فضا نگهدار در ارتودنسی
مارس 19, 2020
دندان قروچه و روش های درمان آن
آوریل 14, 2020

هنگامی که گزینه انتخابی شما برای درمان ارتودنسی استفاده از براکت ارتودنسی اینویزیلاین باشد،, این روش با مزایای زیادی همراه است که مهمترین آنها راحتی فرد است. البته در استفاده از این براکت ها درد مسئله بزرگی محسوب می شود. این ابزارها به دلیل ساختار پلاستیکی خود به راحتی روی لثه و دندان ها قرار می گیرند، اما ممکن است استفاده روزانه از آن ها باعث چالش های مختلفی شود.

از آنجا که قسمتهای مختلف صورت مانند فک و دندان به همدیگر وصل هستند، وارد آمدن فشار به یک قسمت مانند دندان باعث ایجاد سردرد میشود. از دیگر عوارض جانبی براکت ارتودنسی اینویزیلاین می توان به درد در قسمت فک و گردن و حتی در گوش اشاره کرد.

اما در این مطلب ما چند روش برای کنترل و تسکین درد ناشی از براکت ارتودنسی اینویزیلاین معرفی خواهیم کرد که هر کدام از آنها می تواند در مورد شما کارساز باشد.

استفاده از کمپرس یخ برای کنترل درد ناشی از ارتودنسی اینویزیلاین

یکی از ساده ترین و در عین حال در دسترس ترین گزینه ها برای تسکین درد دندان و دهان، قرار دادن کمپرس سرد و کمپرس یخ در قسمت فک است. برای استفاده از این حربه فقط کافی است که به مدت ۱۰ دقیقه دو تا سه بار در روز کمپرس یخ را روی فک خود نگه دارید. کمپرس سرد راهکار خوبی برای کنترل التهاب در قسمت فک و درد دندان ها محسوب می‌شود و به همین دلیل می تواند در کنترل درد ناشی از براکت ارتودنسی اینویزیلاین تاثیرگذار بوده و آن را کاهش دهد.

استفاده از براکت های جدید در زمان نزدیک به خواب

براکتهای اینویزیلاین در شرایط زمانی مختلف باید تعویض شوند تا فشار لازم را به دندان‌ها وارد کرده و آنها را جابجا کنند. به همین دلیل تعویض این ابزار ها با یک سری جدید احتمالاً برای یک مدت زمان خاص ناراحتی زیادی را به وجود می آورد که بیشتر به دلیل وارد آوردن فشار به قسمت فک و دندان های شماست. بنابراین اگر یک یا ۲ ساعت قبل از خواب آنها را تعویض کنید و در حقیقت ساعت‌های اولیه خواب خود را به تنظیم براکت ارتودنسی اینویزیلاین اختصاص دهید، در طول خواب چیز خاصی احساس نمی کنید و این تحمل آن را برای شما راحت می کند.

 کنترل درد براکت ارتودنسی اینویزیلاین

کنترل درد براکت ارتودنسی اینویزیلاین

غذاهای مصرفی خود در طول روز را کنترل کنید

این تکنیک می تواند حتی در لحظات اولیه استفاده از براکت هم توصیه شود و به عنوان یک راهکار مناسب در کنترل درد و التهاب استفاده شود. البته کسانی که براکت ارتودنسی اینویزیلاین را انتخاب می کنند، انتظار دارند که از لحاظ خوردن مواد غذایی محدودیت نداشته باشند. اما استفاده از این تکنیک در ابتدای راه به شما کمک می کند و در حقیقت شما راحت تر می توانید لحظه های خود را به براکت جدید عادت دهید.

در حالی که در محدوده زمانی کوتاه اولیه دهان شما بسیار ملتهب و دردناک است سعی کنید به سراغ غذاهای نرم بروید و از خوردن هر گونه غذای سخت و ترد که نیاز به جویدن دارند خودداری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باورهای نادرست درباره ارتودنسی

براکت را زیاد از دهان خارج نکنید

برای اینکه اثر براکت ارتودنسی اینویزیلاین واقعاً دیده شود باید روزانه حداقل ۲۲ ساعت آنها را استفاده کرده و تنها برای شرایطی مانند غذا خوردن یا نوشیدن یا مسواک زدن و نخ دندان آنها را خارج کنید. این تکنیک به درد شما کمک خواهد کرد، زیرا وقتی که آنها را طولانی مدت استفاده می کنید به نوعی احساس عادت بیشتری به آنها خواهید داشت. بنابراین سعی کنید که هر روز آنها را به طور مداوم استفاده کنید تا به دهان خود برای عادت کردن به آن فرصت دهید.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اگر در طول درمان ارتودنسی با براکت ارتودنسی اینویزیلاین بیمار شوید چه اتفاقی می افتد؟ ارتودنتیست ها و متخصصان دندانپزشکی معتقدند که اگر بیمار هستید و امکان استفاده از این براکت را به صورت بلندمدت ندارید، روند درمان را باید به شکلی تنظیم کنند که برنامه درمانی شما دچار مشکل نشود.

