امکان انجام جراحی زیبایی فک بدون براکت های دندانی
سپتامبر 18, 2021
ارتباط بین فشار خون و درمان ارتودنسی
اکتبر 2, 2021

اهمیت داشتن دندان های صاف و مرتب برای داشتن لبخندی زیبا بر هیچ کس پوشیده نیست. عده زیادی از افراد تمایل دارند برای مرتب کردن دندان های خود اقدام به درمان ارتودنسی کنند، با این وجود عده ای ممکن است به خاطر احساس اضطراب و استرس از این درمان چشم پوشی نمایند و یا در حین درمان به دلیل استرس زیاد با شکست روبه‌رو شوند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با تاثیر استرس روی درمان ارتودنسی و روش های مقابله با آن و راه های کاهش استرس درمان ارتودنسی آشنا شوید.

تاثیر استرس روی دندان قروچه و براکسیسم

یکی از مهم ترین تاثیراتی که استرس در طول درمان ارتودنسی روی افراد می گذارد، احتمال بروز دندان قروچه یا همان سایش دندان ها روی هم است. بیشتر افراد هنگام عصبانیت یا مواجهه با یک حس ناخوشایند و استرس زیاد دندان ‌های خود را روی هم فشار می دهند. دندان قروچه می تواند موجب آسیب رسیدن به مینای دندان شود و همچنین چنانچه فرد در حال درمان ارتودنسی باشد می تواند به دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرک فشار آورده و آن ها را بشکند و یا از جای خود حرکت دهد.

علاوه بر این دندان قروچه حساسیت دندان ها به غذاهای سرد و گرم را افزایش می دهد و این مسئله خصوصاً برای افراد در طول مدت درمان ارتودنسی آزاردهنده خواهد بود. یکی از بدترین تاثیرات دندان قروچه نیز احتمال بروز اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا همان  TMJ است. در اثر بروز اختلالات مفصل گیجگاهی فکی بیمار با درد شدیدی در ناحیه دهان و دندان و فک ها روبرو خواهد شد.

تاثیر استرس بر ارتودنسی

تاثیر استرس بر ارتودنسی

تاثیر استرس روی زخم های دهانی

زخم های دهان گاهی اوقات در اثر ضعیف شدن بدن و نقص دستگاه ایمنی ایجاد می ‌شود. برخی مواقع افراد به دلیل استرس و اضطراب زیاد در ناحیه دهان و دندان خود دچار زخم می شوند و گاهی اوقات نیز به خاطر استرس، زبان یا بخش داخلی گونه های خود را گاز می گیرند و از این طریق موجب ایجاد زخم در ناحیه داخل دهان خواهند شد. چنانچه زخم در داخل دهان فردی که در طی درمان ارتودنسی قرار دارد ایجاد شود، می ‌تواند موجب بروز احساس ناراحتی هنگام تماس با براکت ها یا سیم های ارتودنسی شده فرد را به شدت آزار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع سیم در براکت ارتودنسی

علاوه بر این خوردن و آشامیدن با وجود زخم داخل دهان برای افراد دشوار خواهد بود و این مسئله برای کسی که در حال درمان ارتودنسی است به مراتب سخت ‌تر می ‌شود. با توجه به اهمیت بالای رعایت بهداشت دهان و دندان برای افرادی که در حال درمان ارتودنسی هستند، مسواک زدن یا استفاده از دهانشویه برای ضدعفونی کردن دهان در کسانی که زخم دهانی دارند، به شدت موجب احساس درد و ناراحتی خواهد شد.

تاثیر استرس روی مدت زمان درمان ارتودنسی

به طور کلی وجود استرس در هر بیماری موجب می شود فرایند بهبود به کندی انجام شود. این مسئله برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند نیز اتفاق می‌ افتد و استرس می ‌تواند موجب تشدید زخم های داخل دهان و طولانی شدن روند درمان ارتودنسی شود. چنانچه بیمار در مدت درمان ارتودنسی مشکلات جانبی مانند پوسیدگی دندان و زخم‌ های دهان و دندان و بیماری های لثه داشته باشد، استرس می تواند وضعیت را وخیم تر کند و مدت زمان ترمیم و بهبود را طولانی تر نماید.

