تاثیر وراثت و ژنتیک در مشکلات ارتودنسی
می 24, 2021
تیروئید و ارتودنسی
ژوئن 19, 2021

درمان ارتودنسی از جمله درمان های مهم و حساس دندانپزشکی است که در همه مراحل نیاز به مراقبت های شدید دارد. برای اینکه ارتودنسی بهترین نتایج را در پی داشته و بتواند تاثیر طولانی تری بر دندان ها داشته باشد، باید برنامه های مراقبتی ویژه ای را انجام داد.

برای برخی از افراد مسافرت امری ضروری است که به دلایل مختلفی باید انجام دهند. طبیعی است در دوره درمان ارتودنسی که معمولا بازه زمانی طولانی هم هست، پیش آمدن شرایط سفر برای چنین افرادی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. با این حال، با توجه به اینکه مراقبت از ارتودنسی در سفر و در زمان غیر سفر از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین باید برنامه مناسبی نیز برای سفر در نظر گرفت. البته در ابتدای کار مراقبت از ارتودنسی در سفر کمی سخت و ناممکن به نظر می رسد؛ با این حال عدم رسیدگی به آن می تواند عوارض نامطلوبی در پی داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت مراقبت از ارتودنسی در سفر پرداخته و دلیل ضرورت آن را توضیح دهیم. فراموش نکنید که مراقبت از ارتودنسی باید به یک عادت تبدیل شده و چه در سفر و چه در زمان های غیر از سفر جدی گرفته شود.

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

پیش از سفر، برای مراقبت از ارتودنسی در سفر چه کارهایی باید انجام داد؟

ممکن است در طول بازه زمانی که از سیم و براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، شرایط سفر به هر دلیلی فراهم شده و ناچار به مسافرت شوید. شاید در ابتدای کار تنها مساله ای که اصلا برایتان مهم نباشد و یا خیلی عادی با آن برخورد کنید، مراقبت از ارتودنسی در سفر باشد. در حالی که این مساله از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید آن را جدی گرفت.

زمانی که برنامه سفرتان کاملا جدی شده و شرایط سفر مهیا شد، قبل از آن که راهی سفر گردید، بهتر است به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. قرار نیست در این ملاقات عملیات خاصی انجام گیرد و تنها باید متخصص ارتودنسی شما تمامی قسمت های براکت های ارتودنسی را چک نماید. از آن جا که تنظیم بودن و البته محکم بودن براکت ها در طول درمان ارتودنسی حرف اول را می زند، بنابراین بهتر است پیش از سفر این موارد توسط متخصص کاملا بررسی شده و در صورت نیاز اصلاح گردد. حتی ممکن است برخی مراقبت های بهداشتی که لازم است در طول سفر انجام شود در این ملاقات ذکر شود. در هر حال، یک چکاپ ساده می تواند مراقبت از ارتودنسی در سفر را راحت تر کرده و بتوانید بدون نگرانی به مسافرت بروید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت بیرون زدگی دندان های بالا یا پروتروژن چیست و ارتودنسی چگونه آن را درمان می کند؟

برای مراقبت از ارتودنسی در سفر چه کارهایی می توان انجام داد؟

برای مراقبت از ارتودنسی در سفر نیازی به انجام کارهای اضافه بر عادت های منزل نبوده و تنها کافی است همان برنامه های روزانه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. البته قطعا به دلیل شرایط سفر، کمی شرایط محدود و سخت تر می شود؛ با این حال باید در اولین فرصت تمام عملیاتی که لازم است را انجام دهید.

مسواک کردن در طول سفر را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازید. با توجه به اینکه با هواپیما سفر می کنید یا وسیله نقلیه عمومی، باید رعایت بهداشت دهان و دندان را تا حد امکان به تعویق نیندازید. مثلا به همراه داشتن یک مسواک مسافرتی در هواپیما به شما کمک می کند تا دندان هایتان را تمیز کنید.

در مسافرت با وسایل نقلیه دیگر بهتر است در هر توقف و بعد از خوردن خوراکی های مختلف با استفاده از مسواک براکت ها و سیم های ارتودنسی را به طور کامل بشویید. در بحث مراقبت از ارتودنسی در سفر، کشیدن نخ دندان را به هیچ عنوان نباید پشت گوش بیندازید و لازم است حداقل یک بار در روز از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.