فقط توصیه متخصصان به شما این است که سعی کنید تا آنجا که ممکن است براکت ارتودنسی را استفاده کنید و اگر متوجه شدید که گزینه های قبلی کارایی ندارند آنها را با گزینه های جدید جایگزین کنید. اگر مدت زمان مشخصی از براکت استفاده نمی‌کنید دلیلی برای  رفتن به سراغ براکت بعدی را ندارید. در تمام مراحل، ارتودنتیست را نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد آگاه کنید تا او بتواند برنامه درمانی شما را مطابق با آن تنظیم کند.

 کنترل درد براکت ارتودنسی اینویزیلاین

کنترل درد براکت ارتودنسی اینویزیلاین

زخم های دهان خود را فوراً درمان کنید

اصولاً در طول درمان ارتودنسی و همزمان با تنظیم شدن دندانها احتمال تحریک شدن زبان و گونه ها وجود دارد و حتی در برخی موارد ممکن است منجر به ایجاد زخم دهان شود. در اغلب موارد استفاده از موم ارتودنسی برای محافظت از قسمت بریدگی ها و زخم پیشنهاد می‌شود، اما اگر استفاده از این شیوه به اندازه کافی موثر نباشد ارتودنتیست می تواند لبه های خشن و زبر ابزار ارتودنسی را صاف کند. همچنین استفاده از یک دهانشویه در روند بهبودی و جلوگیری از هر گونه عفونت ناشی از براکت ارتودنسی اینویزیلاین تاثیرگذار است و به درمان شما کمک می‌کند.

 کمی درد را هم تحمل کنید

نکته آخر اینکه تحمل مقداری درد برای به دست آوردن یک لبخند سالم و زیبا ارزش دارد. این دقیقا همانند ورزش کردن است و زمانی که عضلات شما تحت تمرینات شدیدتری قرار می گیرد، درد بیشتری را هم تجربه می کنند. اما در نهایت نتیجه نهایی ارزشمند است و همین وضعیت در مورد براکت ارتودنسی اینویزیلاین هم صدق می کند.

یکی دیگر از واقعیت هایی که کمتر شناخته شده این است که ماساژ دادن یک بافت می تواند به تسکین درد آن کمک کند. شما هم می‌توانید از این حربه برای روش تسکین درد دهان خود استفاده کنید. اما چگونه امکان پذیر است؟ به احتمال زیاد متخصص ارتودنسی در مورد تمرینات آرام سازی التهاب و درد خود از طریق گزش یا جویدن به شما آموزش می دهد که در طول روز از آنها استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر درد و حساسیت شما شدید باشد، لازم است که توسط متخصص ارتودنسی خود ارزیابی شوید و مطمئن شوید که این درد و حساسیت شما ناشی از چیز دیگری نیست. به خاطر داشته باشید که برای گرفتن بهترین نتیجه در پایان درمان باید تمامی دستورالعمل‌های ارتودنتیست خود را رعایت کنید و مطمئن شوید که هر روز در یک زمان مشخص و مطابق با برنامه ریزی ارتودنتیست براکت ارتودنسی اینویزیلاین را استفاده میکنید.

اگر به این نکته توجه داشته باشید که برای داشتن یک لبخند زیبا و جذاب باید از این براکت استفاده کنید و درد آن را تحمل کنید، همه این کارها ارزشمند خواهد بود و به دنبال نتیجه زیبا و ایده آل خواهید بود.

