یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی
آگوست 6, 2019
تسکین درد در طول درمان ارتودنسی
آگوست 18, 2019

به همان اندازه‌ای که منظم کردن دندان‌ها و بازگرداندن زیبایی به چهره هیجان انگیز است، نگرانی‌های قبل از درمان ارتودنسی هم برای بیماران یک چالش محسوب می‌شود. حقیقتاً به کسانی که تمایل به استفاده از ابزار آلات ارتودنسی دارند باید تبریک گفت و این امیدواری را در آنها ایجاد کرد که صاحب یک لبخند زیبا و منحصر به فرد خواهند شد. اما همین افراد باید از قبل اطلاعاتی در مورد درمان ارتودنسی داشته باشند تا خود را برای شرایط احتمالی آماده سازی کنند.

 پس شما به عنوان یک بیمار در این مطلب با ما همراه باشید تا نکاتی در مورد قبل از درمان ارتودنسی در اختیار شما قرار دهیم و خود را برای استفاده از این شیوه درمانی آماده کنید.

یک هفته قبل از درمان ارتودنسی

قبل از اینکه وارد چرخه درمان ارتودنسی شوید و مراحل نصب براکت ها را انجام دهید، نیاز است که برخی از غذاها را از رژیم غذایی خود  حذف کنید، زیرا این غذاها در ایجاد پلاک بر روی دندان‌ها نقش دارد. عموماً وجود هرگونه پلاک و تارتار بر روی دندان‌ها می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای شما به دنبال داشته باشد. یک هفته قبل از اینکه به سراغ متخصص ارتودنسی بروید و بر روی صندلی دندانپزشک قرار بگیرید، باید مطمئن شوید که برخی از رفتارها را در طول درمان به شکل درست انجام می‌دهید و مطابق با دستورالعمل دکتر پیش می‌روید.

 قبل از درمان ارتودنسی به خاطر داشته باشید که متخصص مواردی از شما می‌خواهد که آنها را باید رعایت کنید. این موارد عبارتند از:

  • اجتناب از خوردن انواع آجیل‌ها و دانه‌های سخت: این خوراکی‌ها اصلی‌ترین عامل شکسته شدن سیم ارتودنسی هستند و قبل از نصب براکت ارتودنسی باید مطمئن باشید که در طول درمان خود از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.
  • برخی مواد غذایی خاص مانند وانیل: این مواد غذایی به طور مستقیم بر روی براکت ها تأثیر منفی می‌گذارند و به آنها صدمه می‌زنند.
  • پاپ کورن: پاپ کورن از جمله مواد غذایی محسوب می‌شود که احتمال چسبیدن آن به سطح دندان و به بخش‌های داخلی براکت ارتودنسی وجود دارد. بنابراین یک هفته قبل از درمان ارتودنسی حتماً این مواد غذایی را کنار بگذارید و در طول درمان هم از آنها استفاده نکنید.
  • نان و خانواده‌های مشابه آنها: نان‌های خمیری و خمیر پیتزا بسیار چسبنده هستند و پاک کردن آنها از سطح دندان خیلی سخت است. این مواد هم قبل از انجام نصب براکت و هم بعد از نصب آن باید به شدت اجتناب شوند و در صورت مصرف هم خیلی سریع دندان‌ها و لثه‌های خود را به طور کامل پاک کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چه تاثیری بر بیماری قلبی دارد؟

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که شما زمانی که وارد دفتر متخصص ارتودنسی می‌شوید باید دندان‌هایی کاملاً سالم و تمیز داشته باشید. این یکی از الزامات شما قبل از درمان ارتودنسی است تا متخصص از وضعیت دندان شما مطمئن شود. راستی سعی کنید حداقل یک هفته قبل از درمان حتماً از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید تا به بهترین شکل ممکن برای گام بعدی آماده باشید.

 

نکاتی قبل از درمان ارتودنسی

نکاتی قبل از درمان ارتودنسی

 

 روز نصب براکت ارتودنسی

 روزی که به دفتر متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنید، ممکن است احساس ناخوشایندی در مورد چگونگی نصب براکت ها و ایجاد کشیدگی بین آنها داشته باشید، اما مهم است که شما بر روی نتیجه نهایی درمان خود متمرکز شوید و اجازه دهید که ارتودنتیست به خوبی کارهای مورد نیاز را انجام دهد. به هیچ وجه در مورد درمان ارتودنسی خود نگران نباشید و مطمئن باشید که متخصص در طول درمان شرایط شما را تحت کنترل دارد. اما شما در روزی که به متخصص مراجعه می‌کنید و قبل از درمان ارتودنسی باید چند کار مهم را انجام دهید:

دندان‌هایتان را کاملاً تمیز کنید

 اگر در مطالب قبلی ما در مورد اجزای براکت ارتودنسی دیده باشید، برای چسباندن براکت از یک سیمان مخصوص استفاده می‌شود. در این حالت دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که سطح دندان شما کاملاً تمیز و به دور از هر گونه پلاک باشد تا چسبندگی مناسب بین آنها به وجود بیاید. بعد از آخرین وعده غذایی سعی کنید که با مسواک و نخ دندان سطح دندان و فاصله بین آنها را به خوبی نظافت کنید. البته در روزهای نزدیک به درمان ارتودنسی نیازی به پاکیزه کردن حرفه‌ای دندان‌ها و جرم گیری آنها ندارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان حساسیت دندان ناشی از بریس های ارتودنسی

یک عکس از دندانهای خود بگیرید!

 مطمئن باشید که متخصص ارتودنسی نسبت به نتیجه کار مطمئن است و بعد از آن از شما می‌خواهد که به دفتر او مراجعه کنید. اما توصیه ما این است که قبل از مراجعه به دندانپزشک حتماً یک عکس سلفی از وضعیت دندان‌های خود بگیرید. این عکس می‌تواند از لحاظ روحی و اعتماد به نفس کمک بسیار مهمی برای شما باشد. در واقع هر زمانی که شما احساس ناراحتی و درد داشتید می‌توانید به این عکس مراجعه کنید و تغییرات خود را ببینید.

یک روز بعد از درمان ارتودنسی

هنگامی که براکت ها بر روی دندان شما نصب شد، باید تغییرات کوچکی در رفتار و وضعیت زندگی روزمره خود به وجود بیاورید تا مطمئن شوید که کاملاً با روند درمان خود هماهنگ هستید. این رفتارها باید از همان لحظه نصب براکت ارتودنسی شروع شوند و شما مطمئن باشید که تا انتهای روند درمانی خود آنها را اجرا می‌کنید.

 کمک به کاهش درد

 قبل از درمان ارتودنسی باید به خاطر داشته باشید که میزان درد این روش درمانی ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد. بنابراین توصیه ما این است که خود را برای این دوره ناراحتی آماده کنید و از قبل داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن و آسپرین در اختیار داشته باشید. البته معمولاً دکترها و دندان پزشک‌ها با توجه به وضعیت دندان و فشاری که به آنها وارد می‌شود، نسخه‌های مختلفی برای شما می‌نویسند که بهتر است با توجه به آنها رفتار کنید.

 

نکاتی قبل از درمان ارتودنسی

نکاتی قبل از درمان ارتودنسی

 

 آماده کردن غذاهای نرم

 یکی دیگر از کارهایی که قبل از درمان ارتودنسی می‌توانید انجام دهید، آماده کردن غذاهای نرم و منجمد کردن آنها در فریزر است. خوردن غذاهای نرم در طول درمان ارتودنسی بسیار مهم است. این غذاها علاوه بر اینکه زندگی روزمره شما را آسان‌تر می‌کنند، به طور مستقیم بر طول عمر براکت ارتودنسی تأثیر دارند و نیازی نیست که دندان‌های شما کار خاصی را به سختی انجام دهند. موز، سوپ و چاشنی‌های مختلف گزینه‌های عالی هستند که شما می‌توانید از قبل آنها را آماده سازی کنید و در طول درمان مصرف کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا مرتب بودن دندان ها مهم است؟

برای مسواک زدن زیاد آماده باشید

 اگرچه شما باید نخوردن غذاهای سخت و چسبناک را از همان قبل از درمان ارتودنسی شروع کنید، اما باز هم امکان درگیر شدن شما با تشکیل پلاک دندان و همچنین گیر کردن غذا بین ابزارهای براکت ارتودنسی وجود دارد. این موضوع ایجاب می‌کند که شما در طول روز حداقل سه بار دندان‌های خود را مسواک بزنید و اجزای مختلف براکت ارتودنسی را هم بشویید. حتی ممکن است متخصص از شما بخواهد که در فواصل زمانی مشخص از دهانشویه و نخ دندان هم استفاده کنید. پس بدون اینکه انتظار خستگی داشته باشید حتماً از قبل برای این موارد آماده باشید.

 

 اگر هنوز برای گرفتن براکت ارتودنسی اقدام نکرده‌اید و نمی‌دانید که قبل از درمان ارتودنسی چه کارهایی انجام دهید، همین حالا با ما تماس بگیرید

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code