ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان و بزرگسالان
آوریل 27, 2021
انواع سیم در براکت ارتودنسی
می 24, 2021

استعمال دخانیات خصوصا سیگار از هر نظر روی سلامت کلی بدن افراد  تاثیرگذار است. بسیاری از افراد از تاثیر سیگار کشیدن روی سکته‌های مغزی و قلبی آگاهی دارند، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که سیگار حتی روی درمان ارتودنسی نیز تاثیرات منفی بر جای خواهد گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات جامع‌تری کسب کنید.

اثر سیگارکشیدن روی ارتودنسی

بنا به نظر متخصصین ارتودنسی تاثیرات منفی مصرف سیگار روی درمان­های ارتودنسی بسیار زیاد است اما شایع‌ترین تاثیراتی که این کار روی سلامت دندان ها دارد از نظر رنگ دندان‌ها، سلامت لثه ها و مدت درمان ارتودنسی است. در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات هر یک از این تاثیرات بیشتر آشنا شوید.

تاثیر سیگار روی رنگ دندان در طول ارتودنسی

مصرف هرگونه دخانیات از جمله سیگار می‌تواند رنگ مینای دندان‌ها را از سفید به رنگ­های کدر تغییر دهد و یا حتی موجب بروز لکه‌های تیره رنگی روی دندان‌ها شود که برای از بین بردن آن‌ها نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است. از بین بردن این لکه‌ها تنها با مسواک زدن و استفاده از دهانشویه بدون مراجعه به یک متخصص امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین جالب است بدانید سیگار کشیدن رنگ سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. عموماً ارتودنسی شفاف یا نامرئی نسبت به سایر انواع روش های ارتودنسی بیشتر در بین افرادی که اقدام به درمان ارتودنسی می‌کنند محبوب است و رواج بیشتری دارد.

تاثیر سیگار بر روی ارتودنسی

تاثیر سیگار بر روی ارتودنسی

دلیل این امر آن است که زیبایی ظاهری این افراد را تغییر نمی‌دهد و از نمای دور اصلاً قابل مشاهده و تشخیص نیستند. چنانچه از ابزارهای شفاف و نامرئی برای درمان ارتودنسی استفاده می‌کنید، باید بدانید سیگار کشیدن می‌تواند رنگ آنها و حتی سیم‌های ارتودنسی را تغییر داده، تیره رنگ کند و در نتیجه ظاهر نازیبایی روی لبخند افراد داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین رنگ را برای بریس های خود انتخاب کنید

تاثیر سیگار روی مدت ارتودنسی

استعمال دخانیات از جمله سیگار سیستم خون‌رسانی به بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این صورت که استعمال دخانیات خون را غلیظ می­کند و در نتیجه خون‌رسانی به همه بافت‌ها از جمله بافت‌های دهان و دندان با سرعت کمتری اتفاق می‌افتد. در درمان ارتودنسی با استفاده از سیم‌ها و براکت‌ها دندان‌ها را به آرامی به موقعیت صحیح خود هدایت می‌کنند.

برای اینکه درمان ارتودنسی به بهترین وجه ممکن پاسخ بدهد، باید سیستم خون‌رسانی به بدن بیمار کاملاً سالم باشد که این امر با استعمال سیگار مغایرت دارد. بنابراین افرادی که در مدت درمان ارتودنسی هم از سیگار استفاده می­کنند مدت زمان بیشتری باید انتظار بکشند تا ارتودنسی روی دندانهای آن‌ها جواب بدهد و دندانها را به موقعیت صحیح خود هدایت کند.

تاثیر سیگار بر روی ارتودنسی

تاثیر سیگار بر روی ارتودنسی

تاثیر بر سلامت عمومی بدن

هنگامی که افراد از براکت‌های دندانی در درمان‌های ارتودنسی استفاده می‌کنند، دندان‌های آن‌ها بیشتر در معرض تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها قرار می‌گیرد و بنابراین پاکیزه کردن دندان‌ها از هر نظر برای آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

بنابراین باید از براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی خود به بهترین وجه ممکن مراقبت کرد زیرا این سیم‌ها را با مسواک و نخ دندان‌های مخصوص باید کاملا پاکیزه کرد.

چنانچه فردی سیگار بکشد و همزمان تحت درمان ارتودنسی نیز باشد، جرم زیادی روی نواحی دهان و دندان وی تجمع پیدا می‌کند که حتی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز از بین نمی‌رود.

به همین دلیل حتماً باید افراد سیگاری قبل از قرارگرفتن تحت درمان ارتودنسی به این نکات توجه داشته باشند که در صورتی که مصرف سیگار را ترک نکنند، درمان ارتودنسی آن‌ها با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین متخصص ارتودنسی را چگونه انتخاب کنیم؟

سایر تأثیرات منفی سیگار

با سیگار کشیدن سموم شیمیایی زیادی وارد بدن انسان می­شود. بد‌ترین تاثیری که سیگار کشیدن می‌تواند روی بهداشت دهان و دندان داشته باشد، خشک شدن بزاق و زرد شدن دندان‌ها و همچنین بدبو شدن تنفس انسان است که در زمانی که فرد تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته باشد، هر یک از این موارد می‌تواند تاثیری دوچندان برابر منفی نسبت به افرادی که تحت درمان ارتودنسی نیستند روی سلامت دهان و دندان داشته باشد و علاوه بر این سیگار می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های لثه را نیز در این افراد چندین برابر کند. احتمال ابتلا به سرطان دهان و دندان در افراد سیگاری بیش از سایرین است.

همچنین در افراد سیگاری ترمیم زخم به کندی صورت می‌گیرد. همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد با توجه به اینکه سیستم خون‌رسانی به بدن در افراد سیگاری نسبت به افراد سالم با اختلالاتی روبرو خواهد بود، فرد سیگاری می‌تواند دچار خونریزی لثه شود که در این صورت علاوه بر درد شدید احتمال ترمیم زخم دهان و دندان نسبت به یک فرد غیرسیگاری در او بسیار کمتر خواهد شد.

تاثیر سیگار بر روی ارتودنسی

تاثیر سیگار بر روی ارتودنسی

سخن نهایی

تاثیرات نامطلوب سیگار روی سلامت کلی بدن افراد بر هیچ کس پوشیده نیست اما شاید کمتر کسی اطلاع داشته باشد که سیگار کشیدن می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های دهان و دندان را چندین برابر کند و بنابراین افرادی که قصد دارند برای اصلاح لبخند و مرتب شدن دندان‌هایشان تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند، باید این نکته را مد نظر داشته باشند که درمان ارتودنسی با استعمال سیگار با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد و حتی امکان دارد تاثیرات منفی روی سلامت سایر دندان­ها نیز داشته باشد زیرا تجمع جرم روی دندان‌ها می‌تواند موجب بروز لکه‌های دائمی روی دندان­ها و یا حتی موجب احتمال عفونت لثه شود. توصیه می‌کنیم چنانچه شما سیگار می­کشید، قبل از قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی با کمک گرفتن از یک مشاور اعتیاد خود را ترک کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  توربو بایت یا بایت بلاک در ارتودنسی چه کاربردی دارد؟
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code