سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی
ژانویه 18, 2022
علت بیرون زدگی دندان های بالا یا پروتروژن چیست و ارتودنسی چگونه آن را درمان می کند؟
فوریه 5, 2022

درمان ارتودنسی برای رفع بی نظمی دندان ها و مرتب کردن آن ها استفاده می شود.  معیار مرتب بودن دندان ها به طور کامل کنار هم قرار گرفتن آن ها است، که موجب می شود دندان ها ظاهری قرینه داشته باشند. یک متخصص ارتودنسی متبحر باید بتواند با تنظیم صحیح براکت ها، دندان ها را مرتب کرده و آن ها را قرینه کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص معیارهای مرتب بودن دندان ها و قرینه بودن آن ها اطلاعاتی کسب نمایید.

قرینه شدن دندان  بعد از ارتودنسی

قرینه شدن دندان بعد از ارتودنسی

چگونگی قرینه شدن دندان ها بعد از درمان ارتودنسی

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره شد، یک متخصص ارتودنسی با استفاده از تنظیم براکت های ارتودنسی و در نظر گرفتن روش درمانی مناسب جهت رفع نامنظمی دندان ها،  می ‌تواند علاوه بر حرکت دادن دندان ها به سمت جایگاه صحیحشان،  فاصله زیاد بین دندان ها را پر کند و بنابراین دندان ها را مرتب کرده و آن ها را قرینه یکدیگر نماید. چنانچه دندان های یک بیمار در دو بخش سمت راست و چپ با یکدیگر قرینه نباشند، ظاهر دندان های بیمار نامرتب به نظر می ‌رسد و بنابراین بیمار باید با استفاده از قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی، دندان های خود را مرتب و قرینه کند. در این روش درمانی،  یک متخصص ارتودنسی با تجربه می تواند با کمک روش های درمانی مناسب شرایط بیمار، نامنظم بودن دندان های فرد را برطرف نماید.

قرینه شدن دندان  بعد از ارتودنسی

قرینه شدن دندان بعد از ارتودنسی

دلیل قرینه نبودن دندان ها

تعدادی از بیماران که برای درمان نامتقارن بودن دندان ها اقدام به قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی می کنند، زمان افتادن دندان های شیری و درآمدن دندان های دائمیشان،  این دندان ها رشد غیر قرینه و نامتقارن داشته‌ اند و بنابراین مشکل نامتقارن بودن دندان ها ریشه در دوران کودکی افراد دارد. بنابراین هر چه والدین زودتر کودک خود را برای معاینه فک و دندان هایش نزد یک متخصص ارتودنسی ببرند، وی  زودتر می تواند برای برطرف نمودن مشکل بی نظمی و عدم تقارن دندان ها راه حل پیشنهاد کند و بنابراین درمان سریع تر و در مدت زمان کوتاه تری رخ خواهد داد.

قرینه شدن دندان  بعد از ارتودنسی

قرینه شدن دندان بعد از ارتودنسی

دلایل قرینه نبودن دندان ها قبل  از درمان ارتودنسی

  • وجود مشکلات فکی- اسکلتی
  • انحراف فک
  • کشیدن دندان های یک طرف فک (دایمی یا شیری)
  • ازدحام دندان ها و یا فقدان یک یا تعدادی از دندان ها
  • عوامل ژنتیکی مانند شکاف لب و کام
  • ضربه خوردن فک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا اینویزیلاین می تواند باعث سر درد شود؟

 لازم است توجه داشته باشید،  در نزدیک به ۷۰ درصد افراد، خط وسط فک بالا (میدلاین) دقیقا در وسط دهان قرار دارد، اما منطبق بودن خط وسط فک بالا و فک پایین تنها در یک چهارم جمعیت افراد جهان اتفاق می افتد.

