باورهای نادرست درباره ارتودنسی
ژوئن 5, 2020
براکت اینویزیلاین بهتر است یا براکت لینگوال
ژوئن 23, 2020

درد استخوان فک می‌تواند تجربه‌ای تلخ و در عین حال آزاردهنده باشد که هم در قسمت دندان‌ها و هم در قسمت مفاصل فک رخ می‌دهد. این پدیده با مشکلات مختلفی برای فرد همراه است که در ساده ترین حالت ممکن روند جویدن معمولی غذا را مختل کرده و حتی برای صحبت کردن هم آزاردهنده می شود. از طرف دیگر وجود درد در این قسمت می تواند ناشی از مشکلات دندانپزشکی و بروز التهاب در این قسمت باشد.

بنابراین در ادامه ۷ دلیل اصلی درد استخوان فک را معرفی خواهیم کرد و به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات در حوزه علم ارتودنسی خواهیم پرداخت.

آسیب‌دیدگی به عنوان عامل اصلی درد استخوان فک

اصلی ترین و بارزترین علت درد استخوان فک مربوط به جراحت و آسیب دیدگی است. اگر اخیراً تصادف کرده اید یا در چند وقت اخیر به چهره و صورت شما ضربه خورده و احساس درد می کنید، به احتمال بسیار زیادی مفاصل فک شما آسیب دیده اند و این عامل اصلی درد آنهاست.

سردرد های خوشه ای

اگر علاوه بر درد در استخوان فک تجربه درد در پشت سر و اطراف چشم خود هم دارید، به احتمال زیاد منشاء همه آنها به دلیل سردردهای خوشه ای است که یکی از دردناک ترین نوع سردردها محسوب می‌شود.

سینوزیت

هنگامی که از سینوزیت رنج می برید به احتمال زیاد فشار زیادی در قسمت چشم و پشت چشمان خود احساس می کنید که به طور متناوب در قسمت فک هم احساس می‌شود. بنابراین اگر آلرژی دارید یا به عفونت سینوزیت مبتلا هستید ممکن است درد استخوان فک شما مربوط به این پدیده باشد.

دندان درد

اگر مدتی است که به دندانپزشک نرفته اید و در این مدت از درد فک رنج می برید به نظر می رسد که علت درد شما از جای دیگری است و احتمالاً مربوط به آبسه دندان است. به همین دلیل سعی کنید در اسرع وقت خود را به یک دندانپزشک نشان دهید تا وضعیت دندان های شما را بررسی کند.

درد استخوان فک

آسیب عصبی

گاهی اوقات ممکن است درد استخوان فک شما ناشی از دردهای عصبی باشد. نورالژی تری ژمینال شرایطی است که در اثر فشرده‌سازی اعصاب سه قلو ایجاد می شود و باعث ایجاد احساس درد در قسمت چهره و به طور ویژه در فک بالا و پایین میشود. اگر احساس می‌کنید که این پدیده در درد شما تاثیر گذار است و در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه لازم است درمورد بازگشت درمان ارتودنسی (برگشت درمان) بدانید

حمله قلبی

احتمالا یکی از شگفت آورترین دلایل درد استخوان فک حمله قلبی است. همه افراد در هنگام بروز حمله قلبی درد را در قسمت فک خود احساس نمی کنند، اما ممکن است برای برخی از افراد یکی از عوامل اولیه باشد. این در حالی است که درد قفسه سینه علامت بزرگ و سنتی است و بسیاری از خانم‌ها به همراهان درد در بازو، کمر و گردن و همچنین درد در استخوان فک را تجربه می کنند.

اختلالات TMJ

اختلالات مفصل تمپورومندیبولار (Temporomandibular Joint Disorder) که به طور اختصار تحت عنوان اختلال TMJ شناخته می شود یکی از شایع ترین دلایل درد استخوان فک است. محل اتصال این مفصل در دو طرف پشت فک قرار می‌گیرد و وضعیت حرکت مناسب فک پایین را برعهده دارد. همچنین در این قسمت یک سری رباط و اعصاب و ماهیچه وجود دارد که همه آنها به طور همزمان در فعالیت جویدن و صحبت کردن ایفای نقش می‌کند. هنگامی که اختلال در عملکرد دندان‌ها به صورت دندان قروچه یا تروما یعنی حتی اختلالات بایت وجود داشته باشد، به احتمال زیاد تبدیل به اختلال در مفصل تمپرو مندیبولار میشود.

