براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟
جولای 20, 2019
یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی
آگوست 6, 2019

مشکل اپن بایت یکی از چندین نوع مختلف اختلالات بایت است که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ عملکرد، بر روی فرد تأثیر منفی دارد. اگر روند مطالب قبلی ما را دنبال کرده باشید در یکی از مطالب به بررسی انواع اختلالات بایت و علل به وجود آمدن آنها پرداختیم و سعی کردیم که اطلاعات مختصری در مورد هر کدام از آنها ارائه دهیم. یکی از این اختلالات که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اپن بایت یا باز شدن فضای بین دندان‌ها به شکل نامناسب است.

بنابراین در این مطلب در ابتدا مسئله اپن بایت را به طور کامل تشریح خواهیم کرد و سپس در مورد شرایط به وجود آمدن آن و همچنین شرایط درمانی آن صحبت می‌کنیم.

اپن بایت چیست؟

اپن بایت (open bite) یک نوع اختلال فردی در نحوه قرار گیری دندانها به شکل طبیعی است که به طور مستقیم وضعیت قرارگیری دندان‌های فوقانی و پایین را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. افرادی که دچار این اختلال هستند زمانی که دندان‌های خود را بر روی یکدیگر قرار می‌دهند در قسمت جلوی دندان‌های خود یک فضای خالی می‌بینند. در حقیقت نظم دندانها در این اختلال به هم می‌ریزد و فرد حتی با وجود فشار زیاد هم نمی‌تواند در ردیف بالای دندانها را به ردیف پایین دندان‌های خود نزدیک کند و در نتیجه یک شکافتگی بین دندان‌های او به وجود می‌آید. مسئله اپن بایت نه تنها ظاهر لبخند شخص را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند در صحبت کردن و حتی جویدن غذا برای او مشکل ساز شود و فرد اعتماد به نفس خود را از دست دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با اختلالات بایت

به طور کلی نحوه قرارگیری دندان‌ها بر روی یکدیگر و نظم آنها به شکلی است که فرد می‌تواند هر کدام از دندان‌های بالا را معادل با یکی از دندانهای پایین بداند. در برخی موارد ممکن است تفاوت جزئی بین محل قرار گیری دندان‌ها به وجود بیاید که یک موضوع طبیعی است. اما گاهی مشکلات مادرزادی و عادات نامناسب دوران کودکی و نوزادی منجر به ایجاد تغییراتی در وضعیت فک و دندان‌های فرد می‌شود که یکی از آنها اختلالات بایت و اپن بایت است. این مسئله هم در دوران کودکی و هم در دوران بزرگسالی چالش سختی محسوب می‌شود و برای ارتودنتیست‌ها تحت عنوان مال اکلوژن شناخته می‌شود.

 

روشهای درمان اپن بایت

روشهای درمان اپن بایت

 

علت ایجاد اپن بایت چیست؟

 بطور کلی، سه عامل باعث عدم تقارن دندان‌ها و باز شدن بین ردیف دندان‌های بالا و پایین می‌شود. در برخی موارد، این بازشدگی بین دندان‌ها می‌تواند به علت مشکل در استخوان‌های فک باشد. این موضوع  بیشتر ژنتیکی و مادرزادی بوده و فرد با این مشکل به دنیا می‌آید. درمان این مسئله بسیار زمان‌بر است و ممکن است نیاز به جراحی‌های سختی داشته باشد. بعضی از کودکان نیز هنگامی که دندان‌های دائمی خود را در می‌آورند دچار بازشدگی در دندان‌های جلویی خود می‌شوند. این وضعیت دائمی نیست و خانواده‌ها نیازی نیست که در مورد آن نگران باشند. در حقیقت تا زمانی که دندان‌های دائمی کودک به طور کامل رشد نکند و وضعیت طبیعی خود را پیدا نکنند این نوع اپن بایت پایدار است.

