف چه خوراکی هایی در زمان درمان ارتودنسی ممنوع است؟

به هنگامی که دندان های خود را ارتودنسی می کنید لازم است مراقبت از دندان ها را بیش از قبل انجام دهید. در واقع باید در این دوران از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که موجب رنگی شدن دندان هایتان می شوند اجتناب کنید. نوشیدنی های کافئین دار همچون چای، قهوه، انواع آبمیوه های رنگ دار و نوشابه و… می توانند سبب بروز لکه و تغییر رنگ دندان های شما شوند. در برخی موارد دیده شده است که سس سویا و سس گوجه فرنگی و یا لواشک ها و آلوچه ها نیز می توانند در تغیبر رنگ دندان ها اثرگذار باشند. حتماً از ارتودنتیست خود بخواهید تا لیستی از غذاهای ممنوعه را در اختیار شما قرار دهد. در این صورت با هیچ مشکل خاصی روبه رو نخواهید شد.

سفید کردن دندان پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان پس از ارتودنسی

چگونه می توان پس از برداشتن براکت ها دندان ها را سفید کرد؟

لکه های ظاهر شده بر روی دندان پس از برداشتن براکت ها بسیار ناخوشایند خواهد بود. چندین روش جهت از بین بردن این لکه ها وجود دارد که ما در ادامه آن ها را برایتان ذکر می کنیم. اولین روش و ساده ترین روش استفاده از خمیر دندان های سفید کننده می باشد. اگر لکه های به وجود آمده بر روی دندان های شما از نوع سطحی باشد قطعاً به کمک یک خمیر دندان سفید کننده ایده آل از بین خواهند رفت. علاوه بر این بهره گیری از ژل سفید کننده دندان نیز می تواند کارساز باشد. البته استفاده از ژل سفید کننده به راحتی استفاده از خمیر دندان سفید کننده نمی باشد. علاوه بر موارد ذکر شده شما می توانید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید و از او بخواهید روش هایی را جهت سفید کردن دندان هایتان به کار ببرد(بلیچینگ دندان)‌. در این راستا دندانپزشک محلول های سفید کننده را جهت سفید کردن دندان هایتان به کار می برند. پس از آن که مواد سفید کننده بر روی دندان هایتان قرار داده شد لازم است نور فرابنفشی بر روی دندان هایتان تابانده شود. با این کار رنگ دندان ها تغییر خواهد کرد و به رنگ دلخواه شما در خواهد آمد. البته پروسه سفیدکنندگی دندان ها ممکن است بین نیم ساعت تا یک ساعت طول بکشد‌. توصیه دندانپزشکان به افراد مبتلا به لکه های دندانی این است که به هیچ عنوان قبل از انجام ارتودنسی عمل سفید کردن دندان ها را انجام ندهید و این کار را بعد از برداشتن براکت ها انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی صرفا برای زیبایی دندانها است؟

زمان مناسب جهت انجام فرآیند سفید کردن دندان ها

دندانپزشکان می گویند که بهتر است پس از برداشتن براکت ها در سفید کردن دندان ها عجله نکنید. در واقع آن ها بر این باور هستند که با برداشتن براکت ها میزان بزاق دهان به حدی افزایش خواهد یافت که در بسیاری از مواقع قادر است لکه های ایجاد شده را از روی دندان ها پاک کند. به هرحال پس از برداشتن براکت ها می توانید مدت زمان ۶ ماه صبر کنید تا دندان ها به خوبی در جایگاه خود ثابت شوند. پس از آن در صورت لزوم می توانید به مطب دندانپزشکی بروید و از وی بخواهید دندان های شما را به کمک روش بلیچینگ سفید کند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code