تاثیر استرس بر ارتودنسی

تاثیر استرس بر ارتودنسی

تاثیر استرس روی رژیم غذایی

احساس استرس موجب می ‌شود بسیاری از افراد به سراغ غذاهای ناسالم بروند. علاوه بر این ولع خوردن غذا به میزان زیاد خصوصاً غذاهای شیرین و اسیدی یکی از بدترین تاثیرات استرس روی رژیم غذایی افراد است. این رویه می ‌تواند موجب افزایش پوسیدگی دندان‌ ها و التهاب و عفونت در لثه ها شود و چنانچه فردی در حال درمان ارتودنسی باشد این استرس می ‌تواند با تغییر رژیم غذایی موجب تاثیرات ناخوشایندی روی دهان و دندان فرد بشود.

تاثیر استرس بر ارتودنسی

تاثیر استرس بر ارتودنسی

تاثیر استرس روی بهداشت دهان و دندان

استرس می‌ تواند افراد را وادار به انجام حرکات و عادات نامناسب نماید. به عنوان مثال برخی از افراد در صورتی که دچار استرس شوند ناخن های خود را می جوند و یا دچار دندان قروچه میشوند. گاهی اوقات نیز در اثر تجربه استرس مراقبت های بهداشتی را کنار می گذارند. در صورتی که فردی تحت درمان ارتودنسی باشد کنارگذاشتن مراقبت های بهداشتی دهان و دندان مانند مسواک زدن می تواند موجب بروز مشکلات جانبی و آسیب رسیدن به دندان ‌های فرد شود.

تاثیر استرس بر ارتودنسی

تاثیر استرس بر ارتودنسی

نحوه مدیریت استرس در حین درمان ارتودنسی

در مدت زمانی که افراد تحت درمان ارتودنسی قرار دارند می توانند با انجام روش هایی استرس خود را کاهش دهند. در ادامه به هر یک از این روش ها اشاره خواهد شد.

  • افزایش آگاهی و اطلاعات درخصوص درمان ارتودنسی: گاهی اوقات استرس به خاطر ناآگاهی و کمبود دانش ایجاد می شود.
  • کاهش استرس با انجام فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی: داشتن تحرک در طول شبانه روز به صورت منظم می ‌تواند موجب ترشح اندورفین شده باعث افزایش شادابی و کاهش استرس خصوصاً در افرادی که در حال درمان ارتودنسی هستند می شود.
  • شروع به مشاهده فیلم یا سریال مورد علاقه و یا آغاز به مطالعه کتاب مورد علاقه: این امر می تواند به کاهش استرس افراد در روزهای ابتدایی شروع به درمان ارتودنسی کمک کند.
  • استحمام به صورت روزانه: این کار می ‌تواند تا حد زیادی استرس را کاهش دهد.
  • انجام تمرینات یوگا: این فعالیت ها برای افزایش تمرکز به کاهش استرس خصوصاً پیش از خواب کمک می نماید. همین امر موجب می ‌شود افراد در طول مدت درمان ارتودنسی خواب خوب و کافی داشته باشند و در نتیجه استرس آن ها کاهش می یابد.
  • صحبت با یک فرد مورد اعتماد و یا یک مشاور: صحبت در خصوص چیزهایی که باعث ایجاد استرس در افراد می شود یکی از مهم ترین روش ها برای کاهش استرس درمان ارتودنسی است. چنانچه در هر مرحله از زندگی احساس استرس زیادی را تجربه می کنید، بهتر است در این خصوص حتماً با یک روانشناس صحبت کنید.
  • نوشتن خاطرات روزانه: نوشتن در یک دفترچه یادداشت می تواند به کاهش احساسات منفی و استرس در طول درمان ارتودنسی کمک زیادی کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آپنه خواب چیست

سخن نهایی

همه این افراد در طول زندگی خود در شرایط مختلف استرس را تجربه می کنند. استرس به اندازه کم یکی از مواردی است که می ‌تواند فرد را برای رسیدن به اهداف تشویق کند، اما استرس بیش از اندازه افراد را تحت فشار روانی قرار می ‌دهد و تاثیر منفی در موفقیت در زندگی آن ها خواهد داشت.

این مسئله در طول مدت درمان ارتودنسی نیز تاثیرگذار است، زیرا استرس بیش از اندازه می ‌تواند مدت زمان درمان ارتودنسی را افزایش دهد. در نتیجه پس از گذشت زمانی بیمار در اثر خستگی و استرس زیاد بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی انجام نمی دهد و همین امر موجب بروز پوسیدگی دندان و بیماری ‌های لثه شده، تاثیرات جبران ناپذیری روی سلامت دهان و دندان فرد خواهد گذاشت. پس مدیریت استرس و کنترل آن یکی از مهم ترین مسائل، قبل، حین و پس از اتمام درمان ارتودنسی خواهد بود.

0/5 (0 نظر)
2/5 (1 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code