گاهی عادت‌های فردی می‌تواند عامل اصلی ایجاد اختلال بایت باشد. یکی از عادات شناخته شده برای ایجاد اپن بایت فشار زبانی است. در این حالت بعضی کودکان به دلیل ترس از جویده شدن زبان یا به‌دلیل حالات روانی فشار زیادی به زبان خود در هنگام صحبت کردن یا در هنگام بلعیدن غذا وارد می‌کنند. این فشار به طور مستقیم به دندان‌های جلو وارد می‌شود که نظم و ترتیب آنها را به هم می‌ریزد و باعث ایجاد نوعی شکاف در دندان‌های جلو می‌شود. این یک مشکل رایج است و اگر خانواده‌ها در دوران کودکی نتوانند این عادات را کنترل کنند و در نهایت منجر به ایجاد اپن بایت می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انحراف فک، علل و راه های درمان آن

عادت دیگری که می‌تواند منجر به باز شدن درد دندان‌های جلو باشد، مکیدن بیش از حد انگشت شست یا حتی مکیدن لوازم خارجی مانند یک مداد یا شیشه شیر است. متاسفانه بعضی از خانواده‌ها برای ساکت کردن کودکان خود، آن‌ها را به شیشه شیر وابسته می‌کند که در طول روز همراه آن‌هاست و همیشه عمل مکیدن را انجام می‌دهند. اما خانواده‌ها باید به خاطر داشته باشند که مکیدن انگشت شست یا استفاده از شیشه شیر به صورت بلند مدت می‌تواند تا ۵۰ درصد در ایجاد اپن بایت نقش داشته باشد. فشار وارد شده از طرف مکش کودک می‌تواند وضعیت دندان‌ها را نسبت به حالت طبیعی تغییر داده و یک شکاف بین آنها به وجود بیاورد.

 

روشهای درمان اپن بایت

روشهای درمان اپن بایت

 

روش درمان اپن بایت

مطالعات منتشر شده در زمینه درمان ارتودنسی نشان می‌دهد که درمان اپن بایت ممکن است نسبت به سایر بی نظمی‌ها و اختلالات بایت دشوارتر باشد. اگر این وضعیت در زمانی رخ دهد که هنوز کودک به صورت ترکیبی از دندانهای شیری و دندانهای دائمی بهره می‌برد، امکان برطرف کردن آن آسان‌تر است. متخصصین ارتودنسی می‌تواند تغییراتی در وضعیت فرد به وجود بیاورند که راحت‌تر درمان شود.

 اما هنگامی که مال اکلوژن به یک مشکل اسکلتی و استخوانی تبدیل می‌شود، ممکن است روش‌های ارتودنسی معمولی جواب ندهند و در این حالت متخصص ارتودنسی به سراغ روش‌های جراحی می‌شود. روش جراحی به این صورت است که یک جراح فک و صورت، قسمتی از استخوان فک بالا را برداشته و مجدداً استخوان‌ها را پیوند می زند. این موضوع باعث می‌شود که فضای کافی برای تغییر وضعیت دندان‌ها به وجود بیایند و دندانها وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغذیه بعد از جراحی فک

برخی از دستگاههای ارتودنسی هم امکان استفاده به عنوان راهکار درمان اپن بایت را دارند. این دستگاه‌ها به شکلی قرار می‌گیرند که به مرور زمان وضعیت فک فرد بازتر شده و فضا برای پایین آمدن دندان‌ها به وجود می‌آید و وضعیت دندان نیش تصحیح می‌شود. افرادی که مبتلا به اختلالات اپن بایت هستند نمی‌توانند به طور قطعی یک روش درمانی خاص را انتخاب کنند. در حقیقت متخصص ارتودنسی با توجه به میزان رشد آن‌ها و وضعیت استخوان فک ممکن است در روش جراحی یا روش استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی را پیشنهاد دهد. به طور کلی روش جراحی برای افراد با محدوده سنی پایین گزینه مناسبی نیست و بیشتر از دستگاههای ارتودنسی استفاده می‌شود.

 اگر شما به عنوان بیمار نگران شکاف بین دندانهای بالا و پایین خود هستید، بهترین گزینه این است که با دندان پزشک صحبت کنید و راهکارهای درمانی مناسب با توجه به وضعیت خود را بشناسید. در نهایت این متخصص ارتودنسی است که بهترین گزینه را برای درمان اپن بایت شما پیشنهاد می‌دهد.

امیدواریم که در این مطلب توانسته باشیم به ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهیم، اما اگر سوالی دارید می‌توانید از شماره‌های سایت استفاده کنید و مستقیماً با ما در تماس باشید…

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code