براکت اینویزیلاین

براکت اینویزیلاین

آیا طراحی براکت اینویزیلاین برای نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است؟

بطور کلی براکت اینویزیلاین یعنی به کارگیری یک ابزار پلاستیکی شفاف به جای براکت و سیم ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها و حرکت دادن آنها به محل مناسب. یک بیمار باید حداقل ۲۲ ساعت در روز از این ابزار استفاده کند تا درمان به اندازه کافی تاثیر داشته باشد. استفاده از براکت های اینویزیلاین نیاز به تمهیدات خاصی دارد و معمولاً دردسر استفاده از آن نسبت به سایر شیوه های درمان ارتودنسی کمتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا قبل از دریافت بریس باید همه دندان های شیری کودک افتاده باشند؟

اما در هر صورت باید بپذیریم براکت اینویزیلاین در نوجوانان نسبت به بزرگسالان تفاوتهایی دارد و ما در این مطلب تلاش می‌کنیم که این تفاوت‌ها را به شما نشان دهیم

براکت اینویزیلاین در نوجوانان یعنی طراحی مبتنی با ذهن آنها

 طراحی براکت اینویزیلاین مطابق با ذهنیت آنها و در نظر گرفتن اعتماد به نفس آنها انجام می‌گیرد. یادآوری استفاده مجدد از این براکت‌ها بعد از غذا خوردن یا نوشیدن در برخی موارد برای نوجوانان دشوار است و به همین دلیل معمولاً سازندگان سعی می‌کنند که یک نشانگر آبی روی آنها نصب کنند تا مدت زمان استفاده از آن در طول روز را نشان دهند و از این طریق به نوجوان در مورد شرایط استفاده از آنها هشدار دهند.

 براکت های اینویزیلاین مخصوص نوجوانان بسیار عالی هستند، زیرا هیچ گونه فلزی در آنها استفاده نشده و از طرف دیگر امکان برداشتن آنها راحت است. در کنار آن هر زمانی که نوجوانان به فکر خوردن غذا باشند یا برای تمیز نگه داشتن و نظافت دندان‌های خود برنامه‌ریزی کنند، براکت اینویزیلاین مخصوص نوجوانان برای آنها مشکل خاصی ایجاد نمی کند. در حقیقت باید بپذیریم که نوجوانان تمایل بیشتری به استفاده از این ابزار ارتودنسی دارند.

 براکت اینویزیلاین در بزرگسالان؛ برای زیبایی لبخند هرگز دیر نیست

براکت اینویزیلاین در بزرگسالان بسیار شبیه به نمونه آن برای نوجوانان است، اما معمولاً در آنها خبری از نشانگر آبی نیست. مهم ترین نکته‌ای که در مورد استفاده از درمان ارتودنسی در بزرگسالان وجود دارد این است که برای زیباتر کردن لبخند و اصلاح لبخند هیچ وقت دیر نیست و آنها هم می‌توانند دندان مرتب و زیبا داشته باشند.

 براکت اینویزیلاین به افراد بزرگسال و مسن اجازه می دهد که ظاهر زیباتر و مرتب تری داشته باشند و به همین دلیل تمایل آن‌ها برای هزینه کردن در درمان ارتودنسی بیشتر است. این افراد مدت زمان بیشتری در جامعه و در میان جمع حضور دارند و به همین دلیل عطش بیشتری برای استفاده از این شیوه درمانی دارند. براکت های اینویزیلاین با توجه به نبود فلز در ساختار آن ها یک گزینه محبوب است و محدودیت کمتری برای بزرگسالان ایجاد می کند.

 جالب است بدانید که استفاده از درمان ارتودنسی در سن ۶۰ و ۷۰ سالگی امکان پذیر و اگر فرد دندان سالم داشته باشد، سن سال و چندان مهم نیست. این ابزارها در رسیدن آنها به یک لبخند زیبا کمک می کند و مشکل خاصی در زندگی روزانه آنها به وجود نمی آورد. البته در مورد افراد بزرگسال احتمال بروز مشکلاتی مانند بیماری پریودنتال یا پوسیدگی دندان یا حتی دندان های از دست رفته وجود دارد که در این صورت ارتودنتیست ابتدا این مشکلات را برطرف کرده و سپس به اصلاح وضعیت دندان‌ها می پردازد.

