درمان و پیشگیری از زخم های دهان حین استفاده از بریس ها
نوامبر 14, 2022
فرنوم، فرنکتومی و بهترین زمان انجام آن در طول ارتودنسی
نوامبر 29, 2022

آیا آن زمان هایی را به خاطر دارید که تنها راه داشتن دندان های صاف و لبخندی زیبا استفاده از بریس های فلزی بود؟ آیا می توانید تصور کنید که ارتودنتیست ها در گذشته بریس ها را روی دندان ها نمی چسباندند؟

قبل از دهه 1970، متخصصین ارتودنسی لایه هایی از فلز را به دور دندان ها می پیچیدند که سیم هایی به آنها متصل می شد. مطمئناً، افراد زیادی نمی خواستند از بریس استفاده کنند، درست است؟

خوشبختانه، امروزه بسیاری از گزینه های ارتودنسی مانند اینویزیلاین، بریس های سرامیکی شفاف و لینگوال، زیبایی و محتاطانه هستند.

با این حال، استفاده از بریس ها آنقدر متداول است که هیچ دلیلی برای حساس شدن وجود ندارد. در واقع، استفاده از بریس در میان نوجوانان در مدارس متداول است.

یکی از بهترین بخش های دریافت بریس های مدرن، لذت سفارشی کردن آنها با ترکیب رنگ های مورد علاقه خودتان است تا رنگ های مورد علاقه خود را به بهترین وجه نشان دهید یا با توجه به موقعیت های مختلف آنها را انتخاب کنید! این نه تنها به شما این شانس را می دهد که رنگی از شخصیت خود را به درمان خود بیافزایید، بلکه می تواند در طول فرآیند ارتودنسی به شما اعتماد به نفس نیز بدهد.

کدام بخش های بریس ها بیشترین رنگ را به آن می بخشند؟

رابر بندهایی که براکت های فلزی یا سرامیکی شما را احاطه کرده اند تقریباً در هر رنگی از رنگین کمان، و حتی بیشتر، یافت می شوند، و از آنجا که می توانید چندین رنگ را همزمان انتخاب کنید، احتمالات تقریباً بی پایان هستند. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید هنگام انتخاب خود در نظر داشته باشید. بیایید در زیر نگاهی گذرا به نقش الاستیک ها در درمان ارتودنسی با بریس ها بیندازیم، چرا آنها عنصر مهمی در روند درمان هستند و چگونه بهترین رنگ ها را برای خود و لبخندتان انتخاب کنید!

بهترین رنگ برای بریس

بهترین رنگ برای بریس

نحوه استفاده از رابر بندها با بریس ها

هنگامی که فرآیند چسباندن براکت ها روی دندان های شما کامل شود، آنها را با مجموعه ای از سیم ها ترکیب می کنیم که از دندانی به دندان دیگر می رسد. این عمل برای شروع تولید نیرو کافی است، اما برای اینکه دندان ها حرکت کنند، باید چیزی وجود داشته باشد که قوس های دندانی را به یکدیگر متصل کند تا بایت را اصلاح کند. راه های مختلفی وجود دارند که می توانیم این کار را انجام دهیم، از جمله ابزارهایی مانند هدگیر یا فنر، اما متداول ترین روشی که ما استفاده می کنیم رابر بندها هستند که گاهی اوقات الاستیک نیز نامیده می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پستانک مناسب برای جلوگیری از مشکلات ارتودنسی

دو نوع مختلف الاستیک ارتودنسی وجود دارد: لیگاچورها و رابر بندها.

در این دو نوع، لیگاچورها کوچکتر هستند و در اطراف براکت ها نصب می شوند تا به سیم کمانی کمک کنند موقعیت خود را حفظ کند. لیگاچورها نیز برای کمک به کشیدن یا فشار دادن دندان های شما در جهت های مورد نظر طراحی شده اند.

رابر بندها شکل بزرگتری از الاستیک ها هستند. اینها ممکن است در چندین پیکربندی مختلف قرار داده شوند تا با نیروی کششی مورد نیاز دهان شما مطابقت داشته باشند. از رابر بندها بعلاوه برای اعمال فشار روی فک استفاده می شود، و به شما کمک می کند تا به تراز مناسب برای بایت خود برسید.

