بریس های تویین بلاک چیست و چه انتظاری باید داشت؟
مارس 15, 2024
کمک درمان ارتودنسی به آماده سازی برای جراحی ارتوگناتیک
آوریل 2, 2024

زندگی است و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. علیرغم هر نیتی که داشته باشید، ممکن است برای مدتی از استفاده از تری های الاینر نامرئی خود غافل شده باشید. اگر از طرح درمان خود خارج شده اید، همیشه باید با ارتودنتیست ارائه دهنده اینویزیلاین خود مشورت کنید، اما در این بین کارهایی وجود دارند که می توانید برای کمک به بازگرداندن اینویزیلاین به دهان خود انجام دهید.

روش 1: قرار دادن اینویزیلاین

مرحله 1 دندان های خود را کاملاً تمیز کنید.

دندان های خود را کاملاً تمیز کنید. اینویزیلاین به خوبی با شکل دندان های شما مطابقت پیدا می کند. در حالت ایده آل نباید بین دندان های شما و اینویزیلاین فاصله وجود داشته باشد. تمیز کردن دندان ها قبل از قرار دادن اینویزیلاین تضمین می کند که هیچ ذره غذایی داخل دهان شما گیر نمی کند که می تواند تناسب درست اینویزیلاین را تغییر دهد. همچنین تضمین می کند که هیچ باکتری در زیر تری اینویزیلاین گیر نمی کند، که می تواند دندان های شما را فرسوده کند و باعث افزایش صورت حساب های دندانی شما در طول درمان شود.

مرحله 2 از روش قرار دادن کنار تا کنار استفاده کنید.

از روش قرار دادن کنار تا کنار استفاده کنید. اگر مدتی است که تری الاینر خود را استفاده نکرده اید، ممکن است دندان های شما به عقب جابجا شده باشند. قرار دادن کل تری داخل دهان ممکن است دشوار باشد، بنابراین این روش قرار دادن یک طرف در هر زمان را امتحان کنید.

  • ساده ترین نقطه برای قرار دادن را پیدا کنید. بسته به اینکه کدام دندان ها بیشترین مشکل را در همتراز شدن دارند (مانند فشردگی، چرخش و غیره)، قرار دادن تری در یک سمت دهان در مقابل سمت دیگر آسان تر است. اگر یک سمت از دهان خود (اعم از سمت راست، سمت چپ یا مرکز قوس دندانی) را می دانید به بیشترین تنظیم نیاز دارد. تری را در طرف مقابل قرار دهید: تری به بهترین شکل در سمتی قرار می گیرد که کمترین مقدار تعدیل را نیاز دارد. اگر مطمئن نیستید، آزمون و خطا را امتحان کنید: سعی کنید تری را در هر طرف قرار دهید، و به سراغ سمتی بروید که کمترین ناراحتی را ایجاد می کند. تری کاملاً منعطف است و به راحتی نمی شکند، بنابراین از فشار دادن تری به دندان های خود نترسید.
  • اینویزیلاین را در سمت دیگر دهان خود قرار دهید. هنگامی که تری را در یک سمت از دهان خود قرار دادید که کمترین ناراحتی را دارد، تری را به سمت دیگر بلغزانید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه در زمان ارتودنسی دندان ها، هپاتیت خود را کنترل کنیم؟

مرحله 3 تری های الاینر خود را شب ها قبل از خواب عوض کنید.

تری های الاینر را شب ها قبل از خواب عوض کنید. این کار این امکان را فراهم می کند تا الاینرهای شما یک دوره بی وقفه مستقر شوند، که گذاشتن و برداشتن آنها را در طول روز آسان تر می کند.

قرار دادن اینویزیلاین

قرار دادن اینویزیلاین

مرحله 4 از یک آینه استفاده کنید.

از آینه استفاده کنید. تری الاینر را در مقابل یک آینه قرار دهید، که این امکان را برای شما فراهم می کند تا قرار دادن قبلی را تجسم کنید. این امر بویژه در صورتی مهم است که سعی می کنید تری را روی دندان های نامناسبی قرار دهید که ممکن است از قوس دندانی بیرون بزنند.

مرحله 5 آن را با زور قرار ندهید.