یکی از وسوسه انگیزترین رفتارهایی که در طول سفر ممکن است در شخص نمود پیدا کرده و مراقبت از ارتودنسی در سفر را زیر سوال ببرد، این است که فرد تمایل شدیدی به خوردن غذاهای چسبنده و یا بسیار شیرین و یا نوشیدنی های مضر داشته باشد. فراموش نکنید که مصرف این گونه مواد غذایی می تواند آسیب های دندانی در پی داشته باشد. از جمله مواد غذایی دیگری که ممکن است افراد در سفر به آن ها متمایل شوند خوراکی های ترد، سفت و جویدنی (مانند آدامس) هستند که خوردن آن ها عوارض خاص خود را دارد.

آسیب به سیم ها و یا شکستن براکت های ارتودنسی از جمله مشکلاتی است که در چنین مواردی می تواند به وجود آید. همچنین، گاهی وارد شدن فشار بیش از حد به دندان ها منجر به ایجاد درد و ناراحتی در فرد خواهد شد.

آسیب سیم های ارتودنسی در سفر امری پرتکرار  است که می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد؛ البته عدم مراقبت از ارتودنسی در سفر، می تواند امکان بروز آن را تشدید نماید. در چنین مواردی برای اینکه کمترین آزار و اذیت را برای شخص مصرف کننده داشته باشد با استفاده از یک ابزار مناسب مانند قیچی باید قسمت شکسته شده را خم کنید و یا کاملا جدا کنید تا التهابی در دهان به وجود نیاورد. البته به عنوان یکی از راه های جایگزین موقتی می توان از موم ارتودنسی نیز استفاده کرده و سیم های خشک شده را با موم ارتودنسی بپوشانید.

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

چه وسایلی را برای مراقبت از ارتودنسی در سفر باید به همراه داشت؟

کسانی که در حال حاضر دوره درمان ارتودنسی را پشت سر می گذارند، علاوه بر وسایلی که برای رفتن به سفر نیاز دارند شامل لباس و لوازم آرایشی و بهداشتی، باید بسته بهداشتی مراقبت از دهان و دندان نیز برای مراقبت از ارتودنسی در سفر به همراه داشته باشند. این مجموعه که اصطلاحا می توان آن را کیت ارتودنتیک نامید، شامل برخی وسایل است که برای مراقبت از ارتودنسی در سفر لازم و ضروی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های هفته اول بعد از شروع درمان ارتودنسی

انواع مسواک شامل مسواک های معمولی و بین دندانی و همچنین، مسواک مسافرتی که در قسمت قبل به آن اشاره شد و برای استفاده در هر لحظه مناسب هستند، از جمله این ابزار به حساب می آیند. خمیر دندان و دهانشویه هایی که فاقد کلروهگزیدین هستند نیز در این بسته مراقبتی قرار می گیرند. فراموش نکنید که نخ دندان ارتودنسی را هم برای تمیز نگه داشتن فاصله های بین دندانی و مراقبت از ارتودنسی در سفر حتما در این بسته قرار دهید.

فراموش نکنید که یک بطری آب کوچک به همراه داشته باشید تا بتوانید در مواقع ضروری برای شستن دهان خود از آن استفاده کنید.

قبلا اشاره کردیم که شکسته شدن سیم ارتودنسی در طول سفر امری عادی بوده و ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. بنابراین، کمی موم ارتودنسی برای مواقع ضروری به همراه داشته باشید تا در صورت وقوع چنین حالتی سیم ها را پوشانده و از بروز التهاب و درد جلوگیری به عمل آورید. اگر سیم ها دچار شکستگی و یا شل شدگی شده باشند لازم است ابزاری در اختیار داشته باشید تا بتوانید آن را سفت کرده و یا اضافه آن را بچینید. به همین دلیل، به همراه داشتن یک قیچی می تواند در این باره به شما کمک نماید.