قرینه شدن دندان  بعد از ارتودنسی

قرینه شدن دندان بعد از ارتودنسی

چگونگی درمان قرینه شدن دندان ها با کمک ارتودنسی

چنانچه پیش از این نیز به آن اشاره شد، برای درمان نامتقارن بودن دندان ها متخصص ارتودنسی از براکت ها  و دیگر ابزارهای ثابت یا متحرک ارتودنسی استفاده می‌ کند تا بتواند دندان ها را قرینه و منظم نماید، اما گاهی اوقات متخصص ارتودنسی نمی‌ تواند به تنهایی با استفاده از براکت اقدام به قرینه شدن دندان ها نماید. دلیل این امر مشکلات موجود در ناحیه فک بیمار است. در واقع زمانی که فک بیمار دلیل نامتقارن بودن دندان ها باشد و مشکل از محل قرارگیری ریشه دندان ها نباشد،  علاوه بر ارتودنسی باید به جراحی فک نیز روی آورد تا مشکل عدم تقارن فک نیز برطرف شود.

قرینه شدن دندان  بعد از ارتودنسی

قرینه شدن دندان بعد از ارتودنسی

جراحی فک قبل از انجام ارتودنسی برای قرینه شدن دندان ها

 توجه داشته باشید برخی از متخصصین توصیه می کنند قبل از انجام ارتودنسی، جراحی فک انجام شود.  این مسئله زمانی امکان ‌پذیر است که مشکلات فک بیمار به قدری زیاد باشد که حتی قبل از اقدام به درمان ارتودنسی نیز قابل تشخیص باشد، البته هرچه متخصص ارتودنسی با تجربه تر باشد،  می تواند با استفاده از عکسبرداری و مشاهده تصاویر گرفته شده از فک  بیمار به این مسئله پی ببرد که بیمار در ابتدا باید تحت جراحی فک قرار بگیرد و سپس اقدام به ارتودنسی نماید.  در این حالت ابتدا مشکلات پایه فک با استفاده از عمل جراحی برطرف می‌ شود و در مرحله دوم متخصص ارتودنسی با استفاده از براکت ارتودنسی دندان ها را جابجا کرده، دندان ها را به صورت قرینه در محل صحیح آن ها قرار خواهد داد.

قرینه شدن دندان  بعد از ارتودنسی

قرینه شدن دندان بعد از ارتودنسی

روش صحیح تشخیصی برای متقارن شدن دندان ها

قرینه شدن دندان ها و نحوه صحیح قرار گرفتن آن ها مسئله ای است که بسیاری از افراد نسبت به آن بی اطلاع هستند.  متاسفانه تعدادی از افراد نسبت به این امر که دندان‌ ها باید به صورت قرینه در کنار هم قرار گرفته باشند نیز آگاهی ندارند. نحوه قرینه شدن دندان ها به این صورت است که دو دندان نیش باید در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و سپس دندان های کناری آن ها در سمت چپ و راست با یکدیگر یک به یک مقایسه می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه بفهمیم که کودک ما نیاز به درمان ارتودنسی دارد؟

گاهی اوقات ممکن است بیمار به دلیل نامتقارن بودن و یا وجود فاصله بین دندان ها، اقدام  به درمان ارتودنسی  نماید و پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی متوجه این مسئله می شود که دندان های کناری دندان های نیش در سمت چپ و راست با یکدیگر قرینه نیستند. گاهی اوقات این مشکل به ارتودنسی مربوط است اما گاهی اوقات ساختار و شکل دندان های کنار دندان های نیش می تواند باعث عدم قرینه شدن دندان‌ ها شود.

در حقیقت می‌ توان گفت گاهی اوقات بیمار مشکلی در ناحیه فک ندارد و حتی برای نامرتب بودن دندان ها اقدام به درمان ارتودنسی می نماید و در کمال ناباوری مشاهده می ‌شود که حتی پس از اتمام درمان ارتودنسی هم دندان ها نسبت به هم قرینه نیستند. در این موارد چنانچه بیمار روی قرینه شدن دندان هایش حساسیت زیادی داشته باشد، باید با استفاده از روش های جانبی این مسئله را برطرف کرد. برای حل این مشکل و سایر مسائل مانند شکستگی، کوتاهی و یا کوچک بودن دندان ها می توان از روش باندینگ استفاده کرد. در این روش دندان های مقابل هم را هم اندازه می کنند تا مشکل قرینه نبودن دندان ها برطرف شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code