ترکیبات رنگ

چه رنگ هایی را باید برای رابر بندهای خود انتخاب کنید؟ برای انتخاب رنگ الاستیک ها، می توانید از دسته بندی های مختلفی به عنوان مرجع استفاده کنید، به عنوان مثال، سلیقه یا شخصیت، سن، تیم مورد علاقه، جشن یا روحیه شما.

در بسیاری از موارد، رنگ هایی که دختران نوجوان ترجیح می دهند، رنگ های مد روز و پر زرق و برق هستند، و چرا که نه؟ چیزی که خودنمایی می کند، مانند رنگ سرخابی برای مهمانی های باشگاهی. همچنین، رنگ های پاستلی روزانه ایده آل هستند، یا شاید آبی روشن که با رنگ روشن تر پوست و رنگ چشم ها به خوبی ست می شود.

برای زنان بزرگسال، یک گزینه فوق العاده این است که رنگ های روشن تری را انتخاب کنند که نشان دهنده متانت است، مانند آبی مایل به خاکستری یا قطعاً آبی متوسط.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار در ارتودنسی

برای مردان، به نظر می رسد پالت رنگ سایه های تیره یا نیمه تیره خاکستری، سبز و آبی بهتر باشد. این رنگ ها برای مردانی که در سنین نوجوانی و بزرگسالی هستند، خوب به نظر می رسند.

با این حال، زمانی که جوان هستید و می خواهید مرکز جذب باشید، می توانید رنگ ها را هر طور که می خواهید ترکیب کنید و حتی از رنگ های روشن یا فلورسنت استفاده کنید که دوستانتان آن را دوست دارند.

همچنین می توانید از رنگ ها با توجه به چیزهایی که احساس می کنید به آنها دلبستگی یا وابستگی عاطفی دارید، استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از رنگ های مدرسه خود استفاده کنید. در مورد دانشگاه شما یا رنگ های تیم مورد علاقه شما چطور؟

گزینه ها بی پایانی هستند، اما وقتی نوبت به دریافت واکنش از بیننده می رسد، می توانید تئوری رنگ را امتحان کنید. به عنوان مثال، یک پالت دایره ای که از یک الگوی منظم پیروی می کند که بیننده را خوشحال می کند.

هنگام استفاده صحیح از پالت رنگ می توانید احساس آرامش یا خوشی را ایجاد کنید. برعکس، انتخاب رنگ های نامرتب و استفاده تصادفی از آنها احساس آشفتگی را برمی انگیزد.

در هر صورت، در الاستیک های براکت ها، قوانین تعریف شده ای وجود ندارند، بنابراین شما را به استفاده از تئوری رنگ ها دعوت می کنیم، اما در عین حال مجاز به بازی با تخیل خود هستید.

بهترین رنگ برای بریس

بهترین رنگ برای بریس

جایگزین های بریس های سنتی

تقریباً هر چقدر که بخواهید می توانید با رنگ الاستیک های بریس های خود بازی کنید. با این حال، همه افراد بریس های سنتی را دوست ندارند؛ ممکن است در مورد آن احساس حساسیت داشته باشید. در این موارد، هنوز گزینه هایی دارید که در ادامه برای شما فهرست می کنیم:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا قبل از دریافت بریس باید همه دندان های شیری کودک افتاده باشند؟

بریس های شفاف سرامیکی

ترکیب سرامیکی این براکت ها رنگ دندان را تقلید می کند و باعث می شود نسبت به بریس های فلزی سنتی کمتر به چشم بیایند و از نظر زیبایی شناختی بهتر به نظر برسند.

بریس های زبانی یا پشت دندانی

وقتی نوبت به داشتن یک گزینه محتاطانه می رسد، همکلاسی های شما متوجه نمی شوند. در نگاه اول، بریس های لینگوال یا پشت دندانی بهترین گزینه به نظر می رسند. در واقع، یک متخصص ارتودنسی براکت ها را در قسمت پشت دندان ها می چسباند، بنابراین مردم به سختی متوجه آنها می شوند.

اینویزیلاین

امروزه یک سیستم متشکل از مجموعه ای از الاینرهای شفاف یک ابداع جدید است. اینویزیلاین متحرک است و به بیماران این امکان را می دهد تا عادات بهداشتی دهان خود را به طور معمول، راحت و بدون جلب توجه انجام دهند. بله، در نگاه اول قابل تشخیص نیستند. مثل این است که شما چیزی روی دندان های خود ندارید و بیماران آنها را دوست دارند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code