از اعمال زور اجتناب کنید. اگر در قرار دادن تری الاینر مشکل دارید یا درد زیادی را تجربه می کنید، تلاش را متوقف کنید و با ارتودنتیست خود تماس بگیرید: ممکن است به دندان های خود یا به تری الاینر یا هر دو آسیب وارد کنید. تری شفاف باید نسبتاً بدون مشکل جای بگیرد. سختی یا درد زیاد نشانه این است که مشکلی وجود دارد. به احتمال زیاد پزشک باید تناسب را تنظیم کند، یا ممکن است لازم باشد به سراغ تری دیگری با اندازه متفاوت بروید، که معمولاً توسط دندانپزشک شما نگهداری می شود.

مرحله 6 تری دیگر با اندازه متفاوت را امتحان کنید.

تری با اندازه دیگر را امتحان کنید. اگر برای مدتی از اینویزیلاین استفاده نکرده اید، ممکن است دندان های شما به مرحله قبلی درمان یا حتی قبل از شروع درمان برگشته باشند. اگر در قرار دادن یک تری الاینر خاص مشکل دارید، تری قبلی را امتحان کنید (به عنوان مثال، 7 را به جای 8 قرار دهید). به استفاده این سایز کوچکتر ادامه دهید و در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • اگر مدت زیادی از استفاده شما از تری الاینر می گذرد، ممکن است لازم باشد یک “تصفیه” انجام دهید – که نیاز به قالب گیری جدید و گرفتن یک سری جدید از الاینر ها دارد، اما این کار ممکن است پر هزینه باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

تناسب الاینر نامرئی را بررسی کنید.

مرحله 1 از “جویدنی ها” استفاده کنید.

از “جویدنی ها” استفاده کنید. اگر الاینر شما به خوبی جا نیفتاده یا بین دندان های شما و تری شکاف وجود دارد، سعی کنید جویدنی ها را گاز بزنید. جویدنی ها ضربه گیرهای استوانه ای کوچکی هستند که از موادی شبیه پلاستیک ساخته شده اند؛ هنگامی که به طور منظم از آنها استفاده می شود به شما کمک می کند که الاینر شما با شکل دهان شما مطابقت داشته باشد و از شر هر شکافی که ممکن است وجود داشته باشد خلاص شوید. جویدنی ها را چند مرتبه در روز و هر مرتبه به مدت 5 تا 10 دقیقه گاز بگیرید. شما می توانید جویدن ها را از متخصص ارتودنسی خود تهیه کنید یا می توانید آنها را به صورت آنلاین سفارش دهید.

  • همچنین می توانید این کار را با گلوله های پنبه ای انجام دهید، اما مطمئن شوید که تری به درستی در موقعیت صحیح قرار دارد.
تناسب الاینر نامرئی را بررسی کنید.

تناسب الاینر نامرئی را بررسی کنید.

مرحله 2 به آن زمان بدهید.

به آن زمان بدهید. هر الاینر به طور عمدی کار خود را با “عدم تناسب” شروع می کند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که پس از دو هفته استفاده صحیح منطبق با شکل دندان های شما شود، بنابراین هنگامی که برای اولین بار آن را در دهان قرار می دهید ممکن است کمی نرم و یا کمی سفت احساس شود.

  • تری اگر به درستی استفاده شود (تا 23 ساعت در روز)، باید در جای خود قرار داشته باشد و در آن جا بیفتد. در پایان دو هفته استفاده صحیح از تری، تری شما باید کاملاً با شکل دهان شما مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، چند روز دیگر به استفاده تری موجود ادامه دهید تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، ممکن است او مجبور به اصلاح اواسط دوره شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل از دست رفتن پیش از موعد دندان های شیری و مشکلات ناشی از آن

مرحله 3 با دندانپزشک خود مشورت کنید.

با ارتودنتیست خود مشورت کنید. ارتودنتیست شما بهترین متخصص در مورد تناسب تری های الاینر شما است. اگر برای مدتی از تری الاینر شفاف استفاده نکرده اید، او باید اولین تماس شما برای بازگشت به دوره درمانی باشد. صادق باشید؛ در بیشتر موارد، ارتودنتیست شما می تواند تشخیص دهد که آیا به اندازه ای که ادعا می کنید از تری های الاینر خود استفاده نکرده اید. (برخی از تری های الاینر شفاف دارای یک “دروغ یاب” داخلی هستند – هر الاینر دارای یک نقطه نشانگر آبی است که با گذشت زمان هنگام استفاده طبق دستور، محو می شود.)

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code