ممکن است متخصص ارتودنسی برای شما مسکن هایی را تجویز کرده باشد که بهتر است آن ها را در طول سفر به همراه داشته باشید. کش ارتودنسی یکی دیگر از وسایلی است که باید در بسته مراقبت از ارتودنسی در سفر شما وجود داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.

نکته ای که درباره کیت ارتودنتیک وجود دارد این است که این بسته نباید اندازه خیلی بزرگی داشته باشد. بهترین اندازه برای این نوع کیت به گونه ای است که بتوانید برای مراقبت از ارتودنسی در سفر آن را در کوله پشتی و یا ساک دستی خود جا داده و بدون کمترین مشکلی آن را به همه جا حمل کنید. در واقع، این کیت ارتودنسی باید همه جا همراه شما باشد تا بتوانید پس از مصرف مواد غذایی از آن استفاده کرده و مراقبت از ارتودنسی را به خوبی انجام دهید.

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

پاسخ به برخی سوالات متداول در زمینه مراقبت از ارتودنسی در سفر

علاوه بر توضیحاتی که در قسمت های قبل ارائه شد، ممکن است سوالاتی برای افراد به وجود آمده باشد که در اینجا به برخی از رایج ترین آن ها پاسخ می دهیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیباند یا برداشتن براکت ارتودنسی از روی دندان

در هنگام سفر، مراجعه به ارتودنتیست در چه صورتی الزامی می شود؟

اگر بر اساس برنامه ای که برای پیش و حین سفر در بالا ارائه شد رفتار کنید، طبیعتا نیازی به مراجعه مجدد به دندانپزشک پیدا نخواهید کرد. با این حال، بنا به هر دلیلی ممکن است براکت ها جا به جا شده و در نهایت درد فک ها و دندان های شما را در زمان خواب و یا تفریح در پی داشته باشند. در این صورت می توانید به راحتی با یک جستجوی ساده در اینترنت، بهترین متخصص ارتودنسی را در محلی که هستید شناسایی کرده و به او مراجعه نمایید.

اگر در زمان سفر به خاطر ابزار ارتودنسی احساس ناراحتی در دهان و دندان بروز کند، چه باید کرد؟

در گام اول هیچ کس به اندازه متخصص ارتودنسی خودتان نمی تواند به شما کمک کند. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی با او در تماس بوده و تمامی شرایط و احساس خود را برای او توضیح دهید. معمولا در چنین مواردی متخصص ارتودنسی شما با تجربیاتی که دارد می تواند راه حل های ساده ای را به شما ارائه داده و به بهبود وضعیت شما کمک نماید. با این حال، اگر هیچ تفاوتی در حالت شما ایجاد نشد، آن گاه می توانید به یک متخصص ارتودنسی در مکان سفر مراجعه کرده تا معاینه و اقدام لازم را انجام دهد.

اگر در طول سفر دندان ها حساسیت نشان دادند، برای بهبود وضعیت چه باید کرد؟

استفاده از خمیر دندان هایی که در ساخت آن ها از فلوراید استفاده شده می تواند تا حد زیادی حساسیت دندان ها را کاهش دهد. همچنین، مصرف غذاهای نرم برای بهبود وضعیت شخص گزینه مناسبی هستند. در صورتی که شرایط بیش از آنچه گفته شد حاد بود، بهتر است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا وضعیت دهان و دندانتان به طور کامل بررسی گردد.

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

آیا می توان از محلول آب و نمک برای شستشوی دهان استفاده نمود تا التهابات ارتودنسی کاهش پیدا کند؟

باید گفت بله، با این که به آب نمک نمی توان به عنوان یک جایگزین برای محصولات تخصصی شستشوی دهان و دندان نگاه کرد، اما در هر حال این محلول برای ضدعفونی کردن محیط دهان در شرایط ضروری گزینه مناسبی به شمار می آید.

علاوه بر مواردی که اشاره شد در کیت ارتودنتیک خود دهانشویه بدون کلرهگزیدین داشته باشید. استفاده از این گونه دهانشویه ها در عین این که به بهداشت دهان و دندان و مراقبت از ارتودنسی در سفر کمک شایانی می کند، از رنگ گرفتن دندان ها به واسطه کلرهگزیدین نیز جلوگیری به عمل می آورد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code