براکت اینویزیلاین

براکت اینویزیلاین

نکات مهم به هنگام استفاده از درمان ارتودنسی در بزرگسالان

  • جایی که رشد همه استخوان ها در بزرگسالان متوقف می شود، تغییراتی در ساختار آنها به وجود می‌آید که امکان استفاده از براکت ارتودنسی از بین برود. در این صورت ارتودنتیست از گزینه‌هایی مانند عمل جراحی استفاده می‌کند تا تغییرات جزئی در ساختار دهان به وجود بیاورد.
  • ممکن است متخصص ارتودنسی به بزرگسالان توصیه کند که هنگام استفاده از براکت اینویزیلاین توسط پریودنتیست و دندانپزشک عمومی ویزیت شوند تا در مورد عدم بروز مشکلات احتمالی در لثه یا استخوان فک به اطمینان برسد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تسکین درد در طول درمان ارتودنسی

 علیرغم این نگرانی ها، استفاده از براکت اینویزیلاین در بزرگسالان فواید زیادی دارد و احتمالاً برای آنها یک گزینه مقرون به صرفه بوده و پرداخت هزینه درمان ارتودنسی برای آنها سخت نیست. با این وجود متخصص ارتودنسی با بزرگسالان در مورد راهکارهای درمان صحبت می کند و بهترین گزینه ممکن را با توجه به شرایط شخصی آنها پیشنهاد می‌دهد.

براکت اینویزیلاین

براکت اینویزیلاین

تاثیر مهم براکت اینویزیلاین در بزرگسالان و نوجوانان

 استفاده از براکت اینویزیلاین برای درمان ارتودنسی در هر محدوده سنی مزایای برجسته ای به دنبال دارد و فرد باید ملاحظات پزشکی و دندانپزشکی را رعایت کند. در این حالت چند موضوع اهمیت بالایی دارند:

  • رعایت اصول اولیه مراقبت دندانپزشکی: وقتی که دندانهای فرد کج باشند، احتمال تشکیل پلاک و باقی ماندن مواد غذایی بین دندان ها وجود دارد. اگرچه ممکن است از مسواک و خمیر دندان برای تمیز کردن دهان و دندان خود استفاده کنید، اما با گذشت زمان تشکیل پلاک بیشتر به چشم می آید و تاثیر آنها شدیدتر است. برداشتن پلاک بسیار مهم است و احتمال تشکیل بیماری لثه در سنین پایین یا بزرگسالی را به حداقل می رساند.
  • سلامتی فردی: کج بودن دندان ها و نامرتب بودن آنها فقط یک مشکل زیبایی‌شناختی نیست. تحقیقات پزشکی و دندانپزشکی ثابت کرده که پوسیدگی دندان و بیماری لثه به طور مستقیم با سایر بیماریها مانند بیماری‌های قلبی مرتبط است.
  • بازگرداندن اعتماد به نفس فرد: اگر به دلیل داشتن دندان های کج و یا وضعیت نامناسب فک با مشکلات زیادی مواجه شده اید و عزت نفس خود را از دست داده اید، براکت اینویزیلاین می‌تواند راهکار مناسبی باشد. در حقیقت شما با استفاده از این ابزار های شفاف به راحتی می توانید در جمع های عمومی حضور داشته باشید و حتی دیگران متوجه استفاده شما از درمان ارتودنسی نشوند. این در حالی است که شما در پایان دو سال صاحب یک لبخند زیبا می شوید و اعتماد به نفس شما بالاتر می رود.
  • راحتی بیشتر: استفاده از براکتهای اینویزیلاین بسیار راحت است، زیرا در شرایط مختلف برای غذا خوردن و مسواک زدن می توانید آن ها را از دهان خود خارج کنید. بنابراین نظافت کردن دندان ها برای شما راحت تر است. در ضمن در این ابزار ها خبری از سیم ارتودنسی نیست که به طور بالقوه باعث تحریک قسمت داخلی گونه میشود. پلاستیک مورد استفاده در این ابزار ها بسیار صاف و نرم است و هیچ لبه ای ندارد که باعث سوزش و تحریک دهان شود.

در نهایت باید بپذیریم که طراحی براکت اینویزیلاین در بزرگسالان و در نوجوانان تفاوت جزئی دارد، اما این ابزار شیوه استفاده یکسانی برای بیماران داشته و استفاده از درمان ارتودنسی را برای آنها راحت می کند. بازگرداندن اعتماد به نفس در نوجوانان و فراهم آوردن امکان حضور در مکان های عمومی برای بزرگسالان از بزرگترین مزیت این ابزار محسوب می شود.

البته طبیعی است که در استفاده از آن محدودیت هایی هم وجود دارد که ارتودنتیست اطلاعات کامل در مورد آن ها در اختیار شما میگذارد و برخی از بایدها و نبایدهای غذا خوردن را هم به شما می گوید. اگر هنوز هم در استفاده از این ابزارها ابهامی دارید می توانید در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید یا مستقیماً با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code