علائم اختلالات مفصل فک

علاوه بر درد استخوان فک و سایر قسمت های آن، علائم دیگری وجود دارد که می توان آنها را به عنوان اختلالات تی ام جی معرفی کرد. در حقیقت علائمی که شما میتوانید مورد توجه قرار دهید عبارتند از:

• ایجاد صدای بلند و تقه مانند به هنگام باز و بسته کردن دهان
  • سفتی در حرکت فک که در شدیدترین حالت منجر به قفل شدن فک در موقعیت اولیه می‌شود
  • ورم کردن صورت که بیشتر در اطراف ناحیه مفصل صورت می گیرد
  • زنگ زدن گوش و احساس درد که مربوط به عفونت نیست
  • سردردهای مزمن یا میگرن
  • درد دندان یا حساسیت
  • ناراحتی در گردن و شانه ها و قسمت پشت
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی

علت اختلالات مفصل فک از دندان قروچه گرفته تا تروما و موارد مختلف متفاوت هستند. بنابراین اگر هر کدام از این علائم را دارید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و وضعیت خود را برای بروز چنین مشکلی بررسی کنید.

درد استخوان فک

راهکارهای متداول برای درمان درد فک

برای تسکین فوری درد می توانید بسته های گرم یا کمپرس یخ را روی فک خود بمالید یا از داروهای تسکین‌دهنده مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. گاهی اوقات ماساژ نقطه ای و موضعی فک هم تاثیر گذار است. تا حد امکان از خوردن غذاهایی که جویدنی هستند مانند سیب، یخ و آبنبات و همچنین آدامس خودداری کنید.

استرس هم می‌تواند یکی از عوامل افزایش دهنده درد استخوان فک باشد. بنابراین بهتر است که استرس را در زندگی شخصی خود کاهش دهید و از شیوه‌هایی مانند انجام ورزش یوگا و مدیتیشن برای کاهش استرس زندگی خود کمک بگیرید. مصرف کافئین زیاد می‌تواند درد فک را افزایش دهد.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که سریع تر خود را به یک متخصص پزشکی نشان دهید. آنها در حین ارزیابی روند باز و بسته شدن دهان و فک شما را ارزیابی می کنند و به صدای آن گوش می دهند. همچنین روی نواحی اطراف فک فشار می آورند تا عکس العمل آن را نسبت به فاکتورهای مختلف بررسی می‌کنند.

اگر پزشکان تشخیص دهند که مشکل اساسی فک شما مربوط به دندان است از روش پرتونگاری اشعه ایکس برای دندان استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از سی تی اسکن و ام آر آی برای گرفتن تصویر بهتر از مفصل فک و در صورت شک به اختلال در مفصل فک استفاده از آرتروسکوپی TMJ پیشنهاد می شود. در هر صورت پزشکان باید نسبت به منشاء درد به قطعیت برسند تا برای آن راهکار درمانی پیشنهاد دهند

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس های تویین بلاک چیست و چه انتظاری باید داشت؟

درمان اختلال TMJ

اگر چه برخی از شرایط خفیف اختلال مفصل فک عمدتاً ناشی از استفاده بیش از حد از این مفصل بوده و به خودی خود برطرف می شود، اما همیشه با یک معاینه کامل مشخص می‌شود که وضعیت آن در مورد هر فرد به چه صورت است. قبل از اینکه درد استخوان فک شدید شود که توانایی تحمل آن را نداشته باشید، به یک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت شما را ارزیابی کند. اما برای درمان اختلال TMJ راهکارهای زیر پیشنهاد می شود:

• بیشتر درمان‌های اساسی و پایه ای شامل انجام تمرینات ساده ماهیچه ای و محدود کردن مصرف برخی غذاها های سخت و جویدنی می شود و در کنار آن از کمپرس یخ برای کاهش درد و ناراحتی استفاده می‌شود.
  • استفاده از یک وسیله دهانی در شب که شبیه به گارد دهان است به فرد کمک می‌کند تا در طول شب از فشار به فک و دندان قروچه جلوگیری کند.
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و شل کننده های عضلانی
  • عمل جراحی آرتروسنتز که در آن سوزن های کوچک وارد مفصل میشوند تا مفصل روانکاری شده و التهاب از بین برود
  • تزریق کورتون برای کاهش درد و التهاب
  • استفاده از براکت ارتودنسی برای حالتی که مشکل فقط مربوط به اختلالات بایت باشد.

خلاصه آنکه درد استخوان فک شما از هر موضوعی نشات گرفته باشد باید خیلی سریع برای پیدا کردن ریشه درد آن اقدام کنید و بهترین گزینه درمانی را برای آن در نظر بگیرید.